יוזמות חופשיותסדנאות, קורסים, חוגים

ליווי לנשמה עם הלה אשחר

[הלה אשחר]

מחלה קשה אף פעם לא מגיעה בזמן. היא תמיד מפתיעה, לרוב תופסת אותנו בלתי מוכנים, ללא שום ידיעה מוקדמת איך מתמודדים עם הצרה הזאת. זה קשה ומאתגר בין אם עברנו את גיל 80 ופי כמה אם אנחנו צעירים או "באמצע החיים".

מחלה קשה או מאיימת חיים מכריחה אותנו לעצור לזמן מה כדי להתארגן ולהתאים את עצמנו למצב החדש; לעיתים ממש פיזית, ולעיתים מבחינה נפשית ורוחנית. העצירה חיונית להתבוננות מחודשת על אורח חיינו, חיונית להבראה ולקבלת פרספקטיבה רחבה על הצרכים והרצונות העמוקים שלנו.

איך אמרה לי אורנה, בת ה-55 ש 4 שנים לפני כן נרפאה מסרטן השד?

"רק כשחליתי התחלתי להבין שאני לא חיה נכון, שאני לא מקשיבה לקולות העמוקים שבתוכי שמבקשים את תשומת הלב שלי. הבנתי שגם בגילי, אחרי שהקמתי משפחה ובנותיי בגרו, אני עדיין חיה על פי הקו שהיתוו לי הורי ובעיקר אימי..הגיע זמני להתבגר ולהגשים את חלומותיי".

לאורנה היו משאבי-נפש יקרי-ערך, והם יכולת להתבוננות והקשבה המשולבים בכנות ורצון לפגוש את כל מה שניהל אותה עד לאותו זמן. בנוסף, מלווה במשפחה אוהבת ותומכת, היא יכלה לא רק לטפל במחלה ולרפא את עצמה, אלא גם לעבור תהליך נפשי ורוחני עמוק, שמהם יצאה מחוזקת, עם אורח-חיים בריא ותומך יותר בשאיפותיה החדשות.

תפקידו של המלווה והתומך הרוחני בזמן מחלה קשה, הוא להיות כמעין מיכל, נוכח וקשוב, שבתוכו הכל יכול להתקיים ולקרות, תוך כדי יצירת הקשר אנושי, מרפא ואוהב ככל האפשר. המלווה כמובן לא נמצא כדי לרפא את המחלה הקשה או הממאירה, אבל הוא שם כדי להגיש סעד רוחני, כדי לעזור ולמצוא משמעות מעצימה או חיובית וגם כדי להתמודד עם הלא-ידוע הגדול, כלומר המוות, מתוך מפגש אינטימי ואף שליו.

הלה אשחרהחיים, כמו גל גדול שעליו אנו נישאים, שאיננו יודעים איפה הוא יניח אותנו בסופו של דבר, "הנחיתו" אותי כמלווה ותומכת רוחנית לאנשים המתמודדים עם מחלות מאיימות חיים. ברמה מסוימת אינני יודעת למה זה קרה..כמובן שאף פעם כילדה זה לא היה החלום שלי, תמיד רציתי להיות רקדנית.. אבל אני יכולה להבחין שהיו שם תמיד סימני דרך; כף ידו המנוקדת כתמי זיקנה של סבי בכף ידי הקטנה, המלטפת והמנחמת, ימים ספורים לפני שנפטר, היכולת להקשיב לכאבים של אחרים, לגעת בליבם ונשמתם וגם זיקה עמוקה לשאלות כמו: 'מי אני'? 'מהו מוות'? 'איך עלי לחיות את החיים מתוך ידיעה שהם עלולים להסתיים בכל רגע'?

אני חברה בוועד עמותת "אחווה", אשר שמה לה למטרה לקדם את נושא הליווי הרוחני בארץ, וכן לדאוג לכך שאף אדם אשר מתמודד עם מחלה קשה ומאיימת חיים לא ישאר לבד אם אין לו רצון בכך. את העמותה הקימה איווט רונן, אשר ביחד עם קומץ תומכים, חדורה בתחושת שליחות ליצור דיאלוג חי ופתוח, עם מה שכולנו היינו מעדיפים להחביא ולהדחיק.

את סדרת המפגשים "ליווי לנשמה", יצרתי כדי לאפשר מפגש חוויתי ואינטימי עם אתגר החיים…והמוות, דרך צפייה והגות בסרטי קולנוע.

יוצרי קולנוע רבים בודקים את מערכת היחסים שלהם עם נושא המוות, עם פרידות, סליחה, מחלות סופניות ויחסים אנושיים בהקשר זה, דרך הסיפור הקולנועי הייחודי שהם טווים. המוות שלעיתים יכול להחוות כבלתי נסבל לשיחה או למפגש ישיר מדי בגלל הרגשות העזים שהוא מעורר, מתווך לנו על ידי סרטים באופן אסתטי, פואטי ומרתק. זאת מצד אחד צפייה ממקום בטוח, ומנגד ממקום משתתף, אמפטי ומזדהה. הרי בסופו של דבר, אין היבט בחוויה האנושית שהוא זר לנו- כי הננו החוויה האנושית עצמה.

נצפה בסרטים כמו: "פרידות", "שיעורים על החיים"- מפגש עם מורי שוורץ, "הפרפר ופעמון הצלילה", "הים שבתוכי", "מתים על החיים" ועוד…סך הכל ניפגש עם עשרה סרטים. במפגשים ניצור דיאלוג סביב הנרטיבים שאנו מחזיקים בהם כלפי החיים, המוות, נצח, משמעות או אהבה והדרכים שבהם ניתן להעשיר ולפתח אותם. ניפגש לתרגולים, דיונים והגות על נושאים שיעלו בכל אחד מהסרטים. ונעמיק את האינטימיות עם עצמנו והבחירות שאנו עושים.

לפרטים על מפגשי הסרטים "ליווי לנשמה" שיתקיימו בזכרון יעקב, בסינמה פריפריה,החל מיום שישי 15 באוקטובר, היכנסו לאתר>>
לפרטים נוספים לגבי קורס להכשרת מלווים רוחניים שיחל באוקטובר ניתן להיכנס לאתר העמותה.

ניתן לפנות ישירות אלי, הלה אשחר: 052.3763486  וגם 077.4420240 | אימייל | אתר

תגיות
הראה עוד

3 thoughts on “ליווי לנשמה עם הלה אשחר”

כתיבת תגובה

Close