זוגיות ומשפחהטיפוליםסדנאות, קורסים, חוגים

לצלול, להיות, לעוף


איך אנחנו משתנים?

מהו אותו גורם חמקמק שמאפשר לנו להשתנות? מהו הדבר שמניע אותנו ממקום חסום למקום שיש בו אפשרויות חדשות? האם מדובר על יכולתו המופלאה של מטפל כלשהו, בתחום הנפש או הגוף? האם מדובר על סוג הטיפול? (ויש כל כך הרבה סוגים…)

הפרופסור לפסיכולוגיה ולפילוסופיה יוג'ין ג'נדלין (אוני' שיקגו) עסק בשאלות אלה משנות ה- 60 ' של המאה הקודמת. ביחד עם תלמידיו, הוא חקר אלפי מפגשי טיפול פסיכותרפי מוקלטים, והבין שהתשובה לא נעוצה בסוג הטיפול או באישיותו של המטפל, אלא במשהו שהאדם עצמו עושה… עבור עצמו.

היתרונות של ג'נדלין היו היכולת לזהות את אותה עבודה פנימית, היכולת לאחוז בה, ללמד אותה ולהפוך אותה לכלי טיפולי נדיר באיכותו. לכלי הזה הוא קרא התמקדות (FCUSING).

מהי התמקדות
'התמקדות' היא המילה בה ג'נדלין בחר על מנת להגדיר את "היכולת להיות עם משהו מעורפל בתוכנו".
"רובינו מכירים תחושות שמתעוררות בנו בגוף בהקשר למצבים מסויימים בחיים", מסבירה רונה רענן שפריר, מורה מוסמכת להתמקדות מטעם המכון הבינ"ל לשיטה זו בניו-יורק, "למשל, כשלפני ראיון מתכווצת הבטן, כשמדברים עם חברה ומרגישים תחושת מועקה בחזה, כשיש מצב קשה בעבודה ואנחנו מרגישים כאילו אנחנו נקרעים לשני צדדים. ההנחה הראדיקלית של ההתמקדות היא שהתחושה הזו מכילה בתוכה משמעות שאינה מגולמת במילים עדיין. שיש בתוכינו ידיעה שהיא לא קוגנטיבית. הבנה פנימית שה"קצה" שלה מתבטא בתחושה עמוקה וקצת מעורפלת".

ההתמקדות יוצאת מנקודת הנחה שבתחושה הזו יש אינפורמציה חשובה עבורנו, ואם נלמד להיות איתה, נוכל אט לאט להקשיב למידע שהיא אוצרת עבורנו".

ההנחה של ההתמקדות היא שכשנמצאים עם התחושה הפנימית בקשב מסוים, עולות הבנות שלא עלו קודם.

השלב הבא בהתמקדות הוא יצירת קשר עם אותה תחושה ואפילו דיבור ישיר איתה. לפעמים אותה תחושה משתפת אותנו ביחס לסיבות הופעתה ולעיתים אנו מתלווים אליה למסע פנימי מורכב יותר.

מהלכים יצירתיים ויצירת שינוי
על פי המחקר של ג'נדלין, יצירת שינוי בחיינו, בכל תחום, כרוכה ביכולת להקשיב לתחושות שקיימות בנו ולמשמעות העולה מתוכן. שינוי כזה הוא בעל אופי יצירתי מטיבו, ומזמין אותנו להתייחס לחיינו כאל יצירה בעלת ערך.

רענן שפריר, שספרה "איש לומד לעוף", שיצא לאחרונה (בהוצאת 'מטר') עוסק באפשרות לחיים יצירתיים, אומרת: "לימוד התמקדות הוא כלי בסיסי לתנועה יצירתית, שכן רק מתוך יכולת לזהות באופן אמיתי את התחושות שלנו ולהיות שם בלי פחד, נוכל להתחיל להתבונן בשאלה מה אנו מבקשים ליצור ובאיזה אופן".

איפה לומדים
התמקדות היא כלי נלמד, שמאפשר לכל אדם להיפגש עם מה שמתקיים בו, ועם האפשרויות החדשות הנפתחות בתוכו. זהו כלי פשוט וזמין בתקשורת עם עצמנו ועם אחרים, והוא משמעותי לכל מי שמבקש ליצור שינוי בחייו או להשתמש בהתמקדות כדי בעבודה עם אחרים.

באוקטובר 2010, ייפתח במרכז 'דיאן' בכרכור קורס שכותרתו 'התמקדות ויצירת שינוי'
מדובר בקורס שנתי (24 מפגשים – אחת לשבוע) שיהווה את הבסיס ללימוד השיטה. במקביל, קורס זה מציע מרחב ייחודי לתהליכים האישיים של כל משתתף/ת באמצעות תרגול בקבוצות קטנות ועבודה פרטנית עם המנחות.

את הקורס ינחו רונה רענן שפריר, מורה מוסמכת להתמקדות ול- TAE (חשיבה מעבר לקצה) מטעם המכון הבינ"ל להתמקדות, ניו-יורק ומחברת הספר "איש לומד לעוף – על האפשרות לחיים יצירתיים", בהוצאת מטר.

אורנה בן אור, מוסמכת להתמקדות מטעם המכון הבינ"ל להתמקדות, ניו-יורק, מוסמכת (שלב 1) לwhole body focusing , M.A. בלימודי נשים בשילוב אומנויות, לסלי קולג', מאמנת אישית ומנחת קבוצות מוסמכת.

קטי קמחי, מוסמכת להתמקדות מטעם המכון הבינ"ל להתמקדות, ניו-יורק, מנחה מעגלים בנושאים מיניות, תקשורת זוגית והורות, כותבת במגזין 'מנטה' ובאתר 'קופ"ח בריאות כללית' בנושאים הקשורים להתפתחות אישית.

מפגשי מבוא יתקיימו ב: יום חמישי, 24 ליוני, בשעה 20:00, יום שישי, 16 ליולי, בשעה 10:30 וביום שלישי, 14 לספטמבר בשעה 20:30 הלימודים יחלו ב-14.10.10 ויתקיימו בשעות הבוקר. פרטים נוספים באתר.

להרשמה:
קטי – 052-6000909 אימייל | אורנה – 054-7698024 אימייל

תגיות
הראה עוד

1 thought on “לצלול, להיות, לעוף”

  1. פינגבאק: ניו יורק

כתיבת תגובה

Close