2012 זה עכשיואינטרנטאקולוגיהיוזמות חופשיותסביבה וקהילה

מאבק במתקן הגז הנוזלי מול חופי חדרה

לוגו המאבק

ההתחממות הגלובאלית, הפלואוריד במים, ישראל המתיבשת, גירוש ילדי הזרים, גלעד שליט, שיקום הסמכות ההורית, טביעת הרגל הפחמנית, להכין ארוחת צהריים, לשלם חשבונות, להעביר סמרטוט, להיות מעורבים בבית ספר, להשקיע בזוגיות, בעסק, בגוף, קצת קולטורה, למצוא זמן למדיטציה, לספר טוב, לחלימה, לכתוב פוסט, לעדכן סטטוס, אופס נגמר היום. ויהי ערב ויהי בוקר יום חדש. כל כך הרבה מידע מצטבר ואנחנו מרפרפים על הכותרות – מקסימום מתחזקים את האקטיביזם עם לייק פה ושם למאבק סביבתי חברתי תורן. קשה למצוא זמן להסתכל על התמונה הגדולה ולמצוא אנרגיה לפעול. אפילו להאט קשה, ולפעמים גם לנשום, וגם כשנושמים זה לא מי יודע מה. תחנת הכוח בחדרה מזהמת פה את האויר, ודרך הענן הצהבהב אנחנו ממשיכים לראות את היתרונות: כיף בפרדס חנה כרכור, יש פה אנשים טובים וקהילה תומכת.

בתחילת מאי קיבלתי מייל בפייסבוק:
רונית שלום, אשמח אם תצטרפי אלי כחברה בפייסבוק למען קדום המאבק בתשתיות הגז על החוף. תודה, חנה קופרמן.
המייל הזה התווסף לזרם ולא ממש עצרתי להביט. "גז" התקשר לי עם מציאת גז טבעי בישראל ועם  והדיון הציבורי הסוער על חלוקת הרווחים לטובת בעלי ההון, עם המאבק המוצלח של תושבי חוף הכרמל בהקמת חוות גז בשטח המועצה האזורית, עם פיצוץ צינור הגז במצריים.. בקיצור, למרות הפרסומים לא ממש הייתי ערה לעניין שעל הפרק: המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה על הקמת מתקן ליבוא גז נוזלי (גט"ן) מול חופי חדרה. האנרגיה האצורה במתקן גדולה מזו בפצצה האטומית שהוטלה על הירושימה. במקרה של תרחיש בטחוני אנחנו נימחק.
וזה לא איפשהו בעתיד הרחוק – אם התכנית תאושר היא תצא לפועל בשנה וחצי הקרובות, אמרה קופרמן בקול דחוף והכניסה אותי לעניינים:

מדובר בשתי ספינות ענק בגובה בניין בן 10 קומות, כל אחת מהן תישא כ 200 אלף קוב גט"ן = גז טבעי נוזלי אשר מהווים כ- 100 מליון קוב של גז "רגיל". המתקן, יעד אסטרטגי בולט, מיועד להימצא במרחק של 2.4 ק"מ מהחוף. משרד התשתיות טוען כי אין סכנה במתקן במרחק שכזה. לשם השוואה –  סקרי בטיחות אירופאים דורשים טווח ביטחון של 6.2 ממקום מיושב או ממתקן תשתית. סקרי בטיחות אמריקאיים דורשים טווח בטיחות של מעל 11 ק"מ.

כבר בשנת 2005 החליטה ממשלת ישראל להקים מתקן ליבוא גז טבעי נוזלי. ההחלטה התקבלה על רקע הצורך בהוזלת מחירי האנרגיה לאור עליית מחירי הנפט ומשיקולי איכות סביבה. בשנת 2009 התגלו מול חופי ישראל מאגרי גז עצומים: תמר, דלית ולוויתן. המועצה הארצית לתכנון ובנייה המשיכה בהליכי התכנון להקמת המתקן ובפברואר 2011 החליטה על הקמת מתקן ליבוא גז נוזלי מול חופי חדרה. למרות האיוולת הכלכלית מטה המאבק לא דורש את ביטול התוכנית להקמת מתקן גז נוזלי. מה כן? להרחיק את המתקן 15 ק"מ לעומק הים.
ככה זה נראה בתכנית הנוכחית:

רדיוס פגיעה אפשרית

8 ראשי רשויות מקומיות, הכוללות את; חדרה, אור עקיבא, זכרון יעקב, חוף כרמל, פרדס חנה-כרכור, מנשה, אליכין, קיסריה, התכנסו בחודש שעבר להכרזה על מאבק ציבורי משותף. מטה המאבק עתר לבית המשפט העליון וביקש כי המועצה הארצית ומשרד התשתיות יעצרו את הליכי התכנון להקמת מתקן הגז הנוזלי בסמוך לחופי חדרה (את נוסח הבג"צ אפשר לקרוא כאן. זה 230 סעיפים, והלינק קצת בעייתי – מקבלים דף ראשון די ריק וצריך להתקדם לדף הבא, שבו מתחיל להופיע הנוסח המלא. לתשומת לב המתכנתים).

כולנו מתבקשים לעזור:

– ללמוד את הנושא (אפשר להתחיל באתר מטה המאבק)
לחתום על העצומה להפיץ אותה
– להפיץ את המצגת
– להצטרף לצוות השטח האזורי שמוקם בימים אלה. אשת קשר: חנה קופרמן, טל': 052-5869229 אימייל .
– לארח חוג-בית אצלכם בבית או בסטודיו

זה ממש כאן, מול הבית שלנו. הגיע הזמן לקדם את העניין ברצינות. לאתר מטה המאבק >>

העלתי את המצגת לסליידשר כי ככה יותר קל להפיץ מאשר בקובץ:

מצגת מטה מאבק גז

View more presentations from moshava.

עדכונים בהמשך.
(מעניין מה שירלי רוז-בנימין היתה אומרת על זה)

תגיות
הראה עוד

2 thoughts on “מאבק במתקן הגז הנוזלי מול חופי חדרה”

  1. בזכות הפוסט של רונית נוספו מאות חותמים לעצומה!!! אין לי מילים להודות. אני מתנדבת פעילה כבר קרוב לשנה במאבק ארוך ותובעני זה שמטרתו להרחיק את תשתיות הגז המסוכנות ללב ים, וכאשר אני זוכה להכיר אנשים אכפתיים כמו רונית בר אילן שנרתמים ועוזרים – אלה הרגעים שנותנים המון אנרגיה וששווה בשבילם להמשיך ולהיאבק למרות השיבוש המשמעותי של החיים הפרטיים. בהזדמנות זו אציין שאני מחפשת שניים-שלושה תושבי פרדס חנה – כרכור שמוכנים להצטרף לצוות פעולה אזורי של נציגי תושבים מכל הסביבה אשר יובילו את פעילות השטח של תושבי האזור. מי שמוכן להתנדב למטרה זו מוזמן להתקשר אלי- חנה קופרמן 052-5869229

כתיבת תגובה

Close