השימושון

מגנאננדה לבית אננדה

מגנאננדה לבית אננדה

גנאננדה פועל מזה כשנתיים בקיבוץ ברקאי, כגן יוגה רב גילי. בשנה האחרונה פעלנו גם כחטיבה צעירה- גן שיש בו ילדים בכיתה א'. ובאופן טבעי- ילדי כיתה א' יהיו בשנה הבאה בכיתה ב', ילדי גן החובה יהיו בכיתה א', וההמשך הטבעי היה להפוך את גנאננדה לבית ספר צומח, המאפשר לילדים הצומחים ומתחנכים בו להמשיך הלאה, באותה מסגרת ביתית, אינטימית, ובאותה הרוח של היוגה.
פירוש המילה "אננדה" מהשפה הסנסקריט (שפת היוגה העתיקה) הוא שמחה, אושר. אפשר ללמוד ולחוות את שנות בית הספר מתוך שמחה והנאה, וזה מה שאנו מנסים ליצור בבית אננדה. הלימוד בבית אננדה מותאם באופן אישי לכל ילד, בהתאם ליכולת ולנטייה הטבעית שלו.

בית אננדה הנו בעצם "בית ספר ביוגה". הוא גם בית ספר, וגם בית. לפי היוגה, לכל אדם ישנן משחר ילדותו נטיות טבעיות, שכאשר הוא מפתח אותן, עם מודעות נכונה, הוא יכול להגיע לסיפוק אמיתי. חינוך דורש יכולת לזהות נטיות אלו, ולהתאים את הלימוד לנטיות של כל ילד. זיהוי נטיות אלה דורש התבוננות עמוקה ונקייה אל פנימיותו של כל ילד, ותרגול היוגה משמש גם ככלי לחידוד ההתבוננות הזו.

חלק מהתכנית

תרגילי היוגה הנם חלק מתכנית הפעילות במסגרת.
תרגול קבוע ולאורך זמן של תנוחות יוגה ונשימה נכונה תורמים לחיזוק הגוף ובריאותו, לגמישות גופנית ומחשבתית, מפתחים ריכוז, שקט פנימי ושמחת חיים. תינוק נולד עם גמישות טבעית. תרגול יוגה מגיל צעיר יכול לשמור על גמישות גופנית ורגשית, ולמנוע הרבה בעיות בעתיד.
בנוסף לתרגול הגופני, אנו משלבים את רוח היוגה בכל עשייה או למידה של הילדים.
הלמידה נעשית מתוך חווייה והנאה, ולא למידה לצורך השגת תוצאות או ערך חיצוני.
בחברה הישגית, הערך העצמי נבנה על הצלחה ונהרס מכשלון. התוצאות הופכות למוטיבציה, למניע של העשייה. במסגרת החינוך ביוגה, אנחנו לומדים ומלמדים כיצד לפעול לא למען פרי העשייה, אלא מתוך נתינה, רצון לצמוח, מתוך אהבה. גם למידה יכולה לנבוע ממניעים אלה, ולא מתוך הישגיות או תחרותיות.
במקום מודעות חיצונית – "כיצד אני נראה", או "מה הם הישגי", היוגה מביאה למודעות פנימית עם כל עשייה.

ועוד חלק

הכוונה ביוגה, זה לא רק לתרגילים המוכרים של היוגה. פירוש המילה יוגה זה התחברות. התחברות למי? לעצמי העמוק ביותר של כל אחד. יוגה, הנה כל תהליך, אשר מחבר את האדם אל העצמי האמיתי ביותר שלו. וזה מה שאנחנו מנסים לעשות במסגרת זו. הנחת היסוד הבסיסית של היוגה, היא שלעצמי שלושה רבדים: הרובד הגופני, הרובד הנפשי- רגשי, והרובד העמוק ביותר- הנשמה. אושר או סיפוק פנימיים, יתכנו רק כאשר שלושה רבדים אלו, כולל צרכיה של הנשמה מסופקים וממולאים. ומהו טבע הנשמה? הנשמה, מטבעה, הנה מלאה באהבה, נתינה, כמיהה לטוב, שלווה וסיפוק פנימי. סיפוק אמיתי הנשמה מקבלת רק מאהבה ללא סוף וללא תנאי, מקבלה של אהבה כזו, ומנתינה שלה לאחרים. אושר אמיתי יתכן, רק כאשר משתנה המוטיבציה מלקיחה אנוכית, לשירות ונתינה. הדגש ביוגה הוא על אהבה ונתינה, במקום על לקיחה.

תהליכי יוגה, תהליכים רוחניים, ותהליכי חינוך, כמו זה של מסגרת בית אננדה, נועדו לחבר אותנו אל טבע העצמי, וללמד אותנו לפעול מתוך מהותנו העמוקה והאמיתית ביותר, וכך לתרום ליצירת חברה יפה יותר במקום בו אנו חיים. חינוך באמצעות יוגה שם דגש מרכזי על פיתוח העצמי, ראיית כל ילד כנשמה יחודית, טובה מיסודה, וראיית בעיות או קשיים של הילד, כהזדמנות לשיעור ולצמיחה. אין ילד רע – יש ילד שרע לו.

הפעילות בבית אננדה
בסדר הפעילות הקבוע, ניתן החופש לילדים למצוא את מקומם, בהתאם לנטיותיהם. המסגרת, כמו גם התמיכה והאהבה, בונים ומחזקים את הילדים, מאפשרים להם הרבה בטחון וחופש. חשוב לנו שמעבר ללימוד הפורמאלי, והקניית מימנויות יסוד , שנעשים עם תמיכה והכוונה אישית, באופן פרטני או בקבוצות קטנות, יהיו גם הרבה פעילויות חווייתיות. הילדים חווים עשיות שהן טבעיות למשפחה, או לבית, כמו אפייה, נקיון (גם כחלק מחינוך להרגלי נקיון), וכ"ו, בשילוב עם משחק חופשי, יצירה, האזנה לסיפורים, שירים, סיפורים מעולם היוגה ומתרבות היוגה העתיקה, פעילות דמיון מודרך, לימוד שיאצו לילדים, מוסיקה, וכמובן – תרגול יוגה.
חשיבות רבה ניתנת למסגרת הרב-גילית, בה יש ילדים בני גילאים שונים, כמו במשפחה, שלומדים לשחק ביחד. הגדולים לומדים לעזור לקטנים, הם לומדים לכבד אחד את השני, ולשתף פעולה ביחד.
חלק מהפעילות נעשית בתוך קבוצות הגיל השונות, בהתחשב בצרכים השונים לפי קבוצות הגיל, וחלק ממנה בקבוצות גיל מעורבות או במשותף.

לפי האיורוודה מה שאנחנו אוכלים משפיע עלינו ועל התודעה שלנו. ניתנת חשיבות רבה במסגרת בית אננדה לאוכל- הארוחות במסגרת הן צמחוניות, עם שילובי מזון נכונים, ומבושלות עם הרבה אהבה- גם בריאות וגם טעימות!

יום פתוח להיכרות עם רעיון "בית ספר ביוגה" יתקיים ביום שבת, ה- 9/2, מהשעה 11:00 בבוקר ועד השעה 14:00 בצהריים. אנו מבקשים להודיע מראש על השתתפות בבוקר הפתוח לאפרת- 050-9225177.

הראה עוד
Close