סביבה וקהילהצדק חברתי

מהמתרחש בחריש

הסיפור של חריש הוא סיפור מעניין ומרגש. וכבר מזמן לא עקבתי אבל הנה פתאום הגיע עדכון מחמי בר אור:

לכל ידידינו שלום.

 לבקשתו של אמיר מימרן, אני שולח עדכון קצר לגבי המתרחש בחריש נכון להיום –

 בחריש מזה מספר חודשים מתנהלות עבודות פיתוח בקצב גבוהה מאוד. העבודות הן עבודות פיתוח תשתיות שמבצע משרד השיכון ובעיקרן פריצת דרכים, חפירת תעלות להנחת תשתיות ביוב, חשמל מים וכו' ופילוס שטחים. בשטח עובדים עשרות בולדוזרים מדי יום, ושטח העיר המאוכלסת כיום גודר כדי למנוע מילדים לשוטט לתוך אתר של עבודות עפר מסיביות. בקיצור, תושבי חריש גרים היום במכלאה קטנה ומגודרת בלב אתר הבניה הגדול בישראל למשך כמה שנים. זה לא פשוט, אך משמח לראות את העיר הזאת תופסת כיוון ותאוצה. הבולדוזרים שחששנו שיעלו על השטח לבנות עיר חרדית שתסלק אותנו מחריש, מכשירים היום את השטח לעיר פלורליסטית ופתוחה לכלל הציבור, ויש תחושה של עשיה חדשה ועתיד ליישוב.

 מבחינת האוכלוסייה הצפויה של העיר – עד היום שווקו בחריש במסגרת 2 מכרזים כ-5000 יח"ד לעמותות ולקבלנים. כ-3000 יחידות שווקו על ידי קבוצות רכישה שונות, ועוד כ-2000 נמצאות בידיים של קבלנים שונים(דימרי, חנן מור, מגידו, דונה ועוד), שיתחילו את השיווק שלהם לציבור הכללי בשבועות הקרובים. גם העמותות השונות וקם הקבלנים נמצאים כולם לקראת שלבים סופיים של הוצאת היתרים ואני משער שתוך חודשיים פחות או יותר, כבר יהיו קבלנים שיעלו לשטח, בכפוף כמובן להתקדמות בביצוע התשתיות. כבר בימים אלו הקבלנים מניחים קרוונים של מכירות בכניסה לישוב, אשר יתחילו לפעול בשבועות הקרובים.

ניתן על בסיס הדירות שכבר שווקו על ידי העמותות להבין מה יהיו פני העיר –  העיר היא עיר מעורבת, שמירב הציבור בה הוא ציבור חילוני ודתי לאומי, המהווים כ-85% מאוכלוסיית העיר, ועוד כ-10-15% של אוכלוסייה חרדית, שגם בתוך אחוזים אלו לא ממש ברור מי מהם אכן יכנסו לגור בעיר ומי יבנו וימכרו אחר כך לציבור הכללי. באופן כללי, הרכב האוכלוסייה המסתמן מאוד דומה להרכב העיר מודיעין. בשבועות האחרונים גם העיתונות גילתה את זה ונתנה במה לכך שחריש עברה מהפך נדל"ני והיא אלטרנטיבה אטרקטיבית לציבור החילוני בישראל – בחריש במהלך שנת 2013 נמכרו יותר דירות מבתל אביב ובירושלים יחדיו. את הכתבה ניתן לראות כאן.

 מבחינה תכנונית – אנחנו ממשיכים לפעול להתאמת התכנון של שלבי ההמשך של העיר לצפי האוכלוסייה החדש של חריש. מוסדות התכנון המשיכו להגיש את אותן התב"עות שתוכננו על פי צרכי האוכלוסייה החרדית. אנחנו עררנו על כך למועצה הארצית לתכנון ובניה, ובהחלטת ביניים שהתקבלה לפני כשבועיים, המועצה הארצית תומכת בעמדתנו, וביקשה מהועדה המתכננת לבחון את העלאת גובה הבניינים והתאמת תקני החניה בהתאם. זהו צעד ראשון, ויש עוד התאמות רבות שנרצה לבצע, אך בהחלט אפשר להרגיש את הרוח החדשה שנושבת במסדרונות מוסדות התכנון בעניין. באופן כללי, מבחינת האוכלוסייה החרדית, הסוגיה היא כבר לא סוגיה תכנונית. ברגע שהקבלנים התחילו לשווק דירות בישוב במחירים שנעים החל מ-840 אלף ₪, ועד לפנטהאוז שנמכר לפני מספר שבועות ב-1.3 מיליון, המחירים עוקפים את האוכלוסייה החרדית שרואה בחריש היום יעד לא אטרקטיבי.

במהלך השנה הקרובה יצאו כ-3000 יח"ד נוספות למכרזים, וכמובן שאנחנו רואים את עצמנו כשחקן מוביל שממשיך למתג את חריש כאלטרנטיבה זולה ואטרקטיבית לציבור החילוני והכללי.

 מבחינה מוניציפלית – בעקבות בג"ץ שהגשנו, באוקטובר האחרון נגמר המנדט של ש"ס בחריש, ובישוב התקיימו בחירות לראשונה מזה עשור. אנחנו תמכנו במועמד מפתיע, יצחק קשת, חוזר בתשובה וחבר בקהילת ברסלב שמתגוררת בחריש. קשת נבחר, ועל כתפיו מוטלת אחריות גדולה לניהול פרויקט הדיור הגדול ביותר בישראל בשנים הקרובות. זהו אתגר אדיר, ואנחנו נסייע לקשת בכל אשר יידרש כדי להפוך את חריש לעיר מובילה בישראל ולבירת האזור.

קשת הצליח ליצור ברית נדירה בחריש בין כל המגזרים המרכיבים את הישוב וסחף את הבחירות ברוב גדול. החזון שלו הוא להפוך את חריש למודיעין של שנת 2014, עיר מתקדמת ופתוחה לכלל הציבור שתדע לשרת את כל האוכלוסיות הגרות בה ואת כל תושבי האזור. קשת קיבל ירושה לא פשוטה ופרויקט אדיר לנהל, ואנחנו נחזק את ידיו ונסייע לו בכל שיידרש. אני מעריך שבזמן הקרוב נפעל ביחד אתו ליצירת פורום קשר אזורי בין חריש למועצות ויישובי האזור.

 בסופו של דבר – חלום חריש הפתוחה והפלורליסטית קורם עור וגידים. יש אתגרים אדירים לפנינו אך סיבות רבות לאופטימיות. נשמח להיעזר בכל אחד שירצה לתרום מניסיונו ומזמנו לטובת העניין. תודה לכל מי שסייע עד היום ולכל מי שממשיך להתעניין ולהיות מעורב בעתיד חריש והאזור כולו. אתם מוזמנים לעלות לחריש, לראות את העבודות הנעשות בשטח ולהתרשם מהדברים ממקור ראשון. אתם מוזמנים לפנות אלי בכל שאלה ומידע נוסף שמעניין אתכם.
אנחנו ממשיכים להיות עם היד על הדופק, ונמשיך לעדכן.

 חמי

מעניין הקטע המוניצפילי,  עשיתי גוגל על יצחק קשת והגעתי לדף הזוי של אתר המועצה המקומית חריש, שהוא (האתר)  איך לומר בעדינות, שומו שמיים. או שאולי זה לא האתר הרשמי. אתר יותר מעניין נקרא "חריש סיטי". ויהיה מעניין להתעדכן ולראות איך זה אכן נהיה חריש סיטי. (רונית)

הראה עוד

כתיבת תגובה

שווה לראות גם

Close
Close