השימושון

מרק לפלפונים קייצי

מאת: מיכל דיין

הנה הגיע הקיץ וכמו תמיד הנפש שלי מתחילה לנהות, כמו יונת דואר שרק רוצה כבר לחזור לבעליה, אל ההרים, הגובה והאויר היבש. אני מאלה שהקיץ במישור החוף גורם להם לרצות לעשות הכל, כולל המרת דת או חתונה פיקטיבית, כדי למצוא לי מקום נעים וקריר במעלה ההרים. אבל מה לעשות שבינתיים אני כאן. (טוב, החורף מוצלח). זאת עונה קצת עצובה גם לירקות ומי שמסתובב בין הדוכנים יכול לראות שורות עייפות, מותשות וקצת מסכנות.
אז מה יש לנו עכשיו בכל זאת? הסולניים, זה הזמן שלהם: חצילים ועגבניות פלפלים ותפוחי אדמה. וגם הדלועיים: מלפפונים, דלעות אבטיחים ומלונים. וזה גם משהו.

השאלה היא מה אפשר להכניס לפה וגם ללעוס כשמסביב 34 מעלות ואיזה 100 אחוזי לחות, והערב גם הוא לא מביא איתו בשורות קרירות? כדאי ללכת על אוכל קל וכמובן לא מאד חם או מחמם. עונת המלפפונים קוראים לזה וזה מאד מדויק. זמן נהדר לאכול מהם.

המלפפון הוא יצור סביל שמתגמש להרבה כיוונים. רק תוסיפו קצת טעם והוא בסך הכל איתכם. חריף, ומתוק, חמוץ ומלוח – עם כולם הוא מסתדר. אצל הירקנים ה"רגילים" – הבכורים והסופרים, תמצאו את מלפפון החממה הידוע: ירוק יפה וארוך. קצת פחות מבריק בתחום הטעם והמרקם אבל בעל חיי מדף נהדרים. אם מתפשרים עליו – וזה בסדר, כדאי לבחור את הטובים. המלצתי היא לבחור את הקטנים, כלומר את הדקים ולהקפיד מאד שהקצה ממנו יוצא הפרח (לא זה עם החיבור לצמח) יהיה שפיצי ולא מעוגל. אצל המלפפונים עגול שווה מימי. ובכלל, כדאי שהמלפפון יהיה צר לכל אורכו, בלי "נפיחויות" – אלה מצבורי מים חסרי טעם ועם מרקם של פלסטיק לעיסה.

אבל יש שתי אפשרויות מלפפוניות אחרות, מלבד ההוא מהחממה והן כבר שייכות לליגה אחרת. אמנם, למיטב ידיעתי, צריך קצת לצאת את גבולות המושבה על מנת ליהנות מהם אבל הטירחה שווה. אצל הירקנים הערבים שבאזורינו – כלומר ירקן חביב בכפר קרע או/ו כמה ירקנים בפרדיס כולל זה הגדול שעל הכביש הישן לחיפה, אפשר למצוא מלפפון בלאדי. מדובר בזן שלא גדל בחממה אלה חשוף, כמו מלפפון אמיתי מדורי דורות, לשמש הקופחת שלנו, אבל הוא, לעומתנו, מת על זה. ביס אחד מהיצור הזה ואין כבר טעם לכל המילים. זה מובן מאליו. זהו מלפפון קטן ולרוב מעט בהיר עם זיפים אופיניים על גופו. ואוי, איזה טעם ואיזה מרקם. קחו ביס ממנו בפרדיס והאדמה בכרכור תרעד, כה רבה הקראנצ'יות. והטעם המתקתק והמלא – טעם של מלפפון! אבל כמו עם כל הדברים הטובים – גם כאן חיי המדף שלו, שאליהם סוגדים כל מהנדסי המזון, קצרים יחסית והוא ממהר להתרכך. מומלץ בחום לנסות – לבחור את הקשים ועל המקום לתת ביס. (הערבים, שיבורכו, נותנים כבוד לירקות שלהם, שימו לב איך ארוזים המלפפונים האלה לעומת הרגילים: עטופים נייר עיתון, מונחים בפינה צנועה, מחכים בסבלנות למבינים שמתעקשים עליהם). האפשרות השניה גם היא מככבת אצל אחינו – זהו הפקוס – מלפפון ירוק בהיר דק וארוך עם זיפים. טעים ונעים בפני עצמו.

אז מה לעשות עם מלפפון? הכל! ימות הקיץ החמים מזמינים סלט מלפפון ויוגורט. נסו אותו פעם עם הבלאדים. פלחים עדינים של מלפפון, יוגורט (למאכל הזה אני מעדיפה את היוגורט הרגיל של תנובה – הוא בעל מרקם קל ועדיף על הסו קולד "קטיפתיים" בעלי התחושה הכבדה). כדאי להוסיף מלח, שום כתוש, קצת שמן זית מאיכות מעולה וכמובן נענע קצוצה או/ו שמיר. ועם מטעם שכזה בפה אפילו הלחות תיתן כבוד.

מיכל דיין, אוהבת קטניות, דגנים וירקות, מבשלת אוכל משמח לסדנאות וקורסים.
050-5702107 אימייל: michaldayan@yahoo.com

הראה עוד

כתיבת תגובה

Close