השימושון

מותר האדם?

(כבר כמה ימים אני מחכה עם הפוסט הזה, אבל הנה:)

מגיעה בצהריים לקחת את ינאי מהגן.
הגן משפחתי, טובל בירוק. הורים חמודים, באים ברגל או באופניים לאסוף את הילדים. בדרך כלל גם הכלבים מצטרפים לסיבוב, מחכים בדריכות ליד השער או חומקים לתוך החצר בקישקוש זנב. נהנים לרחוץ באהבה של הרגע הזה ביום, להיות שותפים לפגישות המרגשות של סוף היום, לחיבוקים, לליטופים, לנשיקות.

מימין מגיע בשביל החבר (האהוב והיקר, יש לומר) א' מלווה בכלבת המשפחה, חומה ופזיזה. עוד מעט אנחנו מגיעים לשער. במורד השביל קורה משהו שתופס לי את העיניים, אבל רגע, א' משיג את כלבתו וקורא אליה בקול: ”אה? אה? מפרה פקודה אה? ומביא לה בעיטה – לא נראה שכואבת אבל מזלזלת – בצלעות. היא חומקת לתוך החצר והוא הולך נחוש לתפוס אותה. לא ראיתי איך היא יצאה בסוף כי הייתי עסוקה בלהתבונן הלומה במחזה שלפני: ליידי פ', כלבה זקנה ונוקשת עצמות נגררת בקולר על ידי קטר אדום וזועף בדמותו של אבא אחר מהגן, בגסות ובאלימות.(כשמתאכזרים – במיוחד לכלבות זקנות – זה מדליק לי את הפיוז).

מה קורה פה? אני מרגישה כמו בעזה.
כמו בסיפורים על טובי-בחורינו- שאיבדו-את-זה-ויצאו-על-ערבים-באינתיפאדה.
הנה, ככה זה נראה בלייב. וככה זה מתנהג ומרגיש ואין בזה שום אמפטיה, שום קבלה של האחר – במקרה הזה שתי כלבות, אחת זקנה מאוד. רק אנרגיה קשה ומשפילה ומבטלת.
אני מרגישה את הגוש מטפס לי לתוך מקלעת השמש שמאדימה מזעם.
ומבעד לזעם מבחינה בהזדמנות לחקור משהו שקשור בגזענות, שבמקרה הזה מיוצגת באיך שבני אדם תופסים תחת על חיות.

”כשאני אוכל בשר אני גזען לחיות, וכשאני אוכל שניצל אני גזען לחיות“ – א' תופס אותי במכולת, לשם הלכנו לקנות ארטיק ולהתקרר. אנחנו רבים ואני בוכה מעצבים כי הוא לא מבין שראיתי דפוס של אלימות בפועל, לא איזה דיון תיאורטי על האג’נדה של השלום. ינאי מתרגש מהתרגשותי, חג סביבי עם התותי פרוטי ואומר כל הזמן ”אל תקשיבי לו אל תקשיבי לו! (קוקי מסכן קיבל אמא אמוציונלית).
בצהריים אימייל לאיש האשכולות, יועץ הסתרים, יודה.

– תגיד אחי, אתה מכיר מאמר שקשור בגזענות כלפי בעלי חיים?

יש לי משהו, אני לא בטוח אם לזה את מתכוונת, ובכל מקרה יש לי הרבה חומר ולינקים בנושא. (קוראים לזה Speciesism ופיטר סינגר הוא אבי הרעיון).

– תודה, מכיר גם מאמר שמסביר מה המבנה האנרגטי של חיות? יש להן שלושה גופים שאני יודעת עליהם: גוף פיזי, גוף אתרי וגוף אסטרלי. לצמחים יש פיזי ואתרי, שהוא גוף החיים. יש בהם צ’י. ולבני האדם יש עוד גוף: ”אני“ – שזה תודעה עצמית נבדלת.
אני רוצה לדעת על התודעה של, נגיד, ליידי פ'.

יודה פורש בשלב זה מהדיון עקב אזוטריות. אני פונה לאנתרופוסופים ומקבלת כמה תשובות, ולאתר של הוצאת אהבה – ושם יש מאמר ארוך ומעניין בנושא, ששווה לקרוא.

—————————————————————————————————————-
ועכשיו במקרר יש לי חבילת כנפיים שמגעיל אותי להכניס לתנור, ושאלה שמנקרת בלב: האם אכילת בשר מספקת מטריה מוסרית להתנהגות מתנשאת ומזלזלת גם כלפי חיות שלא אוכלים אותן? כי כשמתנהגים אל כלבים בגסות שמנומקת במילים "רק בכוח הם מבינים" זה זורק אוטומטית לסיכסוך אחר.
ואם השלום מתחיל מבפנים אז יש פה משהו עמוק לבדוק, וחיות הבית נותנות לנו הזדמנות יומיומית לתרגל את האינסטינקט של הדחיה ולהמיר אותו בחמלה ואהבה כלפי האחר.
גם אם פעם מזמן אחר דומה נשך אותך.

בזה, ורק בזה, מותר האדם מהבהמה, או כמו שכותב שטיינר בספר גוף נפש רוח:
"כשם שמיחסים לגוף האדם שלוש צורות קיום, היינו: של דומם, של צומח ושל חי, כן חייבים ליחס לו עוד צורת קיום רביעית – צלם האדם – המיוחד לו. דרך צורת קיומו כדומם קרוב האדם לכל הנראה בעין; דרך צורת קיומו כצומח הוא קרוב לכל הגדל ופרה-ורבה; דרך צורת קיומו כחי הוא קרוב לכל הישויות הקולטות את סביבתן ויוצרות בפנימיותן חיוויות על יסוד התרשמויותיהן מן החוץ; בכוח צורת קיומו בצלם-האדם מהווה הוא כבר מבחינה גופית ממלכה בזכות עצמה"

הראה עוד

7 thoughts on “מותר האדם?”

  1. יופי שגם ראית וגם אמרת. מקווה שזה יזיז לו משהו, גם אם בשיחה מולך הוא התנגד. מאמינה שזה נתן לו איזה זרע של מודעות.
    ובעניין אכילת בעלי-החיים לשעבר… אני לא אכנס לויכוח אם נועדנו או לאכול בשר, אני לא יודעת בעצמי. אבל מה שבטוח זה שתעשיית הבשר כמו שהיא היום היא התעללות מזעזעת, וכל ביס בבשר הזה הוא שיתוף פעולה איתה. יש בחנויות טבע בשר אורגני שלפחות בחייו חי חיים טובים, יחסית. זה אמנם יקר יותר, אבל כדאי לחשוב על זה.

  2. חמודה את!
    מעניין עניין 'הכנפיים במקרר' הזה, כי אני מרגישה בזמן האחרון אנרגיה חזקה של מחשבות על צמחונות בתוכי ובסביבתי.
    פור דה רקורד- היינו בבית צמחוניים הרבה שנים וכשאומני התחילה לאכול בשר חזרנו גם אנחנו. אבל פתאום יש איזה רצון לחזור לשם (משהושאגב היה לי במחשבה כל הזן, שמתישהו זה יחזור).
    אולי זה נכון לעשות את זה בתקופות, מדיי פעם, כדי לחדד את העניין, את התחושות.
    >ורד מהרהרת בכתב רם

  3. "תגידי איילת, זאת את הטוקבקיסטית מהניו אייג‘ ב- nrg?"

    יש שם אחת בשם איילת ש"מטקבקת" יחסית הרבה, והיא לא אני…
    (אני כותבת שם מדי פעם, ובדר"כ גם "מסגירה" את העובדה שאני מפרדס-חנה….)

    כל כך חשוב מה שכתבת עליו…בכלל, אני אוהבת את הכתיבה שלך (-:

    *שפע אור ואהבה *

  4. התאורים שלך הכל כך עצובים גם לי מזכירים דברים שאני נתקלת בהם יותר מדי.
    איזה מזל יש לקוקי שאמא שלו אמוציונלית ומלמדת אותו בצורה כ"כ אוטנטית דברים באמת חשובים בחיים כי כשקוקי יגדל הוא בטוח לא יבעט בכלבות זקנות (וגם לא בצעירות)
    ואיזה מזל שיש לנו אנשים כמו צביקה (או כפי שהוא נקרא אצלנו בבית – צביקה חיותים, שהדור הקודם בגן מתגעגע אליו והדור החדש מחכה ליום שני שהוא יבוא כבר) שיוצרים אהבה והבנה של בעלי חיים
    ואינשאללה, כפי שבעלי המחונן אומר, יום אחד יהיה לנו קשה להאמין שפעם אנשים התייחסו ככה אל חיות, כמה פרימיטיבי מצידנו

  5. שלום וברכה ויפה שהבחנת בהתנהגות הנלוזה וחסרת הכבוד כלפי בעלי החיים.אני נתקל בתופעה הזאת של חוסר הכבוד יום יום.מבחינתי גם כשאומרים על בעל חיים דברים כמו "הוא מגעיל.הוא מסריח,הוא מלוכלך,אני שונאת כאלה,"זה פגיעה בהרמוניה של כדור הארץ.
    היום אני יושב ומסביר באיזה גן על חתולים ומנסה ליצור אצל הילדים אהבה והבנה ורחמים כלפי היצורים החביבים שחיים בין הפח לטוב ליבנו,וגננת בחורה כזאת קיבוצניקית מעירה כל הזמן,"כן אבל הם חולים,יש להם תולעים,יש להם הרבה מחלות,הם מתרבים כל הזמן".אני בקטע של ליצור הבנה ואהבה,והיא בקטע של מחלות,פשוט אי אפשר על האנשים האלה,לא אלאה אותך בהמשך התיאור איך נכנסתי בה בסופו של דבר,אבל עשיתי זאת ולא בעדינות,ורק כבדרך אגב וכדי להשוות דפוסי התנהגות הרי בתחילת השיעור,בדקה בה הילדים מתישבים בחדר,היא כבר העיפה ילד אחד קטן מהחדר בצעקות,"אמרתי לכם שמי שמפריע לא ישתתף בחוג"עכשיו אני מה זה רתחתי.אני מגיע אליהם פעם בשבוע והילד הקטן הזה צריך להפסיד את החוג.[מעניין מה ינוש קורצק היה אומר על ההתנהגות הזאת,] ניסיתי להכניס אותו לחלק השני של השיעור כי אצלהם החוג מחולק לשניים,{הרבה ילדים}אבל אי אפשר היה.אחת לא משנה את ההחלטה של השניה.אוי אם היו עושים את זה לילד שלי בגן…וכמובן כשהיא רק הרימה את החתלתולה הקטנה,החתולה השתוללה ושרטה אותה.נו לפחות יש צדק ביקום.ולגבי הכנפים במקרר אומר זאת.יש לכבד את כל בעלי החיים.אנחנו מגזע הטורפים,ואוכלי הבשר,אבל אין זה אומר שאיננו יכולים לכבד את כל הברואים.אצלי בבית אוכלים בשר,כך גדלנו,אבל איננו הורגים אפילו ג"וק.רק מובילים אותו אחר כבוד החוצה.כפי שהילדים שלי אומרים,הבית שלנו היה קודם ביתם.
    ולסיום אני מאד מכבד את זה שהתרגזת על האנשים האלה. המשיכי להיות כזאת.

  6. רונית יקרה,

    התאורים שלך כ"כ מזכירים לי את עצמי כשאני נתקלת במקרים של פגיעה בבע"ח (או בכל יצור הנתון למרוּת של מישהו אחר, כוחני יותר ממנו).
    כ"כ ברור שאלה הפוגעים בבע"ח, עושים זאת מתוך הבעיות שלהם, התיסכולים שלהם…וזה רק מראה כמה הם אנשים ח ל ש י ם !!!
    פשוט הרבה יותר קל "לשפוך" את האגרסיה כלפי מטה, על מי שאין לו את הכלים לענות לך, שאינו יכול להתמודד מולך, וחמוּר מכך, הוא אפילו תלוי בך, מאשר להתמודד עם עצמך, עם הסיבות לאגרסיה הזאת אצלך, או להתמודד עם מי ששקוּל לך בכוחותיו. וזו פשוט התעללות.

כתיבת תגובה

Close