השימושון

מסע אקולוגי – עדכון נובמבר 2007

נועה פלד היא צלמת, כותבת, מוזיקאית, ופעילה ירוקה אקטיבית ונמרצת. נועה לקחה על עצמה ליצור ולהפיץ ניוזלטר חודשי על פעילויות ירוקות ברחבי הארץ והיא עושה את זה בכישרון גדול ובאהבה מדבקת. הנה גליון נובמבר, אתם מוזמנים לשלוח לה מייל ולהצטרף לרשימת התפוצה.

נועה מצלמת

לחברי מסע אקולוגי שלום,

המסע לכנס הפרמקלצ'ר הבינלאומי בברזיל הסתיים ואני מחדשת את העדכון החודשי, שמטרתו לספר על חדשות טובות מהתחום הסביבתי. לאחר ההפסקה יצא הפעם מייל ארוך יותר. תודה לכל המצטרפים החדשים דרך האתר, שבהמשך יתעדכן גם הוא.

Permacultue היא שיטת תכנון סביבתית הלומדת מחכמת הטבע, ועבורי היא דרך חיים.
בכנס פגשתי אנשים מ-42 מדינות ברחבי העולם שעושים עבודה אקולוגית מופלאה, איש איש במקומו. בעיר ובכפר, במשקי בית פרטיים, בשכונות מתקדמות בערים אירופאיות, במערכות חינוך, עם חולי איידס באפריקה, בפיתוח חקלאות מקיימת בהרי האנדים ועוד. אנשים פתוחי לב, יוצרי מציאות, חכמים, שמחים ומלאי עוצמה שקטה. לחלקם סיפורי חיים שלא יאמנו.

היו שם החל מאבות הפרמקלצ'ר ומוריו הוותיקים (דיויד הולמגרן, סקוט פיטמן, רוזמרי מורו) ועד חבר'ה בני 20, מלאי אנרגיית יצירה. שמענו הרצאות מרתקות, נחלקנו לסדנאות שונות, ביקרנו בפרויקטים בחוות פרמקלצ'ר, במרכזי הערים סאו פאולו וסלבדור, ונדדנו על האמזונס להכיר פרויקטים שנעשים עם תושביו. ראו תמונות מצורפות.

נולדו שיתופי פעולה חדשים והוחל בתכנון הכנס הבא ב-2009 באפריקה. אני ייצגתי אותנו בהרצאה – "החדשות הטובות מישראל" (כן, יש דבר כזה, גם הם התפלאו). הראיתי פרויקטים סביבתיים שקורים אצלנו. האנשים היו צמאים לשמוע ולראות, וכך יצא שלאחר הכנס העברתי את ההרצאה עוד 3 פעמים למתעניינים, באנגלית ופורטוגזית. החוויה היתה חזקה כ"כ שלקח לי כמה חודשים להתארגן. בקרוב תוכלו לראות הרצאות חדשות שנולדו מהכנס ותמונות באתר. אני מודה לכל מי שתמך ועזר, לחבריי מלהקת קפזיניו (מוזיקה ברזילאית) על הופעת ההתרמה למסע ובעיקר לדיויד ברונפמן, ממארגני הכנס, שתרם.

אבל לטוס זה לגמרי לא אקולוגי… איך עושים "איזון פחמן" למסע כזה? באתר הבא תמצאו כמה טיפים לחסכון באנרגיה שיכולים להוביל כל אחד מאיתנו להפחית פליטת גזי חממה: http://www.actcool.org.il/?CategoryID=234

יוזמת האנרגיה הטובה של מרכז השל הוציאה גם היא רשימת טיפים לחיסכון בחשמל ובדלק במשק הבית ובמקום העבודה בישראל. תוכלו לפתוח אותה בלינק הבא:
http://heschel.org.il/heshelphp/yozmot.php?cat=8&ind=77

כמו כן "גוגל" השיקו גרסה חסכנית באנרגיה של מנוע החיפוש שלהם, שבו נשמרו כל הפונקציות הרגילות. על פי הפופולאריות שלו ברחבי העולם, אם רק היה המסך שחור במקום לבן, ניתן היה לחסוך אנרגיה רבה. הנה משהו קטן שכ"א יכול לעשות להקטנת ההתחממות הגלובלית: www.blackle.com / www.shahor.co.il

חזרתי לארץ למציאות שונה: גל ירוק שוטף את כלי התקשורת, את האינטרנט ואת השיחות בין אנשים.
אם בשנים האחרונות חבריי ואני היינו צריכים לשכנע, השמענו רעיונות שנחשבו לשוליים, התמונה כעת שונה, הירוק חדר למיינסטרים. אל גור זכה בפרס נובל, ברמזור אני מוקפת בעוד 5 זוגות אופניים, כל יומיים יוצאת עצומה חדשה לשמירת פיסת טבע אחרת בארץ; וקנייה בשקית בד בסופר כבר אינה מעשה תמהוני. טרנד חולף? מה שחשוב בעיניי הוא לאזן בין דיבורים למעשה, מה נצליח להוליד מהגל הזה, כאן באדמה.

ולחדשות הטובות:

מרכז:
פרויקט גינת הגג האקולוגית בביה"ס א.ד. גורדון
חזרתי לביה"ס שבו למדתי כילדה, מול חוף הים בת"א, כמורה לחינוך סביבתי. אני עובדת עם כתות א'-ב' ועם ועדת התלמידים "הכדור בידינו" להקמת גינה על גג חדר האוכל, בו סועדים 700 איש ביום. אנו מחפשים יועצים לגינון גגות במיכלים באזור הים, ולהכנת קומפוסט בקנה מידה גדול במוסד חינוכי. כמו כן מפעלים או אנשים שיוכלו לתרום מיכלים גדולים לגידול עצים, ירקות ותבלינים (הגידול במצע מנותק מתאים לשנת השמיטה), וגם זרעים ושתילים אורגניים יתקבלו בברכה. ניתן לפנות אלי במייל.

פרויקט מיחזור בשכונות החרדיות בפתח תקווה
ארגון "חרדים לסביבה" בשיתוף המשרד להגנת הסביבה והיחידה הסביבתית בפתח-תקווה החלו פרויקט ייחודי להפחתת כמות הטמנת האשפה הביתית. לפרטים יהודה גנוט: 03-5706682

צפון:
פסטיבל "אקולנוע צפון" בסינמטק ראש פינה – שישבת הקרוב 9-10.11.07, מגוון סרטים מהארץ והעולם בנושאי סביבה וחברה, מפגשים עם יוצרים, דיונים ציבוריים, פעילות לילדים, סיורים מודרכים, יריד חוצות. בשנה שעברה היה מצוין. לתכנית הפסטיבל >>

סדנת מיחזור מים אפורים / קורס אדמה-גן-בית
ביום שישי הקרוב, 9.11.07, בזכרון יעקב, ילמד אהוד בן-שבת להתקין מערכת קטנה וחכמה אשר מקבלת כ-100 ליטר מים ביום ומעבירה אותם להשקיה באמצעות מפריד שומנים, בריכה חפורה ומיכל אגירה טמון עם משאבה אוטומטית. אהוד מעביר גם קורס "אדמה-גן-בית", המקנה כלים להקמת גינות אורגאניות בבתים פרטיים. הקורס יתקיים במושב מסילת ציון (בשיתוף אלון קרני החל מ-9.11) וכן בפרדס חנה (בשיתוף אורן רון, החל מ-18.11). לפרטים – אהוד: 052-2867971 / 077-3211225.

ירושלים:

אירוע מיחזור בגינת ברבור
גרעין דבש לפיתוח גינות קהילתיות בירושלים עורך סדנת שיפוץ והחייאה לרהיטים ישנים, בגינה הקהילתית שבחצר הגלריה "ברבור", רח' שירזלי 6, ליד השוק בנחלאות. יום ו' 16.11.07, 12:00-15:00, כניסה והשתתפות חינם, עם רהיט עץ שרוצים לשדרג. חברי הגרעין פותחים גם קורס מנהיגות נוער סביבתית במוזיאון המדע וחוג טבע עירוני לילדי שכונת רסקו. לפרטים – סהר חופי: 050-8021501 / שאולי דנבום: 050-8575301.

שוק חופשי בעיר גנים
ליאת ועדיאל יוצרים מרכז לאקולוגיה קהילתית, במסגרתו יתקיים שוק חליפין, ללא מכירה או קניה – מוסרים מה שלא צריכים ועדיין שימושי, ולוקחים מה שזקוקים לו. ספרים, בגדים, נעליים, סירים, כלי אוכל, דיסקים, כלי עבודה, תמונות, צעצועים, משחקים, מכשירים חשמל. אפשר גם לתת טיפול שיאצו חינם, שעור סריגה או סיר מרק. יום ו', 16.11.07, 11:00-14:00, בחצר ביתם ברחוב הנרד 12, עיר גנים. במקרה של גשם יידחה השוק ליום שישי 30.11.07. לפרטים – ליאת: 02-6427021.

קהילה חילונית אקולוגית בהקמה בבית הכרם
מתוכננת גינה קהילתית ובה חוג טבע ואמנות, קומפוסט שכונתי, ועדת עזרה הדדית, קבלות שבת חודשיות משותפות, ופעילויות התואמות את שנת השמיטה. לפרטים – תמיר ניר.

חנות טבע חדשה בחווה האקולוגית במודיעין
במסגרת פיתוח המפגשים בין החווה לקהילה שסביבה, מוכרת החנות אוכל יבש אורגני, שמן זית, טחינה, סילאן, דבש ענבים, חלבה, זיתים, נבטים, גרנולה, פירות יבשים, אגוזים, סבון שמן-זית, קוסמטיקה טבעית, צמחי מרפא, תחבושות היגיינה רב פעמיות, חיתולים רב פעמיים, חומרי ניקוי אקולוגיים ועוד.ימים א'-ה' 16:00-19:00, יום ו' 8:00-12:00. בימי ה'-ו' נערך בחווה יום שוק למכירת ירקות, פירות, גבינות ולחם, בשעות הפתיחה של החנות. לפרטים – דפנה: 052-2913214. בחווה גם מגוון חוגים, סדנאות וקורסים לילדים ומבוגרים. פרטים נוספים באתר>>

דרום:

קורס אקולוגיה מעשית והכשרה ירוקה באדמאמא
אצל גור ועירית רותם בניר משה נמצא משק הדגמה לקיימות מעשית. הקורס יכלול 6 מפגשים של סופי שבוע ויילמדו בו תכנון אקולוגי, אנרגיה מתחדשת, הכנת קומפוסט, טיהור מים, בנייה באדמה, גינון, ושתלנות, צמחי תועלת, פיתוח מודעות דרך עבודה עם ארבעת האלמנטים, כלכלה מקומית, בניית קהילה, יישום עקרונות הפרמקלצ'ר בעיר ועוד. בנוסף, במשך חצי שנה תתקיים במקום הכשרה ירוקה, שתשלב לימוד תיאורטי והתנסות מעשית בעבודות שונות במשק. שניהם ייפתחו ב-22.11.07. לפרטים – רוסנה: 052-4679957 / גור: 08-9943364 ובאתר.

כללי:

"עיר השמש" – 100 גגות סולאריים בת"א
כפי שנכתב השבוע ב"עכבר העיר", מציע עודד גלעד לעיריית ת"א רעיון שכבר מיושם בערים בעולם בקנה מידה גדול: לקראת חגיגות ה-100 של העיר, לעודד הקמת 100 גגות המשתמשים באנרגיית השמש להפקת חשמל ירוק. כדאי לשווק את הרעיון בערים נוספות. לפרטים: 077-7007273 / 054-9720118.

כנס "אנרגיה, פיתוח בר קיימא והזדמנויות עסקיות" באתונה
18-21.3.2008 בחסות מכון היצוא, משרד החוץ ובשיתוף הפורום העסקי ישראל-יוון וגופים יווניים נוספים. מפגשים של חברות, גופים, אדריכלים ומומחים מישראל, עם פרויקטים, חברות עסקיות ומשקיעים בתחום האנרגיה הנקייה מיוון ומאירופה בכלל, וכן נציגי סקטור הבנייה, התעשייה, התיירות, מתכננים ונציגי השלטון המקומי באתונה. חברות המעוניינות להציג טכנולוגיה ישראלית, להיכלל בקטלוג או לתת חסות מוזמנות ליצור קשר עם אשר וטורי: 052-2508345.

עצומות:

פעולה ירוקה למען שינוי חוק השילוט בדרכים: http://www.no-ads.co.il
על מצב פרסום החוצות בערים אחרות בעולם תוכלו לקרוא כאן

מפלגת הירוקים לשמירה על חוף אפולוניה (+ מצגת באתר)

גרינפיס נגד הקמת תחנת פחם נוספת באשקלון

לביטול חוק ההסדרים

רנט-קונטרול – התארגנות אזרחית למען דיור שפוי:

בברכת סתיו נעים וחורף רענן

נועה פלד

מסע אקולוגי

054-5661932

www.ecodoc.co.il

ecodoc@gmail.com

להסרה / הוספה לרשימת התפוצה נא השיבו מייל.

הראה עוד

1 thought on “מסע אקולוגי – עדכון נובמבר 2007”

כתיבת תגובה

Close