בעלי מקצועזוגיות ומשפחהטיפוליםילדיםנשיםסדנאות, קורסים, חוגים

מתו"ק שלי

מאמי לי

ליווי התפתחותי ועיסוי תינוקות עפ"י אומנות המסאג' ההודי

בהדרכת לימור אלימלך, בוגרת מכון וינגייט

בחודש אפריל, לאחר פסח, בע"ה, נפתחת סדנא חדשה לליווי התפתחותי בשילוב עם עיסוי, לאימהות אחרי לידה. הסדנא תחל ב-19/4 ותסתיים בסוף חודש יולי. בסדנא תהיינה 2 קבוצות גיל: חודש עד זחילה, זחילה עד הליכה. המפגש הראשון הינו מפגש היכרות במחיר סמלי. בואנה לשמוח יחד, עם המאמי שלכן.

שנת החיים הראשונה של התינוק הינה בעלת חשיבות גדולה מאוד לשלבי ההתפתחות: הרמת הראש, שכיבה על הבטן, התהפכות, זחילה, ישיבה, עמידה, הליכה ועוד. לשם התפתחות תקינה, נעודד ונגרה את התינוק להשגת אבני הדרך.

לכל תינוק הקצב שלו וכל דבר קורה בעיתו ועלינו לגייס את הסבלנות שלנו בזמן זה. לא פעם פונות אלי אימהות ואומרות: "אבל הבן של אחותי באותו הגיל והוא כבר זוחל…" ואני עונה, כי לכל תינוק הקצב שלו, כל עוד הוא נמצא בטווחי הנורמה, סבלנות (!).
אם כך, חשיבות רבה יש למגע, תנועה וקול = מתו"ק.

מגע, תנועה וקול הם שלושה פרמטרים מרכזיים וחשובים המשפיעים בצורה ישירה על התפתחותו של התינוק בשנה הראשונה לחייו, וגם לאחריה.

מגע

"נכון, התינוק זקוק לחלב, אך יותר מכך הוא זקוק לאהבה ולליטוף. להרגיש…" פרדריק לבואייה

עיסוי תינוקות הוא חלק מההיסטוריה ואינו דבר חדש או "טרנד" חולף. אפשר למצוא עיסוי תינוקות בנוסחים שונים ובתרבויות שונות.  במהלך אותם תשעה חודשים קריטיים, בהם מתפתח העובר ברחם, עורו מגורה באופן תמידי על-ידי דחיפות קצביות המועברות דרך מי השפיר. מגע האיברים הפנימיים של האם בשק מי השפיר ובעובר (לא בצורה ישירה) והתכווצויות הרחם – הן בעצם העיסוי והחיבוק שמקבל התינוק כששיאם הוא בעת הלידה.

כדי להחזיר לתינוק את תחושת הבטחון, השלווה, המגע התמידי שחווה ברחם, נמשיך בעיסוי ובכך נחליף את כל תחושות הזרות, הפחד, הדממה, העולם החדש והחיים החדשים. המגע מקנה ביטחון, מעניק תחושת שייכות ואהבה. הוא מגדיר את גבולות הגוף, מרגיע, משחרר, מפתח את המוח, משפיע על הנפש, מרפא מחלות, מאפשר לחקור ולהכיר את הסביבה, מזהיר אותנו כשלא נעים, מביא להתפתחות חושית, רגשית, פסיכולוגית קוגניטיבית (מוחית), גופנית וחברתית – תקינה. כמוכן הוא מסייע בשיפור איכות השינה, משפר יכולות מוטוריות ומעודד תנועה, מחזק את מערכת החיסון ומסייע למערכת העיכול, יכול בהחלט לתת מענה והקלה בבעיות גזים למיניהן וכן מענה במצבי חולי קלים כגון: חום, שיעול, צינון וכו'.

תנועה

התינוק מתחיל לנוע עוד בעודו ברחם, לכן חשוב הערסול, הנדנוד, הנשיאה, בחודשים הראשונים, כל אלה עבורו מעין ה"חזרה" לרחם, המקום הבטוח והאוהב. חשוב שאנו כהורים נניע את התינוק באופן יזום מיום היוולדו ונחשוף אותו לשלל מנחים ומצבים במרחב. עצם תנועתו המוטורית של התינוק מאפשרת לו לחקור את העולם ואנו יכולים לספק לו התנסויות בהן יוכל ללמוד את סביבתו ודברים חדשים על עצמו.

ככל שהתינוק ינוע יותר, כך מוחו יתפתח יותר, הרפלקסים המולדים יעזבו את מערכות גופו בזמן, מערכת שיווי המשקל שלו תתפתח כראוי בצורה המקסימלית. (חשוב לזכור – מערכת שיווי המשקל היא המערכת ששומרת על יציבותו לכל החיים).
חשיפה לתנועה מרובה, במגוון מנחים על משטחים שונים כגון : שטיח / דשא ועוד, תאפשר לו להתנסות.

קול

עוד ברחם נחשף התינוק, כעובר לקולות שונים. קולות פנימיים בגופה של אימו וקולות מין החוץ, רעשים, צלילים ועוד. על ידי השימוש בקול נוצרת התקשורת. ככל שנרבה לדבר אל תינוקנו כך נאפשר את התפתחות השפה. התינוק אוהב את קולה של אימו, הדבר נותן לו תחושת בטחון, אהבה, רוגע כאילו אינו צריך דבר מלבד זה, כלומר עדיפה שירתך מהשמעת שירים במערכת. דבר נוסף התורם לתחושת הבטחון של התינוק הם טון וקצב קבועים בקול ועליהם נחזור במונוטוניות.

כל אלו משולבים בסדנאות לליווי התפתחותי בהדרכתי, עם דגש על המגע, ההנעה והתנועה, דקלום ושיר. חוויה שכל תינוק היה שמח לקבל. מלווים יחד את ההתפתחות וזה ממש מתו"ק.

קצת על עצמי:

לפני המפגש שלי עם עולם הקטנטנים, אני חווה את עולמם של הבוגרים (עד גיל 6) כמדריכת תנועה לגיל הרך מזה כחמש שנים. הגעתי למקצוע מתוך רצון מאוד חזק שלי, להעצים את הילדים, לאתגר אותם בביצוע משימות, לחזק את בטחונם העצמי ביחס ליכולותיהם המוטוריות, לנטוע בליבם את התחושה ש "אני יכול ויכול הכל !!", לפתח בהם את האמונה בעצמם והכל תוך כדי לימוד וחוויה בתנועה שתורמת להתפתחותם המוטורית.

המפגש עם תינוקות נותן לי להרגיש "בבית", מקום של שייכות, של רכות, בו אני יכולה לתת את הטוב שבי, להדריך אימהות מתוך ידע וניסיון ובעצם "ללכת אחורה" בשלבי ההתפתחות של הילד וללוות אותו בהשגת אבני הדרך הראשונות בחייו.

את רוב זמני אני מעבירה בין ועם ילדים, בגני ילדים, משפחתונים ופעוטונים, שם אני מנחה חוגי תנועה בהתאם לגילאים ולשלבים ההתפתחותיים של הילדים. החוגים הם בשילוב מוזיקה ואביזרים איתם אנו עובדים ונהנים מחוויה של פעם בשבוע. במהלך השנה אני רואה את הצמיחה, את השיפור ביכולות המוטוריות, את ההתקדמות ומתמלאת התרגשות.

אני מנחה חוגי תנועה להורים וילדים אחה"צ, ב"קנגורו בתנועה" , בכל יום ראשון, ל-2 קבוצות גיל : שנה וחצי – שנתיים וחצי (ב-16:30) וקבוצה שניה : שנתיים וחצי – שלוש וחצי (ב-17:15), הילדים חווים זמן איכות עם הוריהם. חלקו הראשון של החוג מאפשר פעילות חופשית בין מתקני ג'ימבורי שונים וחלקו השני הוא מפגש פעילות בתנועה בשילוב שירים, דקלומים ואביזר אישי. ניתן עדיין להצטרף.

יוצרת פעילויות להורים וילדים (עד גיל 6), לפי נושא: חגים / עונות שנה / נושאים הנלמדים בגן כמו ניקיון הגוף, הבית וכד' כאשר את רוב האביזרים אני מכינה. גננות ומנהלות אם ברצונכם להוסיף תוכן מתו"ק לגן שלכם, אשמח שתיצרו עימי קשר.

אני מדריכה מטפלות בפעוטונים בכל הקשור לעולם הזאטוטים, תשומת הלב לפרטים, כיצד יוכל התינוק להתקדם לשלב הבא, אלו תרגילים יעודדו אותו. יחד נוצר תהליך מיוחד ומעצים.

מנחה אימהות אחרי לידה עיסוי תינוקות בהדרכה אישית / קבוצתית . ניתן לתת כמתנה לאם שילדה:-)) מנחה סדנאות ליווי התפתחותי. נותנת ייעוץ ותמיכה בנושא התפתחות התינוק.

אני מביאה איתי רכות, נעם, התמסרות, הקשבה ושלווה, כל מה שצריך בשביל להיות בעולם כזה התחלתי, ראשוני, רך ופגיע, הוא עולם הקטנטנים, אותם יש לעטוף באהבה, לעסות את גופם בעדינות, לשיר ולנוע איתם ולקבל מהם את הדבר האגדי, הוא החיוך.

***

הסדנא הקרובה תתקיים ב"סטודיוגה" במרכז פרדס חנה (רח' רבי עקיבא 11) בימי חמישי בבוקר (בין השעות 10:00 ל-12:00).  הסדנא תהיה שילוב של מפגש והיכרות, שיח ושיתוף , התנסות בתחנות שונות בהם יהיו אביזרים תחושתיים, מרקמים שונים ואביזרי ג'ימבורי. לאחר נתכנס לפעילות משותפת בתנועה בה אשלב מגע, תנועה והנעה (בישיבה וגם במרחב) וקול, בליווי מוזיקה, עבודה עם אביזר אישי והמון שמחה.

חוויה של כיף, זמן איכות עם תינוקך, אפשרות לייעוץ אישי בתחום ההתפתחות ושלביו וקבלת טיפים, איתם תוכלנה לעשות שימוש גם בבית.

היות והקבוצה היא אינטימית, מספר המקומות מוגבל. בואנה ליהנות ולהתפתח יחד.

לפרטים, מידע והרשמה: לימור אלימלך –  050-7378355 | לפייסבוק | אימייל >

תגיות
הראה עוד

כתיבת תגובה

Close