אמנות ועיצובבילוייםיוזמות חופשיותסביבה וקהילהשיטוטים

מתחת לפנס, 23/5/13

[עתר גבע]

 

"מסע זה מה שאני, זה מה שאתה, זה מה שהוא"
יארגו סימונידיס  (מתוך"תותים")

הרעיון של אירוע האמנות 'מתחת לפנס' התחיל בתקופה של חיפוש מחדש. חיפוש של דרך חדשה ומקום חדש לפעול בו. תקופה של שאלות: איפה מתחילה היצירה? מה הוא המנוע הזה שבגללו עושים? למה זה כל-כך חשוב ליצור ולייצר נוכחות של אמנות? איפה וכיצד נכון להציג אמנות ציבורית? מהו המינון הנכון של ההתערבות במרחב?

נראה לי שתקופה של חיפוש היא מתנה. מקום נהדר להיות בו, לדבר עליו. היא גם התחלה חדשה. אפשר לקרוא לה בחיוך ובלי להתחייב – זמן ביניים.

למי שאמנות היא העניין שלו– חיפוש הוא מחקר ומסע שלא נגמרים. הוא חלק בלתי נפרד מהיצירה שלו/ה. כל-כך טריוויאלי הוא העניין של החיפוש לאמן/ית עד שלרוב איננו מהרהרים כמעט עד כמה רחוק אנו מוכנים ללכת, להעמיק ולחקור ולבדוק את הגבולות שלנו.

בהשאלה מהמשפט המפורסם של רחל המשוררת – בדרך כלל רק על עצמנו אנחנו יודעים לחפש. וכשאנחנו מחפשים – כל אמן/ית והמדיום שלו – אנחנו מחפשים בגבולות האור בלבד, בנוחות, במה שמוכר.

אבל האם לחפש במוכר זה כ"כ רע? מדוע צריך אוטומטית לדחות את 'מוגבלות' המחשבה לצאת מתוך עצמה? אולי יש לקבל את המוגבלות הזו? לחגוג אותה, להאיר אותה, לשיר אותה?

שאלות אלו ועוד עומדות בבסיס הרעיון של אירוע האמנות – 'מתחת לפנס'.

פנס התאורה נותן הזדמנות מצויינת לבדוק את גבולות החיפוש. כל אחד מכיר את המשחק עם הצל בהולכנו בין פנס אחד למשנהו. זוהי זירה נהדרת. מקום בו נפגשים באופן פיזי ממש המוכר והנסתר.

'מתחת לפנס' עובד בדיוק על המפגש הזה: 25 – 30 אמנים שכל אחד בדרכו מבטא את המהלך של 'לחפש מתחת לפנס' באופן אחר, שונה ומזמין. אמנים שפועלים ויוצקים תוכן חדש למקום מוכר ויפה, ובכך יוצרים מסלול חיפוש אחד גדול, מסע שבעת ובעונה אחת הוא קצר – ארוך – חשוך – מואר – רחוק – קרוב.

זהו אירוע ראשון מתוך סדרה, מתוך רצון לחזור על הקונספט ביישובים שונים. בכל פעם הכוונה שהייחוד של היישוב בו יתרחש האירוע יבוא לידי ביטוי הן בשוני של הרחוב/השכונה/תאורת הרחוב והן בשילוב בין האמנים המקומיים לאמנים חיצוניים.

פרטי ולו"ז האירוע:

23.05.2013 קיבוץ עין שמר. הכניסה חינם.
לאורך מסלול של כ-400 מ' יציגו אמנים שונים מתחומים שונים את האמנות שלהם מתחת לפנסי תאורה. למספר שעות, יהפכו שבילי הקיבוץ למשכן לאמנות ציבורית.

20:00 – תחילת מופעים במסלול הליכה.

22:00 – התכנסות בחממה ותחילת הופעה של להקת 'קליינע מנטשעלעך' לצד ציור בלייב של מספר אמנים וסיורים מודרכים בחממה האקולוגית.
פירוט מלא של האמנים המשתתפים – בהמשך. מוזמנים לעקוב כאן וגם בדף האירוע.
https://www.facebook.com/events/565354430151322/?ref=ts&fref=ts


עתר גבע
מנהל אמנותי ואוצר – 'מתחת לפנס'.

וגם תיאטרון הידית משתתף בפרויקט!
מתחת לפנס – לשוטט בין שוטים.
23 במאי 2013, החל משעת החשיכה, בקיבוץ עין שמר

מתחת לפנס אחד ובסביבותיו, בין העצים, עליהם ומתחתם, לאורך השביל ומצדדיו חבורת שוטים / בופונים חיים, עובדים, נעים, שרים ומשוררים, נחבאים ומתגלים יוצרים תמונה חיה מגוחכת ומכושפת.
הבופון הינו דמות גרוטסקית קומית טרגית שיעודה לעורר את האדם והחברה ולהזהירם מתוצאות מעלליהם. הבופון התקיים לאורך כל ההיסטוריה ובתרבויות רבות. מציאת הבופון האישי הינה מטרה חיונית ליצירת תיאטרון טוטאלי, בו השחקן בדומה לתיאטרון העתיק, משמש כשמאן אשר בכוחו וברוחו לרפא את תחלואי החברה.
יוצרים ומשחקים – משתתפי קורס שחקן יוצר בתיאטרון הידית: כרמלה חלפי, עינת לויתן, גבי (ריינבאו) רענן, בלהה זינגר, הדר חפץ דגן, אורנה הוכמן, לאה חממי, אילנה פלדה.
הכניסה חופשית

הראה עוד

3 thoughts on “מתחת לפנס, 23/5/13”

  1. מסתבר שביום חמישי, לפני אירועי מתחת לפנס, יש עוד משהו מעניין בעין שמר – תערוכת בוגרים של החממה האקולוגית.

    אני ואצה נשנה את העולם!

    אנו שמחים להזמינכם לתערוכת הפרויקטים של תלמידי החממה, במסגרתה יציגו תלמידינו המגיעים ממגוון בתי ספר את הפרויקטים בהם עסקו במהלך השנה. התערוכה תתקיים ביום ה', 23 למאי, בשעות 16:00 – 18:00.

    בתכנית:

    16:00: התכנסות, קפה שחור ותה ירוק

    16:30: מסכת ברכות בהנחיית התלמידים

    16:50: תערוכת פרויקטים ברחבי החממה

    מידע נוסף אודות התערוכה ניתן למצוא כאן
    http://www.greenhouse.org.il/index2.php?id=149&lang=HEB

    על מנת שתוכלו להכיר את מגוון הפרויקטים וקבוצות הלימוד, אתם מוזמנים לעיין בהם בקובץ הזה.

    לאחר מכן, בשעה 20:00, הנכם מוזמנים לאירוע אמנות מקורי: "מתחת לפנס", מיוזמתו של עתר גבע, ובתמיכת תרבות מנשה וועדת תרבות עין שמר. במסגרת האירוע יציגו אמנים מיצגים לאורם של פנסי רחוב בקיביץ עין שמר. בין המיצגים שירה, סיפור, משחק, ציור ועוד… נקנח את הערב בהופעה של להקת ה"קליינעמנטשעלעך", בחגיגה כלייזמרית ספונטנית. נפגשים בחממה!

    מידע נוסף אודות התערוכה ניתן למצוא כאן

    נשמח לראותכם!

    צוות החממה ותלמידיה

כתיבת תגובה

Close