בעלי מקצועזוגיות ומשפחהטיפוליםסדנאות, קורסים, חוגים

מתח, לחץ וחרדה: השילוש הלא קדוש

"היו לי צרות רבות בחיי, ומקצתן ממש קרו בפועל" [מארק טווין]

שלום, שמי תמר משעול שמעוני. אני פסיכולוגית קלינית מומחית. מורשית לעיסוק בהיפנוזה רפואית. אני עובדת בטיפול פרטני, משפחתי וזוגי. עם ילדים, מתבגרים ומבוגרים. בפוסט קודם סיפרתי על שימוש בהיפנוזה עצמית בהריון, בלידה ולאחר הלידה. היום אני רוצה לספר על התמודדות עם לחץ, מתח, וחרדה.
הרצאות בנושאים אלה תתקיימנה בתאריכים הבאים:

היפנוזה עצמית לחוויה נפלאה של הריון, לידה, ולאחר הלידה:
* יום שישי, 3.2.12, 10:30-12:30, “הסוכה", רחוב המלאכה 6, בנימינה.
*יום שני, 20.2.12, 10:30-12:30, “הסוכה", בנימינה.

התמודדות עם מתח, לחץ, וחרדה:
יום חמישי, 23.02.12, 20:30-22:00, “הסוכה", בנימינה
ההשתתפות בהרצאות בהרשמה מראש. עלות ההרצאה 25 ש"ח. ניתן להירשם במייל.

"קשה לי לישון", “הכתפיים כואבות", “הראש עובד בלי הפסקה", אלו רק חלק מהתלונות של אנשים שסובלים ממתח ומחרדה. כולנו מכירים את תחושת החרדה, היא חלק מהחיים. כאשר היא על "אש קטנה" או "אש בינונית" אנחנו קוראים לה מתח, לחץ, דאגה.  החרדה יכולה להופיע בעוצמה בתקופות מסויימות בגלל נסיבות בחיים ו/או להיות "חברה לחיים". היא יכולה להופיע באופן מתמשך ו/או בהתקף עז. החרדה חשובה ואף חיונית, אבל אצל רבים מאיתנו היא רבה מהנחוץ, ואנו משלמים מחירים.

יש סיבות טובות לכך שאנו חשים לחץ, מתח וחרדה. הנה כמה מהן:
'סיבות פרה-היסטוריות משותפות' – כאשר היינו צריכים לשרוד ביער, היה רצוי שנהיה דרוכים, ונדע לברוח או לתקוף כאשר יש סכנה. מאז התנאים השתנו ומנגנון זה נחוץ אך לא באותה מידה. המוח ושאר המערכות הגופניות לא קיבלו עדכון מלא על השינויים וממשיכות לפרש מצבים כ'מצבי חירום', גם כאשר אינם כאלה.
'סיבות פרה-היסטוריות אישיות' – בהיסטוריה של רובנו יש גורמים מעוררי חרדה. חלקם כבר לא רלוונטיים, אך גם כאן יש בעיה בעדכון, ואנו ממשיכים להגיב בעוצמה לגירויים שאינם מצריכים את התגובה הזאת.
סיבות אישיות עכשוויות – החרדה והלחץ מספרים לנו שיש נושא/ים בחיינו שמבקשים טיפול.
סיבות תרבותיות – אנו חיים בתרבות בה יש ערכים מרכזיים של הישגיות, הצטיינות, 'שדרוג' מתמיד. יש תועלת לערכים האלה, אך גם מחירים כולל לחץ, מתח וחרדה.
ואחרון, חביב או לא כל-כך: החיים מלחיצים. אנו פגיעים מאד. אנו מתמודדים עם מציאות בה יש בפועל ו/או בפוטנציאל אבדן, מחלה, מוות. לא פלא שאנחנו בלחץ.

הנה כמה חוויות אופייניות למצבים בהם החרדה 'משתוללת':
"תסריטים מפחידים רצים לי בראש במעגלים. מרוב מחשבות קשה לי להתרכז"
"הלב שלי דופק"
"אני פוחדת שאני משתגעת"
"אני לא ישן בלילה"
"הבטן שלי משגעת אותי"
….

טיפול פסיכולוגי בתופעות חרדה, מתח ולחץ
בפסיכולוגיה הקלינית מגוון צורות התייחסות לחרדה ולביטוייה. אני מאמינה בשילוב גישות וכלים, כך שניתן להתאים לכל אדם את אופני העזרה הנכונים עבורו/ה. אני מאמינה גם בחשיבות של התייחסות למכלול של האדם – מחשבות, רגשות, גוף, התנהגות, והסביבה בה חיים ופועלים.

בתהליך טיפולי ניתן להתייחס אל החרדה כסימן לא נעים אך חשוב, שיש משהו בחיינו שדורש התייחסות, בדיקה, ושינוי. ניתן לבדוק את שורשי החרדה, ולראות מה מהם רלוונטי להווה ומה מהם כבר לא נחוץ לנו, ואפשר להשאירו מאחור. אפשר לבדוק איזה תפקידים החרדה משרתת, ואלו מהם נחוצים היום ואלו לא, ולמצוא דרכים יעילות יותר למלא את התפקידים הנחוצים. למשל, תפקיד חשוב של החרדה הוא להתריע מפני סכנה, אך לא נחוץ התקף פאניקה לשם כך. ניתן לבדוק את המחשבות וההתנהגויות היוצרים ומשמרים את מעגל הקסמים של החרדה, וללמוד דרכים לשנותם. ניתן ורצוי ללמוד לשלוט בחרדה במקום שהיא תשלוט בנו. ניתן ללמוד דרכים להרגעה עצמית. בכל אחד מאופני התייחסות אלה ניתן לשלב היפנוזה, היפנוזה עצמית, ומדיטציה – לאנשים המעוניינים בכך, ושעבורם כלים אלו מתאימים. לקריאה מעמיקה יותר על גישות וכלים >

איך טיפול פסיכולוגי עובד
כאשר פונים לטיפול חשוב בעיניי שהפגישה הראשונה מיועדת להיכרות ראשונית ולבדיקת "כימיה", כך שיש באפשרותך לבדוק האם הטיפול עם המטפל/ת הזה יכול להיות מתאים עבורך. אם כן, אפשר להעמיק את ההיכרות, לבנות מטרות לטיפול, אופני עבודה מתאימים, אורך זמן, ולצאת לדרך. הפגישות בטיפול מיועדות עבורך – לפנות מקום לעצמך, לטפל בנושאים הדורשים טיפול, לקבל אוזן קשבת, סביבה אוהדת, ועוד עין ואוזן שעוזרות לראות ולבחור. סגנון העבודה ומשך הזמן של הטיפול תלויים בבחירה שלך ובסגנון העבודה של המטפל/ת. אני נוטה לשלב בין גישות וכלים שמציעים התבוננות מעמיקה, מאפשרים שינויים מעמיקים ודורשים אורך נשימה, לבין גישות וכלים שמאפשרים שינוי ושיפור תוך פרק זמן קצר יותר.

מתי  דרוש טיפול
אפשר לדמיין רמזור. באור ירוק – אפשר לנסוע. החיים מתנהלים פחות או יותר בשביעות רצון. תמיד יש במה לטפל, אך בסה"כ המצב בסדר. כאשר מדובר בחרדה – יש מתח ולחץ ואפילו חרדה, אבל ממש לא בגדול, ואפשר לחיות איתם בשלום. אלו רגעי החסד בחיים. באור אדום – אנחנו בצרות צרורות. בתחום אחד או יותר בחיינו ו/או בחיי המשפחה יש בעיות גדולות. כאשר מדובר בחרדה – החרדה משגעת. צריך טיפול! באור צהוב – בין לבין. יש בעיות, למשל, לחץ וחרדה במידה שמפריעה לחיים אך עדיין לא 'משגעת אותנו'. עדיף לפנות לטיפול בשלב של 'אור צהוב' מאשר בשלב של 'אור אדום. כך משלמים פחות מחירים ויכולים להיעזר יותר בקלות.

הרצאות בנושא התמודדות עם לחץ, מתח וחרדה, ובנושא שימוש בהיפנוזה עצמית בהריון, לידה ולאחר לידה יתקיימו במהלך החודש. פרטים בתחילת הפוסט.
לסיכום, מתח, לחץ וחרדה הם חלק בלתי נמנע ואף חשוב בחיים, אבל לא חייבים להרשות להם 'להשתולל'. אפשר וכדאי לטפל בעצמנו, וכך להרגיש ולתפקד טוב יותר!

תמר משעול שמעוני, טל' 054-6249927 | אימייל > | אתר >


בייאוש יש הזדמנות לתקוה
בתקיעות יש הזדמנות לגילוי
בבדידות יש רצון לביחד
בכאב טמונים זרעים של חדוה
[כאן]

הראה עוד

כתיבת תגובה

Close