השימושון

עדכונים מהעצים

הפעולה להגנת העצים במושבה עוזרת ועדיין, יש הרבה מה לעשות

עקירות ט"ו בשבט הביאו עימן סופה גדולה לפרדס חנה כרכור. סופות ברקים שסעו את השמיים, רוחות וגשם שוטף נשאו עימם את הכאב הגדול על העצים שלנו.
בימים סוערים כאלה, כשהמסכים מפיצים בשורה שעומקה נמדד במספר ס"מ, תכניות הישרדות כוזבות, ועדות חקירה על משגים שהיו וגירויים גסים שעניינם רדידות ותכליתם צריכה; בימים אלה יוצאים אנשים, סתם אנשים, מהבית.
בעיצומן של סופות רעמים הם טורחים להגיע כדי לחתום על תצהירים ועצומות בפני עורכי דין. הם יודעים כי יתכן שייקראו להגן על העצים בוועדה מקומית או מחוזית, ובכל זאת טורחים ובאים. במהירות שיא נוצרת רשת תקשורת – מפה לאוזן, ברחבי החלל הקיברנטי, ב-sms: "מי בא לחתום? מי יכול להסיע אנשים שרוצים שאינם ניידים? מי מכיר עורך דין שמוכן להתגייס? למי קשרים עם אדם, טבע ודין, רשות הטבע והגנים? מיהו פקיד היערות של קק"ל? למי קשרים בתקשורת? "

עצוב על העצים

התקבלו מאות תגובות , קשרים, ידע והמון רצון לעזור, ככל שיידרש. אנו תושבי פרדס חנה-כרכור, שתפקידנו האזרחי מתמצה בבחירות מדי מספר שנים, נדרשנו ונדרשים עודנו כאן – ליד הבית – לתרגם את הכאב והכעס לעשייה בונה ומיידית, על מנת להציל את העצים האצילים שמסביבנו אשר נחרץ גורלם, ואיתם – את אופייה המיוחד, השלו והירוק של מושבתנו, ביתנו.

נס נעשה להם, לאיקליפטוסים הדוממים: זוג צעיר של משפטנים בחר לגור בשכנותם לפני זמן קצר מאוד, עיוורים לגורל המצפה לשכנים הירוקים הצומחים לצידם. בני הזוג אמנם בררו היטב ברשויות לגבי המקום; אולם רשויות התכנון לא הקפידו לחשוף את התוכניות בפניהם, כמו גם בפני התושבים. שכן אחר, אף הוא משפטן, חווה את עקירת הדקלים ממש מול ביתו, ולא האמין כששמע כי גם לאיקליפטוסים צפוי גורל דומה. מתכננת נוף אקולוגית שעצרה דחפור מלהזיק לעץ אלון עתיק, נזעקה מעבר לכביש, ואליהם הצטרפה שכנה מיוזמי הקואופרטיב האורגני, "הקולחוז", על מאתיים המשפחות החברות בו; ובנוסף התברכנו בשכנותו של קרדיולוג, למקרה חירום…

השקט הופר במושבה השלווה וכחמישים איש התכנסו בליל סגריר אחד, לפני כשבוע, למה שהפך השבוע להתנגדות פורמאלית של כמאה ושלושים מתושבי המושבה היפה שלנו לתוכניות של מוסדות התכנון. ההתנגדות הוגשה ביום חמישי שעבר לוועדה המחוזית חיפה. ועוד היד נטוייה.
כולנו באנו יחד לבקש בקול גדול לחשוף בפני התושבים תכניות בעת המתאימה להשפיע, כמתבקש בחוק, ולהביא בחשבון את התושבים הקיימים (הן בני האדם והן הצומח והחי במושבה), שעה שמקימים שכונות לתושבים פוטנציאלים.

יוזמי התכניות להן מתנגדים התושבים הקפידו שלא לסמן על המפות את מציאותם של 300 עצי האקליפטוס העתיקים, כדי לבצע תכניות לא סבירות (ונראה שגם סודיות) להפוך שטח ירוק לבנייה רוויה וכביש ראשי שינקז את התנועה מפרויקט בנייה זה.

כולנו מכבדים את מי שמוכן לעמוד בראש המועצה ומקדיש את עיתותיו לענייני ציבור. צריך לגלות כישורי להטוטן וירטואוזי כדי לעמוד בדרישות החוק, מחד גיסא, וצרכי התושבים-מאידך גיסא, וזאת בעזרת קופת מועצה ריקה. אלא שאנו מצפים ממי שניתן לו העול אך גם הכבוד לעמוד בראש המושבה המיוחדת והייחודית הזו – פרדס חנה – כרכור – לדעת לכבד את אשר נבנה פה משך שנים כה רבות, על ידי מקימי המושבה ואוהביה, וטופח במשך השנים על ידי תושביה במסירות ובחרדת קודש – הצביון המיוחד, טבעי, כפרי, ושלו.

תכניות פיתוח, אשר תוצאותיהן תשפענה על מאות משפחות, צריכות להיעשות באופן גלוי ופתוח, תוך שמירה על ציביון האיזור ואיכות החיים של התושבים הקיימים ולא רק אלה שעתידים לבוא, ותוך שיתוף פעולה עם תושבי הסביבה הקרובה, על יתרונותיהן לצד חסרונותיהן. פיתוח מושכל של רחובות המושבה צריך להיעשות בדרך שתשמר את הזהות והאופי הטבוע באותם רחובות ושכונות ולא בדרך שבה הפיתוח מוחה את פני השטח לבלי הכר, תוך מתן דגש על שיקולים כלכליים בלבד.

אנו עדים בעת האחרונה לעקירות עצים פרועות ברחבי המושבה. נדמה שהעצומה (החתומה ביד וזו המשוטטת ברחבי הרשת) מבהירה את הרגשות העזים של תושבי האזור, והצורך למנוע עקירת עצים בשל תכניות בינוי או בשל העדר פיקוח ראוי על המבצעים העובדים בשטח. המתכננים הרבים המתגוררים במקום מציעים את עזרתם המקצועית באיתור פתרונות יצירתיים לפיתוח אחראי של המושבה.

אנשים נוספים מצטרפים כל העת, ורוצים לקחת חלק במאבק לשימור העצים העתיקים הללו . זה, הרי, מאבק על צביונה המיוחד כל כך של המושבה שלנו. צביון זה, אשר, כך מקווים יוזמי התוכניות, ימשוך אליו תושבים פוטנציאליים המיועדים לאכלס את השכונות שהורסות (לשווא) כל חלקה טובה….

עבודה רבה עדיין ממתינה לנו בטווח הקרוב וגם בחודשים הקרובים.
אנחנו מודים מעומק הלב לכל מי שנטל חלק בפעילות, ומשוכנעים שנמשיך להתנהל ביחד לטובת העצים, ולמען איכות חיינו. בבקשה המשיכו לחתום על העצומה כאן (כל שצריך הוא שמכם המלא) וכן – חשוב מאד – שלחו לי למייל שם מלא, מספר טלפון נייד (למשלוח הודעות חרום) וכתובת דוא"ל (תושבי פרדס חנה- כרכור בלבד). הנני ערבה לכך שלא ננצל את המידע לכל מטרה אחרת.

תודה לכולם,
נורית שגב

הראה עוד

12 thoughts on “עדכונים מהעצים”

  1. הודעה נפרדת – ביום שישי ב 1600 ברחבת המועצה, עצרת הגנה על העצים – כל מי שרוצה ויכול לקחת ענף שקדיה מהערמה שלצד הכביש ולעמוד ברחבת המועצה עם הענף , אפשר עם שלט ואפשר רק לבוא, העיקר שיהיה מי שידבר בשם העצים שחלקם היה כאן לפנינו.
    עץ אחד שווה אלף מילים

  2. עכשיו חזרתי מתעוד השאריות של השקדיה, כל הענפים מלאים ניצנים קטנים שלא יפרחו לעולם
    בעוד אני מסתובבת פגשתי את חיים געש עם עובדי הקבלן לידיעתכם – חברת סגלוביץ , מפקח -גדעון מידן ,תכנון – יותם – לאנשים האלה יש שם והם עוברים על החוק. בעוד אני מעדכנת אותו על השקדיה שהוא לא ידע עליה, אני רואה ששני עצים ברחוב הבוטנים מגולחים עד השורשים , השורשים פגועים והעצים לא נגזמו על מנת להגן עליהם מנפילה, העובדים הנחמדים הסבירו שהם לא מורידים את העצים אלא מסדרים בקום למדרכה, כשהסברנו להם נורית ואני , על הנזק והסכנה שנגרמת ועל כך שהם צריכים לעבוד עם פיקוח מיקצועי בעניני העצים הם החליטו – נשמות טובות, שהם מפסיקים את העבודה. הם כולם דיברו עם כולם בטלפון , כולם רוצים לעשות את היומית וללכת הביתה , אבל הם הבינו – תודה לאל ולאללה.
    אני לא יודעת מה יהיה אחרי שהלכנו , שימו לב פיקחו עיניים.

  3. הנושא מטופל נורית שגב-פיית העצים , יש מחשבה לעשות הפגנה במקום שהיתה בו השקדיה, אני מעריכה שנודיע באתר.
    העניין הוא להגיע , להודיע לכל מי שמכירים ויכול להשפיע ,לפרסם ולהתריע, ואם למישהו יש צילום של השקדיה עומדת במקומה- נא לשלוח בדחיפות למייל שלי

  4. רקוויאם: היום נסעתי לראות האם השקדיה פורחת :
    בעוד עושים מאמץ להציל את האקליפטוסים , נעשה המעשה- השקדיה מרחוב הצפירה פינת הדקלים- עתיקה יפיפיה פרחה כל שנה בלבן , נעקרה ונוסרה, מה שיש במקומה נראה אמנם פחות יפה מצילום האדמה של נועם לסטר, אבל דומה- אדמה ישרה עם עקבות טראקטורים, ובצד שורשים עתיקים מנותקים מאדמתם . יש שם תחושה של זירת רצח, "כי האדם עץ השדה" .
    אותה שקדיה עתיקה בעלת פריחה לבנה ויפיפיה , שקדיית בר לדעתי… היחידה בפרדס חנה ,
    נעקרה, כנראה לצורך בניית כיכר. בררתי עם פיית העצים נורית – העץ מוגן בחוק ונדיר שיש שקדיה עתיקה , זוהי גם בדיוק העונה שניתן להעבירה אם היא מפריעה לאותה כיכר , ואפילו רצוי להרבות אותה- נדירה שכמותה!!
    הביטוי " לך דבר אל העצים " נהיה עצוב מאי פעם. אין עצים לדבר איתם ובטח לא בני אדם – רק פיות..
    מה שהיה כאן יפה נכחד, כך היה גם במושבת ילדותי .
    יש מי שיתנחם כי ערך אדמתו עלה פלאים
    מלאך ההיסטוריה , עם גבו אל העתיד ופניו אל העבר יבכה על החורבן.

  5. ממש מרשים איך בזמן קצר נאספו כל כך הרבה חתימות. לא למהר לתפוך על השכם כי זא רק ההתחלה של ההתארגנות. צריך הרבה סבלנות והרבה אנשים שזה יהיה אכפת להם כדי שזה יצליח. ואני אופטימית שזה יצליח והעצים הענקיים הללו ישארו במקומם.

כתיבת תגובה

Close