אקולוגיהזוגיות ומשפחהיוזמות חופשיותילדיםשיטוטים

עידכונים וחידושים בגינה הקהילתית

עדכון מהעתיד: מפגשי האמהות הפכו למפגשי משפחות, והם מתקיימים החל ממרץ 2012 בימי ראשון בשעות 15:00-20:00.

בוקרביעי בגינה הקהילתית – מפגש של הורים ופעוטות
מאת: נאוה ליכטנר

יום חורף שמשי.

יורדים מהדרך הראשית לדרך עפר, עוברים את האקליפטוסים ומגלים שלולית חורף עמוסת ראשנים. האמיצים והנחושים חוצים את השלולית ומגלים מבנה שנראה כמו חרבה נטושה עשוייה קירות בטון מקושקשים. נשמע מסתורי , אבל אם תתעקשו ותכנסו תגלו, שמאחורי המעטפת המסתורית מסתתרת ומסוות פינת חמד –גינה קהילתית. המקום היה פעם מטווח והנה "כיתתו חרבותם לאיתים" הפך המטווח לגינה פורחת ועשירה בערוגות ירק , צמחייה טבעית ואנשים חייכנים.

אפרת ואני נמצאות בבית עם הילדים. הבן שלי, אסף, בן שנה וחודשיים ויהונתן של אפרת בן עשרה חודשים. בחרנו להשאר איתם, מתוך הרגשה שזה יותר נכון לנו ולהם, אבל נולדנו במקום ובזמן שבהם להשאר עם הילד זה אומר בבית ולבד רוב הזמן. נכון שזה יותר טבעי להניק ונכון שזה יותר טבעי לא להתנתק מהתינוק בגיל הצעיר, אבל זה לא ממש טבעי להיות לבד עם ילד בבית. אומרים שצריך כפר שלם כדי לגדל ילד. אז אני ואפרת החלטנו להפגש כל יום רביעי, התחלה של כפר, לא? ואחרי כמה זמן הבנו שלילדים שלנו, וגם לנו הכי כיף לצאת החוצה. ואז עלה הרעיון- ליצור מפגש קבוע של הורים ותינוקות ופעוטות בגינה הקהילתית שבה התאהבנו ממבט ראשון.

דיברנו עם עמליה, ולא היה צריך יותר ממודעה ב"באופן טבעי" וב"מושבה חפשית" וקצת "מפה לאוזן" כדי שיגיעו כמה וכמה אמהות ואבות על טפיהן הקטנטנים והמתוקים. כל אחד מביא איתו מנחה יפה או סמלית, איזה תבשיל ירקות, קציצות קינואה, פומלית, בננה, טחינה עם ירקות, וכל מה שנשאר מהארוחה של אתמול. פורסים על האדמה הקרירה מחצלת, ועד מהרה כל הזאטוטים טועמים , טובלים, נמרחים, הופכים את הקופסאות עם האוכל. אל דאגה, בסוף פסטו וחלבה הכלבות הנאמנות, מנקות הכל.

הילדים שבהתחלה מרוב התרגשות שוכחים משנת הבוקר שלהם, ומתלהבים מהמפגש עם הטבע המלבלב ועם התינוקות בני גילם, במהרה מתרגלים לאכול חמציצים, לזלול גבעולי גדילנים, לעשב גם את מה שנשתל , לטבול בברכה, לשבת ליד המדורה ולהרדם לשינה עמוקה, כשמסביב שמחה והמולה.

ומה עושים ההורים? יש איזה חזון של להיות טבעי- כמו שהיה פעם בשבט. המבוגרים עוסקים במלאכות החיים, והילדים חיים לצידם, לומדים מתוך התבוננות ומשתלבים. אבל מה לעשות שכשאנחנו בבית- התכונה הכל כך טבעית הזאת מפריעה לנו. אני מנסה לכתוב משהו במחשב, ואסף גם רוצה את העכבר. אני חותכת סלט, והוא רוצה לעזור לי עם הסכין, אני מדברת בטלפון והוא מדבר בקול רם, ואם לא משתפים אותו בשיחה , בוכה וצועק.

יום רביעי מגיע, בוקר, הולכים לגינה. היום אמא לא מבשלת, היא לא מנסה להרדים אותי כדי שתוכל כבר לבדוק מיילים ולחשוב רגע בשקט, היום אמא פשוט נמצאת. אמא היום גם קצת מעשבת, ואולי אמא היום תשתתף בבניית ספסל בוץ? או תלמד לקלוע סל, או להכין רעשן? ואולי אמא תרשה לעצמה פשוט להיות, לשחק איתי ועם הילדים האחרים, להשתזף בשמש החרפית, ולשחרר אותי קצת. אני בטח אתלכלך קצת, אריח פרחים, אטבול את ידיי במי השלולית ואטעם כמה רגביי אדמה עשירים במינרלים…

אנחנו נפגשים כל רביעי בבוקר, אם לא יורד גשם, בין השעות 9:00 ל13:00. אפשר גם לבוא לחלק מהזמן. תביאו: משהו לאכול, שמיכה לתינוק, כובע רחב שוליים (יש שמש כבר!), בקבוק מים.
אפשר להתקשר לברר- נאוה -052-5211651 ,אפרת -052-3336778

ועמלמול מוסיפה:

עידכונים וחידושים בגינה הקהילתית.

הנה מגיע האביב אחרי תקופת גשמים יפה ואינטנסיבית.
הגינה הקהילתית מחדשת פניה ונכנסת עוד מעט לשנת הפעילות השניה.

נראה כי מרבית העצים והצמחים ששתלנו בחג האילנות נקלטו יפה. הרימונים מלבלבים. השקדיה שהתגלתה כאפרסק, פרחה, וערוגות ירקות נחמדות מלאות כל טוב מפול ועד כרוב אדום מקבלות את פנינו בשמחה.

פעילות חדשה בגינה החל מעכשו –
ימי רביעי בוקר – אמהות נפגשות בגינה.
ימי א- אחר הצהריים מפגשי עבודה ובמקביל מפגש הורים וילדים בגינה.
בקרוב גם מדורת לילה לבן אחת לחודש בגינה [תבוא הודעה נפרדת] וכמובן – יומולדת לגינה. מיד אחרי הפסח.

ודבר חשוב לקראת הפסח:
אם אתם מנקים הבית , מסדרים, משחררים חפצים ורהיטים שאינכם זקוקים להם יותר נשמח לקבל לגינה – שטיחים כסאות שולחנות מתקפלים כלי קיבול עציצים חביות צינורות ומחברים מגרפות מריצה מעדר חבלים כוסות צלחות וקערות….צעצועים ספרים ודברי ילדים…אמבטיות לקיץ…
הבנתם את הכיוון…
נבוא אליכם לקחת או ששימו לנו בכניסה לגינה..

תודה.

בתאריך 1.4.2011 יריד אקולוגי ברחבת המתנ"ס. במסגרת הפעילות של מחלקת איכות הסביבה במועצה שהגינה הקהילתית היא חלק ממנה. נשמח אם תבואו ליריד עצמו [פרטים בהמשך]. ביריד נמכור שתילי אביב וקיץ דשן סירפדים איכותי . תהיה עמדת התרמה. בוא להיות איתנו ביריד. הזדמנות פז לרכוש מוקדם שתילי עגבניות חצילים פלפלים קישואים…להתראות.

תגיות
הראה עוד

14 thoughts on “עידכונים וחידושים בגינה הקהילתית”

  1. חלפה שנה. אנחנו ביום ד פותחים שערי הגינה משעה 10 בבוקר ועד שקיעה… לכולם… הביאו עצים למדורה. מזון ומשקה ומחצלות ודברים שיהיה לכם נוח ונחמד.. אין תכנית מסודרת…מי שיביא קמח ומלח יוכל להכין מצה על מדורה. ומי שלא לא… להתראות. איוונט בפייסבוק של קהילתיתא… הפיצו.

  2. פינגבאק: אנרגיה חדשה
  3. גינתינו יפה הקיץ באופן מיוחד. שילוב של ירקות פרחי עונה ועצים משובב את העין והלב.התירסים גבהו מאד וכך גם השעועית. לפת צומחת ליד בזיליקום וקישוא ליד פלפל.. טגטס כתום ליד וינקות וורודות משתלב יפה עם דלוריות מתפתלות..מלפפונים מתחבאים בצניעות ליד חמניות מחציפות פנים לחמה…יש אבוקדים קטנים על עץ האבוקדו הצעיר, עצי פקאן תות ואלון נובטים באופן ספונטאני בשטח.. בקיצור.. חגיגה..אני זקוקה לידיים עובדות -לחופרי בורות ומנקשי עשבים שותלי שתילים ודופקי מסמרים… יש הרבה הרבה מה לעשות וכל יד פנויה תשמח אותי.
    ימי א אחה"צ עובדים . ימי ד בבוקר עובדים. וגם בתיאום איתי. נמצאת שם כמעט כמעט כל יום אחה"צ. בואונא.

  4. להזכירכם היום ב1600 בגינגינה הקהילתיתא קבלת שבתא.לא תוכנית גראנדיוזית. רק מדורונת עם קפה. שירון אחד למזמרים..[אל תסמכו עלי אני זייפנית איומה] רוח נעימה צל וירוק בעיניים. אפשר להביא אבטיח או עוגה או פיתה עם גבינה..מה שבא..עד 1900 הכי הכי מאוחר.להתראות..

  5. חופש חופש..אביב הגיע וגם פסח בא- הגינה פתוחה היום משעה 9 לכולם. בואו . עד הצהריים .אשמח לראותכם. אם אתם רוצים להשאר יותר [צהריים והלאה] אינבעיה. תזכו במפתח לגן העדן ותחזירו לי אותו בתום הבילוי. מדורה גינה פינת ישיבה ציוץ ציפורים דישדוש בשלולית…

כתיבת תגובה

Close