אקולוגיהיוזמות חופשיותסביבה וקהילהסדנאות, קורסים, חוגים

על מיחזור מים, ומערכות מים אפורים

מאת: עדו וטלי מצליח-משעל

עיצומו של חורף אך בעוד ארבעה חודשים הכל יתחיל להתייבש, ובארץ השחונה גוברת המודעות לכך שמשקי הבית יוכלו רק להרויוח ממיחזור מים.
אנו מכירים את נושא המים האפורים על בוריו מעל 10 שנים. למעשה, מערכת המים האפורים הביתית שלנו, היתה אחת הסיבות שבזכותן התחלנו לפתח את מוצרי לבנדר.

מה זה "מים אפורים"?
מים אפורים הם המים הזורמים לביוב לאחר שימוש ביתי. מים אלה אינם מזוהמים באופן משמעותי, משום שמקורם הוא במי מקלחות או כיורי אמבטיה ולא מי אסלות או כיורי מטבח ..
לעומתם, מים שחורים הם המים הזורמים לביוב מהאסלות, כיורי המטבח ומדיחי הכלים. מים אלה מכילים חיידקים וזיהום אורגני רב.

שימושים עיקריים במים אפורים:
1. מילוי מיכלי ההדחה (הניאגרות) בשירותים בבית, המביא לחיסכון גדול במים.
התהליך אמנם לא מסובך, אך חשוב מאד להקפיד לסנן את המים היטב על מנת שלא לסתום את הניאגרות וכן להוסיף חומרים למניעת ריחות לא נעימים מהמים. חשוב לציין גם, שהמערכת אמורה לכלול צנרת נפרדת לכל הניאגרות מה שעשוי להפוך את היישום לבעייתי במקרים מסויימים.

2. השקיה – חיסכון וצורך קיומי בישראל.
רוב מתקיני מערכות המים האפורים היום, עושים זאת לטובת השקיית הגינה. חשוב לדעת שיש סוגים שונים של מערכות מים אפורים, וכל סוג מטפל בשפכים ברמה אחרת, כך שלא כל מערכת מים אפורים היא טובה להשקיה.
ככלל, יש מערכות מים אפורים שאינן מטפלות בשפכים כלל אלא פשוט שופכות אותם להשקייה, וישנן אחרות, שמבצעות טיפולים מסודרים, כולל פירוק אנארובי ואירובי וסינון מכני של המים. ובהם המים המוזרמים באיכות טובה בהרבה.

3. יצירת אגני מים פתוחים בחצר ללא הזרמה לקרקע.
כאן, כמו בשימוש להשקיה, חשוב להקפיד על שימוש בחומרי ניקוי המתאימים למערכות מים אפורים על מנת לא לפגוע באגני המים ובחיים בהם וכן מערכת נכונה אקולוגית לטיפול במים כדי למנוע נזקי ריחות ויתושים.

למה להעדיף מוצרי ניקיון טבעיים על פני סבונים תעשייתיים?
כיום הסבונים התעשייתיים מכילים ריכוז כה גבוה של מלחים להסמכה, חומצות לטיפול בחומציות (ח. בורית), שמערכות רבות של מים אפורים מתקשות להתמודד איתה.
מערכות מים אפורים טובות אכן מפרקות את החומר האורגני הקיים במים באופן משביע רצון, אך גם הן מתקשות לטפל במלחים הנמצאים בתוך סבונים, חומרי הדחת הכלים ואבקות וסבוני כביסה..

קורה לעיתים, שבעלי מערכות מים אפורים מתחילים להשקות את הגינה שלהם במים האפורים, תוך שהם ממשיכים להשתמש בחומרי ניקוי רגילים, כולל חומרי הכביסה והמדיח. לפעמים בהתחלה,הכל נראה טוב ויפה ואפילו טוב מבעבר, אבל חשוב מאד להבין, שעם הזמן, גורמת הזרמת המים לגינה להמלחה בלתי הפיכה של הקרקע. המלחה זו אינה מאפשרת צמיחה של צמחיה מגוונת. זו אחת הסיבות שהחוק הישראלי אינו מתיר הזרמת מים אפורים לגינה.

מניסיוננו בבית לבנדר ומתוך הרצון האישי שלנו להשתמש אך ורק במוצרים המתאימים למערכות מים אפורים, פיתחנו קו מוצרים המאפשר מיחזור מים בראש שקט. היום אנו מייצרים סבוני גוף מוצקים ונוזליים שאינם מזהמים את הסביבה, וכן סבון כביסה, סבון כלים, סבון לשטיפת פירות וירקות וסבון לשטיפת רצפות – כולם מוצרים טבעיים ואקולוגיים המותאמים במיוחד למערכות מים אפורים.
אגב – גם מי שגר בבית שכור, או בעיר יכול להנות ממחזור מים.
רבים מלקוחותינו משתמשים במי האמבטיה להשקיית עציצים וכך זוכים בגינה פורחת ללא תשלום נוסף. כמו כן בידקו ולא תאמינו כמה מים פולט מזגן ביום (עשרות ליטרים) – מומלץ בחום לאגור את המים ולהשתמש להשקיה.

(בתמונה: קטע ממערכת מים אפורים ביתית (שיטת הבריכות) – שטח ירוק ופורח כל השנה!)

לסיכום, טיפים למתכנני מערכת מים אפורים ביתית:
1. עדיף לחשוב צעד צעד ולא להתפתות לטפל בנושא באופן טוטאלי ("עיניים גדולות"). אפשר בהחלט להסתפק בטיפול במי המקלחות וכיורי האמבטיה. מדובר בכמויות לא קטנות, כך שהחיסכון הוא די גדול לאורך זמן.
2. בשלב שבו אתם מרגישים "מתקדמים" בנושא, גשו לטפל גם ביתר המים בבית, כלומר, מי המדיח ומכונת הכביסה.
3. הקפידו על שימוש בחומרי ניקוי אקולוגיים, טבעיים וכאלו שמותאמים במיוחד לשימוש במערכות מים אפורים.

מומלץ לחשוב על התקנת מערכת מים אפורים כשבונים או מתכננים בניית בית חדש. השקעה הסמלית בשלב הבנייה היא משתלמת ביותר הן מבחינת זמן והן מבחינת תקציב.
ההכנות הדרושות בעת בניית בית חדש הן:

א. להפריד עד לקו החוץ של הבית בין צנרת הביוב של המים השחורים לזו של המים האפורים. מומלץ לחבר את צינורות המילוי של הניאגרות באופן כזה, שניתן יהיה לחברם למערכת אספקת המים האפורים.
ב. להגביה ככל האפשר את כל יציאות הביוב של המים האפורים ביחס לגובה הבית, כדי לאפשר את הטיפול במים בעזרת הגרביטציה.

לסיכום:
אנחנו ממליצים לבנות מערכת מים אפורים טובה ויעילה, גם אם זה כרוך בהשקעה כספית שאינה שווה לחיסכון כתוצאה מצריכת מים מופחתת. מערכות המים האפורים שלנו, בבית ובעסק, מעניקות לנו הנאה רבה מביתי גידול לצמחים ובע"ח יפיפייים ומקור מים חיים ללא בזבוז.

* בתמונה, מערכת אקולוגית סגורה (אגן מים ללא השקיה או שפיכה לקרקע) בבית לבנדר, המערכת משמשת לטיהור שפכי בית המלאכה. ללא זיהום הקרקע.

בברכת חורף גשום

עידו וטלי – בית לבנדר מוצרי ניקיון וטיפוח טבעיים ואקולגיים

(*) טלי מצליח ועידו משעל, בני זוג, אמא ואבא ל-4 ילדים. חיים במושב עין עירון.
טלי מצליח MA בייעוץ חינוכי, מנחת קבוצות, רפלקסולוגית בכירה – עוסקת בטיפול הוליסטי להעצמה אישית וקבוצתית.
עידו משעל, BA ביולוגיה, .B.Sc – הנדסה כימית, M.Sc.- הנדסת חומרים (טכניון) הומיאופט קלאסי . עוסק בייעץ מקצועי וניהול פרויקטים בתחום הציפויים ומעגלים המודפסים מהקמת קווים לציפוי ועד תכנון וייצור מוצרים טכנולוגיים. כזוג נשוי והורים עוסקים יחד בגידול הילדים ובפיתוח מוצרים טבעיים ייחודיים.

תגיות
הראה עוד

1 thought on “על מיחזור מים, ומערכות מים אפורים”

  1. עידו וטלי שלום
    תודה על ההסברים בנושא המים האפורים.
    יצא לי להיתקל כבר במספר חברות בשוק שמציעות טיפולים שונים ומגוונים.
    להפתעתי לא מצאתי הרבה חברות שעושות זאת בשיטת "האגן הירוק"- כלומר מערכת פתוחה וטיפול ביולגי של המים…
    אחת החברות שמספקת מערכות כאלו היא- http://www.greenmanage.biz
    שיהיה לכולנו בהצלחה
    חן שרון

כתיבת תגובה

Close