גם וגםהתפתחות האתרטורים אישייםכלליכתיבה פרטיתסביבה וקהילהצדק חברתי

על צ'יפים ואינדיאנים בפרדס חנה כרכור

[אייל כגן]

חודש פברואר 2014. כמעט רציתי לכתוב חודש אוגוסט, לאור החמסין ששורר בחוץ. אנחנו שנתיים וחצי אחרי מהפיכת 2011, ונדמה שהמצב רק הופך להיות גרוע יותר ויותר, המונארך רק מכביד את עולו, התושבים נאנקים, האכזבה היא רבתי ואין מושיע. שנתיים וחצי אחרי ונדמה שהכרסום הזוחל במעמדם של האזרחים, ברצונותיהם, בתקווה שלהם נותן אט אט את אותותיו.

קיץ 2011, הופך למעין חזיון תעתועים נעים, מין נוסטלגיה שאפשר להתרפק עליה, להסתכל על התמונות מהאלבום עם תחושת גאווה גדולה לצד תחושת החמצה. במיוחד לאור המראות של כיכר הפרלמנט בקייב שעולה באש ובתימרות עשן ובדם. הרבה דם.

ויחד עם זאת במקום שיש יאוש ויש אכזבה יש גם תקווה. המהפכה התודעתית שעבר הציבור , במיוחד בנושאי משק וכלכלה נותנת רוח גבית ליוזמות שונות שלכולן מכנה משותף אחד. ההערכה כי מדיבורים והסתמכות על נבחרי הציבור לא יצא כלום. וכך נפתח במצפה רמון סופר מרקט של התושבים שמכה את השופר סל . נפתח קואפרטיב "שלנו", ולצידו , המיזם של הבנק הקואפריטיבי הראשון, "אופק", צובר תאוצה. בכל מקום ואתר, נזרעים שתילים צעירים של קורפרציות על ידי סוכני שינוי שמבינים שיש לתדלק את המהפיכה.

במקביל מערכות מימון חליפיות שמבקשות להצר ולצנן את הצריכה ולהגביר את השימוש בשפע גם מתחזקות. פרוייקט o-share, הוא דוגמא נהדרת לכך (פרטים באתר שלהם). הרעיונות של התאגדות לטובת כולם אינם חדשים, גם הרעיונות של סחר חליפין. הם פשוט מקבלים משנה תאוצה מול סיאוב השלטון. מתוך התחושה הברורה שאם אין אנו לנו אין לנו.

לשמחתי הרבה, בפרדס חנה וכרכור יש מצע בריא לתהליך הקומפוסט הזה. לתהליך הירוק וההרכבה של הישן עם החדש. במסגרת הזו , בשבוע הבא תערך במה פתוחה בנושא הכה מלבב: "פרדס חנה וכרכור| על הרקע הזה, אני משתף מילים שכתבתי ליום הולדת ה-10 של תאטרון הידית ובו התאוריה של על על הקהילה של פרדס חנה וכרכור. התאוריה של צ'יפים ואינדיאנים. בקליפת אגוז: כולנו יכולים להיות יום אחד צ'יפים ובמשנהו אינדיאנים או פועלים פשוטים. זהו מעגל. המעגל הזה שומר על כך שאין לאף יותר מידי כח ועל שיתוף פעולה מתמיד בין האנשים.

השיטה הזו, טובה במיוחד למקומות קטנים עם קשרים חזקים בין חברי הקהילה ואחרי זה בין מעגלים כאלו לעוד מעגלים במקומות אחרים. היא בעצם מציעה חלופה מקומית בינתיים להירארכיה השלטת והלא מתפקדת היום. היא למעשה עוד זרע של המהפכה של 2011.
רק שיבוא קצת גשם.

שבת שלום.

תגיות
הראה עוד

כתיבת תגובה

שווה לראות גם

Close
Close