השימושון

עצה חינם מהדובה הגדולה

מאת: עמליה זנד

לפני הגשם הראשון ובדיוק כשהידיים מתחילות לגרד לי ולהגיד לי שהגיע הזמן לעשות מעשה בגינה… כמה עצות לחורף הזה –

ניתן לקנות זרעים מצויינים בחנויות של מזון אורגני או חנויות שבהן יש זרעים בתפזורת במשקל ולזרוע בגינה. זה עולה "גרושים" והתוצאה מצויינת. לחורף – זרעי כוסברה חומוס תורמוס שומר אפשר אפילו שטחים קטנים של שעורה חיטה ועדשים שונים. נהדר במיוחד זה לקנות אפונה שלמה להשרות לילה במים ולזרוע. מובטח יבול אדיר וגם פרחים נפלאים. חומוס ניתן לאכול באביב ישר מהתרמילים ויש לו טעם מצויין.

להשאיר חלקות קטנות של סירפדים בשטחי ה"ספר" של הגינה. להכין דשן סירפדים ולהשקות בו את העציצים בקיץ. דשן סירפדים מכינים ממשרת סידפדים ומים להשאיר בדלי או חבית כשישה שבועות. רצוי מכוסה בניילון או משהו. זה מסריח זוועה וזה סימן טוב שהחומר האורגני מתפרק. הדשן מוכן לשימוש אחרי ששה שבועות ויש לדלל אותו אחד לעשר.
מי שיש לו אפשרות להגיע לרפת או אורוה ולמלא כמה שקים בזבל – עכשיו הזמן. לחפש את הזבל הכי יבש ודק. בדרך כלל נמצא על הקצה של הרפתאורוה. אחרי הגשם הראשון הזבל כבד יותר, רטוב,ומסריח.

למרות שנת השמיטה, מי שמתכוון לשתול עצים – לא לחכות לטו בשבט. לשתול בגשמים הראשונים ואם יש צורך "לחזק" בכמה השקיות מהצינור.
צנוניות וצנונים, גם צנון דייקון "ענק"- אפשר לאכול את תרמילי הזרעים שלהם, לא רק את מה שמתחת לאדמה אלא את מה שמעל. צריך סבלנות כי התרמילים מופיעים באביב אבל הטעם- צנוני ומעודן,ובלי תופעות הלוואי הצנודיות .

אם רוצים לזרוע ירקות ולא לקנות שתילים – להכין שטח קטן ולזרוע בו זריעה מרוכזת, לחכות שהשתילים יהיו בעלי ארבעה עד ששה עלים ואז להעביר אותם לערוגות. כדאי לסמן מה זרעתם ומתי. חלק מהשתילים יוצאים מאד דומים בהתחלה.לא כדאי להסתמך על הזיכרון.

מכיון שלא יהיו אצלי שתילי ירקות השנה אני ממליצה לקנות ממשתלת יהודית בצומת כרכור-שתילים של מתן הגנן. או בכפר ידידיה במשתלת מלצר . או בברטעא בכניסה לכפר בעליה לקציר.

חתול חדש

(והיא גם מציירת במחשב באופן סופני, ולאושרי שולחת לי מדי פעם חתול)

____________

(*) עמלמל זנד היא (רשימה חלקית): ציירת, אמנית קעקועים, גננית, קוראת בקלפים, מכינה קפה קבלנים משובח, מבעירת מדורות, אמא של אלמגור, וכותבת הטקסט המופלא 'אסתר' (שם תוכלו לקרוא עוד משמותיה).

הראה עוד

10 thoughts on “עצה חינם מהדובה הגדולה”

  1. דשן הסירפדים נטול שתינה אבל אני משערת שהריחות דומים ,ריקבון,תסיסה .כל החבילה…מסתבר שלטבע מנעד ריחות מעניין וחלקו אכן מזויע. שזה מיד מזכיר לי את הדלי מלא האבוקדו שנשכח בקטיף ואני בטעות הפכתי אותו שנה אחכ…חויה שאפילו טטרנים טוטאליים היו מגיבים לה.

  2. עמלמל, אפרופו מסריח זוועה, יש לי שאלה. ינאי וגל הכינו דשן ילדים בבקבוק גדול של מים מינרליים. הנוזל הכיל מים, שתינה, פסיפלורות קרועות ביד, ומיטב עשבונאות הגינה (דגימה מכל צמח). זה עמד איזה שבוע בחוץ בשמש ואז נפתח איכשהו ואין לתאר את הצחנה. מיהרתי עם הבקבוק באף סתום תוך כדי ליעלועים – היתה לזה השפעה מיידית על רפלקס ההקאה – לשדה הסמוך ושמה מזגתי מהדשן בתוך איזה בור.
    מעניין לראות אם זה מיטיב או טו מאץ'.
    לכי תדעי, אולי הילדים עלו פה על המצאה מטורפת.. סטרט אפ!!!

כתיבת תגובה

Close