בעלי מקצועטיפוליםילדיםסדנאות, קורסים, חוגים

פוביות – אפשר לטפל בזה

אמא'לה ג'וק!!!
או
להתמודד עם הפחד!

תמר משעול שמעונישלום, שמי תמר משעול שמעוני. אני פסיכולוגית קלינית מומחית. מורשית לעיסוק בהיפנוזה רפואית. עובדת בטיפול פרטני, משפחתי וזוגי. עם ילדים, מתבגרים ומבוגרים. נפגשנו בפוסטים קודמים ("היפנוזה עצמית בהריון ולידה"מתח לחץ וחרדה – השילוש הלא קדוש").
היום אני רוצה לספר לך על התמודדות עם פחד שממוקד בנושא מסויים (פוביה).

ורגע לפני שמתחילים, הנה מידע על הרצאות שמתקיימות במהלך מרץ:

"היפנוזה עצמית לחוויה נפלאה של לידה, הריון, ולאחר הלידה" –  ביום ה', 15.03.12, 20:30-22:30, ב"סוכה", רחוב המלאכה 6, בנימינה. לתכנית ההרצאה >

"לשלוט בפחד" –  התמודדות עם פחדים הממוקדים בנושא מסויים (פוביות). ביום ה', 22.03.12, 20:30-22:30, במרפאת השיניים של ד"ר עמוס רוט, רח' הטחנה 60, אזור התעשיה, הרכבת, בנימינה. לתכנית ההרצאה >

"מי מפחד מרופא שיניים" – ביום ה, 29.03.12, 20:30-22:30, במרפאת השיניים של ד"ר עמוס רוט, רח' הטחנה 60, אזור התעשיה, הרכבת, בנימינה. לתכנית ההרצאה >

השתתפות בהרשמה מראש בעלות של 25 שח. ניתן להתעניין ולהירשם במייל. לאתר שלי >

וחזרה לפוביות:

ילדים, מתבגרים, ומבוגרים רבים סובלים מפחדים. פחד הוא רגש טבעי ונחוץ, אך כאשר הוא "משתולל" הוא מפריע לעשות דברים שרוצים ונחוצים, ומקשה על החיים. פחד יכול להתבטא דרך הגוף: למשל בדפיקות לב מהירות, דרך המחשבות: שמתרוצצות ולא מפסיקות, בהתנהגות: למשל, בהימנעות ממפגש עם הדבר שמפחיד. בעצם, הפחד משתלט. אפשר ורצוי ללמוד להרגיע את עצמך!

הנה כמה דוגמאות לפחדים נפוצים:

"אני פוחדת נורא מרופא השיניים, וגם הבת שלי פוחדת"

"אני רוצה לנסוע לחו"ל אבל הטיסות הן סיוט"

“אני חייב לעשות בדיקת דם, אבל לא מסוגל"

“אני מתה מפחד מהבחינה. רק אני רואה את הדף, ויש לי בלאקאאוט"

ללמוד לעזור לעצמך!
כאשר אנחנו מפחדים, אנחנו יוצרים "מעגלי קסם שליליים" שהולכים ומגבירים את הפחד.
אפשר ללמוד להפוך את כיוון המעגל, וליצור מעגלי קסם חיוביים שמאפשרים לנו להרגיע את עצמנו. אפשר להתיידד עם הפחד, להפחית אותו, לגלות שהדבר שממנו פחדנו בעצם לא כל-כך מפחיד, ועוד אלף ואחת דרכים יצירתיות לעזור לעצמנו. במחקרים בפסיכולוגיה הקלינית נמצא שיש דרכים יעילות לעזור לאנשים לעזור לעצמם להתמודד עם הפחד. אנשים יכולים ללמוד להתבונן במחשבות שלהם ובהתנהגות שלהם, ולגלות כיצד הם משמרים את מעגל הקסם של הפחד, וכיצד אפשר לשנות אותו (גישה קוגניטיבית – התנהגותית). לאנשים שלהם הדבר מתאים אפשר לשלב בטיפול כלים של היפנוזה והיפנוזה עצמית. לאנשים שבוחרים בכך אפשר להשתמש במדיטציה.  ואפשר ורצוי לשלב בין כלים וגישות שונות.

איך הטיפול הפסיכולוגי עובד
הטיפול מתחיל בלהכיר זה את זה. חשוב לבדוק מה המטרה שלך, אלו גישות וכלים מתאימים לרצונות ולצרכים שלך. זאת כדי ללמוד מהו אופן העבודה והעזרה היעיל ביותר בשבילך. חשוב גם שאת/ה תוכל/י לבדוק: האם הגישה מתאימה לך. האם יש "כימיה". כאשר מטפלים בפחד ממוקד, בדר"כ טווח הזמן קצר יחסית, והעבודה ממוקדת בלמידה איך להתמודד עם הפחד ולהפוך את הכיוונים של מעגל הקסם, כך שלא הפחד יהיה בשליטה אלא את/ה תהיה בשליטה. את/ה מקבל/ת הכוונה איך לחזק את יכולתך להתמודד עם הפחד באמצעות עבודה עצמית בין הפגישות.

חלק מהתפקיד של פגישות ההיכרות הוא להעריך יחד האם אכן אפשר להתמקד בהתמודדות עם הפחד, או שיש צורך לעשות עבודה מקיפה יותר, שדורשת שילוב נרחב יותר של גישות וכלים, והרבה פעמים גם יותר זמן.

בטיפול בילדים משולבת עבודה עם ההורים ועם הילד/ה.

אז, לסיכום: פחד הוא חלק חשוב ובלתי נמנע בחיים, אבל לא חייבים לתת לו 'להשתולל' ולגרום סבל. אפשר בהחלט ללמוד להתמודד, לשלוט ולהרגיע את עצמך. מזמינה אותך לשמוע עוד באחת ההרצאות שפרטיהן מופיעים בתחילת הפוסט  ו/או בפגישה אישית.

תגיות
הראה עוד

כתיבת תגובה

Close