בעלי מקצועזוגיות ומשפחהטיפוליםילדים

פסיכותרפיה באמצעות אומנויות

שמי לילך פרידמן ואני עובדת כתרפיסטית באומנויות יותר מ-15 שנה. למדתי תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בתרפיה באומנויות ועבדתי במסגרות שונות עם אוכלוסיות מגוונות. כיום אני עובדת בעיקר בקליניקה פרטית בפרדס-חנה עם ילדים, נוער ומבוגרים.

היום רציתי לספר לכם על פסיכותרפיה ועל השימוש באומנות ככלי טיפולי.
תרפיה באומנויות היא השימוש באומנויות שונות לטיפול רגשי-נפשי בילדים, בנוער ובמבוגרים.
בעבודתי אני משתמשת בציור, במשחק, בסיפור ובכתיבה כדי לתקשר עם המטופל, ולאפשר לו הבעה אישית. כל אדם מבטא את עולמו הפנימי באמצעים מילוליים ולא-מילוליים בהתאם ליכולותיו ולנטיות לבו. השיח שנוצר באמצעות כלי הביטוי השונים מאפשר טיפול רגשי עמוק.

אדם, בין אם הוא מבוגר ובין אם הוא ילד, מגיע לטיפול כאשר הוא חש כאב כלשהו או אי נוחות שמכבידה על חייו. הטיפול הנפשי מתבסס על מפגש בין שני בני אדם – המטפל והמטופל. במהלך הטיפול נוצר קשר של אמון, ועל בסיס קשר זה משתמש המטפל בידע שלו, בניסיונו ובאישיותו כדי לעזור למטופל – להקל על כאבו, להפיג את מצוקתו, להבין את עצמו ואת הכוחות הפנימיים הפועלים בו טוב יותר ולהתמודד בצורה יעילה יותר עם מציאות חייו המשתנה.

גם טיפול בילדים מבוסס על יצירת קשר, אך לילדים שפה משלהם; ככל שהם צעירים יותר, הם פחות מדברים ויותר משחקים, מציירים, רוקדים, מנגנים – זו דרכם הייחודית לבטא את עצמם. המטפל שעובד עם ילדים משתמש לכן בטיפול במשחק, או בטיפול באומנויות שונות כדי לתקשר עם הילד ולנסות להבינו מתוך העולם שלו. לעתים הדבר נעשה תוך כדי שיחה ולפעמים לא. בנוסף, משלב הטיפול בילדים הדרכת הורים. בהדרכה זו עוזר המטפל להורים להבין ולקבל את הילד, את התנהגותו, ואת השינויים המתחוללים בו במהלך הטיפול.

במהלך שנות עבודתי כתרפיסטית למדתי גם "כתיבה יוצרת" באוניברסיטה והתחלתי לשלב כתיבה בעבודתי הטיפולית. לאחר מכן למדתי פסיכותרפיה בגישה פסיכואנליטית, וכיום אני עובדת עם מבוגרים בעיקר בשיחות ובכתיבה.

לילך פרידמןטיפלתי במטופלים רבים במשך השנים, וכל אחד מהם, ילדים ומבוגרים כאחד, פרש בפניי עולם פנימי עשיר, מורכב ומרתק. יחד הלכנו צעד אחר צעד במסע אל תוך נפשו, עברנו את המחסומים שנקרו בדרכנו, נשארנו במקומות שבהם היה צריך לבדוק, להעמיק, לחזור אליהם שוב ושוב, נגענו בפצעים, בכאב, ובנקודות האור והכוח של המטופל. מסע זה עזר למטופל להבין את עצמו טוב יותר, לקבל את עצמו, להתחזק וללכת לדרכו ולהמשיך במסע הזה בלעדיי.

במהלך שנות עבודתי היו מטופלים שעזרו לי להבין ולהגדיר מטפורית את עבודתי הטיפולית:

למשל, ילדה שטופלה אצלי לקחה צנצנת אטומה, שפכה לתוכה צבעי גואש בגוונים שונים ואמרה שהצנצנת תשמור על הצבעים. היא סגרה את הצנצנת עם מכסה כדי שהצבעים לא יתייבשו, והיתה בודקת את מצב הצבעים מפגישה לפגישה. כשדיברנו על הצנצנת שלה היא אמרה פעם שהצנצנת היא מקום סגור כמו הלב, ושבלב יש הרבה רגשות כמו שבצנצנת יש הרבה צבעים, בפעם אחרת אמרה שהצנצנת היא כמו חדר, ושהצבעים הם הדמעות. הצנצנת והצבעים קיבלו משמעויות שונות עם הזמן, אפשר היה לפתוח יותר את המכסה, להסתכל על הצבעים, לראות מה קורה להם, ולפעמים גם לערבב אותם קצת.

אני מטפלת באנשים שחשים מצוקה רגשית מסוג כלשהו – חרדות, חוסר בטחון, דיכאון, קשיים חברתיים, חוסר ודאות, אנשים שעברו אירועי חיים טראומתיים, ילדים עם בעיות קשב וריכוז, פחדים, התפרצויות זעם ועוד, וכן אנשים שרוצים להכיר את עצמם טוב יותר.

אני מאמינה שטיפול רגשי הוא חיוני, וצריך להיות זמין גם למשפחות שאינן יכולות לממן טיפול פרטי, לכן אני עובדת עם קופת חולים כללית כדי לאפשר למשפחות ליהנות מטיפול גם במחירים מופחתים.

מוזמנים להתקשר, לשאול ולהתייעץ, לילך 050-9633626 | אימייל.

[צילום: ניב פרידמן]

תגיות
הראה עוד

3 thoughts on “פסיכותרפיה באמצעות אומנויות”

כתיבת תגובה

שווה לראות גם

Close
Close