השימושון

פרוייקט מקסים

כתבה מהארץ, מאתמול (אני לא מוצאת את הלינק):

שוברים מחסום הכתיבה: בני 12 מפרסמים ספרים

מאת יולי חרומצ'נקו

אסתר עזרא כתבה ספר על התוכי קוקי והרפתקאותיו בעולם, ג'ורדן פריאנטה הוציא ספר ילדים בחרוזים על צבעים, חיים בלאי הקדיש את ספרו העוסק באלוף כדורגל לפרשן מודי בראון, ורעות אפללו סיפרה על ילדה המסייעת לחברתה לברוח מבית הילדים; כולם תלמידי כיתה ו' מבית הספר הממלכתי-דתי "ישורון" בפרדס חנה – וכל אחד מהם אוחז היום בספר מאויר, מעוצב וכרוך עם סיפור פרי ידיו.

בתום שנתיים של עבודה הדרגתית על הספרים, התלמידים יודעים היום לתאר תהליך ארוך של עליות ומורדות הכולל התחבטויות עם הכתיבה, ויכוחים לגבי הכריכה ותחושת התעלות כשראו לראשונה את הספר המודפס. מאז כבר נמכרו חלק מספריהם בשבוע הספר שנערך ביישוב – המהדורה הראשונה כמעט אזלה מהשוק.

מרכז ההוצאה לאור שהוקם ב"ישורון" הוא חלק מפרויקט עירוני שיזמה עיריית פרדס חנה בשיתוף המכון לחינוך דמוקרטי, לשדרוג בתי הספר בתחומה והענקת ייחוד לכל אחד מהם. בתי ספר אחרים ביישוב מימשו פרויקטים בתחום התיאטרון, לימודי הסביבה ואמנות, ואילו "ישורון" – בית ספר שקלט לא מעט עולים מאתיופיה – החליט דווקא בשל קשיים בקריאה וכתיבה שהיו לחלק מהתלמידים להוציא לאור ספרים.

כשהילדים מספרים על הספרים שכתבו, ברור שמדובר בעבורם בהרבה יותר משיעור רגיל. "הייתי נשארת לכתוב אחרי הלימודים, נשארתי עד שבע בערב ועדיין רציתי לכתוב", מספרת שירה אילוז; אפללו מתחילה לבכות כשהיא מספרת איך נתקעה באחד הפרקים הקשים יותר רגשית בעלילת הסיפור, ולא הצליחה להמשיך לכתוב; אחיה אביטן, שבהתחלה רק קימט דף אחרי דף וזרק לפח, מספר שפתאום בא לו רעיון והוא כתב וכתב בלי להפסיק. הספר שלו עוסק בילד שאחיו מסתבך בסמים, וחבריו עוזרים לו לתפוס את הנוכלים.

כצעד ראשון, מספרת זהבה ברקני – המלווה של הפרויקט מטעם המכון לחינוך דמוקרטי – הוקצה לפרויקט חדר שבצדו האחד פופים נוחים, שטיח וספרייה, ובצדו השני מחשבים עם תוכנות עיצוב. במסגרת הפרויקט התלמידים יצאו לבקר בבית הוצאה לאור, ונפגשו עם סופרים. במקביל, למדו לעבוד על תוכנת פוטושופ.

סגנית מנהל בית הספר, איריס וזאן, מודה שהפרויקט חולל אצלה שינוי גדול. "אני אדם עם תפישה ריאלית, והייתי נוהגת לשפוט ילדים לפי ההישגים שלהם במתמטיקה, בלי להתייחס לכישורים אחרים. דרך העבודה על הסיפורים גיליתי צדדים בילדים שלא הייתי מגלה אחרת".

ואילו ברקני מסכמת: "זה מוכיח שלא צריך ללמד ילדים לקרוא ולכתוב באופן תיאורטי, פשוט צריך לתת להם לכתוב".

(מקור: אילנה)

הראה עוד

1 thought on “פרוייקט מקסים”

כתיבת תגובה

Close