בעלי מקצועסדנאות, קורסים, חוגים

קאטה

[עופר כהנא]

להחזיק את הצפור
בטאי צ'י, קאטה זו סדרה מוגדרת של פעולות שניתן לחזור עליהן. קאטה זה סדר, גבולות, דיוק. בקאטה אין גמישות ואין אפשרות לשנות, להתאים, לרכך. קאטה זה למקם את הרגליים, את האגן, את הכתפיים, המרפקים והידיים, את הראש, את המבט, את הנשימה ואת תשומת הלב – כאן ולא שם, כך ולא אחרת. בכל רגע.
כשמתרגלים קאטה הגוף והמחשבה מתמרדים. זה משעמם, זה לא נעים, זה מוזר. למה אני עושה את התנועות האלה, למה בקצב הזה, למה עכשיו, ומה זה משנה אם קצת ימינה או קצת יותר למטה? אומרים שטאי צ'י זה הרמוניה, זרימה ושחרור ואני מרגיש תקוע, קטוע ולא שקט.

כשאין קאטה הכל אפשרי ואין תנועה או תנוחה נכונה. אין למה להשוות, אין קנה מידה, אין סיבה. אין תשובה לשאלה למה זה ולא זה, למה ככה ולא אחרת. כשאין קאטה, השאלה בכלל לא מתעוררת. אני פשוט זז, כמו שיוצא לי, לא חושב על זה יותר מדי. אני מגרד בראש, מקפיץ את הרגל, מתמתח. משהו, שאני לא מבין אותו, מזיז אותי, שולט בי.

כשאני עושה קאטה אני בוחר, בכל רגע ורגע, איפה למקם את היד שלי. יכולתי לעשות עכשיו אלף דברים אחרים. לנער את הידיים בפראות, לפצוח בהורה סוערת, לקפוץ על השולחן, לעלות על רכבת לבן גוריון ולטוס לבנגלדש. אבל לא, אני כאן, מחפש אחר המיקום המדויק של תנוחת היד. מודע לאינסוף האפשרויות האחרות שיש לי באותו רגע, אבל בוחר באחת, מובהקת, ברורה, מדויקת.

יוצא לפי זה, שדווקא תרגול הקאטה – שבמחשבה ראשונה נראה כמו משהו נוקשה וכפוי, משהו שמגביל את החופש ומצמצם את הבחירה – הוא בעצם אימון בחופש ובבחירה, דרך לקחת בחזרה את השליטה. להוביל.

ככה, גם תנועות שחורגות מהקאטה, שנתפסו פעם כמקריות וחסרות כיוון, נטענות פתאום במשמעות.

***
למדתי טאי צ'י במרכז הישראלי לטאי צ'י בירושלים.
בחמש השנים האחרונות אני תלמיד של המורה אפי דינר.
אני מלמד טאי צ'י בימי שלישי בשעה 18:00 בבית ארטנס בעין שמר.
אתם מוזמנים לבוא וללמוד.
תאמו איתי מראש בטלפון 050-2290452
או במייל ofer.kahana@gmail.com

תגיות
הראה עוד

3 thoughts on “קאטה”

  1. מוזמנים לסדנת התנסות בקַשָׁתוּת מסורתית שאני מעביר בשבוע הבא בארטנס.

    שורשיה של הקַשָׁתוּת המסורתית בקַשָׁתוּת המערבית, באמנות הקשת היפנית (קיודו), בצ’י קונג הסיני ובזן בודהיזם. הקַשָׁתוּת עוסקת בעבודה פנימית – פיזית, מחשבתית ונפשית ומפתחת מודעות ויכולת התמקדות.

    יום רביעי ה-1 באוגוסט 2012
    19:00-20:30 | אולם “ארטנס” בקיבוץ עין שמר
    מחיר הסדנה: 40 ₪ | מספר המשתתפים מוגבל ל-12
    להרשמה: עופר כהנא 050-2290452 | ofer.kahana@gmail.com

  2. טוב, אני לא שיא האובייקטיביות. אני שרופה על ע.כ חברי ואחי.
    גם בגלל שהוא מביא נוכחות חקרנית – ועם זאת פשוטה ומכבדת, עמוקה ומלאת שמחה. ואהבת חיים וסקרנות.
    ואני יודעת שמי שבא ללמוד עם עפר – עזבו ללמוד – להיות עם עפר איזה שעתיים בשבוע – מביא לעצמו אהבה מעניינת לחיים.

  3. קטה סנגאלית. עופר, חיברת לי שתי תחנות. האחת של קלפי הרביעיות , שהייתה בהן קטה סנגאלית שהיינו קוראים את זה במילעיל ואני חושב שזה צריך להיות בכלל במילרע. והשנייה לתקופת הקראטה דו בחיי, עת היינו מתרגלים ללא ליאות את הקאטות. לראות דוג'ו שלם מתרגל קאטה זה אחד הדברים המרשימים ביותר שיש.

    למרות האחידות לכאורה של של רצף התנועות שמרכיב את הקאטה, הרי שכל אחד שמבצע את הקאטה לא דומה למשנהו שמבצע את הקאטה. ויותר מכך גם אם תתרגל 1000 קאטות, בכל קאטה אתה נמצא במצב תודעתי אחר כך שכל אחת תהיה שונה מחברתה. כך שחופש בתוך האחידות בהחלט קיים.

    שיהיה בהצלחה, סנסאי.

כתיבת תגובה

Close