השימושון

קורס הכשרת מטפלים בקול ובתנועה

קורס הכשרת מטפלים בקול ובתנועה -2007 בהנחיית ברברה סלזברג

תרפיית קול ותנועה, שפותחה על-ידי פול ניוהאם מאנגליה, עוסקת ביכולת הקול לרפא, ובגילוי הקול האותנטי של תחושות וחוויות, הן של העבר והן של ההווה, דרך פיתוח מיומנויות תקשורת מילולית ולא מילולית. על מנת לסייע בתהליך גילוי הקול, נסמכת העבודה על קשת רחבה של תחומים אמנותיים.

תרפיית קול ותנועה פונה למגוון רחב של אנשים: אנשים המתקשים בהבעת כאב מתקופת ילדותם, אנשים הכבולים בתוך ביישנותם, אנשים המשתוקקים אך חוששים לשיר, שמרגישים כי מוטב שלא ישירו או שאינם מסוגלים לשיר, ואנשים שמתמודדים במגבלה פיזית בקולם. תרפיית קול ותנועה הוכחה כמועילה גם לזמרים, שחקנים ואנשי ציבור, הרוצים להרחיב ולהעצים את יכולתם הקולית.
קורס הכשרת מטפלים יצייד אותך בכלים מגוונים שישמשו אותך בעבודתך עם מטופלים. הוא גם יעמיק ויעשיר את המפגש שלך עם עצמך, עם גופך ועם קולך.

תכנית הלימודים כוללת:
עבודה קולית , נשימה, עיצוב מסכות, תנועה, כתיבה יוצרת, אימפרוביזציה, מופעים, שירה, יסודות בפסיכודרמה, מגע ומסז', דינמיקה קבוצתית, כיתות אמן, תיאוריה ומחקר, יחסי מטפל-מטופל, הדרכה אישית, עבודה מעשית.

ברברה סלזברג, מנחת הקורס, למדה תרפיית קול ותנועה אצל פול ניוהאם. הניסיון שלה בחינוך ובעבודה עם נוער, קשישים, נשים וניצולי שואה הוביל אותה להכרה בפוטנציאל של עבודה קולית לעודד צמיחה והתגברות על מחסומים רגשיים. היא מנחה קורסים מרוכזים להכשרה מטפלים במרכז תרפיית קול ותנועה בארה"ב.

מבנה הקורס
הקורס מתפרס על פני שנתיים. השנה הראשונה מוקדשת להכרת השיטה ולתהליכים אישיים וקבוצתיים. בשנה השניה מושם הדגש על התנסות מעשית מודרכת.
ניתן להרשם לשנה אחת בלבד.

מועדי הקורס, שנה א' – 350 שעות מלאות
קבוצת מרכז – יום ב' 17.00-10.00 הרצליה 26.5.08-15.10.07
קבוצת צפון – יום ה' 22.00-15.00 אזור זכרון יעקב 29.5.08-18.10.07
שתי הקבוצות – ימים נוספים לפי הצורך
שתי הקבוצות – שבועיים מרוכזים בימי א'-ה', בחודש יוני
שכר לימוד לשנה א' – 9850 ₪ (ב-10 תשלומים)

לפרטים נוספים: רינה שלף 09-7717374 תליה מיטלמן 09-9575083
ובמרכז לתרפיית קול ותנועה 04-6293557

סדנת מבוא לקורס תתקיים בשבת 11/8 בין השעות 10:00-17:00 ב"מודיטה" – אוסישקין 96 רמה"ש. השתתפות: 260 ש"ח. מספר המשתתפים בסדנא מוגבל ל-12. פרטים והרשמה אצל ברברה: 04-6293557 , 052-8580305 ובאימייל

תיאור מהלך הלימודים:

עבודה קולית
נחקור את הגוונים, הצבעים והגבהים במרובים של הקול, וכן אות היללות והנהמות שהוא מסוגל להפיק. רובנו משתמשים בחלק קטן מהיכולות שקולנו מסוגל להן. דרך שיטת תרפיית קול ותנועה תוכלו להרחיב את יכולת ההבעה של קולכם, ובה בעת לרכוש את הטכניקות של תרפיית קול ותנועה, המאפשרות שינוי ושחרור קולותיהם של מטופליכם

עבודת נשימה
נשימה הינה התנועה הראשונית הדרושה להפקת קול. כשאנו נושמים אנו נעים. באמצעות טכניקות הנשימה הייחודיות לתרפיית קול ותנועה, תוכלו לחוות כיצד נשימתכם מתפקדת בביטוי הקולי שלכם. בין השאר נחקור: האם אתם נושמים נשימה מלאה וזורמת? האם אתם חשים אילו אזורים בגופכם מתרחבים כאשר אתם ערים לנשימתכם? נחקור איזה תפקיד יש לנשימה בקולנו ובחיינו בכלל. תוכלו להתנסות בעוצמת שיטת הנשימה העומדת לרשות מנחי תרפיית קול ותנועה

שירה
השירה היא נחלת כולנו. בשונה משיטות הדרכה קוליות מסורתיות, תרפיית קול ותנועה מבוססת על העקרון כי לשירה נוכחות תמידית בחיינו. השירה עשויה להימצא באנחות שלנו, בבכי שלנו, בצחוק שלנו ואפילו בשיעול שלנו. שיטת תרפיית קול ותנועה אינה מבוססת על אידיאל חיצוני של שלמות, אלא נסמכת על חקירת הקול הייחודי של כל אחד. נשיר שירים ביחד. נלחין שירים. תלמדו כיצד לשיר עם המטופלים שלכם. תחוו את עוצמת השירה ופלאיה בדרכים חדשות, כאלו שלא דמיינתם לעצמכם כי הן קיימות, ותלמדו כיצד לחלוק מתנה זו עם אחרים.

כתיבה/ יצירת סיפורים
כתיבה היא אחת מאופני ההבעה הרבים בהם נשתמש בקורס. באמצעות כתיבת סיפורים, אגדות ושירים, וכתיבה אוטוביוגרפית, תחוו את העוצמה הטמונה במתן ביטוי קולי למילים שנכתבו על-ידכם. תוכלו לבחון כיצד הקול שמספר את סיפורכם הופך ברור בזכות העבודה הקולית שעשיתם. נתמקד בשיטות המאפשרות הפיכת טקסט כתוב לשיר, ובהקניית שיטות אלה לאנשים איתם תעבדו.

אימפרוביזציה/ תיאטרון/ מבוא לפסיכודרמה/ עבודה תהליכית
בחיינו נועדה חשיבות מכרעת לספונטניות. היכולת להיות קשובים לדחפינו ולדעת לסמוך עליהם עשויה להוות אתגר עבור מי שמרגיש עצמו חנוק ומכווץ בתוך חובות ונורמות חברתיות ומשפחתיות. . דרך משחקי אימפרוביזציה ותיאטרון, נפתח את יכולת ההבעה החופשית. תכירו גם את יסודות הדינמיקה של פסיכודרמה, שיטת עבודה חיונית, הבוחנת דמויות ותפקידים שאנו משחקים בחיי היומיום.

יצירת מסכות
כפי שמציין פול ניוהאם, המונח פרסונה מקורו בתיאטרון היווני, בו השימוש במסכות נועד להדגיש את אפיון הדמות, ולחבר את הקהל לאשליית התיאטרון. ה"פרסונה" הייתה פתח במסכה דרכו עבר הקול . אולי אתם מזוהים עם פרסונת ה"אם" או עם זו של "עובד משרד". ייתכן שאינכם מודעים למגוון הדמויות שהינכם "משחקים" . דרך יצירת מסכות תחשפו היבטים חבויים של ריבוי האני שלכם. נקנה לכם מושגים והסברים המתייחסים למסכות, ונבחן כיצד יצירת מסכות עשויה להיות כלי עזר בעבודתכם

מגע ועיסוי
לריפוי באמצעות מגע ועיסוי יש כוח אדיר, מינקות ועד זיקנה. בהכשרה נחווה את עוצמת המגע, ראשית על-ידי חקירה פנימית של האזורים בגופנו בהם אנו אוגרים את הלחץ והמתח הנשזרים בנשימתנו, בקולנו ובנפשנו. בחקר הקשר החיוני הזה שבין גוף לקול, בסביבה המוגנת של תרפיית קול ותנועה, תיעזרו במדריך כדי ללמוד כיצד לעזור למטופלים שלכם לגלות ולהעלות רגשות חבויים אשר צריכים להישמע, להיחוות ולהשתחרר.

תהליך קבוצתי
מנחי הקורס מאמינים כי חשוב שהחוויה שלכם תהיה מלאה ועשירה עד כמה שאפשר, מעבר לתיאורטי ולאישי. לכן תהליך ההכשרה מתבסס על דינמיקה קבוצתית. חוויית ההיחשפות, תוך כדי גילוי עצמי מול קבוצה, תשפר את יכולתכם להנחות קבוצות בעצמכם. הדינמיקה הכרוכה בתהליך קבוצתי מסוג זה תהיה גלויה לכל חברי הקבוצה, כך שהחוויה האישית, למעשה, תהיה תלויה ביחסי-הגומלין בתוך הקבוצה. זהו פן חיוני ויצירתי של הקורס.

כיתת-אמן
כאן החניכים לוקחים חלק בפגישות אישיות עם מנחים במסגרת כיתת-אמן, על-מנת ללמוד שיטות של עבודה פרטנית, המהוות את עיקר העבודה של מנחה תרפיית קול ותנועה. כיתות-אמן נותנות הזדמנות לחניכים להתמקד במטרותיהם האישיות, כשהם מקבלים תמיכה וקשב מהקבוצה כולה. כיתת-האמן תעזור לכם לגלות את קולכם, את אהבותיכם, ואת כיווני צמיחתכם. ההתבוננות במפגשים האישיים היא לעיתים קרובות מעוררת השראה עבור חברי הקבוצה כולה. בעקבות הכשרה זו תוכלו להרחיב את מושגי הטיפול שלכם, ותרכשו כלים נוספים לעבודה אישית עם מטופלים.

התפתחות מקצועית
מתוך ההנחה שתפוצת תרפיית קול ותנועה היא בשלביה הראשונים, אנו מרגישים כי חשוב שנספק כמה שיותר תמיכה בכל הנוגע למטרותיכם המקצועיות. נדון בכל דרך אפשרית שבה פרקטיקת תרפיית קול ותנועה תוכל להתבסס. נדון בסוגיות אתיות, רעיונות קידום וקביעת חוזים ותעריפים. היבט זה בקורס אינו מציע שיטה בדוקה להרחבת קהל הלקוחות. הקניית כלים אלה נועדו לעזור לחניכים לפתח פרקטיקת קול ותנועה שתקיים את עצמה.

מחקר
במהלך ההכשרה, יינתנו לכם משימות כתיבה כדי לוודא שעיקרי העקרונות הנפשיים והגופניים של העבודה הובנו כהלכה.
כמו כן, נדרשת כתיבת עבודת מחקר, תוך שימוש במקורות, הקשורה להיבט כלשהו של תרפיית קול ותנועה אשר מעניין אתכם. בנוסף, כל חניך יידרש לקיים לפחות עשרים פגישות עם שלושה מטופלים, ולהעביר שלוש פגישות עוקבות בקבוצה בת 5 משתתפים לפחות. כל החניכים יידרשו להגיש תיאורי מקרה המתעדים את תהליך העבודה עם יחידים ועם קבוצה.

הראה עוד

4 thoughts on “קורס הכשרת מטפלים בקול ובתנועה”

  1. שלום ענת , יש מקום נפלא , בחולון אמנם , אבל שווה – בית ספר לתיאטרון בובות , המקום עשיר בידע ובמורים נפלאים , אני בטוחה שהם יתנו לך מענה , אין לי את הטלפון , אבל אני בטוחה שתסתדרי , אם לא – 0528561105 , אני אעזור לך..

כתיבת תגובה

Close