טורים אישייםמוזיקה

קלאסיקה בבוקר

מאת: רוני פורת (*)

בוקר טוב לכולם,

היום קמתי וכהרגלי הפעלתי את הרדיו על קול המוסיקה – זו אחת הפעולות הראשונות כבר שנים. מתנת אלוה בדמות 91.3 FM.
ישי, בני בן ה"רבע לשבע" קם מעט אחר כך ומשוחח איתי.

"אבא, זה יפה, מה זה המוזיקה הזו?"
אני עונה לו תוך כדי הכנת הסנדוויצ'ים:
"יפה הא? זה מוסיקה שקוראים לה "בוקר", חיבר אותה איש שקראו לו גריג, הוא חי בצפון הרחוק, בנורווגיה, קר אצלם בחוץ אבל חם בלב שלו".

ממשיכים, מתחלפת יצירה.
"אבא זה גם יפה מה זה? מכיר?"
"כן, זה הברבור, חיבר את זה אחד צרפתי. סן סאנס, יש לו שם מצחיק. זה מצויין לריקוד. תשמע איזה יופי הצ'לו".

ממשיכים, עכשיו מתנגן הפרק השני מהקונצ'רטו לקלרינט של מוצרט – באמת יופי שאין כמותו.
ישי: "גם את זה אתה מכיר ?"
אני: "כן, זה מוצרט, זוכר? היית בקונצרט שלו."

ואז ישי אומר: "אבא, איזה כייף לך שאתה מכיר כל כך הרבה מוסיקה" (הוא כבר קולט את זה שכשמכירים מוסיקה הרבה יותר כייף להאזין לה)
אני: "אתה תכיר יותר, יודע למה?"
ישי: "?"
אני: "כי אתה שומע ומכיר כבר מאז שנולדת"
ישי: "ואתה לא הכרת הרבה מוסיקה מאז שנולדת?"
אני: "לא, אני הכרתי הרבה חדשות!. שמעתי המוווווווון חדשות כשהייתי קטן בגילך. היום אני מומחה לחדשות של פעם. כל יום כשקמתי בבוקר, שמעתי חדשות ברדיו של סבא וסבתא"

פתאום נפל לי האסימון.

מה המשמעות של כל החדשות ששמעתי בחיי? גם אם אשים בצד את הדעה שלי לגביי הנזק שבשמיעת החדשות, הרי הן היו "חדשות" לרגע, ובאותו רגע שנאמרו כבר היו "ישנות" לא?
המשמעות היא מרק של מלל על מלל על מלל, שכבות שכבות, למאות ואלפים שהוטמעו בראשו ובתת המודע של ילד קטן, ילד שלא מבין מה המשמעות הארצית של החדשות (ילד שבמשך שנים שמע בחדשות ובבית על "מסח נסע" – כך הבנתי אז את צמד המילים החביב "מס הכנסה" – וחשב לעצמו "מי זה בעל השם המוזר "מסח" ולאן הוא נסע?) ושמע על "קרה בעמקים" ולא הבין "מה בכלל קרה בעמקים", ושמע שוב ושוב ושוב "והרי החדשות" ותהה איפה ההרים האלו בכלל, ועוד ועוד ועוד.

מה הוא כן הבין הילד מהחדשות האיסופיות? הוא הבין דרך כל תא בגופו את האנרגיה, את הדרמה, את הלחץ, את הפחד, ואת כל מה שהמדיה הזו מביאה.
כשהייתי ילד היו חדשות פעם בשעה. אחר כך מבזקים בכל חצי שעה, אחר כך מבזקיי רבע, והיום חדשות כל הזמן מסביב לשעון בכמה ערוצים. מדהים איך התעשייה הזו מייצרת מספיק חדשות. לא רחוק היום שבו יהיו קבלניי חדשות (אולי כבר יש) שישלמו לנו כדי שנייצר חדשות.
ומה נחשב לחדשות אני לא צריך לספר לכם. בטח לא קונצ'רטו לכינור באך.

הילד של החדשות גדל ולמד לבחור. היום הוא "מחוץ לסקאלה".

לעומת זאת המוסיקה ששמענו הבוקר, ישי ואני, נוגנה כבר לפני מאה ומאתיים שנה, ועד היום נוגנה עשרות אלפי פעמים ואולי מאות אלפים והיא חדשה ורעננה בכל פעם מחדש, שוב ושוב ושוב.
המוסיקה הזו הביאה עד היום רק טוב לעולם, שמחה, רוגע, ליטוף, נחמה, אהבה, יופי, התרגשות, דמעה, חמלה, ולנו אישית, לכל המשפחה עשתה בוקר נפלא ותחילת שבוע מקסים.

יום טוב ושבוע מקסים לכולם,

בואו נשים לב היטב במה אנחנו מזינים את עינינו ואזנינו, גם להם מגיע שדרוג, לא רק לקיבה.

שלכם,

רוני

***

(*) רוני פורת הוא מנצח, מלחין ומבצע. נשוי לנעמה ואבא לארבעה בנים, חי בנטף. חוץ מזה הוא מאמן אישי להקשבה, וקולגה שלי באג'ל. לאתר של רוני >>

תגיות
הראה עוד

3 thoughts on “קלאסיקה בבוקר”

  1. סופ סופ מילים מרעננות שניתן לכאורה להתייחס אליה כעוד נדבך של מלל אבל יש להן ריתמאנדבלוז. גם צורה וגם תוכן. בהחלט שינוי מרענן בנוף התבניתי והכה מוכר של המושבה.אולי בגלל שהבן אדם הוא מנטף .

    מה שמוזר שכמלחין לא היתייחסת לעובדה שהשריטה הכבדה ביותר היא בכלל לא בתוכן של החדשות , אלא בטו-טו-טו-טו "השעה 10 והנה החדשות מפי …".

    מחקר קצר יגלה, שאם תיקח את חדשות השעה של 5 בערב 30 לדצמבר 2010 ותשווה עם חדשות השעה 5 בערב 30 לדצמבר 1970 (זמן ילדותי וילדותך): לא יהיו הבדלים גדולים למעט אולי בעיצורי הח' והע' (ואם מדובר בדן כנר "הצפיחית שומרת הגחלת" אז גם אלו לא יהיו). את הפדאיון שפרצו מגבול ירדן יחליפו מפגעים שניסו לעבור את הגדר בחבל עזה. הממשלה תמשיך להטיל גזירות, משק המים תמיד יהיה במשבר, והעולם תמיד היה ויהיה נגדנו. ובכלל תסמונת השואה תמשיך לרדוף אותנו, אולי גם בעוד 40 שנה.

    ככל שאני מזדקן אני מגיע ל-2 תובנות עיקריות: לא יההי שלום עד שלא יהיה פה ראש ממשלה דובר ערבית. אני אדע שהגיע השלום כאשר לא אשמע יותר את הטו-טו-טו " השעה עשר והנה החדשות מפי..".

    שנה טובה.

  2. מקסים וכל כך נכון
    על האינפוט של מוסיקה לנפשם הרכה והמתעצבת של הילדים – במיוחד הקטנים . נכתב הרבה
    בחינוך מהכיוון של "פיתוח המוח והחשיבה" ומכאן ביבי מוצאטר וכו… חשוב לציין שמוסיקה הרמונית מרחיבה את נפשו של כל אדם ובמיוחד ילד, אל המימדים העצומים של הנפש,(ורוח האדם) של יכולת ההפשטה לא רק במובן המתמטי הצר אלא במובן הרחב של מבנים הפועלים בתשתית ההויה – אפרופו המאיץ..
    המזור שהמוסיקה מביאה לנפש הוא עצום ועוקף הרבה מלל .
    אני בהחלט מכירה "נוער" שהחשיפה שלהם למוסיקה הרמונית הביא לשינוי עמוק ומהותי ביציבות הנפשית שלהם, ובביטוי הלכי נפש ורוח אשר מילים אינן נותנות להם מענה מרפא עמוק.
    כשהנפש מתרחבת היא מרווחת את הגוף ואז יש מקום לרוח לחדור (משפט סתום..?)
    המוסיקה מלמדת חשיבה מופשטת ברמות היסוד אך בעיקר ברמות העמוקות ביותר של רוח האדם – של ראיה רחבה, קשב וראיה עמוקים ורב מימדיים לעולם הסובב אותם ואותנו
    תודה על ההמלצה ועל תשומת הלב המוסיקאלית

כתיבת תגובה

Close