אוכלאקולוגיהבילוייםבעלי מקצועיוזמות חופשיותילדיםסביבה וקהילהשיטוטים

רוח שתות, ברצינות

בכניסה לגן שמואל, מימין, איפה שפעם היה צומת ספרים, צמחה חממה ענקית. חמישה דונם של סדר מופתי ושֵם מתעתע: רוח שתות. מבפנים: נקי ומסודר כמו בקליניקה, וזה לא סתם. את התותים האלה מגדלים שני פרפקציוניסטים: אופיר רב הון, הוטרינר הידוע מכרכור ואילן שמעוני, חקלאי בעברו וגם הוא מכרכור, שבמשך שנים היה מנהל השיווק הארצי של תות שדה באגרסקו. השניים האלה באים מתוך תשוקה, ניסיון וחזון, והם בנו כאן משהו חדש.

מיד בכניסה: מרחב אירוח מפנק עם תה צמחים ועמדת טעימה. מסביב – 5 דונם חממות תות, שחלקו גדל על מצע מנותק, חלקו באדמה. ההדברה ביולוגית מכסה 75% מהטיפול במזיקים, על ה 25% הנותרים שומרים השניים דרך הקפדה על היגיינה מטורפת, גם ברמת החממה וגם ברמת השתיל. הם אוספים שבלולים ומורידים עלים נגועים בידיים, מאיידים גופרית טהורה, אורגנית וטבעית וללא שאריות חומרי הדברה, מטאטאים את השורות ומנטרים את איכות הקרקע והמים.  במעבדה הזו צומח תות שגם נראה כמו תות, וגם טעים כמו תות וגם בריא כמו תות. בקיצור, תות!

בנוסף להיותו וטרינר, לאופיר רב הון יש PHD ממכון ויצמן בכימיה ביולוגית, ליתר דיוק בפוטוסינטזה. באשר לתות – "אני לומד את כל התחום הזה כמו כל דבר – מלמטה. מנקה בגשם, מטאטא, מוציא עלים יבשים. מביא את הקליניקה לכאן ברמת הסדר והניקיון. כיום, הודות לידע שרכשתי כאן, אני רוצה לדעת מהיכן מגיע התות שאני קונה עבורי ועבור ילדי ואיך מגדלים אותו".

ואילן מוסיף: "התות הוא גידול עדין. אם הייתי מתעסק רק במסה הייתי מגדל זנים אחרים. מראש הלכנו על בחירה שמבוססת על הטעם ועל טיפוח ישראלי. זני התותים נבחרו לפי טעמם והשוני בין הטעמים. אין התערבות גנטית וזה אומר שהכמות לדונם פוחתת. זה כמו ביצי חופש או כמו חלב מפרות במרעה, הגישה היא הומניסטית. אנחנו לא עושים אביוז לשיחי התות".

אילן מכיר כל משק ומשק בארץ שמגדל תותים ויודע איך דברים צריכים להראות. כשמדברים על הזנים הוא נדלק, ומשתחרר ממנו משורר: "שקד – תחילת דצמבר. רך, מתוק ומלא ארומטיקה. בינוני בגודל, צבע אדום קלאסי וזרעים זהובים.."

אופיר צוחק. הוא מכיר את זה. אחיו יינן.. אילן ממשיך:

"רותמי – אמצע נובמבר: תות גדול, ארומה של.. מי ורדים. קשה, חיי מדף ארוכים, טעים. יובל – גדל במצע מנותק. נימוח בפה בנגיסה. מתאפיין בחמיצות קלה. מלאך – מלאך זה.. סוג של ממתק. הוא פשוט סוכריה. ארוך, גדול, צבע אדום עז, מתיקות מלאה ללא חמיצות ואחרי שאתה אוכל אותו בא לך עוד אחד.."
" שקד, רותמי ויובל פותחו בהוד השרון במשתלת יוסף. מלאך הוא זן ותיק ומוצלח, פיתוח של מכון וולקני. לכל תות על השיח יש את הזמן שלו, את העונה שלו, פריחה, הנבה, קטיף ברגע אחר. העונה מתמשכת לכל ארבעת הזנים עד מאי".

אילן (מימין) אופיר ותותי, החתולה המדברת

אילן מכיר את השטח ואופיר מכיר את הכימיה וביחד הם מביאים גוף ידע ועשייה, שמתעתד להתפתח לכיוונים נוספים. אחרי שבתות מוצלחות הם נפעמים מהמפגש עם הילדים, כמו מהמפגש עם חקלאים שבאים במשך השבוע לבקר ולהתרשם: "אנחנו רוצים לקדם חקלאות. מאמינים באדמה ובחיבור לאדמה, פרי ופרח ואיך הדבורה עובדת והאמיתות הקטנות של החיים ששכחנו בסופרמרקטים ובאינטרנט. מאמינים בעבודה בידיים. בעשר דקות אפשר ללמוד יותר חקלאות מאשר בשנה תיאורטית".

בשבתות, אופיר ואילן אוהבים לפנק ולארח: בכניסה יש תה צמחים, דוגמיות ריבה, לפעמים תותים בשוקולד, כל פעם משהו אחר. אחרי שטועמים מהמתוק מתוק הזה, אפשר לרכוש לפי משקל או לצאת לקטיף עצמי. על כל שיח צומחים ביחד שלבים שונים – פרי בשל לצד פרחי תות לבנבנים, לצד סמדרי תות ירקרקים נחבאים. קטיף עצמי ברוח שתות הוא הזדמנות לעשות משהו בתשומת לב. אם תיפלו על רגע שקט שבו השניים פנויים, תזכו לקבל הסברים מפורטים במיוחד על תהליכים בתותולוגיה. ילדים סקרנים מתקבלים בברכה ובהערכה.

רוח שתות
– בכניסה לגן שמואל, מימין. פתוח גם בימי הגשם ובכל ימות השבוע. א'-ה' ושבת: 08:00 עד 16:30. בשבת – אירוח. בשישי: 08:00 עד 16:00. המקום נגיש לעגלות ולכסאות גלגלים. בנוסף לתותים, גם חממת הנוריות פתוחה לקטיף עצמי (משתמשים במספריים, לא מיועד לילדים קטנים).  לתיאום ביקור, סיור או חוויה לימודית, צלצלו: אופיר – 052-4455128 אילן – 054-4393906  |  אימייל | לפייסבוק  של רוח שתות >

 חשוב: בחנוכה פתוח כרגיל. בימי שבת וחג כדאי להתקשר כדי  לראות מה מצב התותים לקטיפה, ולתאם… במיוחד אם רוצים להגיע מאוחר במהלך היום.

הראה עוד

8 thoughts on “רוח שתות, ברצינות”

  1. סוף סוף לתותים יש זנים, ואנחנו עדיין מנסים להחליט איזה יותר טעים לנו "רותמי" או "אורלי" מזל שה"שקד" נגמר בבוקר אחרת זו הייתה משוואה עם יותר נעלמים, טעים כל כך שהלכתי לשכנים וחילקתי תות לכל אחד , כי זה פשוט תות מעולם אחר, וגם היה כייף להיות , לדבר להתארח, ממליצות בחום

כתיבת תגובה

Close