השימושון

יום האהבה הזה מוקדש לרונית דיטל

מהיומן
(קטע מתוך היומן של רונית)

כמה מעט אנחנו יודעים כשאנחנו באים לעולם. מהרגע שהמלאך נותן לנו את נשיקת השיכחה בטרמינל של חדר הלידה ועד הנשימה הראשונה – והלאה – מסתובבים עיוורים בגופנו, ערים לפאזל רק במקצתו, מבליחים ידיעה מצמררת שמתפענחת רק בדיעבד. אחרת איך אפשר להסביר את קטע היומן הזה, של רונית דיטל, שנכתב בדיוק שנה לפני שהיא הלכה לעולמה?

מוזר, מוזר, עצוב ונורא, ובלתי צפוי. פתאום חיידק אלים, החום עולה, "אני אסתדר זה יעבור" ואז הבנה שמשהו לא בסדר והנה בית חולים, וכדור שלג שגדל למימדים מבהילים, שבועות בטיפול נמרץ, ולאט לאט ויתור, עזיבת הגוף. ומי היה מאמין? לי זה היה ברור כל הזמן שהיא תחזור מזה בריאה ותתאושש. אופטימיות מול עובדות, שכל התפילות והתקוות והרצון העצום להשאיר אותה איתנו פשוט לא הצליחו ורונית דיטל נפטרה. רונית דיטל נפטרה. המילים האלה לא מסתדרות למרות שעבר תכף חודש.

סקרנית, מתעניינת, אמפטית, מעורבת, משיאה עצות טובות עם הקול השקט והקצת צרוד שלה. בשעת סיפור בעין עירון נכנסת עם יסמין ושתיהן מקשיבות ביחד, מתפקעת מצחוק באוטו עם ישראל כשהם באים לאסוף את יסמין בצהריים, טובלת בים בפיקניק של ניגונים או סתם עומדת בסדנה ומסתכלת על הילדים ואפשר לראות את החיוך שבתוכה.

רונית דיטל היא הראשונה שגילתה את מושבה חופשית, פחות משבוע אחרי שהאתר היה באויר. התקשרה בעליזות מפרגנת להגיד שהיא מצאה אותו פתאום בגוגל ושהם רוצים לפרסם. יצאו מזה שתי פגישות עם ישראל דיטל ועוד כמה שיתופי פעולה מעניינים, כמו לוח החיות או הקריאה לפתוח גן הורים – טקסט חי כל כך, שקשה לי לקרוא עכשיו.
נוחי בשלום, אישה יפה.

ביום שלישי הקרוב, 19/2/08, יעבור חודש. ביום הזה יתאספו כל אוהבייך לקיים את הצעד הראשון במסע הזיכרון המעגלי. נפגשים ב- 16:00 בבית העלמין וממשיכים ב- 17:00 לנירוונה. ישראל מזמין את אוהבייך להגיע, ולחלוק את זכרך.

רונית במסע

הרבה מילים של אהבה וכאב נאמרו בלוויה. טלי עמנואל, חברתה הטובה של רונית, הספידה אותה מהבטן:

20/01/08

רונית, חברתי האהובה, היפה בנשים.
כמה יפה את, כמה יפה. גם בימייך האחרונים ניתן היה לראות את יופייך.
כל הטוב שבך והרכות והחמלה והרגישות, כל הכוחות והעוצמות , כל החן שלך וחוש ההומור שלך, כל הנאמנות והמסירות האין סופית שלך, כל האהבה וההכלה והחוכמה –
את זה שום מיטת בית חולים לא יכלה לקחת, שום חיידק אלים לא יכול היה להסתיר.
גם בימייך האחרונים ניתן היה לראות את כל מי שאת.
ואני כל כך מתגעגעת אל מי שאת.
כבר חודש ימים שמדמיינת את השיחות שלנו על מה שהיה שם, מדמיינת את הסיפורים שלך על החוויות הרוחניות שעברת שם כשנלחמת על חייך, מדמיינת אותך צוחקת בפליאה על מה שעברת, "אני לא מאמינה, אני באמת נלחמתי על החיים שלי, והנה אני כאן, זה מטורף…" ככה את אומרת לי בדמיוני, כשאנחנו יושבות על כוס תה בפינת האוכל שלך.
כל כך הרבה שיחות העברנו שם – גוערות בעצמנו כשנגררות לריכול, צוחקות בקול גדול על הדברים הקטנים, בוכות על כאבים שמזמנים לנו החיים, חוקרות לעומק את איכות מערכת היחסים עם הילדים, עם הבעלים, שמחות ואוהבות. אוהבות בכנות מפתיעה.
אומרות מילים של אהבה אחת לשנייה כמו שתי ילדות צעירות שמגלות את הקסם שבאהבה בין נשים, ומבטיחות להיות חברות לנצח…
זה כל כך היה ברור שזה לנצח.
וזה יהיה לנצח, רונית.
הנוכחות העוצמתית שלך בחיים שלי לא יכולה להעלם עם הגוף שלך שדעך.
השיחה האחרונה שלנו , לפני שאושפזת, נראית לי היום כמו שיחת סיכום .
היינו חייבות להיפגש, אמרת לי, המפגש בינינו היה בלתי נמנע. ככה אמרת לי. עם כל כך הרבה אהבה, עם כזה ניצוץ בעיניים ששמור רק לך. הבאת לחברות בינינו איכות נדירה.
וכמו בכל פעם לקחת שיחת סלון פשוטה והעלית אותה לרמת קדושה.
זאת היכולת הייחודית שלך והכל כך נדירה – להביא אהבה לחיים להביא אהבה לכאן , לעכשיו.
אף פעם לא חיכית לאירועים מיוחדים כדי לדבר אהבה. זה היה שם כל הזמן.
והאהבה הזאת שהבאת לחיים של כל כך הרבה אנשים הייתה סביבך בחודש המיוחד הזה.
כל כך הרבה אהבה הייתה שם בחדר האכל הקטן של המחלקה, סביב המיטה שלך, במסדרון.
איפשרת לנו, אהובה, להיפגש. להיפגש עם האהבה, להיפגש עם הפחד, להיפגש עם הכאב, להיפגש עם התקווה, להיפגש עם האמונה , להיפגש עם אלוהים.
פתחת לנו ערוץ קשר ישיר לאלוהים.

ואת ואלוהים כנראה מתגעגעים.
הוא רצה אותך לידו. וגם את. כבר עייפת מהמאבק.
וחזרת אליו, חזרת לאלוהים.

רונית אהובה , היפה בנשים,
נוחי לך, יקרה, את זקוקה למנוחה הזאת.
אני כאן נשארת מלאה בהשראה מלאה באהבה מלאה בגעגועים.

נוחי לך, אהובה.

יום האהבה היום. אמנם גשום, אבל אפשר לבחור להיות אותו בתדר של אהבה והודיה. כמו שרונית היתה. כמו שטלי כתבה. התגובות בפוסט הזה פתוחות לכל מי שרוצה לכתוב את אשר על לבו. להנציח רגע חי עם רונית, או תמונה, לספר סיפור, להביא נקודת מפגש, לשתף, לזכור. באהבה.

הראה עוד

13 thoughts on “יום האהבה הזה מוקדש לרונית דיטל”

  1. לרונית ולי היו כמה שיחות טלפון משמעותיות ביותר אבל מעולם לא זכינו להיפגש ממש.
    לפני ארבע שנים עברתי לידה שקטה בשבוע 41 וכתבתי על זה באתר של באופן טבעי. רונית נחשפה לסיפור ובהמשך יצרה איתי קשר. הרגשתי שהשיחות שלנו מאד משמעותיות עבור שתינו. דרך השיחות עם רונית הצלחתי לראות את האור בים החושך שליווה אותי, כי הנה, בזכות החוויה המטלטלת שלי יכולתי לתמוך וללוות אשה אחרת, קרובה-רחוקה.
    זוכרת את ההתעברות האחרונה של שתינו, לא העלתי בדעתי שכך יגמרו הדברים.
    כששמעתי לראשונה חשבתי שמישהו מתעתע בי, אבל כשהדברים היו כל-כך סופיים הרגשתי שאולי באמת היית כבר עייפה מדי, עייפה מנסיונות, עייפה מההתרוממות אחרי כל נפילה ואולי אלוהים סופסוף חס עלייך ולקח אותך לחיבוק גדול ומחמם תחת כניו.
    אני מקווה שהאיש שלך והבת שלך מצליחים להמשיך לחיות ומודה על הזכות שהיתה לי ללוות אותך קמעה קמעה.

  2. צילה – על רונית חברתי? בתי המאומצת? – כך אמרת לי פעם שהיית רוצה כשדיברנו על אימוץ. רונית אהבה לעשות איתי את "העבודה של ביירון קייטי", כל כך חבל שלא שמרנו על התדירות שקבענו לנו לעשות את זה.

    רונית האהובה איננה
    האם זאת אמת?
    האם אני יודעת בוודאות שזו אמת?
    לא. אני חושבת עליה, אני חולמת עליה, אני מתעוררת בלילה כשיורד גשם ורוח וקר וחושבת מה קורה לה עכשיו שם באדמה. אני הולכת אליה הביתה ועושה מה שביקשה ממני לעשות כשדיברנו בפעם האחרונה, אני מורחת על עצמי את הקרם שנתנה לי מניקן לפי ההנחיות שנתנה לי, אני ממשיכה לבדוק עניין בית באותה רצינות קלילה שכיוונה אותי וכשאני מכינה אוכל אני חושבת מה רונית הייתה עושה עם הגרגרים האלו.
    איך אני מגיבה כשאני מאמינה למחשבה שרונית איננה?
    אני עצובה, בוכה, לא רוצה לצאת מהמיטה, וגם היפראקטיבית ונמלים בתוך הגוף שמתזזות אותי לקרוע את העולם, שמה במכונית פול ווליום של מוזיקה הכי מדהימה כי לא יכול להיות שכל התנופה והתנועה האנרגטית המדהימה של הבחורה המדהימה הזו נגדעה, כועסת על האלוהים הנורא הזה שאני לא מבינה מה עושה, מאשימה את עצמי שלא הייתי איתה יותר, מרחמת על ישראל, הלב נקרע על יסמין ופחד שחור של מה יהייה.
    ומי אני בלי המחשבה הזו?
    מה יש לחשוב כאן? המציאות מראה שרונית באדמה, היא כבר לא בבית שלה, במיטה שלה על יד ישראל, לא נותנת יד ליסמין בדרך לגן, לא ליד המחשב ולא תולה כביסה. בלי המחשבה הזו יש חור גדול וריפיון בכל הגוף, אין ויכוח, אין מלחמה. אין מילים.
    וההיפוכים?
    היפוך אחד בצורך להתווכח עם המציאות. אין מה להתווכח, רק לשתוק, להרגיש, לתת לעצב ולכאב וללא ידוע הגדול הזה לחלחל ולהגיע מעכשיו עד שיירגע.
    היפוך אחר – רונית כאן, אם נקשיב נדע מה הייתה אומרת על המפגשים עליה ומה הייתה רוצה ואיך הייתה מחייכת בצינעה וצוחקת בלי חשבון. רונית כאן בשתיקתה, בחכמתה, במרצה, בתושייה שלה, בארגון שלה, באהבתה. אם נקשיב – נשמע אותה, נראה אותה.
    ועוד היפוך – אני לא כאן, וזה נכון. כשאני בהייפריות שלי זה בגלל שאיבדתי את ההבנה, השליטה בנעשה, כי איבדתי נשמה שכל כך אהבתי מבלי שידעתי שהייתה כל כך עמוק בנשמתי. כמה צריך למות כדי לדעת כמה אוהבים. זה מטריף את הדעת ואני לא כאן כשאני בתוך הטרוף הזה.
    ביירון קייטי אומרת שאובדן הוא רק מושג. כל החיים לפני עכשיו לבדוק אם זו אמת.
    והיא עוד אומרת שאף אחד עוד לא חזר משם ומי יודע – אולי את חוגגת שם ממש ברגע זה?
    ואני יודעת שממש ברגע זה, אילו היית כאן איתי, באומץ ובנטייה הבלתי נלאית שלך למצוא את האמת, היית עושה איתי את ה"עבודה" מהתחלה: כל הדבר הזה חלום בלהות – האם זו אמת?

  3. אני צריכה לנשום עמוק. לפני מספר דקות שאלה אותי תמר מדיאדה "זוכרת את רונית דיטל"? וודאי עניתי, אנחנו בקשר מדי פעם….ואז תמר סיפרה.
    נפגשנו בערב שערכתי בדיאדה בנושא "ריפוי לוויות לידה". רונית באה, הקשיבה, שאלה בתבונה ורגישות ואח"כ אמרה לי שעוד ניפגש. אחרי מספר ימים הגיע סיפור באי מייל. סיפור אישי, חושפני אמיץ ורגיש. סיפור שקראתי לו בפני רונית "סיפור אהבה", שם שריגש אותה עד מאוד. תיכננו לעשות יחד פרוייקט בעתיד שיגע בלידות ובמוות.
    פגשתי במוות פעמים רבות ובכל זאת בכל פעם הוא מפתיע. אני יודעת שלאל פתרונים ולא לי להבין. אני כואבת את כאב המשפחה. מחבקת אתכם, מתפללת לאלוהים שינחה את נשמתה הטובה. מסיימת את דברי בציטוט מאחד האי מיילים הראשונים שקיבלתי מרונית (כולל שגיאת הכתיב החמודה): "אז אהבה גם לך ואני בטוחה שנתראה שוב איפה שהו בדרך, רונית"

  4. רונית, הייתה לנו הכרות קצרה, בעיקר דרך הבנות ששיחקו יחד פעם אחת. בכ"ז שמרת על קשר דרך מיילים ושנות טובות ואף ניסית לעזור לי בתקופה קשה מאוד שהייתה לי.
    קשה לי לתאר שבחורה צעירה כמוך ניקטפה, למרות שרבים הנקטפים שהכרתי.
    כ"כ עצוב לי בשביל יסמין ובן זוגך. כ"כ עצוב לי בשבילך. אני יודעת שאת משגיחה עליהם מקרוב כי גם לך הפרידה קשה.
    יהי זיכרך ברוך.

  5. מתוקה. עברנו דרך ארוכה… בתנועה מתמדת, בחיוך, לפעמים שזור בדמעות. הכרתי את הגוף שלך כ"כ טוב, לאורך שנים התבוננתי בך פעמיים בשבוע, 45 דקות, שיעור אחרי שיעור. הנחיתי אותך, רמזתי, חשבתי איך להביא את גופך לשיא בריאותו, שיא יופיו, שיא עוצמתו. וידעתי ואני יודעת עכשיו כמה ענוג המגע של נוכחותינו בחיים וכמה פגיע ובר ניתוק. וכמה אני שעמלה לחבר אנשים לגופם ולהדק את הקשר לכל תחושה ותנועה ומגע, אני גם יודעת שהנוכחות מלאת האור היא היא הנותנת לגוף את צורתו ואת נשימתו ואת חייו. ולנוכחות זו אין צורך בו כשהיא מסיימת להתנסות בחדווה ובלהט בעולם של חומר. אז יקרה, לא הספקנו להיפרד. השיעור האחרון חרות בזיכרוני כי צמצמתי גבותיי בדאגה כשהבטתי בך ונראית לי אפורה קצת ושאלתי את עצמי אם יש לך שפעת או אם את עצובה ולא אמרתי כלום כי לאחרונה הרגשתי שאת רוצה קצת שקט וחיבוקים גדולים פה ושם. ואת חסרה לי ואהבנו ולמדנו והרבינו לנוע עד שנדמת ונשארת מתנועעת במחשבותיי ובליבי. ואני כותבת לך כי ברור לי שתקראי ושתחייכי ואני מחייכת אלייך גם וגם לכל אוהבייך המרובים ואומרת רונית הייתה מקור אור מתנועע בתשוקה גדולה לחיים וכך ראוי לחיות . כל רגע ורגע. עד הרגע שבו אפשר להיות התנועה עצמה- קלה מכדי להיתפס כישות נפרדת מהאלוהי. שלך נגה.

  6. אלוהים קורן מתוך הצורה הנמוגה שלך , קורן מהות רבת עומק ואומץ . מבלי להכיר אותך , ישותך,מהותך- קורנת , מלווה אותי מהיום שחלית דרך טלי שאוהבת אותך כל כך . מה שהותרת לי זה את המסר , את הצורך לאהוב כל כך, להמשיך בדרך האמת הפנימית העמוקה ביותר, עם התנועה המתדייקת , עם מבט לתוך עיני המוות שאומר- אינני פוחדת, אבל יש לחיות , כי אחרת לא נבין ולא נקבל את המוות. דרך החיים האלה, האהבה הזו , נוכל לשמור איתנו את הצורה של מי שבגופו הלך מאיתנו

    תודה שבחרתם לשתף בקטע היומן הזה.

  7. רונית, הכרתי אותך ממש מאט אבל אני מרגישה שזכיתי להיום חלק מממעגל אוהבייך. יום או יומיים לפני שחלית אני זוכרת רגע של חסד, ביום שמש חורפי באת לבקר עם יסמין בגן שהיתה בו שנה שעברה. ישבת עם כמה אמהות וילדים על הדשא הגדול מול הגן, שוחחנו על דברים של יום יום וחוותי בדיבורך ובמבטך המון שקט, שלווה ואהבה. יהיה זכרך ברוך.

כתיבת תגובה

Close