אוכלזוגיות ומשפחהטורים אישייםסביבה וקהילהשיטוטים

[שאריות משבת]

[מאת: ורד לב]

יום ששי, אור אחרון.
אני מהלכת בשכונה עם בתי החולה. הולכת לאט, כמו מרחפת.
רגע אחרון של אור קלוש, בתים מוארים מסביב וריחות התבשילים מתחילים להתפזר לכל עבר.
מן הבתים ניבטים אליי אנשים במטבחיהם, מנקים נקיונות אחרונים, מתקינים תבשילים, מסדרים שולחנות.
ריחות של ארוחות משפחתיות מתבשלות, רגע לפני שיחזרו הילדים מגן השעשועים והחברים יתכנסו. כל בני המשפחה יגיעו בבגדי השבת ויביאו עמם סירים וקדרות, זר פרחים ריחני או שי צנוע לבעלת הבית.

עוף בטג'ין

הרחובות ריקים כמעט והרגע המיוחד הזה לוקח אותי אחורנית בזמן, עת ודאי הסתובבה לה מישהי כמוני ברחובות העיירה היהודית, או ברובע היהודי בעיר הגדולה. בקלות מרגישה אני בבית בנעליה הכבדות עת היא פוסעת ומכירה את דייריו של כל בית ברחוב, יודעת מה מכינים שם בערב שבת. אצל מי מצוי סיר הבשר על שולחנו ומי אין ידו משגת לאותו סיר בשר ומשפחתו מסתפקת במיני ירקות. תבשילים דומים מתבשלים בבתים השונים.

כמה רחוק זה מימינו, כאשר מכל בית עולים ריחות שונים ומגוונים כתפוצת בני ישראל בניכר. אצל מי הריחות הפולניים, והנה אלה המתקינים את גחליהם "על האש", אצל אלה עולים ניחוחות פרס או מרוקו, ואלה ריחות המתעופפים אליי היישר מהודו הרחוקה וכאן אני מזהה מיני עלים צרפתיים-איטלקיים משהו.

ואצלי? לי יש טאג'ין בתנור ואני ממהרת להגביר את עוצמת התנור לפי עצתה של לירון חברתי, כי זו לי הפעם הראשונה שאני משתמשת בכלי היפייפה הזה שהיא הביאה לי למתנה. מצניעה חששות לגבי תוצאת הקדירה, ממתינה עת תגיע שעת הארוחה ונוכל לפתוח, כלאחר כבוד, את הכלי הנאה המחביא בתוכו את סוד ארוחתנו הערב.

איך אוהבת אני ארוחות צופנות סוד, שאינן בהכרח בטוחות וידועות זה מכבר.

תגיות
הראה עוד

2 thoughts on “[שאריות משבת]”

  1. אוי ורד… המלים שלך תמיד נעימות, חמות ומרגיעות – בעיקר לשכמותי חובבת המזון והתבשילים. הטאג'ין הזה פשוט!!! גרררר…. ללקק את תחתית החרס תוך רבע שעה של בליסה. יאממממי! תודה על עוד פוסט נפלא יקירה 🙂

  2. הייתי מתנפלת על הטאג'ין הזה ואוכלת אותו עם המכסה…אחר כך תבינו למה..
    אצלי בניגוד לסטילינג של ורד- שאריות מרק הקוסקוס משישי שנותרו בתחתית הסיר כעיסה טעימה שאף אחד לא רוצה לאכול ,נמעכו עם קמח ו2 ביצים וכמה דמעות שהתגלגלו לי פנימה כשחשבתי על הגדול שבסוף לא הגיע… והפכו ללביבות טרום חנוכה- ממש שעור בכלכלת בית – גם חסכוני , גם פולני- לא זרקתי שאריות , וגם ,מה זה טעים..
    משאריות הקוסקוס עשיתי טבולה עם עלי תרד טריים שאילנה הביאה פטרוזיליה ופלפל אדום קצוצים דאקדאק – עם לימון ומלח .
    ובכל זאת הייתי צוללת לטאג'ין. כנראה שאמתין להזמנה מסודרת לסעודת טאג'ין.
    האמת היה לנו פעם כזה אבל אצלינו מה שלא עשוי מפלדה או פלסטיק קשיח לא מחזיק במיוחד המכסה , ובמיחוד עם זה מיוחד, ואז הבסיס הופך לתחתית של עציץ – ככה זה כשמתחתנים עם ..טוב לא חשוב

כתיבת תגובה

Close