בילוייםכתיבה פרטיתמציאותסביבה וקהילהשיטוטים

שישי בואדי, כלומר השיקשוק

בצהריים עברנו בואדי, בהתרגשות כמו לפגוש אהוב ישן בשינוי אדרת.
אילנקה אמרה בטלפון שהגדר מעצבנת ושההגברה קטסטרופה (עוד נדבר על זה) אבל שהחברותא נעימה והאורנים, האורנים עושים את אותו צל נעים שכיף להסתובב בו.
מחנים את האוטו וזה שונה. אי אפשר להגיח פנימה מכל מקום וצריך ללכת עד פתח מוגדר. העין מונה את ההבדלים. אהובי, שלא ידע את השיקשוק, מזכיר לי "לקבל את ההווה, כמו מי שנולד רק עכשיו".
אני שומטת באלגנטיות את מסך הזיכרון ההשוואתי ונכנסת פנימה.

שונה.
אבל נעים.
פרצופים מוכרים, חברים יקרים, שהגיעו לראות מה קורה. לחלק יש דוכן.
בעדינות מסתובבים בתוך הסיטואציה המוכרת ששינתה צורה, מתרגלים לשינוי.
לרגעים זה מרגיש כמו מישהו שחזר מהתאוששות ארוכה אחרי ניתוח קשה. כמעט תמים וראשוני, כמו לפני הגודל המטורף של השיקשוקים האחרונים.

אין פוטיפורים, קוסקוס, אוכל הודי, לחמים טובים, לימונצ'לו, עוגיות טחינה, קרטיבים ביתיים, פרחים, פירות מהעצים.. יש כדורי שוקולד ועוגת שוקולד עם סוכריות! בדוכן צדדי של אמא ובן צדיקים. שילמו 10 ש"ח על הזכות לפרוס מחצלת. 5 ריבועי עוגה זה עלה להם.

בכלל – הקטע עם הכסף – דוכן בגדים יד שניה שמוכר כל פריט בחמישה שקלים צריך למכור 20 פריטים כדי לכסות את הדוכן. אני מקווה שעצם גביית התשלום על הדוכנים לא תייקר עלויות, כי אחד הקסמים של השיקשוק הוא תחושת היש, יש מה לעשות עם 2, 5, 10 ש"ח. קסם אחר הוא המפגשים. הזדמנות פעם בחודש לצאת מהמירוץ להיפגש ולאוורר, ולתקשר. אדם לאדם.

שכביץ ויוסקהבקשר לבמה:
הבמה גרנדיוזית. ממוקמת בגדה הדרום מערבית של הואדי, הרחק מההתרחשות בואדי עצמו. הווליום מופרז, אולי בגלל המרחק. התכנית מוזיקלית לא מגובשת ונעה בין בחור ששר עם גיטרה שירים חסידיים, לפלייבק של בּמבּולאו בּמבּולאה, אופרת פופ ושלמה ארצי. אפילו היה ניסיון לארגן שירה בציבור. יוסקה הליצן – אדם שעד עכשיו לא ברור לי אם הוא רציני או סאטירי – עולה ומבצע את הגירסה שלו לאיי דיד איט מיי וואי. בסוף הביצוע, עדיין בבגדים צבעוניים ואיפור עליז, הוא יורד מהבמה ושואל ברצינות גמורה: האם זה היה ביצוע טוב? יש מה לשפר? הוא רוצה לרוץ עם זה לשעשועון טלויזיה חדש – גירסה אכזרית יותר של כוכב נולד, בה השופטים יושבים עם הגב לזמר.

אחריו עולה שכביץ, שמתאר בפיוט את קורות השיקשוק מאז הקמתו עד היום, כולל קרדיט לזיו ולדור המייסדים. למרות הרמקולים הענקיסטיים והקונסולה המצ'וכללת – צריך להתאמץ כדי ממש להקשיב. הריחוק של הבמה מההתרחשות יוצר ניכור. מערכת הגברה איכותית בסדר גודל שכזה מתאימה יותר לטקסים ולמסיבות גדולות, לא לשישי בואדי בצל האורנים. הווליום פוגע באינטימיות.

הצעת יעול לפעמים הבאות: להביא הגברה צנועה ולמקם את זה באמצע הואדי. ההופעות צריכות להשתלב, לא להשתלט. וזה גם יחסוך משמעותית בעלויות.
שווה גם לשקול תעריפים שונים לסוגי דוכן שונים, ולהציב עמדת הרשמה באחת הכניסות, אם למישהו בא להיות ספונטני ולא הספיק להירשם במועצה.
מילה טובה: יש פחי אשפה וזה מצויין.
וגם הואדי במוצ"ש נראה נקי ומאורגן.
נראה שיש רצון טוב ועשייה עם מה שיש, גם אם זה עדיין לא יושב בול.

שורה תחתונה:
עם כל השוני, בגלל האנשים ובגלל העצים זה כן מרגיש כמו השיקשוק.
לרגעים הגדר נראית כמו אזיק סמלי מסביב לרוח חופשית, גדולה, סלחנית, שמוכנה לקבל את הפורמט החדש ולו רק כדי להניע. כן. רוח השיקשוק נשבה שם. חומקת בשובבות דרך הגדרות.

ועכשיו נחיה ונראה לאן היא נושבת.

תגיות
הראה עוד

32 thoughts on “שישי בואדי, כלומר השיקשוק”

  1. שלום לכולם,

    כשהייתי בן 5 הייתי מוכר את צעצועי בשיקשוק מדי יום שישי הראשון לחודש. השיקשוק היה זכור לי כמקום שהיה נעים ובטוח להיות בו בעיקר בגלל האווירה השלווה שנוצרה בזכות האנשים, המיקום והחופש. היום כשאני בן 15 התפלאתי שבמובן מסוים האווירה הקסומה חזרה, אלא שמדי פעם עובר המפקח מטעם המועצה ומתנגח עם כל דוכן שלא נראה לו. ההתנהגות שלו היא אלימה, מפחידה וחסרת שליטה. בתור נער מתבגר, הוא הרשה לעצמו להלחם איתי על ה'מחיר הסמלי' שנדרש ממני לשלם. הצעקות והאיומים הקולניים שלו עליי ועל אחותי בת ה-11, שכל חטאנו היה שהדוכן שלנו היה גדול מדי לדבריו, הפחידו את הסובבים אותנו ויצרו קהל סביב הדוכן שלנו. מה שקרה לי הוא שע"פ דעתו הממש לא אובייקטיבית ומשתנה מדוכן לדוכן השמיכה שלנו הייתה רחבה מדי ושולחן הפיקניק הקטן שהנחנו תפס כביכול מקום של דוכן נוסף. בפועל זו הייתה החלטה קטנונית וכשקיפלנו את השולחן (משום שלא יכולנו להרשות לעצמנו לשלם על 'שלושה' דוכנים) המטר הריק שבו הוא עמד נותר מיותם עד סוף השיקשוק. הייתי אולי מבין את היחס הזה אם הוא היה מתבצע במקום שבו נמצאים אנשים לוחמניים ווולגריים, שיש צורך להפגין מולם כוח על מנת לשמור על הסדר אלא שהשיקשוק הוא מקום שקט ושליו שכדי לשמור בו על הסדר כל שצריך הוא לבקש, להסביר, לדעת להתפשר, לדבר וגם להקשיב לפעמים. אם הייתי ילד קטן בן 5 שבא למקום כזה ונמצא בתוך סיטואציה כזאת אני מדמיין את עצמי פורץ בבכי.

    ניב פרידמן

  2. רונית, תומכת בחזרה ל'שישי ראשון של חודש', לצמאון הזה, לתשוקה למפגש ולחידושים..
    כמו כולם,כואב לי (כאב במיוחד בשיקשוק לפני האחרון בו מכרתי בגדים) על 100 השקלים, שבשביל לכסות אותם צריך למכור המון ולא באמת יוצא להרוויח קצת 'דמי כיס' לשבת הקרובה.. מקווה שזה ישתנה. איך אפשר להשפיע על כך? לפי לפנות? עם מי להתחבר?

    כמו כן, אני לא יכולה להסתיר את ההתרגשות שפוקדת את לבי בימי שישי בבוקר שיש שיקשוק, מזכיר לי את הימים היפים של לפני כמה שנים טובות, לפגוש את החבר'ה, לשתות צ'אי, להתחדש בשמלה ולאכול קוסקוס טעים..
    ימים טובים…
    אורי

  3. זו פעם ראשונה שלנו בארוע, למרות ששמעתי על השיקשוק עוד כשגרתי בת"א. שמחה שחידשתם את המסורת. פתאום הכל מתמלא חיים. היה ממש נחמד ונעים, כולל הבריזה המצויינת, המוזיקה היתה נעימה וגם האוירה הכללית. תודה לכל העושים במלאכה.

  4. תיכננתי לבוא גם הפעם, אבל יום שישי הזה בבוקר תפס אותי עייפה ומסוגרת. רוצה לשקוט בבית במזגן. בגלל שהמיקצב החדש הוא פעם בשבועיים, יוצא שהחודש יש 3 פעמים (!) שיקשוק, ב- 1, ב- 15 וב- 29 ביולי.
    בשבילי זה יותר מידי. משבש את המחזוריות.
    היה משהו פשוט ונכון בלתזמן את זה ל"יום שישי הראשון בכל חודש", שכל פעם יצא בתאריך אחר. ואם ירד גשם זה עבר לשבוע אחר כך ואם גם אז ירד גשם אז דילגנו על חודש והגענו רעבים לשיקשוק הבא. וגם היה שם מה לאכול..
    ובין לבין היה זמן לאסוף פיצ'יפקסים מכל מיני מגירות בבית, לתת לפירות להבשיל על העץ, ולהחליט אם עושים מהם ריבה, או עוגה, או דוכן מיץ, או סתם למכור בתיפזורת או בכלל לוותר על הרעיון ולבוא כבר ככה, בלי לפתוח דוכן.

    הקונספט החדש של פעם בשבועיים יוצר האצה.
    ובזמן הזה, שההאצה גם ככה משתלטת, נדרשת האטה כדי לשמור על שפיות.

  5. אני כולי תמיהה על התגובה הבוטה של רונית, ההגברה היתה מצויינת, ומקצועית, האוירה היתה ברמה מאוד גבוהה, השירים ששר קוקי פפיני היו שירי ארץ ישראל מעולים ומקסימים…. סוף כל סוף יש שירי נוסטלגיה ולא שירים ברבריים……ושירים תת רמה….יישר כח למועצה המקומית פרדס חנה כרכור ובמיוחד למר געש המרצה את תושבי הקהילה..

  6. הי איילת, בשמחה.
    אני יכול להגיד לך שאחד מהקטעים שהכי משמחים אותי והכי מרגיעים לי את הלב בטקסט באתר שוק ההחלפות הוא המילים בהן מובעת תודה והוקרה למירב כרמי, שהגתה את רעיון שוק ההחלפות בכלל (ועושה המון כבר 6 שנים בתחום), וכן יש שם תודה גדולה לשושנה, שהביאה לעולם את השוק בפרדס חנה, אותו אנחנו ממשיכים עד היום.
    התודה הזאת היא הכרה במציאות. יש מי שעשה והמציא, ויש הקלה גדולה להגיד את האמת הזאת. כי הרי איזה שוק היה מגיע אלמלא התובנות והנסיון שהעבירה מירב אלינו, ואם לא שושנה.. לא היה כלום. וזה משהו להודות בו
    אני רואה בזה גם הודיה לזקנים, להורים, למי שפותח עבורנו את הדלת באהבה ללא תנאי, כדי שנוכל בכלל לצעוד את צעדינו הראשונים. איך אפשר בלי להוקיר אדם שמעניק כל כך הרבה, מכין עבורנו את הקרקע עם כזה חזון ויופי … זו הרי ברכה. לי לפעמים חסר שאין הכרה בדור של המייסדים, בכל מיני תחומים. שהנתינה שקיבלנו נלקחת כמובן מאליו ולעיתים אף אנחנו מנכסים לעצמנו חלק ממנה בלי לשים לב.
    בעניין שישי בואדי, הרי המון אנטגוניזם היה נעלם אם מראש היו מקדימים ומקיימים דו שיח אמיתי וכנה עם מי שהביא את הרעיון, חזה את הצעדים.
    לא שאי אפשר "להצליח" בלי זה, אבל משהו חסר שם, בנשמה. סביר שזה סתם חוסר תשומת לב, כי הרי אין שם במועצה מישהו שבכוונה מתעלם וכו'. זה הרי הפקה שכנראה מעורבים בה הרבה אנשים, ויותר הגיוני שפשוט יש חוסר תיאום והקשבה וכו'.
    אבל אם מישהו היה קצת מתעורר שם ופונה אל אנשים שהתחילו את התנועה הזאת, לכולנו היתה אותה תחושת הקלה, שנעים יותר לראות, לדבר, להציע..
    זה נקודה שלא תמיד מדברים עליה ובעיני היא מאד חשובה. אני אוהב מאד את סבתא וסבא שלי

  7. מאחלת שיהיה לנו מקום למפגש זה הכי חסר, בין גדרות מילא, בלי אוכל אין שמחה והסאונד עושה בחילה. מקווה שהאחראים יקבלו את ההמלצות מכאן, בעיקר על הווליום הפסיכי המיצר את האלימות הכללית. זה מפגש ולא חגיגות יום העצמאות.

  8. האמת שכביץ שככל שאתה נובר במעמקי ההיסטוריה, הגעגוע רק הולך וגובר ומעצים את הפער בין אז להיום.

    האינדי כמשקל נגד למיינסטרים. אינדי במובן אינדיפנדנט כלומר עצמאי, לאוו דווקא כזרם מוזיקאלי אלא כמצב תודעתי. אינדי מול מיינסטרים. שיקשוק מול שישי בואדי, ספונטניות מול תיכנון, יוזמה חופשית אל מול מועצה. בלי גדרות אל מול גדרות.

    ורוני, אייל מוסר שכמי שגדל בשוק של נתניה על הסנדביץ' טונה של סוסו ובוריקה מהפינה ממול בסוף שער העמק, אתה באמת לא אחד שייקחו ממנו דמי כניסה מקסימום דמי חסות.

  9. אני ואורי הקטן הגענו בשעה 12:00 עם כל הספרים והצעצועים הישנים שלו האמת שאף אחד לא ביקש ממני כלום בכניסה (אולי מפחדים מהחזות הנתנייתית שלי) היה כיף לגמרי אורי חזר עם הרבה דמי כיס, בשורה התחתונה הכל תלוי באנו אם נגיע ברוח חיובית ובכיף אני מאמין שהאווירה שהייתה פעם תחזור. אם מישהו רוצה למכור אוכל מבושל לפעם הבאה שלא ידאג אני אכניס אותו…
    להתראות בעוד שבועיים.

  10. ושוב רצוי להזכיר לצד זיו הדס וענהלי,את תמיכתם הביצועית של הנס ואילנה אנשי הפלדה, יובל רוט, אורי בן חיים על ההגברה והראפ, מערכות המקומונים של אותה עת, להקת בלוז ראש פינה ששכחתי קודם, להקות הנוער המקומיות, תלמידי בתי הספר בהרתמות קהילתית ועוד רבים וטובים שנתנו יד ולקחו חלק ובעיקר הקהל הססגוני ורב הפנים של מושבת פרדס חנה כרכור וכל הארץ.

  11. הילה כגן. הרעיון המקורי לא היה דווקא תרבות האינדי למרות שגם לה היה מקום. השירים של אלברט עמר. האחים אמסלם, מאיר אריאל ובניו אחריו יפעת בן דרור ורבים אחרים נגעו במתכוון בשורשים היהודים והישראלים עם כנפיים לכיוון הרוק והבלוז, השאנטי אינדי הקלאסי הרוסי

  12. מסכימה עם סיוון.לוקחים פורמט מנצח. ששבר שיאים בלהביא ים אנשים, מכל הארץ, בלי שיווק.ממש במחתרתיות, מפה לאוזן. [יש שיקשוק. עברנו בואדי, יש כבר ים אנשים…]ואחרי שמחסלים אותו , באכזריות, במכת גרזן,שכל כך לא משקפת את הלך הרוח החופשית ,שממנה הכל נוצר, תולים שלטי ענק, מזרימים תקציבים, מציבים שומרים, משנים קצת את השם. ולא מכבדים את יוצרי המפעל הזה,שליבם נחמץ. זכויות יוצרים ,או לפחות הכרת תודה, או לפחות ,קצת כבוד למי שקצת חרש פה ברגליים, ליצור פה תרבות "אינדי", ולא בזכות "סל התרבות" המאד עשיר של נבחרי הציבור. אי אפשר לגדר את הרוח. ואם כבר גידרתם, אז למה לא תתנו לרוח לנשוב חופשייה בתוך הגדר? זו לא הרשמה לגן מועצה ולא הרשמה למתנס", זה היה פעם שיקשוק וזה יכול להיות "שיקשוב"

  13. ענת, גמני עברתי ליד ולא ממש התחשק לי להכנס…
    בסיבוב החוזר (בפעם הראשונה הבאתי אחד לחברה ובפעם השנייה אספתי אותו) כבר היה סגור והופתעתי לראות שהכל נראה (מבחוץ) נקי ומתוקתק.
    סחטיין!

    אולי בפעם הבאה

  14. מחשבות

    די ברור שלמועצה אין כוונת רווח בהרמת האירוע, אלא ניסיון לחדש מפעל מקסים, ולתרום לרווחת כל התושבים, וגם לדימוי היישוב.

    המציגים, מצידם, רוצים לסיים את היום עם שכר נאה
    והאנשים, רוצים לקנות ולהתפנק, וכל המרבה הרי זה משובח.

    עלות של 100 שקלים לדוכן היא לא כדאית על פי כמות האנשים שפקדו את האירוע האחרון.
    מה אפשר לעשות?

    אותו סכום שנכנס באירוע האחרון מהדוכנים יכול להיכנס במידה ומפחיתים את עלות הדוכן בחצי – איך? פשוט כי יגיעו הרבה יותר דוכנים!
    והרבה יותר דוכנים אומר שלאט לאט יהיו גם הרבה יותר מטיילים וקונים
    ואז כולם ירוויחו.

    המועצה תקדם את ענייניה, ואת שמה,
    המציגים – יקדמו את מרכולתם
    והשאר – פשוט יהנו יותר….

    רינה רונן מה את אומרת?

  15. בא לי להודות לאנשי השיקשוק המקורי, שהביאו את כל הברכה הזאת אלינו…
    טרנספורמציות טרנספורמציות, תודה למי שהמציא בכלל את האפשרות הזאת יש מאין.
    טוב היה לדעתי אם היו גם מתייעצים עם אותם ראשונים, בייחוד כאשר משתמשים בשם "שיקשוק" בפרסומים ליוזמה החדשה.
    ולמה לא לקבל רעיונות והכוונה מהמייסדים, מהנסיון שצברו. לי אישית קשה לראות "ממשיכי דרך" שלא מכבדים את העבר שלהם. יש מי שהיה פה ועשה כדי שתוכלו להמשיך, והם ראויים להערכה ולכבוד. מתבקש וראוי להקשיב להם, ולציין את פועלם.

  16. שמחה שדיווחת

    עברתי ליד ולא התחשק לי להיכנס. היה נראה מאיים עם הגדרות.

    אחר כך באתי הביתה וראיתי שהילדים ארזו חצי חדר בשקיות, 'זה לשיקשוק' הם אומרים. אז חשבתי מה זה משנה אם זה לא בדיוק כמו אז, נלך פעם הבאה, ננסה.

    אחרי הפוסט החיובי הזה, נגיע. (אם לא נשכח את התאריך, כמו אז)

    הרעיון של דוכן הרשמה במקום מצוין.

  17. לא פשוט. הגדר נראית כמו לול תרנגלות. מעין קונטרפונקט מטורף על השתלטות הציפורים בצד השני של הואדי. הן חופשיות ומתרבות ומתרחבות, ואנחנו מתכווצים וניכנסים לכלוב. אוח, המאה ה-21 ונפלאותיה.
    אבל האורנים היו אורנים, והאבק היה אבק, והשמחה היה שמחה, ומעל הכל, קניתי מילד בן חמש קליעת חוטי רקמה לרגל בחמישה שקלים.
    המחיר היה מופרז בעליל, אבל מה הם חמישה שקלים לעומת תמיכה באימון הטף לעסקים, שזו, תודו, אחת מגולות הכותרת.

  18. אני אורח לרגע שהגיע למחוזות בשעה 14:00 .
    רונית ציירת נכון את התמונה האווירה כפי שהתרשמתי היתה מעולה ויבורכו היוזמים ומקימי האירוע ןשומרי הביטחון והנקיון.

    מחיר של 100 שקל לדוכן בחיאת, אפשר להוריד לחמישים, ומאה לדוכן שתייה ולחסוך בעבודת הקמת ופירוק במה.
    מערכת ההגברה מעולה רק להחליש ולקרב אותה על במה קטנה ואינטימית, אם בכלל, אל מרכז הואדי, שאפשר יהיה ליצור דיאלוג עם הקהל. לאפשר לאנשים מהקהל ליצור שיג ושיח נוסח הייד פארק על כל נושא מקומי פוליטי קוסמוסי עד גלאקסי על כל נושא, ואפילו על קידום מכירות . במחיר של חמש שקל להחזקת המיקרופון הלוהט לדקה. וכמובן זמרים זמרות ולהקות מקומיות ולא רק פורצות דרך לשיר או שניים, לא יותר עם תחלופה, שזה צריך להיות המסלול הלא מיגע של האירוע
    אני מצידי, אם יפנו אלי, מוכן להכין, הגיגים מהדשא של השכן. ואולי גם להביא שיר או שניים עם להקה וזמרים מחזקים
    והעיקר שתצלח הדרך ושירבו
    השמחות

  19. מסכים עם עיקרי הדברים של רונית.
    לצערי הסתדר לי להגיע רק לקראת השעה האחרונה,אך מיד חשתי באווירה הישנה.
    בעניין מוסיקה והגברה,אני חושב שיש טעם לפזר (לתלות על העצים) רמקולים ברחבי המתחם כך שאפשר להנמיך את הצלילים וכולם גם יוכלו לשמוע.
    ונכון יהיה להעמיד את הבמה באיזור השוק עצמו.
    חלק גדול מבעלי הדוכנים התלוננו על גובה העלות,חלקם אמרו שבמחיר כזה לא יוכלו להמשיך ולהשתתף…
    חושש אני שאם זה מה שיקרה,יתפסו את מקומם דוכנאים מקצועיים שלא מהמקום…
    מוזמנים לצפות בתמונות
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1840888025522.95652.1340209049

  20. נכון, היה הרבה יותר קרוב לזיכרון השיקשוקי מאשר למדרחוב התל-אביבי, שזה מה שחשבתי שיהיה הכיוון.
    גם לי חסר הקטע של מגוון מיני מזונות טעימים, הפיתות בטאבון וההודי והמקרוביוטי וכל מיני.. כנראה שזה יותר מסובך לארגן רישיון לאוכל ואולי מהבחינה הזו נישאר לא מסופקים, אבל לך תדע איזה פסקה בחוק יכולה לסדר גם את זה 🙂
    לגמרי מחזקת את המלצותייך רונית, בעיקר לגבי תעריפים שונים לדוכנים שונים ולגבי עמדת הרשמה לספונטניים (הלו, פרדסחנה פה…)…
    וגם הסגנון המוסיקלי היה מצחיק, כל מיני כאלה של "אנו באנו ארצה" שלא קשורים לשיקשוק אבל כן קשורים לאירוע שמאורגן ע"י המועצה.. מן בליל אנרגטי שכזה.
    -בסך הכל יוזמה מאוד מבורכת-

  21. רוניה אהובה,תודה על הפוסט הזה. רציתי לכתוב משהו טוב על השישי בואדי-והאמת-הרגשתי קצת לא בנח לאור האנטי ששרר בפוסט הקודם. החלטתי בכל זאת עכשיו לכתוב משו טוב,וראיתי שהקדמת אותי. מסכימה עם כל מה שכתבת. לנו גם היה מאד נעים,הייתי עם ארבעת ילדי וכולנו נהננו. גל ואני פתחנו דוכנים ומכרנו לא רע בכלל. יש לשדרג את המוזיקה,ויהיה מצוין אם ימצא איזשהו פתרון לעיניין האוכל. (בינתיים אפשר לפרגן לקפה המושב ממול, חומוס יוסף והקפה של רות וגבריאלה-כולם מרחק הליכה קצרה)
    חוץ מזה,היה נעים ונקי והבריזה-מצוינת !
    נהיה שוב בעוד שבועיים…

  22. היה סבבה לגמרי.
    היה שונה, אז מה?
    זה מה יש ועם זה ננצח….אנחנו מאוד נהננו, היתה אוירה טובה, רגועה, שיקשוקית.
    לילדים היה דוכן וכל שקל שהם הרוויחו , הם רצו לבזבז בדוכנים של הילדים האחרים, אחוות סוחרים .
    ואני בטוחה שמשיקשוק לשיקשוק עוד ישתדרג ויקח לכיוונים שונים,
    בסך הכל יוזמה מאוד מבורכת.

כתיבת תגובה

שווה לראות גם

Close
Close