השימושון

שלוש הקוסמות מרחוב נגה

מאת: עמליה זנד

רונית כרמל, שושי דישון ואיזבל עדן – שלוש אמניות מצויינות מציגות ומוכרות בשישי שבת את יצירותיהן בבית של שושי ברחוב נגה. בתור חברה, אמנית, ושותפה בקהילת "דרך האמן" הלכתי לפרגן. וואלה,חברים, פשוט ממליצה לכולם להזדרז ולהגיע כי שווה. כי הן העלו שם תצוגה מעולה. כי החלל נראה גלריסטי ומינימאלי וקומפלימנטרי לעבודות. כי ככה אני רוצה שאמנות תראה, ואני רוצה מאד שגם אתם תראו . אני רוצה שתפרגנו. לקנות או לא לקנות זה כבר שיקול שלכם .

עבודות של שלוש קוסמות

כל אמנית באה מגובשת ומדוייקת לתערוכה. לרונית כרמל עבודות בשילוב חומרים מפתיע של נחושת וארכובית שיוצרים משהו שהוא בין מוצר שימושי לחפץ שאמאניסטי. שילובים עדינים בחומרים כל כך "נוקשים" יוצרים עניין ואסטטיקה, לרגעים נמצאים בסתירה ולרגעים, בהרמוניה. משהו שמעלה זיכרונות מהימים בהם העולם היה מלא שרכי ענק ויצורי ים פרימיטיוויים. יש גם תכשיטים אבל האמת שבתור אחת שהתכשיטים שלה מרוקעים לעור, לא כל כך הסתכלתי באגף הזה.

על איזבל כבר כתבתי פה במאמר לפני זמן מה. על עבודותיה של איזבל אפשר לשים את קלף הג'וקר. השוטה החכם, הליצן העצוב. צבעוניות מטורפת של יום אביב עסיסי במיוחד. אוירה טרופית, אקזוטית, שנראית כאילו לקחו והזיזו את הכפתור של "סאטיורייט" בפוטושופ למקסימום. אין קו אחד ישר ביצירות הכל זורם זורם זורם..המילה המתבקשת כאן היא אורגני. אורגני במקור הראשוני של המילה, מלפני הטרנד והפלצנות. לפעמים אני רואה את הצחוק הפרוע ושמחת החיים ולפעמים את הזעקה הנוקבת של ההנני.

ואז יש את שושי. מארחת את כל הכבודה בביתה. עבודות חימר. כמעט רציתי לכתוב קרמיקה ואז המילה ברחה לי כי העבודות הן עבודות חימר. עבודות חומר. החומר שומר על צבעו. שהוא מאותם צבעים בלתי מוגדרים שבין שחור חום אפור בוץ ירוק ועוד כמה …המינימאליזם הצבעוני מאפשר לעין לעקוב אחרי מעשה הריקמה התלת מימדי הזה. כמו לצייר מודל עירום. להבין מבפנים את האנטומיה של החפץ ללא בגדי הצבע המתעתעים.יש באמנות של שושי ניצוצות של כפר אפריקאי שהשמש מכריחה אותך לצמצם את העיניים ולראות הכל בכתמים של כהה מאד מול בהיר מאד. העין קולטת את הפסלים כיחידה אחת ורק אחרי שהתרגלנו ל"חשכת" החומר הכהה ,אפשר להתחיל לראות את הפרטים.את המורכבות,את האוריריות, את המשחק המעודן של החומר.היצירות של שושי הן חפירה ארכאולוגית בתרבות כלשהי שהיא כל תרבות.יש שם רכבת אקספרס למעיין הקדומים של יוצרי הטוטם ,יוצרי הקמעות ויוצרי חפצים של עוצמה.

שלוש קוסמות במנוחה
ושלושת הקוסמות האלה השכילו ליצור תערוכה שבה כל אמנית מוצגת במיטבה ומחוזקת על ידי שתי האמניות הנוספות. כל אחת קולה נשמע צלול ורם אך בהרמוניה עם הקולות האחרים. שלושתן עובדות בחומרים פשוטים, זמינים שאין בחומרים עצמם שום דבר מלוקק או מיופייף. רונית עם צמח מקומי שהוא על גבול ה"עשב הרע", איזבל עם ניירות עיתון ופסולת נייר למיניה, ושושי עם האדמה עצמה. יש כאן מעגל בתוך מעגל של מיחזור ואקולוגיה של צימצום והסתפקות בחומרים מקומיים, של חומריות שמדברת על יופי ואמת ללא הצטעצעות…והייתי יכולה להמשיך עם ה"שפיל" הניו אייג'י הזה עוד ועוד…אבל אז הייתם ,אולי , נשארים כאן לקרא ולהרהר ולא ממהרים לראות במו עיניכם. אז קדימה…לתערוכה. ותספרו לי איך היה.
התערוכה *היום* בבית משפחת דישון רח נגה 54 כרכור מעשר בבוקר עד שמונה בערב .6272277

הראה עוד

כתיבת תגובה

Close