השימושון

שעת כדור הארץ

מאת: מאשה דולב

איפה שנפתח, לאן שנסתכל, מדברים על "אפקט החממה", "קרחונים נמסים", "הוריקנים", "התחממות כדור הארץ". די! נמאס לשמוע! את מי זה מעניין אם יש שריפות בספרד ואם פורטוגל תהפוך למדבר, ויש מלחמות בקונגו, ורעב בצ'אד, למה כל זה צריך לעניין אותי? והפליטים, כל הפליטים האלה, מה הם מחפשים ברחובות ת"א? הרי לא חסרות לנו בעיות משלנו?!
איך כל זה קשור אלינו? ואולי זה קשור גם אלינו? ואולי הכל קשור! כן הכול קשור!
כדור הארץ מתחמם וזה כבר פה בבית, מרגישים את מכות החום בקיץ ואת הכפור בחורף, את הירידה בכמות המים בכנרת ועליית מחירי הדלק, מחלות שלא הכרנו וזיהום אוויר. כדור הארץ לא השתגע – זה אנחנו.
סחטנו עד תום כמה שרק יכולנו לסחוט מהאדמה: מחצבים, יהלומים, זהב ודלק. כרתנו יערות, הרעלנו אותה בריסוסים ודשנים, זיהמנו את המים שאותם אנחנו שותים, את האוויר שאנחנו נושמים, קנינו כל מה שאפשר, אם צריך או לא צריך וזרקנו לפח כדי לקנות את המוצר הבא.

לכבות את האורות לשעה אחת

בכוחנו להשפיע.
אפשר להתחיל בצעד ראשון: לכבות את האורות לשעה אחת, יחד עם כל האנשים האכפתיים בעולם. לשעה אחת – נוריד את צריכת החשמל לאפס! תחנות הכוח יעצרו לשעה, זיהום האוויר ירד – רק לשעה, הדלק שנשרף כדי לספק לנו חשמל, יפסיק לזרום בצינורות, כל אחד ישפיע מעט וכולנו נשפיע הרבה!
ואז נצא החוצה לבושים במעילים, נרים עינינו לשמיים ונראה כוכבים, וננשום אוויר ונתבשם מהלילה, ואם יהיה קר נתחבק, ונספר לילדים כמה העולם יכול להיות יפה, כשהוא נקי וזך. אחר-כך נחשוב מה יהיה הצעד הבא: נפחית בשימוש בתנורים, במזגנים, בתאורה, נקנה פחות, נחסוך בשימוש במים, נקצר במקלחות, ובעיקר נחשוב איזה עולם נשאיר לילדינו. כי יש לנו רק כדור אחד ועליו עלינו לשמור.

גם אצלנו, גם בסידני, שיקגו, מנילה, קופנהגן, מלבורן, בריסבון וטורנטו – מכבים את האור לשעה אחת ב-27/3/2008 ב-20:00 כדי להראות שאפשר אחרת, וכדי להיות חלק מתנועה רחבה הקוראת לשמור על סביבתנו ולהאט את קצב ההתחממות הגלובלית. פרטים נוספים כאן.

* מאשה דולב היא פעילה אקולוגית ומנחת קורס פרמקלצ’ר בכרכור

הראה עוד

2 thoughts on “שעת כדור הארץ”

  1. יוזמה מבורכת והלוואי וירבו כמוה !
    דיברו היום ברדיו לגבי נושא זה…דובר חברת החשמל ביקש בכל לשון של בקשה
    שכיבוי האורות הזה יהיה רק בת"א וזה כדי שלא יהיו נפילות מתח מבחינת צריכת החשמל !!!
    אולי בפ"ח-כרכור נעשה זאת ביום אחר ?? או אולי שעה מאוחר יותר ??

  2. מאשהלה. כשאת מנסחת את הצדק זה פשוט אמיתי ונכון ונוגע ללב. נתת לי רעיון עם הילדות. יישר כח. אותי מעניין נתונים כמו מה שעה אחת של מניעה יכולה לתת מבחינת משאבים וניצול. אולי, אם הנתונים משכנעים יהיו מעין ימי צום כאלה אחת לחצי שנה…..הצחקתי את חברת החשמל

כתיבת תגובה

Close