השימושון

תמונות מהטלפון: דודמל והפילהרמונית

.

לוגו

הפילהרמונית

דודמל והפילהרמונית מנגנים שומן / נועם לסטר

מדי פעם אני תוהה על תפקידו של מנצח התזמורת – אותו אדם שעומד כשגבו לקהל ומנפנף בידיו מול התזמורת. מה באמת תפקידו, מלבד לסמן כניסות לקבוצות הכלים ולשמור על אחידות הנגינה של עשרות הנגנים שלפניו? כיצד הפכו המנצחים למיתוס, וכיצד נעשו לכוכבי שביט החוצים יבשות וימים, נישאים על גלי הערצה.
המנצחים "הגדולים" צמחו עם התזמורות הסימפוניות של המאה התשע עשרה. ככל שגדלה התזמורת – מעשרה או עשרים נגנים עד למאה ויותר – נעשה המנצח נחוץ יותר ודומיננטי יותר. המנצח של היום הוא יליד הצורך הזה וגם יליד הרומנטיקה, שהצמיחה את מיתוס הגאון ואת אגדת המוסיקאי-המכשף דוגמת פגניני וליסט. כשגדלה התזמורת לא היה אפשר עוד להבחין באיכויות של כל אחד מן הכנרים או הצ'לנים – הכול נטמע בעושר הצלילי העצום – ונחוצה הייתה דמות שתרכז את הדימוי שיוצרת המוסיקה, שתהיה כביכול המדיום שהמוסיקה דוברת דרכו.
כך נולד המנצח הסוגסטיבי, זה ששפת הגוף שלו אינה רק פרשנות של המוסיקה או הנחייה והדרכה לתזמורת, אלא ביטוי ייחודי של המוסיקה עצמה, תוצאה של הזדהות מוחלטת היוצרת אחדות בין האדם והיצירה. בספרו של תומס ברנהרד "הטובע", אומר בן דמותו של גלן גולד ששאיפתו היא להיות פסנתר, כלומר להזדהות עם המוסיקה עד איבוד האישיות והתאחדות עם הכלי המוסיקלי. לאונרד ברנשטיין היה מנצח כזה. לשולטי היו רגעים כאלה. אני מדבר רק על מנצחים ששמעתי וראיתי בהופעות חיות.
ישנו גם הניצוח השכלתני יותר, האינטלקטואלי, של המנצח שמסוגל להכיל את היצירה כולה במחשבה אחת (מוצרט טען שכך הוא חושב על יצירותיו) וכך לשלוט על בנייתה המתפרסת בזמן (לעתים יותר משעה, ובאופרות גם שלוש שעות ויותר). דניאל ברנבוים הוא דוגמה שעולה מיד.
ועתה הגעתי לדודמל. דומה שהוא שייך למנצחים הרומנטיים, אף על פי שניכר שיש לו תפיסה מצוינת של המכלול. יתרונו הגדול הוא בהתלהבות שבאה ממקור פנימי ואין בה שמץ של זיוף או חיצוניות לשמה. את זה מזהה התזמורת מיד, והכול יושבים לפתע על קצות הכיסאות, מרותקים לאיש האמת הזה שאסור להכזיבו בצליל שאינו נענה בשלמות להזדמנות הזו. וכך נותנת התזמורת את כל כולה, את מיטבה. והפילהרמונית מזדהרת לפתע בים של צליל עולה ויורד, מתגעש ורוגע – הסימפוניה השנייה של שומן.

לבלוג של נועם באתר רשימות >>

הראה עוד

כתיבת תגובה

Close