השימושון

אוכל מהיר בעידן הדלי

מאת: ורד לב

אנחנו בדרך לעידן הדלי, עידן המתאפיין במהירות התהליכים הקורים בו, בתובנות חדשות, בשינוי דפוסים מקובעים שאנחנו סוחבים אתנו שנים רבות (אולי כבר כמה גלגולים), בשחרור, בשדרוג, בעליית תדרים אנרגטיים ועוד.
גם מי שלא עוסק בעולם הרוחני אנרגטי חייב יהיה להסכים שקצב החיים בעולם המערבי הוא מהיר ביותר. לראייה כל המכשירים המלווים אותנו מהשכימנו קום ועד לכתנו לישון. מכשירים המיועדים לייעל את התנהלותנו בעולם הזה, כדי שלא נפספס, חלילה, את המקום הבא בו עלינו להיות, או את הדבר החשוב הבא שיש לעשות/ ללמוד/ לשמוע/ לחוות. אם זה הרכב שלנו שהופך מהיר ומאובזר יותר מרגע לרגע (יותר קל להסביר לאנשים עם GPS איפה אני גרה בכרכור. אני רק נותנת כתובת והם כבר מוצאים את הדרך…לא עוד ספירת פניות, במפרים וככרות 🙂 ), או המחשב שאי אפשר בלעדיו המכיל את כל רשימת הכתובות, המאמרים, האתרים החשובים, תשלומי החשבונות למיניהם, מוזיקה, סרטים, עיתונות ועוד.

מה המחיר? שכן, חייב להיות לזה מחיר…
נכון, החיים בעולם המערבי מאד מעניינים ומספקים הרבה גירויים אינטלקטואליים (למי שיכול להרשות אותם לעצמו), יש בהם יותר שפע: של מידע, של אפשרויות, של בחירות בכל הרמות. דברים שפעם לא חלמו עליהם, למשל עיסוק בפנג שוואי או אנימציות ממוחשבות מדהימות הם אפשריים וזמינים ביותר.
ומה עם הגוף? מה הוא מפסיד מכך?

העולם של היום הוא עולם של מיינד, של פעולות מוחיות כאלה ואחרות. זה בא על חשבון הפעילות הגופנית הכי בסיסית- התנועה.
ביומיום שלנו אנחנו מפסידים הרבה מיכולת התנועה שלנו ע"י כך שאנחנו יושבים בכסאות, מול מחשבים, ליד טלפונים, בתוך מכוניות וכלי רכב, בחללים סגורים וממוזגים.
כמה קשר יש לנו ביומיום שלנו לעולם שבחוץ? למזג האוויר המשתנה? לצמחיה העונתית המתחלפת? לעונות השנה…
כמה אנחנו נעים במרחב, מניעים את הגוף שלנו בהתאמה ליכולות שלו.
הגוף שלנו צריך ללמוד להתנהל עם תנועה מינימלית, עם חוסר הניצול של מלוא הפוטנציאל התנועתי שלנו. לראייה הרבה בעיות של מפרקים, עומסים על מערכת השלד, בעיות של חוסר תנועתיות של מערכת העיכול, תקיעויות במערכת הנשימה ועוד.
מאידך, יש יותר מודעות לחשיבות הפעילות הגופנית ויותר אנשים עוסקים בה באופן ממוקד, כחלק משעות הפנאי שלהם. זה עדיין שונה כשזה לא בקונטקסט היומיומי, בתוך החיים.
אני מאמינה כי יש דרכים לשלב תנועה גם ביומיום (בכוונתי לעסוק בזה בפוסט אחר).

ובעניין מערכת העיכול – תזונתו של האדם המערבי נהנית אמנם משפע אפשרויות קולינריות. ממטבח אפריקאי לאינדונזי, מסושי יפני לצ'ילי דרום אמריקאי. הכל אפשר, הכל קיים. כבר כמעט בכל מקום בעולם (אפילו בהרי ההימלאיה אפשר למצוא מסעדות איטלקיות ברמה גבוהה).
והכל, כמובן, מהיר!
האדם המערבי הממוצע החי את חייו המהירים צריך להספיק לשלב ארוחה זריזה בין פגישה לפגישה, בין הגשת דו"ח כזה או אחר לביקור במוסדות, לפגישת ייעוץ/ הנהלה/ צוות.
אין ממש זמן לשבת ולאכול (שלא נדבר על ללעוס) ולא תמיד יש בכלל זמן לבחור את האוכל שנכנס לפה. אוכלים מה שיש בסביבה, מה שהכי זמין (וזול), מה שיוצא… כי כבר רעבים, כי אין זמן, כי לפני שמתיישבים כבר צריך לנוע הלאה.

רגע, בואו נעצור לרגע…ננשום…ונתבונן…
האם כך את רוצה להמשיך לחיות את חייך? האם סדר היום הזה מקובל עליך, גם בטווח הרחוק? ככה אתם רואים את עצמכם חיים עוד 5-10-20-30 שנה?
תחשבו על זה רגע….

לא יודעת לאילו מסקנות אתם הגעתם, אני מרגישה שזה לא יכול להימשך כך. שחייבים לערוך איזשהו שינוי באורח החיים. שיש מקום להכניס יותר מרחב, אוויר, מזון טוב יותר, זמני התבוננות וצמיחה ואף לבחור את האנשים מסביבנו שיתאימו לנו בשפה, באורח החיים ובתמיכה בתהליכים שכולנו עוברים.

אם ננסה להתמקד בפן התזונתי, שהרי כל אחד צריך לאכול כל יום, נוכל לגלות שיש כל מיני רעיונות ופתרונות שיכולים לאפשר לנו תזונה איכותית ומזינה יותר.
אז הכנתי פה רשימת טיפים ורעיונות "עשה זאת בעצמך", קחו מה שנכון לכם כרגע!

• איכלו מזון ביתי ככל הניתן. גם אם קשה להביא אוכל מהבית לעבודה בכל יום, אולי בכל זאת אפשר לעשות זאת פעם או פעמיים בשבוע.
• הקפידו לשתות היטב במהלך היום. ותרו על המשקאות עתירי הסוכר והקפאין למיניהם. שתו מים, תה צמחים, מיצי פירות וירקות אמיתיים.
• קפה! אוי, זו נקודה כואבת אצל כ"כ הרבה אנשים. אני שומעת על אנשים ששותים לא מעט כוסות קפה ביום. זו כבר התמכרות! של הגוף ושל הנפש. התחושה ש'הנה משהו שמצליח לעורר אותי'. חבר'ה, זה לא עובד ככה. הקפה מדמה תחושה של התעוררות כאשר הוא בעצם יוצר קושי על מערכת העיכול, על הכבד ומחליש את מערכת החיסון. שפרו את תזונתכם ולא יהיה לכם הצורך בקפה כמעורר.
• כשאוכלים בחוץ כדאי לבחור בקפידה את המקום. עדיפות גדולה למקומות קטנים וביתיים שמכינים אוכל אמיתי שאינו מעובד ועם כל מיני חומרים משמרים למיניהם.
• הרבו באכילת ירקות! הם המפתח לבריאות טובה, להרגשת שובע, לרעננות, לירידה במשקל ושמירה על משקל תקין, לחיזוק מערכות הגוף ועוד. ערבבו את הצבעים, העמיסו עלים ירוקים ונבטים, שחקו עם צורות הגשה: טריים, מבושלים, מאודים, אפויים- עדיף לא מטוגנים!
• אם אתם חייבים לאכול משהו מערבי- מהיר קלאסי, כמו המבורגר למשל, ותרו על הלחמניה! אין לכם ממש צורך בה, אלו סתם קלוריות ריקות של קמח לבן לא מזין. במקום זאת איכלו את מנת הבשר עם שפע ירקות מסביב.
• במקומות רבים אפשר למצוא לחמים על בסיס קמח חיטה מלא או קמח שיפון, העדיפו את אלה על פני לחם לבן, באגט, פיתות לבנות, לחמניות לבנות.
• מהפכה בחומוסיה: אפשר לאכול בחוץ חומוס (עדיף במקום שיודעים שהוא נקי ועוברים בו הרבה אנשים) וגם כאן אין צורך בפיתה. ותרו עליה! איכלו חומוס עם פול/ גרגרים/ צנובר/ בשר/ ביצה בכף. ביחד עם סלט ירקות טרי, טחינה, חמוצים. אם אתם ממש חייבים, נסו לבקש מבעלי החומוסיה שיגישו פיתות מקמח מלא (יש ממש טובות בשוק).
• מי לא אוהב פסטה? יש היום פסטות מקמח מלא במסעדות רבות ובסופרים. לא חייבים את הלבן המדולדל הזה.
• בכל מקום בו תאכלו בחוץ תוכלו לאכול מנת בשר/ עוף/ דג (עדיף ממים קרים) בשילוב עם ירקות למיניהם. זו מנה משביעה, מזינה ולא משמינה .
• קינואה ואורז מלא הפכו להיות בני בית בהרבה מסעדות, איזה כייף!
• אפשר להחזיק בתיק/ במשרד גרנולה ויוגורטים ללא תוספות סוכר ולאכול כארוחה בפני עצמה, או כארוחת ביניים. כך גם לגבי אגוזים וזרעים שאינם קלויים, פירות טריים ויבשים, קרקרים ופריכיות מדגנים מלאים, ירקות טריים.

אפשר בהחלט להעזר בתרבות השפע לטובת הזנה טובה ואיכותית ולא רק בכדי לשקוע בג'אנק!

שפע טעים לכולנו והרבה בריאות.

————————————————————————————–
ורד לב היא נטורופתית N.D., מדריכת הנקה ואם ל-2. עוסקת ביעוצים פרטניים בתחומי הנטורופתיה, תזונה והנקה. מקבלת מטופלים בקליניקה בכרכור ועורכת ביקורי בית לפי הצורך. מקיימת הרצאות וסדנאות בתחומי הנטורופתיה, תזונה, הנקה, ריפוי ובריאות (הכנה להנקה, תזונה לנשים בהריון, תזונת מניקות, המעבר למוצקים, תזונה בהתאם לעונות השנה, איך לאכול נכון, מפגשי בישול בריא ועוד). מנהלת פורומים בנושאים הבאים : "נטורופתיה למשפחה, הריון בראי הרפואה המשלימה וכותבת מאמרים רבים בנושאים אלו. ליצירת קשר: 052-8527755 ובאימייל.

הראה עוד

כתיבת תגובה

Close