השימושון

אמת אורגנית

בקיץ האחרון שמחה-דר פרלמן עברה עם משפחתה לצפת.

זה התחיל מכך שהתבשרנו שביה"ס של 2 מבנותינו שינה את הנהלתו לחלוטין, והמשיך לכך שאנחנו צריכים לפנות את ביתנו והמחירים בשמיים, בקיצור השגחה פרטית או רצון עליון לעבור ולשנות מזל.

מצפת היא ממשיכה לכתוב את התחקירים המושקעים שלה על תזונה, שהתפרסמו בזמנו תחת הקישור של אורגניגן במושבה חופשית (עד שהאתר של אורגניגן עלה לאויר), ועכשיו היא גם כותבת באתר הירוק גטגרין, בו פורסם המאמר הזה לראשונה.

אמת אורגנית – וזו האמת האורגנית שלי..

מאת:  שמחה דר פרלמן (אורגניגן), חוקרת ומגלה אמיתויות אורגניות נסתרות (בעקבות ראיון עם אביב לביא בערוץ 10 לגבי ריסוסים)

המחקר של ה-FDA האמריקאי שנחשף בקיץ האחרון בארץ, לגבי "הפירות והרקות המרוססים ביותר" לא מדויק לארץ ישראל. אין להשליך את תוצאותיו לארץ, כיוון שכאן המצב שונה. מה שקורה שם זה לא מה שקורה פה. אדמה, מים, אויר אחרים, וכך גם המזיקים והריסוסים. אביב לביא הביא בחדשות הבוקר של ערוץ 10 את המחקר וכן הוא מפורסם באתרי בריאות ואורגני רבים באינטרנט, אך שיחה עמוקה עם אנשים מתחום הפיקוח האורגני גילתה אחרת.

הפיקוח על שאריות חומרי ההדברה אינו מספק כל עוד הגידול משווק בארץ. כאשר הגידול מיוצא לחו"ל הוא חייב לעמוד בתקן שנקרא “GLOBAL GAP” מה שהופך אותו ל"כמעט אורגני". אנחנו צריכים להפנים ולהבין היטב, שברגע שאנחנו קונים תוצרת שהגדרתה "עודפי ייצוא" או "לייצוא" זה אומר כמעט אורגני, ובד"כ יותר יקר (למשל בסופרמרקט). ומאידך ברגע שאנחנו קונים סחורה שגודלה לשוק מקומי, יש לחשוש חששות לגיטימיים (בלשון המעטה).

זה לא נעים לשמוע.. אך אני שמעתי מהרבה אנשים שונים בתחום (למרות שלא מצאתי הוכחה שאוכל להגיש כאן) ואני אישית מאמינה, שאם אין פיקוח חזק, אזי יש זלזול בשטח! מה שאומר במלים אחרות, שחקלאים מרססים כמה שבא להם כי אין מי שיבדוק.

כך למשל הגעתי למסקנה השונה כל כך מהטבלה המוזכרת.

מה הם הגידולים המרוססים ביותר בארץ (חוץ מפירות שהם עקב אכילס שלנו וניגע בהם בכתבה מיוחדת)? אף אחד לא הסכים לומר לי את זה ולתת את שמו לפרסום, אך אמרו לי כמה כרישים בתחום, וקבלתי גיבויים לכך מכל עבר: כרוב, כרובית, ברוקולי…וגם חסה.

"למה….למה דווקא הם?” שאלתי חבר אחד מהפיקוח האורגני… “כיוון שהם לא גידול ייצוא. הם גידול לשוק מקומי שאין עליו פיקוח, והם גידול שמרכז אליו חרקים שמתעוררים באביב להאביק את כל מה שישן עד עכשיו, ובסתיו הם משוטטים לחפש משהו מעניין לאחר שכל הגידולים כבר קמלו מהקיץ", אז החרקים באים אליהם….וכל מה שנותר זה לרסס עוד ועוד ….. אז תאכלו אותם אורגניים בבקשה.

ואז רצתי לברר איזה גידולים הכי מרוססים בארץ?!

זה לא כ"כ פשוט להבין. יוצא דו"ח שנקרא "סקר בדיקת שאריות חומרי הדברה" בכל שנה ע"י האגף להגנת הצומח של משרד החקלאות. הסקר האחרון עוד לא פורסם, אך לגבי השנים האחרונות הנה המרוססים ביותר: סלרי, חסה, בצל ירוק, בזיליקום. (לכולם בין 14-25% חריגה מהמותר). כרוב, כרובית, ברוקולי לא נדגמו.

מדוע? כיוון שלקיחת הדגימות מתבצעת לפי חשיבות הירקות בדיאטה הישראלית הממוצעת. כנראה שהכרוביים הנ"ל אינם חשובים מספיק, מה שבעיני מחשיד אותם יותר.

התבוננות בסקרים משנים עברו מציגה שני צדדים: אחד, הוא היכולת לקבוע שקבוצת "הירוקים" היא הנדגמת עם החריגות הגבוהות ביותר של חומרי הדברה.הצד השני הוא מאידך, שישנה מגמת שיפור והפחתה מטעם משרד החקלאות. אחוזי החריגות פוחתים משנה לשנה עד 2008 בקבוצת הירוקים.

מסקנות:

– להשתדל לעבור לפחות לירוקים וכרוביים אורגניים עם פיקוח אורגני, או לגדל בעצמכם.
– לנסות לשוטט באתר של "הגנת הצומח", לקרוא פרסומים, להיות מעורבים, לשלוח שאילתות ולהבין יותר מה קורה במקום הכי ממוסד שעוסק בתחום זה.
– להשתדל לא לקנות סחורה שמיועדת לשוק מקומי. זה יכול להיות מעין שביתת צרכנים, שתגביר את המודעות לאכיפת פיקוח ישראלי לשוק מקומי.
– המסקנה הכי חמה שמצאתי: לבדוק טוב טוב את מה שקוראים באינטרנט. הוא מפוצץ במידע מוגבל בתוכן עומק ואמינות. בעלי קורא לזה שיטת ה"קופי – פייסט" (מישהו מצא, העתיק כתב כתבה וכדומה).

אורגני גן – שיווק מזון אורגני לפרדס חנה כרכור והסביבה | רות: 054-6231347 | בועז: 054-7458948 | אתר | אימייל >>

הראה עוד

6 thoughts on “אמת אורגנית”

  1. תגובה לכתבה:
    אם אכן עדיף לקנות אורגני, האם האורגני לא עובר הדברה?
    הרי בכל זאת האדמה מלאה בכל כך הרבה כימיקלים.
    איך אני יכולה לדעת בודאות מוחלטת אם האורגני הוא נקי מחרקים ומחלות?

    אותו דבר גם בנושא הביצים והחלב.

  2. ושכחתי להוסיף
    רשימת המרוססים ביותר מתמיהה מאד. אבל נניח שאכן כך הוא הדבר -בצל ירוק סלרי ובזיליקום ניתן לגדל בקלות רבה ביותר בגינה ביתית זעירה. גם חסה. אפילו בהצלחה רבה.ק"ג אחד של בצלצולי בצל ירוק [שזה המוןהמון] עולה 18 ש"ח בצ'צ'קס. לקנות ולתקוע באדנית או באדמה ולהוריד כל פעם כמה עלים שצריך.כנ"ל סלרי…בקיצור.. לגדל עדיף.

  3. כתבה חשובה מאוד. תודה רבה. נשמח לעוד בנושא הזה.
    אנחנו כבר שנים לא נוגעים בשום ירוקים שאינם אורגנים. זה ברור, לעלים שטח פנים גדול וכל שטיפה שעושים להם תהיה סמלית למדי. די קל לגדל אותם בבית (אפילו באדניות במרפסת למי שאין חצר) ולא מאוד יקר לקנות אותם אורגנים.
    נשמח לקרוא כתבה בנושא ריסוסי פירות. אותם קצת יותר קשה לגדל לבד והאורגנים עדיין יקרים מאוד.

כתיבת תגובה

Close