השימושון

בהג'אן קוטיר- נעים להכיר

מאת: אפרת שגל

פעם, כשהשיקשוק עוד היה שיקשוק, והיו עולים לבמת הואדי אמנים ומוסיקאים מקומיים, נהגנו לפגוש גם אותם, את בהג'אן קוטיר. אי אפשר היה לטעות בהם- הצליל שהם הביאו איתם היה כל כך אחר, והמילים שהם שרו היו בשפה אחרת, מוכרת- לא מוכרת, מעולמות אחרים ורחוקים.
החלטנו להסיר קצת את מעטה המסתורין מעל הצלילים היחודיים של הלהקה המאוד שונה הזאת, ולספר קצת עליה, על חבריה, ועל המוסיקה והמילים.
בלהקה ארבעה חברים, ששמותיהם הם בשפה שבה הם שרים, בשפה הסנסקריט. סנסקריט היא שפת היוגה העתיקה, בה נכתבו רוב הטקסטים בספרות הוודית (הידע ההודי העתיק). יודהישטיר מבצע את העיבודים למנגינות המסורתיות, מלחין טקסטים ותפילות, מנגן בגיטרה, ושר. אלוקיקה מנגנת בהרמוניום- כלי נגינה מסורתי דמוי אקורדיון נייח, בסינטיסייזר- אחיו המודרני של ההרמוניום, ושרה. רוותי מקישה בכלי הקשה מסורתיים שונים, ובתופים אלקטרונים. וויאס שר, ומנגן בחליל. השילוב הזה, של כלים מסורתיים בצד כלים אלקטרונים מודרנים, יוצר גוון מיוחד ואחר ממה שהאוזן רגילה לשמוע.

תפילות עתיקות

הטקסטים שהלהקה שרה הם תפילות עתיקות, רובן בסנסקריט, וחלקן בבנגאלי, ומנטרות. מנטרה היא צליל רוחני. צליל הוא סוג של אנרגיה, וכאשר הצליל הוא רוחני, גם האנרגיה שלו היא רוחנית. וככזו, המנטרה "מרעידה את מיתרי הנשמה", מעוררת את הנשמה, שהיא העצמי האמיתי. העצמי, או "אני", לפי הפילוסופיה של היוגה, אותה לומדים ומיישמים חברי הלהקה, הוא מטבע רוחני, מלא אהבה ושמחה. הצלילים הרוחניים, מנטרות, מסייעות לנו לחזור ולהזכר בטבע האמיתי שלנו. וזו, בעצם, המטרה של חברי הלהקה- להביא שמחה ללב של השומעים אותם. ובאמת, קשה שלא להצטרף אליהם ולשיר ביחד איתם, לרקוד, ולהרגיש את השמחה שהשירה שלהם באמת מביאה ללב.
"גם אם לא מבינים את המילים, למנטרה יש עוצמות משלה", אומרים חברי הלהקה. ובכל זאת, הם מתרגמים מדי פעם את מילות השירים, ומסבירים קצת רקע עליהם.
ועכשיו, כשמהשיקשוק נשארה רק תקווה לשובו, אנחנו יכולים לחזור לצלילים המסתוריים האלה שהביאו איתם בהג'אן קוטיר באווירה קצת אחרת. אחת לחודשיים, בימי שישי, הם מופיעים בסטודיוגה בפרדס חנה. וביום שישי הבא, ה-4/4, הם פותחים את המסורת החדשה, בהופעה ראשונה.
ואגב- בהג'אן קוטיר הוציאו דיסק חדש ויפהפה, שאפשר יהיה לרכוש במקום.

בהג'אן קוטיר בהופעה, יום שישי, ה- 4 באפריל, בשעה 14:30 בצהריים, בסטודיוגה פרדס- חנה, רח' רבי עקיבא 11. עלות הכניסה- 25 שקלים.

הראה עוד

3 thoughts on “בהג'אן קוטיר- נעים להכיר”

  1. שמעתם על "הכלזמרים מפונג'ב".חיה ציפורה יצחק ומנחם מנגנים על קלרינטים ושרים שירים חסידיים אי שם בכפר קטן בחבל פונג'ב הרחוק.יצחק גם מנגן על כינור ומלחין שירים למילים של רבי נחמן מברסלב.וחיה מכינה רגל קרושה וצימעס אותנטיים לגמרי-כמעט.

כתיבת תגובה

Close