השימושון

בישול בריא עם ורד לב: אורגני, למה מה?

מאת: ורד לב (ויש מתכון בסוף!)

אוכל אורגני זה מאד טרנדי- יותר ויותר קל למצוא אותו, יש לא מעט מסעדות המציעות מנות אורגניות כאלה ואחרות, כותבים על זה בעיתון.

למה כדאי להעדיף אוכל אורגני?
כי הוא נקי יותר- כולנו יודעים שהעולם המערבי חוטא בשפע חומרי הדברה וכימיקלים כאלו ואחרים. הכל, כמובן, בשם הבריאות להמונים, בשם שיפור "איכות" המוצר, חיי המדף שלו גודלו וצבעו. מה גם שעודפי חומרי הדברה וריסוסים מקושרים למחלות כרוניות רבות, לאלרגיות, לאי סבילות למזונות, לסרטן, להפרעות קשב וריכוז ועוד ועוד.

בריא יותר- ישנם מחקרים היום המראים כי במזון אורגני תכולה גבוהה יותר של ויטמינים ומינרלים.
המזונות שאינם אורגניים עשויים להכיל שאריות של הורמונים ותרופות (אותם מקבלים בעה"ח). אלו עשויים להשפיע על בריאותנו, החל מהתבגרות מינית מוקדמת (אחת התאוריות המסבירה זו קשורה לשימוש נרחב בהורמונים בתעשיית המזון) וכלה בעמידות החיידקים לאנטיביוטיקות. שלא נדבר על הנזק הסביבתי הכרוך בשימוש בכימיקלים למיניהם.

טעים יותר- אני לא יכולה לשכוח את הפעם האחרונה בה ביקרתי בשוק הכרמל. הייתי בתחושה שאני מוקפת בדוגמנים: פלפלים גדולים וצבעוניים, עלים ירוקים גדולים וכ"כ ירוקים, כרוביות ענק וחמוסי חציל. כל זה בא על חשבון הטעם, הריח, המגע האמיתי הזה… מכירים את הדיבור על הטעם של העגבניה של פעם….?

אז מה הבעיה?
למה לא כולם אוכלים אורגני?
אולי באמת כי זה טרנד ויש אנשים שקשה להם עם שינויי האופנות בכל שני וחמישי, אולי לא מאמינים שזה באמת טוב יותר (אתם יודעים, קשה לנו עם תודעת השפע….עם לאפשר לעצמנו דברים טובים באמת…). יש 2 סיבות עיקריות: מחיר וזמינות. אוכל אורגני יקר יותר. נקודה. למה? כי יש פחות מגדלים, כי יש פיקוח על התוצרת, כי זה גידול יותר ריסקי- יבול שלם יכול "ללכת" דיי במהירות עקב פגעי מז"א או תקלות אנוש.

אני יודעת שמשפחות רבות נמנעות מקניית מזון אורגני בגלל סיבה זו, ובכל זאת חושבת שאפשר לפתוח את הנושא הזה לדיון. כי כמו בכל דבר, לא תמיד חייבים ללכת על כל החבילה. במקרה של שימוש בחומרי ההדברה ישנם מזונות שחשוב יותר להקפיד איתם ומתוך הסתכלות כזו אולי כן יהיה שווה להשקיע עוד כמה שקלים. מהמזונות המרוססים ביותר: עלים ירוקים למיניהם, נבטים, פירות נשירים, פירות יבשים, תותי שדה.
ישנם מצבים בהם כדאי לשקול זאת בכף מאזניים נוספת. למשל, בתקופה בה יש הרבה מחלות במשפחה, או אם מי מבני המשפחה סובל מ-לא עלינו- מחלה כרונית, סרטן וכד'. זוהי השקעה חשובה ביותר בבריאות שיכולה להשקל אל מול טיפולים רפואיים למיניהם וקניית תרופות ותוספי מזון. אם יש תינוקות בבית שרק מתחילים לאכול אולי שווה להשקיע בכמה ירקות אורגניים בודדים כדי שלא יוצפו בכימיקלים (מי יודע? אולי זה ימצא חן בעיני שאר בני הבית? הזדמנות לשידרוג…).

איפה אפשר לקנות אוכל אורגני באזור?
זמינות המוצרים האורגניים היא בעיה הולכת ונעלמת. אם פעם היה צריך לנסוע עד להרדוף, או לכפר יהושע, היום יש אוכל אורגני ביותר ויותר מקומות. חלק מהמזונות אפשר להשיג גם ברשתות השיווק הגדולות, דוגמת "מגה". פרדס חנה- כרכור נמצאת טוב טוב באמצע בין כמה וכמה מקומות איכותיים לקניית מזון אורגני:

בקואופרטיב האורגני אפשר לקנות ירקות, פירות, דגנים, קטניות, אגוזים, לחם, טופו, מוצרי חלב עזים ועוד. חשוב לי לציין שצריך להיות חברים בו בכדי לערוך קניות (יש כיום כ-120 משפחות רשומות שכחצי מהן עורכות שם את קניותיהן באופן קבוע), למידע ופרטים: מירב חופי 052-2669879

במחלקת הטבע של דוכן גן שמואל יש כמעט ה-כ-ל: מוצרים יבשים, ירקות ופירות (ארוזים), מוצרי חלב ומאפה, מתוקים ועוד.

בחנות הטבע "הירוקה" בכרכור יש מזון אורגני יבש (דגנים, קטניות) במשקל וארוז, מוצרי סויה, מאפים ועוד. פירות וירקות, אפשר בהזמנה מראש. מוצרים אורגאניים ניתן לקנות גם "בריבוע הירוק" בבנימינה, ובחנות הטבע בזכרון. יש חברות המביאות תצרוכת אורגנית עד הבית, כדוגמת "סל בטבע", "ארץ אורגנית",ויש כאלו הנוסעים לנדב במושב אביחיל שליד מכמורת, שם הוא מגדל ומוכר תצרוכת אורגנית.

יתרון נוסף של אכילת אוכל אורגני הוא החיבור לעונות השנה ולמחזור הגידולים הטבעי. אז נכון, אורגני מגדלים גם בחממות, אבל יש לזה משמעות כלכלית. בחורף עגבניות ומלפפונים עולים יותר ובקיץ אין כרובית, ברוקולי וסלק.

אני הכי אוהבת לאכול את הירקות בתנור עם שמן זית, מלח ושום. הנה מתכון פשוט וטעים במיוחד:

סלט סלק
זהו סלט פשוט ומהיר. כל מה שצריך לעשות זה לשים סיר עם כמה סלקים לבישול בבוקר ויש לכם תוספת לצהריים.

חומרים:
4 סלקים מבושלים- לא לשפוך את מיי הבישול (אפשר לשתות אותם, או לבשל בהם אורז וכו')
בצל ירוק קצוץ
שן שום קצוצה
חופן עלי פטרוזיליה קצוצים (אפשר גם עלים אחרים: כוסברה, שמיר, רוקט ועוד)
חופן פקאנים סיניים קצוצים
מלח, פלפל
שמן שומשום, מיץ לימון

אופן ההכנה
חותכים את הסלקים המבושלים לקוביות.
מוסיפים את העלים הקצוצים והאגוזים.
מתבלים לפי הטעם בתבלינים.
אפשר להוסיף:
• שומשום ופשתן טחונים
• צימוקים או דבלים קצוצות
• שקדים קצוצים

< < לטור הקודם: מיצי ירקות

——————————————————————————————————–
ורד לב היא נטורופתית N.D., מדריכת הנקה ואם ל-2. עוסקת ביעוצים פרטניים בתחומי הנטורופתיה, תזונה והנקה. מקבלת מטופלים בקליניקה בכרכור ועורכת ביקורי בית לפי הצורך. מקיימת הרצאות וסדנאות בתחומי הנטורופתיה, תזונה, הנקה, ריפוי ובריאות (הכנה להנקה, תזונה לנשים בהריון, תזונת מניקות, המעבר למוצקים, תזונה בהתאם לעונות השנה, איך לאכול נכון, מפגשי בישול בריא ועוד). מנהלת פורומים בנושאים אלו: "נטורופתיה למשפחה"הריון, לידה והנקה" וכותבת מאמרים רבים בנושאים אלו. ליצירת קשר: 052-8527755 ובאימייל.

הראה עוד

14 thoughts on “בישול בריא עם ורד לב: אורגני, למה מה?”

  1. רות אזוקי (Ruth L. Ozeki) שכתבה את "שנת הבשרים שלי", כתבה גם את "על פני הבריאה כולה" (All Over Creation) שהופיע בעברית בשנה שעברה בהוצאת עם עובד.
    ספר חזק וטוב, שמסביר גם למי שנגמל מבשר בעקבות הספר הראשון, שהבעיה ממש לא נגמרה…
    כאן:
    http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-3335864,00.html
    סקירה של הספר.

  2. יש עוד אופציה חביבה – ללכת לעמליה הדובה הגדולה לקנות מלאי של שתילי ירקות ולגדל בגינה ..
    לתכנן מחדש את הגינה במחשבה על המטבח- עצי פרי מגונים , חלקות ירקות עונתיים במשולב עם צמחי נוי או בלי…
    הצמחים יפים ואכילים- זה הכי טעים ומרגש בעולם …מאוד חסכוני וגם חינוכי

    הערה נוספת – בחישוב העלויות יכול כל אחד לברר עם עצמו מה סל הקניות שהוא יכול/ רוצה להמיר ואת עלויותיו – כמה עולה מגש ממהעוף – לעומת הרוח בקצת לטרוח ולבשל לבד עוף אורגני …
    כשאני קונה תות (מאוד יקר) אני מחשבת – 2-3 חטיפי קשקוש או חבילת תותים
    עוף אורגני (יקר ) מול בילוי "מפנק במקדונלד, מסעדה, שווארמה (20 שקל בלי קולה = חצי מגש אורגני,
    האתגר שלי ההולך ומסתבך לאורך השנים הוא למצוא את האיזון בין אוכל טעים ובריא – לדרישות של נוער מתבגר שאוכל ממש יפה אבל לפעמים הוא ממש משתוקק לגאנק
    מה שמנחה אותי זה – לא ליצור אנטגוניזם – אלא לבנות מודעות..
    בדרך כלל זה עובד..
    היום ביקשתי מעלמא שתקריא לי את "המפרט הטכני/ כימיקלי" של ממתק צבעוני ויפיפה- היא הקריאה רשימה מדהימה שאין צורך של ממש לפרט- אוכל זה לא!שאלתי אותה אם היא בטוחה שזה מה שהיא רוצה להכניס לגוף??
    משהו שהוא בעצם רעל..התשובה היתה – כן!!! התפשרנו על שוקולד קינדר…
    היאם בחר מסטיקים והוא שומר אותם "למחר אחרי הגן" אפרופו גן – כדאי שאלך לישון אחרת גם האורגני לא ממש יעזור

כתיבת תגובה

Close