השימושון

(4) הטור של אייל עמית: האומץ לאהוב את הפחד

מאת: אייל עמית

תשאלו כל ילד בן 4 מה ההפך מלבן, הוא יגיד לכם שחור. תשאלו אותו מה ההפך מטוב, הוא יגיד לכם רע. מה ההפך מיפה, הוא יגיד מכוער. ומה ההפך מאהבה, מבלי להתבלבל בכלל הוא יגיד לכם שנאה.
אולי זה הרגל, אולי מתמימות, אך דורות על גבי דורות אלה הן התשובות תמיד: שחור-לבן, טוב-רע, יפה-מכוער, אהבה-שנאה. הדוגמאות הקלסיות לניגודיות.
אני לא יוצא דופן. גם אותי חינכו ככה. אלה התשובות שהמוח שלי שולף על אוטומט מבלי לעצור רגע ולחשוב. לפני כמה שנים התגלגל לידי ספר מעניין של אושו המביא, בין השאר, זווית קצת שונה על הצמד: שנאה-אהבה.
לפני שאני ממשיך, הרשו לי שנייה לסטות מהנושא כי ידוע לי עד כמה המושג 'אושו' שנוי במחלוקת ושרק מלהזכיר את המילה 'אושו' רבים עשויים כאן לקבל צמרמורת בגב. כן, היו לו מליון רולס-רויסים. כן, הוא היה מכור לסמים. כן, הוא ניצל אנשים מינית וכן, הטור הזה קצר מדי בכדי להכיל את הרשימה כולה. אז מה? זה לא אומר שלא היו לו דברים חכמים להגיד. זה גם לא אומר שהתאוריות שלו לא היו נכונות. דמותו של 'אושו', האיש עצמו – זה נושא בפני עצמו ולא על כך אני רוצה לדבר כאן, אלא על מה שהיה לאותו איש להגיד. מקווה שתצליחו לעשות כאן את ההפרדה. אישית, אינני סניאס, מעולם לא ביקרתי בפונה וההכרות שלי עם אושו היא בעיקר דרך ספריו, כמה סדנאות, סאצסנגים ואנשים שפגשתי בדרך. לצורך העניין, זה בדיוק כמו ההכירות שלי עם פרוייד – לא מכיר ת'בן-אדם עצמו, אין לי מושג איך הוא התיחס בחייו לנשים, מה היה הסם החביב עליו, כמה סוסים היו לו באורווה וכמה יהלומים בכספת. זה ממש לא רלוונטי. מה שאני יודע זה שהיו לו דברים חשובים ומעניינים להגיד ורק בזכותו שוכבים היום מליוני אנשים על כורסא קטנה ומקבלים עזרה נפשית. לא חסרים בהסטוריה תיעודים על פילוסופים גדולים, מוסיקאים ענקיים ואומנים אדירים שבחיי היום-יום שלהם היו אנשים חולים, שיכורים, נירוטים, נרקומנים, פדופילים, אנסים, או סתם חארות של בני אדם. זה עדיין לא שולל מהם את הגאונות! יצירה הכי פשוטה של וואן גוך מוערכת היום במליוני דולרים. כולם יודעים שהבן אדם היה חולה בראש ובכל זאת, היצירה שלו, המוצר הסופי שלו, זה שתלוי היום על הקיר – ללא ספק, גאוני!!! כך גם אושו. כך עוד רבים "טובים" אחרים. מקוה מאוד שתצליחו לעשות כאן את ההפרדה בין האיש עצמו לבין מה שהיה לו להגיד ולא תפלו בפח הזה של "אושו היה חרא של בן אדם ולכן אני לא רוצה אפילו לשמוע מה היה לו להגיד".
אז סבבה, אחרי ישור הקו, להלן כמה פסקאות מעניינות שליקטתי מספרו של הברנש: "אומץ – ההנאה מן הסיכון שבחיים". קבלו:

"…השנאה אינה היפוכה של האהבה, כפי שאנשים חושבים. הניגוד האמיתי של האהבה הוא הפחד. באהבה אתה מתרחב – בפחד אתה מתכווץ. באהבה אתה נפתח – בפחד אתה נסגר. באהבה אתה נותן אמון- בפחד אתה בספק…"

"…להיות אמיץ אין פירושו להיות חסר פחד. אם אדם אינו יודע כל פחד, אי אפשר לכנותו אמיץ. אינך יכול להגדיר מכונה כ'אמיצה'; המכונה נטולת פחד. אומץ הנו אי בלב אוקינוס הפחד. אתה נוטל סיכון למרות שהפחד קיים – זהו אומץ. אתה רועד, אתה חושש להכנס לחושך, ובכל זאת אתה נכנס, למרות הכל; זהו פירושו של אומץ. אין זה אומר שאתה חסר פחד. זה אומר שאתה אחוז פחד אך אינך נשלט על ידו…"

[טיול בסמטאות ורנאסי]

"…בתחילה אין הבדל רב בין אדם פחדן לבין אדם אמיץ. ההבדל היחיד הוא שאדם פחדן מקשיב לפחדיו ופועל על-פיהם, ואדם אמיץ מניח אותם הצידה וממשיך הלאה. האדם האמיץ נכנס אל תוך הבלתי-ידוע למרות כל הפחדים. הוא מכיר את הפחדים. הם נמצאים שם.
הכניסה אל תוך הבלתי-ידוע מעניקה לך ריגוש. הלב מתחיל לפעום שוב בעוז; אתה שוב חי, חי לחלוטין. כל סיב בהוויתך חי, כי הסכמת להיענות לאתגר של הבלתי-ידוע. הפחדים נמצאים שם, אך אם תתמיד ותיענה לאתגר שוב ושוב, אט-אט ייעלמו הפחדים הללו."

"…יש פחדים רבים, אבל בעיקרון הם כולם נצרים של פחד אחד, ענפים מעץ אחד. שמו של העץ הוא מוות. ייתכן שאינך מודע לכך שהפחד הזה עוסק במוות, אבל כל פחד עוסק במוות. הפחד הוא רק צל. אולי לא ברור לך שאם אתה מפחד מפני פשיטת רגל, למעשה אתה מפחד שללא הכסף תהיה יותר פגיע למוות. הפחד מהמוות הוא ללא ספק הפחד העז ביותר וההרסני ביותר לאומץ שלך."

"…התבונן באנשים הנחשבים אמיצים. תגלה שעמוק בתוכם הם מפחדים. הם פשוט יצרו סביבם שריון. אומץ-לב אינו חוסר פחד, אלא פחד מוגן היטב, חסוי, מוקף שריון. כאשר נעלם הפחד, אתה נעשה נועז. אדם נועז הוא זה שלעולם אינו יוצר פחד אצל אדם אחר, ואינו מאפשר לאף אדם אחר ליצור פחד בו עצמו."

"…לחיות באופן מסוכן, פירושו לחיות. אם אינך חי באופן מסוכן, הרי שאינך חי כלל. החיים פורחים רק בצל הסכנה. החיים לעולם אינם פורחים מתוך בטחון; הם פורחים רק במצב של חוסר-בטחון. אם אתה מתחיל לחוש בטוח, אתה הופך לבריכה קפואה; האנרגיה שלך אינה זורמת יותר. אז אתה מפחד… כי אינך יודע אף פעם כיצד להיכנס לתוך הבלתי ידוע. ולמה להסתכן? הידוע בטוח יותר. אתה הופך כפייתי כלפי המוכר. אתה מרגיש כל העת שנמאס לך ממנו, אתה משתעמם ממנו, אתה מרגיש אומלל בתוכו, אבל עדיין הוא נראה מוכר ונוח. לפחות הוא ידוע. הבלתי-ידוע יוצר בך רעד. עצם המחשבה על הבלתי-ידוע גורמת לך להתחיל להרגיש בחוסר נוחות…"

"…מעט מאוד אנשים אנשים מודעים לכך שהם משועממים – והם אכן משועממים, משועממים לגמרי. כל אחד אחר מבחין בכך, מלבדם. לדעת שאתה משועמם זו התחלה מצויינת. משמעותו של השעמום היא שדרך החיים שלך אינה נכונה. לכן, כשמגיעים להבנה ש"אני משועמם ועלי לעשות דבר מה בקשר לכך", נחוצה טרנספורמציה כלשהי. אדם מרגיש משועמם כי הוא חי בתבניות מתות שניתנו לו על ידי אחרים. ותר עליהן, צא מהן והתחל לחיות על פי דרכיך. אין זו שאלה של כסף, עוצמה או מעמד. השאלה היא מה אתה רוצה לעשות באופן מהותי. עשה זאת מבלי להתיחס לתוצאות והשעמום שלך יעלם. מן הסתם, אתה עושה דברים בדרך "הנכונה", כפי שאתה אמור לבצע אותם. זו אבן-הפינה לשעמום. האנושות כולה משועממת, כי האדם שהיה אמור להיות מיסתיקן – הוא מתמטיקאי, האדם שהיה אמור להיות מתמטיקאי – הוא פוליטקאי והאדם שהיה אמור להיות משורר – הוא איש עסקים. כל אחד נמצא במקום אחר. אף אחד אינו נמצא היכן שהוא צריך להיות. אתה חייב לקחת סיכון. השעמום יכול להעלם ברגע אחד אם אתה מוכן לקחת סיכון. יש האומרים: חשוב פעמיים לפני שאתה קופץ. ואני אומר – קודם כל קפוץ, אחר כך תחשוב כמה שאתה רוצה!"

"…אינך יכול להיות נאמן אם אינך אמיץ. אינך יכול לאהוב אם אינך אמיץ. אינך יכול לתת אמון אם אינך אמיץ. אינך יכול לחקור את המציאות אם אינך אמיץ. לכן, אומץ חייב לבוא ראשון וכל השאר יבוא בעקבותיו…"

אוהבים את אושו? שונאים את אושו? אוהבים לשנוא את אושו? או שאולי בעצם רק פוחדים ממה שיש לו להגיד? אותי לפחות, ככשואלים היום מה ההפך מאהבה, אני עוצר, חושב, נזכר ואז אומר – פחד.

אם להשתמש במונחיו של הבחור, הספר "כושי בלאנטיס" עוסק בשעמום של אדם. אדם שאינו מודע לשעמום שלו. הוא יושב כל יום במשרד ויודע שרע לו, אך אינו אמיץ מספיק לקום ולעשות שינוי בחייו. הוא רועד מפחד! הספר לוקח את הגיבור והקורא יד ביד למסע אל המקום הכי חשוך, הכי נורא והכי מפחיד שיש. רק שם, אל מול הפחד הטהור והמזוקק, הוא מגלה את דמותו האמיתית. לומד לקבל אותה, לומד לאהוב אותה ומוצא גם את האומץ להתחיל בשינוי.
בספר כושי בלאנטיס 8 פרקים. את החלק הראשון של פרק א' קראתם בטור הקודם. להלן החלק השני.
פנים רבות לפחד. כך נראה הפחד הטהור והמזוקק שלי. איך נראה שלכם?

על סמטת הדלתות הבוחנות – חלק 2 (המשך מהטור הקודם)

דלת האוראקל נראתה כמו כל שאר הדלתות, רק שלצידה היה מותקן מכשיר לפריטת כסף, ממש כמו בחנויות של משחקי הוידאו. לא הבנתי בשביל מה אני צריך לפרוט כסף, אך הנחתי שלא סתם שמו פה כזו מכונה. פשפשתי בכיס המכנסיים. היו עלי ששה שקלים ועוד שני שטרות של חמישים, הכסף שמצאתי קודם בארון. במחשבה שקולה והגיונית החלטתי, כי בהתאם למצב בו אני נמצא, לא כדאי להשתולל ולכן שמרתי לי שטר אחד ליתר בטחון. את השאר פרטתי. המכונה השמיעה צלצולים ושלשלה חמישים וששה אסימונים. מתוך רמקול קטן, בצד המכונה, נשמעה הודעה מוקלטת בקול של גבר. ההודעה לא היתה ארוכה. למעשה זו היתה הודעה של מלה אחת בלבד: "הזהר!?"
מצויד בחמישים וששה אסימונים וחשש לא קטן, פתחתי את הדלת ונכנסתי פנימה.
הדלת מאחוריי נסגרה בטריקה חזקה ואת הכריזה לא שמעתי עוד. ניסיתי לחזור חזרה, אך הדלת ננעלה. מולי נפרש חדר גדול יחסית, מואר במנורת לַבָּה כתומה ובמרכזו ניצב מד חנייה ירקרק. ממש כמו אחד המדחנים בתל אביב.
"מה זאת הבדיחה הזאת?" קראתי בקול, "איפה האוראקל?"
ההסבר הכי הגיוני שיכולתי למצוא לכל הסיפור הזה, היה קשור ליום ההולדת שלי. הייתי בטוח שמישהו מותח אותי וכל רגע הוא עומד להדליק את האור ואז הוא וכל החברים יקפצו עלי ויצעקו 'מזל טוב'.
"אבל איך סחבו לפה את הארון שלי? ומאיפה השיגו את כל הציורים שלי מהגן?" שאלתי את עצמי שוב ושוב, כשאני בכל זאת מניח שאכן מדובר כאן במתיחה חולנית, שהופקה עבור תוכנית טלוויזיה או משהו.
המשכתי להסתובב בחדר, במטרה למצוא איזה סימן לספינקס, אבל כל מה שהיה שם, זה אותו מדחן ירקרק, רגיל ופשוט. בלית ברירה החלטתי לנסות. מה יכול להיות? על הצג של המדחן הופיע המספר חמש. הגיון פשוט אמר לי שזה התשלום שעלי לשלם. שלשלתי את האסימונים פנימה כשלפתע התצוגה נדלקה.
"ובכן, מהי שאלתך?" פנה אלי המדחן בקול מונוטוני צורם, שבקע מאיזה חריץ רמקול.
"מה זאת אומרת?" שאלתי בפליאה, "איפה האוראקל?"
"והתשובה היא: כאן מולך. אני הוא האוראקל."
"מה זהההההההה?" התחלתי לצחוק, "איזה מין אוראקל אתה?" המדחן לא הגיב. הוא רק כיבה את האור בתצוגה ורשם שם שוב את הספרה חמש.
"טוב בסדר, הבנתי. אתם יכולים לצאת עכשיו?" קראתי, כשאני מסתכל לכל עבר ומחכה שמשהו יקרה.
"ואתה," פניתי שוב אל המדחן, "עוד לא שאלתי כלום ואתה בולע לי חמישה אסימונים. איזה מן אוראקל דפוק אתה?" ונתתי בעיטה קלה לעמוד שלו. בינתיים שלשלתי עוד חמישה אסימונים.
המסך נדלק.
"ובכן, מהי שאלתך?" שאל האוראקל שוב והוסיף: "ואנא ממך, בפעם הבאה אל תבעט בי. אני מאוד רגיש."
"אני לא מאמין!" קראתי ושוב חיכיתי שכל רגע יקפצו עלי החברים, "לא רק שזרקו אותי פה ערום ברחוב, לא די שמסתלבטים עלי והביאו לי מדחן במקום אוראקל, אתה רוצה להגיד לי שאתה גם רגיש?"
"והתשובה היא: כן. אני רגיש מאד," ענה האוראקל ומנורת המסך כבתה.
"בוא'נה, אתה לא נורמלי!" דפקתי את היד במצח, "עוד לא שאלתי אותך כלום. מה אתה בולע לי ת'כסף?" הכנסתי עוד חמש ושאלתי את השאלה הבאה, בידיעה ברורה שמאחורי קולו של האוראקל מסתתר לו אחד מחבריי עם מיקרופון ומנסה לעבוד עלי.
"מדחן יקר, אוראקל חביב, האם אתה מודע לעובדה שאתה בן זונה חמדן, ובנוסף לכך גם פסיכופט לא קטן בכלל?"
"והתשובה היא: לא, אני לא," ענה לי בשיא הקרירות והמסך כבה. שמתי עוד חמישייה.
"אז מה זה הקטע הזה של הכסף? לא הייתי אמור קודם לעבור דרך שני שערים ורק אז לשאול אותך איזו שאלה קיומית?" כל העניין התחיל אפילו לשעשע אותי. אחרי הכל, לפחות עכשיו היה לי עם מי לדבר.
"והתשובה היא: תשמע, כבר אמרתי לך שאני רגיש, אך בנוסף לכך אני גם חסר סבלנות. עד לפני עשרים שנה בערך, באמת היו לי שני שערים וגם לבשתי צורה של ספינקס בגובה מאה מטר, אבל תבין, נמאס לי! אף אחד לא הצליח לעבור. פעם זה היה אחרת. פעם אנשים היו הרבה יותר אמיתיים. היום כולכם סובלים מחוסר ביטחון עצמי. כולכם חיים חיי שקר וזיוף. מה הפלא שאיש מכם לא הצליח להסתכל על עצמו במראת הקסם? כל יום הייתי צריך לשרוף עשרות אנשים בלייזר ולהריח את צחנת אלפי הגוויות ששכבו שם לרגלי. די, נמאס לי! החלטתי לשנות את הגישה ולפתוח מאפייה קטנה, לכבד אנשים בעוגיות ביתיות, לשבת אתם על כוס קפה ולדבר אתם מלב אל לב. לצערי הזמן עושה את שלו וגם זה לא החזיק יותר מדי זמן. לאנשים היום אין ערך לכלום. אף אחד בכלל לא הקשיב לי. כל מה שהעסיק אותם, היה כרסום העוגיות. אתה מבין, זהו הטבע האנושי. אם אתם לא משלמים, אתם לא מעריכים. לכן הגעתי למסקנה שעלי להגביל את תשובותיי, לדבר דרך רמקול ולענות לאנשים על שאלותיהם תמורת כסף. ככה גם אף אחד לא נשרף מהלייזר, או נכווה מהעוגיות ובינתיים אני נעשה עשיר. אחרי הכל, להיות מדחן זה עסק לא רע בכלל." המדחן סיים לדבר ואתו כבתה גם מנורת התצוגה. נותרתי המום ולא מפני שהצלחתי להוציא מהמדחן תשובה בת יותר ממשפט אחד, אלא בגלל הסקרנות שהצליח לעורר בי.
מיד שלשלתי עוד חמישייה לחריץ.
"ומה אתה מתכוון לעשות עם כל הכסף הזה? אבל רגע, לפני שאתה עונה לי, תעשה טובה ותפסיק לדבר כמו רובוט. זה ממש מעצבן."
"והתשובה היא: אני מצטער, אך בתוכנת הדיבור שהתקינו לי, כל תשובה מתחילה באותו אופן וחוץ מזה גם התקינו לי פה רמקול מונו חמישה עשר וואט של טרנזיסטור ולכן אני נשמע כמו רובוט. בנוגע לשאלתך, בכסף אני מתכוון לקנות את כל הסמטאות. אני עומד לפתוח רשת "אוראקלים-מדחנים" וכך להכפיל את הכנסותיי פי אלף לפחות."
המסך כבה ועליו הספרה חמש. שמתי עוד חמישייה.
"ומה אז? ואחרי שתהיה ממש, ממש, ממש עשיר. מה תעשה בכל הכסף הזה?"
"והתשובה היא: זה עדיין לא סגור, אבל נראה שאקנה עוד סמטאות כאלה במקומות אחרים."
שמתי עוד חמישייה.
"מה זאת אומרת? אתה רוצה להגיד לי שיש עוד מקומות כאלה בעולם?" לא ידעתי אם לקנות את השטויות שניסה למכור לי.
"והתשובה היא: בודאי. יש עוד המון מקומות כאלה."
חמישייה נוספת מצאה עצמה בדרך לחריץ, אבל אסימון אחד היה כנראה דפוק והוא כל הזמן השתלשל חזרה לתא הקטן הזה של העודף. שמתי אחר.
"כמה, כמה עוד מקומות כאלה יש בעולם?" שאלתי בזלזול קל.
"והתשובה היא: נכון להיום, יותר מששה מיליארד מקומות נוספים," ענה המדחן ברצינות גמורה והמסך שלו כבה. באתי כבר לשים עוד חמישייה, כי הנושא מאוד עניין אותי, אבל אז גיליתי שנשארו לי רק חמישה עשר אסימונים ואחד דפוק.
בלי ששמתי לב, בזבזתי את כל הכסף שלי בסמול-טוק עם מדחן אוראקל, הטוען שהוא רגיש ועם זאת חסר סבלנות ומדבר כמו רובוטריק. נפרדתי לרגע מהמדחן וניסיתי שוב לפתוח את הדלת דרכה נכנסתי. רציתי לפרוט עוד כסף, אך הדלת נשארה נעולה.
"יש לי עוד שלוש שאלות," מלמלתי לעצמי בדרכי חזרה. פתאום קלטתי מה היתה כוונתו של מכשיר פריטת הכסף בכניסה, כשאמר לי "הזהר." הנה באמת, בלי למצמץ עפו לי כבר ארבעים אסימונים. שלשלתי חמישה אסימונים פנימה, כשאחד מהם הוא הדפוק ממקודם. מנורת המסך נדלקה. נורא שמחתי שהאסימון הדפוק נקלט, אך מרוב התרגשות שכחתי מה בכלל רציתי לשאול. המדחן הזה הצליח לבלבל אותי לגמרי.
עמדתי כך רגעים ספורים בניסיון לחפש שאלה.
"ובכן, מהי שאלתך?" שאל המדחן בקול אדיש ומשועמם.
"רגע, רגע, תן לי עוד כמה שניות," ביקשתי בעודי חושב על שאלה. ואכן המשכתי לעמוד כך עוד שלוש שניות בדיוק, כשלפתע מנורת המסך כבתה.
"בוא'נה, מה אתה נכבה?" התחלתי לצרוח, "הלו, אתה שומע אותי? עוד לא שאלתי כלום." והקשתי ביד על המסך, "תדלק מיד! אני מדבר אליך! אתה שומע?" והבאתי בעיטה בכל הכוח לעמוד. לפתע מנורת המסך נדלקה והתחילה להבהב. לרגע שמחתי. זה עבד. ככה זה עם מכונות, לפעמים צריך גם לתת בעיטה למכונת שתייה, כדי שתצא הפחית. אך הפעם במקום פחית, נפל האסימון המקולקל אל תא העודף ומנורת המסך כבתה מיד. מרוב עצבים לא יכולתי לדבר. התחלתי להסתובב בחדר כשאני לא יודע בכלל מה אני מחפש. "נשארו לי שתי שאלות," חשבתי לעצמי ומוללתי בשיערי בעצבנות. רק כשנזכרתי בשביל מה בעצם נכנסתי הֵנה, רצתי אל המדחן ושמתי חמישה אסימונים נוספים.
"תקשיב לי ותקשיב לי טוב," אמרתי לו כשאני תוקע את פרצופי חצי סנטימטר ממנו כאילו אנחנו בטירונות, "איך אני יוצא מהמקום הזה? אני מסתובב פה כבר שעות. בוחן כל דלת בסמטאות האלה. איך אני יוצא מהמקום המטורף הזה?"
"והתשובה היא," אמר האוראקל, "התשובה היא שאני צריך קצת זמן לחשוב על זה." והמסך שלו נשאר דולק.
"מה? מה זאת אומרת אתה צריך זמן לחשוב על זה?" הייתי מופתע, "הרי אתה האוראקל, לא? אתה אמור לדעת הכל!"
"תשמע," אמר לי המדחן, "זה ייקח לי קצת זמן."
"תעשה לי טובה," אמרתי בחוסר סבלנות, "מה בסך הכל שאלתי? מה משמעות החיים? מי ברא את העולם? בסך הכל שאלתי אותך איך אני יוצא מפה!"
"נסה להבין," התחנן המדחן ובפעם הראשונה קולו המונוטוני נשמע מעט לחוץ, "אני צריך קצת זמן לחשוב על זה. זו לא שאלה פשוטה. מיליוני אנשים כמוך, כבר שאלו את השאלה הזו. רק בודדים מהם מצאו את הדרך החוצה. וגם אלה שיצאו לא יודעים בדיוק איך הם עשו את זה. תאמין לי. כדי לענות לך על השאלה הזאת אזדקק לשבעה עשר ימים בדיוק."
"לא, לא, לא!" הנפתי את ידי גבוה, "אני מכיר את הטריק הזה. מה אתה חושב, שלא קראתי את הספר 'מדריך הטרמפיסט לגלקסיה'? הרי אני ארקב פה שבעה עשר ימים ובסוף תגיד לי שהתשובה היא ארבעים ושתים. תשכח מזה, קבל ביטול. אני אשאל אותך שאלה אחרת." וכך, בעודי מסיים את המשפט, מנורת המסך כבתה! אשכרה כבתה. בלי בושה. המדחן החמדן הזה גנב לי עוד חמישה אסימונים ועל המסך שלו הופיעה שוב הספרה חמש. מיותר לציין ולרשום כאן את מספר הקללות ואת רמתן, שיצאו לי מהפה. המדחן קיבל כאלה קללות, שאפילו נהג מונית עם ותק של שלושים שנה על הכביש, היה עומד המום.
"איך הגעתי לפה בכלל?" שאלתי את עצמי בחרדה ובעטתי באחד מקירות החדר, "איפה אני? מה זה המקום הזה?"
כך, בלי ששמתי לב, שאלתי את עצמי שלוש שאלות. שלוש שאלות כל כך פשוטות, כל כך בסיסיות. אם רק היה לי קצת שכל, הייתי שואל את השאלות האלה מהתחלה, בלי להתפלסף עם האוראקל הזה שהפך למדחן.
"ומה בנוגע למסיבת ההפתעה? האם באמת מדובר כאן במתיחה חולנית, או שאולי חטפו אותי? ואולי אלה חייזרים?"
למרות חוסר האונים ודמעות ההיסטריה שכבר זלגו מעיניי, ניסיתי להירגע ולבחון את המצב בצורה שקולה והגיונית.
בידי אני אוחז ששה אסימונים, שאחד מהם דפוק. כסף שיספיק לי לשאלה אחת בלבד. אבל באיזו אבחר? איזו שאלה כדאי לי לשאול? רק עכשיו, אחרי עשר שאלות ששאלתי, הבנתי כמה יכול להיות קשה לנסח שאלה. שאלה אחת מסכנה, שהתשובה עליה תהיה מדויקת ושתתן את מלוא המידע הדרוש לי.
לפני שהחלטתי מה לשאול, לפני ששלשלתי את חמשת האסימונים הנותרים, נדלקה מנורת המסך והודעה קולית, בקולה של אותה אשה מבוגרת וצרודה, בקעה מתקרת החדר.
"עקב הרפורמות במיסוי, החליטה מועצת ההנהלה הבכירה על שינוי תעריפו של האוראקל ומעתה יעמוד הוא על…" על תצוגת המדחן הופיעה לפתע הספרה שש.
אפילו לא ניסיתי. מרוב תסכול וחוסר אונים אפילו לא ניסיתי לבדוק את האסימון הדפוק. פשוט התיישבתי שם וחיכיתי למשהו שיקרה.
"מילא לשבת ככה כמו אידיוט," חשבתי לעצמי, "אבל להחזיק ביד קופסת סיגריות כשאין לך אש, זה כבר הרבה יותר גרוע."
אני לא יודע כמה שעות ישבתי כך והמתנתי. לאט לאט עפעפיי נעשו כבדים ובלי ששמתי לב שקעתי בשינה עמוקה.
כשהתעוררתי מצאתי עצמי באולם גדול עם עוד מאות אנשים. חלקם בדיוק התעוררו, ממש כמוני. השאר נראו ערים לגמרי, אך לחוצים, כאילו מחכים בתור לרופא שיניים.
"מה העניינים, איפה אני, מה זה פה?" שאלתי בבלבול את הבחורה שישבה לידי ולא הצלחתי להבין, מדוע מצויר על פניה סימן כחול ענקי של שטף דם.
"אתה מת!" ענתה הבחורה בעצבנות והחלה לכסוס ציפורניים. נדמה היה כאילו היא הולכת לתלוש אותן ממקומן.

הראה עוד

62 thoughts on “(4) הטור של אייל עמית: האומץ לאהוב את הפחד”

  1. ניבניב –
    מת על התגובות המאזנות שלך, המכניסות לפופורציה, הנותנות תמיד הסבר שכלתני לדברים. אני אישית בן אדם של אמוציות. עובד מאוד מהבטן. כשאני פוגש אדם כמוך, המנתח דברים מהראש, זה פשוט מדהים אותי כל פעם מחדש. פשוט מרתק. איך אפשר לקרוא את אותו טקסט, לעמוד מול אותו אורקל, וכל אחד רואה משהו אחר לגמרי.
    הפירוש המטפורי (שלך) שנתת לאורקל (שלי) פשוט מדהים! "שנים מאוחר יותר אתה מבין שזה היה היום שבו עברת מילדות לבגרות." – חזק מאוד!
    בנוגע לחלק השני של תגובתך…. אני לא כ"כ סגור על התאוריה. אתה בעצם אומר שהאומץ נמצא רק בידי אלה החוקרים לבדם??? אינך חושב שדרוש אומץ לחקור בחו"ל? לדבר עם חייזרים? עם רוחות המתים??? יא בן אדם, ליטל ריספקט פור דה פיפל. זה דורש אכבר ביצים!
    לכל אחד אורקל משלו. לכל אחד שאלה משלו. לכל אחד יש פה מסלול חיים, אף אחד מאיתנו לא יכול לשפוט או להחליט בעבור מישהו איפה לחפש, את מי לשאול, כמה ומתי.
    דרוש המון אומץ לחקור לבדך. דרוש גם המון אומץ לדבר עם חייזירים. האומץ בא לידי ביטוי בעצם הרצון שלך לחקור ולא משנה באיזו דרך. העיקר אתה זז. העיקר אתה לא טומן ראשך בחול. אתה מספיק אמיץ ולא פוחד לשאול שאלות.
    תשובות – יש מיליון. זה כבר נושא אחר 🙂

    יעלה –
    הטור הזה משעמם אותך, עליכ!!!
    יאללה יאללה, שימי מים על האש. אני בא לקפה טייחים או קבלנים או איך שקוראים לזה. אני שותה עם אחד סוכר.
    תודה מותק.
    לא על הקפה.
    טוב, גם על הקפה, אבל בעיקר על ההתעניינות פה בטור.
    ותזמיני גם את רונית, היא מסננת אותי לאחרונה 🙂

    ובמעבר חד, אם כבר הזכרת את גלעד שליט – בסימן נס החנוכה הקרב ובא, מי יתן ויחזור אלינו הביתה בריא ושלם. בקרוב. בקרוב מאוד. אמן!

    נשיקות ואהבה לכולם
    אייל

  2. הי ניבניב .וולקום טו "דה קבלנים קפה"..-..לפני שאפרוש בשיא עוד "קטנה" האורקל הוא פנימי ההתבוננות באמת או העמידה מול שאלת החיים או האלוהות שנושא אותה האדם בפנימיות היא ענייןפנימיו. כמו באגדות…כך במיתוסים שמים את מרכיבינו הפנימיים בחוץ כדי שתהיה תמונה שהנפש יכולה לחות על מנת לעבור סוג של מסע חניכה .. כל הדמויות באגדה הם סימבוליות ובאות לשקף ארכיטיפים של הנפש ,
    כשאתה בועט באורקל ו אתה בועט לעצמך בעצם השוק- כואב ..מוריד אותך על נברכיים- האמת זה בריא
    אם השלת את עצמך ואכן המתחזה לאורקל הוא טוטם האשליות שלך ואז בבעיטה זה כמו בדיוואלי – מלא נפצים ..ואחר כך סוג של מוות ואחרי המוות לידה מחדש ככה כמו הכל רגע ורגה ואולי ראגה
    ואולי קצת מציאות צמרמורות..וקצת נחיתה לקרקע…
    ב4/1 ישביתו התלמידים את בתי הספר במחאה על 900 ימים בלי מושבה ובלי חופשית של גלעד שליט. זה מפחיד. לא מכירה אותו ומאוד מתגעגעת.
    שמחה מהולה בכאב גדול , על כך שהנוער מתעורר ובועט בטוטם האשליה של המציאות ההזויה שכולנו חיים בה .אושו שמושו ויעלה לה לה לה – ברינג דה בוי בק הום ?!!!!!!!.
    וכל השאר כרגע זה לוקסוס .

  3. אהבתי את המטפורה…. כ"כ פשוט וכ"כ נכון.
    לכל אחד מאיתנו יש איזה אורקל כזה בחיים, כזה שתמיד אנו רגילים לפנות אליו ולקבל תשובות על החיים. עד שביום בהיר אחד, אתה מגלה שגם הוא איננו יודע הכל. בהתחלה אתה מתעצבן , אח"כ מתבאס, ובסוף פשוט מאוכזב. שנים מאוחר יותר אתה מבין שזה היה היום שבו עברת מילדות לבגרות.

    חלק מהאנשים ינסו להחליףאת האורקל באורקל אחר, חלק פשוט יעדיפו לשכוח את השאלה, וחלק (מעטים מידי) יקחו את האומץ לחקור לבד.
    יש כאלה ביננו , שממשיכים לחפש עוד הרבה שנים…. ואם לא בארץ אז בחו"ל, ואם גם לא שם אז בחיזרים(חוצנים) , ואם גם זה לא מספיק אז לעיתים גם עם רוחות המתים ….

  4. העיקר שגררתי אותך מעמדת הצופה ואינו נראה…ניסיתי כמה אפשרויות , זרם התודעה עבד … ….עקיצה קטנה ממך תמיד מתקבלת באהבה- בעיקר בזכות ה' .אגב אתה מוזמן לנסות לעשות לי אימון ביוגראפי נראה אותך.. בכל מקרה גם אם תשתפן אפשר לצרף אותך לפורום קפה הטייחים של עמלמול ( נבקש ממנהלשקול את העניין)…

  5. העיקר קפה טייחים בקרוב וכל השאר – ירקות. חאפלה – הדלאי למה על תקן אלוהים אותו נפגוש מהצד השני אחרי הסקילה בוואדי ביחד עם אמה גם את טיך נת האן גם את פאפג'י גם את סרי אמו וסרי ממה וסריגמיש גם נכניס בשוונג את קרישנה מורטי ואשמח לפגוש את מס רוזנקרויצ ואת שטיינר גם את ישו ובודהה מוחמד ומשה ויוסי וזיכמיר ואת איל כגן וברונית וגלו והעיקר שגם נילי תבוא עם שמלה..תשמרי לי חומה…כזאת של נזירות לפני המוקד וכולם בשיקשוק ענק עם הצגה מיחודת של הידית עם הריקרישנה הארי פוטר והרי המזוהם והרי החדשות.
    יהיו בחורציקים וזאבות אחושלוקי יהיה במבה וביסלי ועוגות ופשטידות אורגניות ביודינמיות ובאר התה והמון ילדים שמחים וכלבים וחתולים ועורב ונשר פיל ונמר. אולי גם קוף וגם כל המגיבים והמגבות והמפחדים והאוהבים – חג שמייח מר וגברת לורנס ועמלמול תזמיני את כל האלים והאלות את תור וציפור את מנו ומינה …טוב די כבר ..אבל גם את רמנה ויש עוד כמה..מקווה שהם גם בעניין הקפה וקצת חושומור , שלי החליד כבר לגמרי

  6. יעלה, את האורקל ואני הקסנדרה.ואולי ההפך… המקהלה מדברת ההיבריס יצא מכלל שליטה ואף אחד לא מצטט את הדלאי לאמה. למה?יש כאן גברים גיבורים שמתגברים ואולי מתבגרים ויש חיצים טבולים בבום ובומבה ….מחלקים חיבוקים ואהבות חינם…והעיקר לא לפחד כלל…

  7. איזה כיף לפגוש כאן את"הילדה", כבר היה שווה.
    כולם מדהימים נפלאים חכמים ויודעים את התורה
    אני מוכנה ולומדת מכל אחד וגם אפילו מאושו , ולמרות שיש לי טעם אחר , אני מאוד אוהבת את הרעיון של זורבה דבודהה. לומדת מהקופאית בסופר מבחורציקים מזאבות ושועלים מהרעים והטובים מהילדים הו הילדים , מקבצן ומורה כזה או אחר ממאפרות זהב ומסיגריות גולדפלייק מאמנות ואמנים נגריות ורתעיות סופרות ועורכות דין מהאקס המטורף של חברה שלי והרבה המון ממנה ומעמלמול וגלו וכוכו ומהשמלות של נילי ומאיך שהפה שלה זז כשהיא מדברת וכל המוטרפים האחרים ומכווולכם מכל אדם ואדמית יש מה ללמוד לא כך? יחד עם זאת …אם אני לא מסתפקת ב"שיאווו" ו"מדהים" ו,אתה מלך" נדונתי לסקילה שרפה ומיתות משונות , תודה לאל שאני בחברת עמלמולית ונוכל לצחוק כל הדרך לגהנום הגרופיז
    מה לעשות שלא מוכנה להתעלף מכל הגיג וציטוט , ואם אני מזמינה חיצים מורעלים, כדי תהיה אתנחתא מהכתיבה מהזרימה ..זה לא נורא קטן עלי גם אם אתן שם וכתובת .. נראה לי שלשלוח קצת חיצים שיוצרים וייב שמזמן לא היה כאן זה לא רע ואני לא מחזירה אף מילה בחזרה וזו לא התנצלות.
    ולחץ הישיר – מזל שלאיל יש יותר חוש הומור מלחץ הילדותי הזה.. .. וזה עניין כאן – הכל כל כך רציני אבוי…נראה לי שלבחורציק לגברת שאני יש דיאלוג לא רע גם אם אנחנו מתמרפקים
    וגם אם בא לי להביא לו כפה שהוא מתחבא מאחורי אושו … סתאאאם

  8. הי,

    כמי שנמצאת מחוץ לחופש המתפרץ והגועש של המושבה, ללא שום קשר לתוכנים שניכתבו ולמידת הסכמתי איתם כן או לא, נראה שמתפספסת כאן מטרת הבלוג (והבלוגים ביכלל) העיקרית וחבל, מה שמשאיר טעם רע ומוציא את החשק לקחת חלק בדיון מחשבתי אישי פילוסופי שבא מנבכי מחשבתנו ונשמתנו…
    ולך אייל, הכותב האמיץ שחושף את יצירתו ולו במעט את הלכי נפשו, אין כל שליטה על כך וזה ממש לא הוגן !!!!!!!בקיצור אייל-טייק איט איזי, זה לפעמים טבעם של מקומות קטנים ורק שזה לא יקצץ את מעיין היצירה והשיתוף שלך.
    ואתם הטוקטוביסטים, ביקורת על אושו יכולה להתקבל בברכה גם מבלי לשפוט את מצטטיו …-תאירו אותנו במחשבותיכם ואל תלבו סתם אש כי מיד יהיה מי שירוץ לכבותה…

    שיתחיל סופשבוע מאיר ונעים וחמים לכולם.

  9. רונית יקרה, בדרך כלל אנו חץ תלת ראשי רק שאתמול הנשמה לא השתתפה בחגיגה, רק נפש ומיינד….כשהנשמה נוכחת אנו לא מגיבות ברעילות, מן הסתם…
    אייל יקר, ל"טראבל מייקר" אין פוטנציאל להיות מדהים, הוא מדהים ,בכל רגע ורגע, אנו לא שוללות את קיומו , קיומו מבורך, ניסינו לשקף את המקומות שממנו הגיבו.
    עמלמול, הילדה תמיד נמצאת שם ולא משנה מה הגיל הכרונולוגי, חבקי אותה….
    שבת שלום ומבורכת על פרדס חנה כרכור

  10. לכבוד: חץ רעיל ישיר שלא במסווה של אהבה –
    אני לא יודע מי את (אתם), אבל מדברייך אני מניח שאת מכאן. מקומית וותיקה, מכירה היטב את הנפשות הפועלות והמגיבות. אני מניח שהדברים שלך נועדו אלי ולא בהכרח "לילדות הרעות שאוהבות לזעזע". אז קודם כל, תודה. מאוד נעים לשמוע שיש כאן מישהו שרואה את התמונה הרחבה, שרוצה להקשיב גם אם הדברים לא מוצאים חן בעניו תמיד. יש כאלה. ויש גם אחרים. יש כאלה שצריכים לצעוק ולבעוט ויש כאלה שיושבים בשקט בפינה. יש כאלה שמגרדים את הראש ויש כאלה שהכל משעמם אותם. יש עוד הרבה אנשים בעולם. האדם הוא יצור מדהים. רב גוני ועמוק. לכל אחד עולם. לכל אחד השקפת עולם.
    אני די חדש פה. לאט לאט מכיר את הנפשות הפועלות. עמלמול דואגת לספר לי מי היא. כך גם יעלה. בסדר. הבנתי. אני מתחיל להבין. ובכל זאת, גם להן יש תכלית. גם לחציה של יעלה יש תפקיד. גם ל"טראבל-מייקר" הכי גדול בכיתה יש תפקיד. ועוד יותר מזה – "לטראבל-מייקר" הכי גדול בכיתה יש את הפוטנציאל להיות האדם הכי מבריק והכי מדהים שיש.
    מי שפספס, מי שלא מבין על איזו תכלית אני מדבר, מוזמן להציץ בדברים שנאמרו בטור 2 – https://local-blog.co.il/home/?p=2205

    חשוב לי להזכיר פה לכולם שזהו טור של אהבה. אני מעלה פה רעיונות, מציף שאלות, דן בנושאים שלפעמים קשה מאוד לדבר עליהם כמו פחד, כמו אומץ, כמו מוות… אני לא מצפה שהתגובות יהיו רכות ונעימות תמיד. נושאים קשים ומורכבים גוררים תגובות קשות ומורכבות.
    עדיין, בואו ננסה לשמור טיפה על כבודם של בני אדם. כתיבת טוקבקים דומה מאוד לנהיגה במכונית. אנחנו יכולים לצפור, לעקוף, לחתוך, לעשות מה שאנחנו רוצים כי "אף אחד לא רואה אותנו בתוך קופסת הפח הזו". אף אחד גם לא רואה אותנו מאחורי המחשב. אנחנו אנונימים ולכן גם אפשר ומותר להגיב באלימות. אם המכונית הייתה שקופה לגמרי, אם הטוקבקים היו כוללים את השם המלא של המגיב פלוס כתובת הבית שלו ומספר הטלון וחשבון הבנק שלו – אנשים היו הרבה פחות מרשים לעצמם. אז המכונית לא שקופה והטוקבק לא שקוף. בואו אנחנו לפחות ננסה לשמור על טון של אהבה. כבוד מינימלי גם למישהו שאנחנו לא מכירים. גם לקופאית בסופר, גם לילד הקבצן בצומת, גם לאותו בחור מרחוב עמל 8 שכותב את הטור הזה, קונה באותו סופר שאתם קונים, ממתין בתור באותו דואר, באותה קופת חולים. עמלמול, לפני שאת מגיבה. קחי רגע אוויר. נסי לדמיין אותי עומד מולך. את רואה אותי ואני רואה אותך. האם היית מגיבה באותה עוצמה, אומרת לי את אותן מילים? אולי כן, אני לא יודע.
    יאללה, דיברתי מספיק. מקווה שמשהו יחלחל. חייב לעוף עכשיו. נשיקות, אהבה, נמלים וחיבוקים לכככככווווווווווווללללםםם
    אייל
    🙂

  11. זה כמו להאשים את העובדים בזבל שהם מלוכלכים.
    לא שכחתי להביא יצירה- לא הבאתי .
    אני לא אוהבת במיוחד לזעזע אני אוהבת מאד להגיד את מה שאני חושבת. אם מה שאני חושבת מזעזע …זה בשביל אחרים להחליט.ואני כבר די מזמן לא ילדה…לשמחתי.

  12. חץ רעיל (ועוד דו ראשי), שלום. לפחות עמליה ויעלה מגיבות בשמן האמיתי. בקשר לציפור שלחשה לכן – אל תאמינו לה. היא פשוט לא טרחה לחפש ולמצוא את היצירה של עמליה פה באתר ובכלל, שמובאת בכל כך הרבה אופנים. בקיצור, הפוסל במומו פוסל. ואם זה ברבים אינקוגניטו אז ב כ ל ל

  13. ולמה ,תגיד לי אייל, למה את אלוהים אפשר לפגוש רק בצד השני.??? אני הולכת לישון ואומרת לילה טוב לאלוהים וקמה בבוקר והוא היא הם מציץ אלי בברכה..
    והשפה העברית הסקסיסטית לא עושה כאן חסד והישות האלוהית היא זכרית – אבל אני פוגשת אותו כל הזמן ואין לי שום כוונות לחכות ל"תחנה הבאה" בשביל לפגוש אותו. ואתה??

  14. כמה שזה אין להיכנס באושו. ואני גם מבינה למה. במיוחד שאחריו צצו כמו פטריות רעל כלמיני מיני גורואים דמויי. דבר אחד אני רוצה להגיד עליו. האיש פעל את פעולתו בשנות בשבעים הפוריטניות עדיין. והביא להכרה את הדיון במין, בביטוי רגשי ובקתרזיס במיוחד אחרי המלחמות. עבודתו המבורכת קושרת חוטים עדינים בין הגוף לנפש להכרה המודעת. העבודה הגופנית שהוא פיתח נוכחת היום בחלקים ובניצוצות בכל כך הרבה תוכניות לימוד וסדנאות, שאפילו שכחנו מה המקור. ושיחותיו מלאות חוכמה גבוהה, שנכון, קוראת תיגר על מערכות החשיבה ועל המבנה החברתי הקיימים. אז מה. בזכות אותו פורץ גבולות, פרצנו גם את של עצמנו, ואני מדברת על האנושות ככלל.
    אני לא סניאסית, אפילו לא קרובה. אבל מלאה בהערכה לאיש ולפועלו. אני חושבת שהוא סלל דרך עבור כולנו. וזה לא מכבד אף אחד מאיתנו לירוק לבאר של ההתפתחות האנושית. רוב האנשים לא מכיר אפילו את החומרים שלו וניזון משמועות ומ"שנאת תופעת הגורו". ומי שרוצה מוזמן להציץ בסרט הזה שאותי מאד ריגש, שנעשה בשנות השבעים.
    http://video.google.com/videoplay?docid=1916549395176220097&hl=iw
    ולגבי הטור, בשבילי אייל עמית מיישר כל עיגול אפשרי. וזו לא מחמאה לצערי. איך מורתי הזקנה והחכמה לתנועה אומרת: בעולם אין קווים ישרים. יש קימורים ותנועות. אבל בכל זאת שמחה על הדיון העירני. לשם כך התכנסנו.

  15. יעלה –
    הבנתי אותך בומבה. את לא רוצה ציטוטים של אנשים מתים. את רוצה רק מורה רוחני שפיו ליבו ומעשיו שווים. אני מצטער, אבל את אלוהים בכבודו ובעצמו תוכלי לפגוש רק בצד השני 🙂
    מאין לך לדעת שיש כאן מורים כאלה. את ישנה איתם בלילה? את עוקבת אחריהם עם מצלמה כל היום? שימי כל בן אדם תחת מיקרוסקופ ותגלי שם דברים שיזעזעו אותך.
    שאלת השאלות היא דרך איזה מיקרוסקופ את בוחרת להסתכל ומה את רוצה לראות.
    את רואה מאפרה.
    אני רואה גאונות.
    מי צודק?
    שנינו.
    מי טועה?
    שנינו גם כן.
    יעלה, אז איי סייד ביפור. נקסט טיים אי ווי דו בטר. דונט גיב אפ!
    זאבות, זאבים – צאו מהמערות שלכם. העירו את אורקלים הרדומים. אאאאאאאאאאאאאווווווווווווווווווו
    לילה טוב
    🙂

  16. האמת היא שכשמדובר במורה רוחני כן חשוב, לי לפחות, שפיו ליבו ומעשיו שווים ויש כאלה אז למה להסתפק בפחות
    אושו ,מבחינתי, הוא המאפרה – אמנם יצוקת זהב אבל מאפרה. ואני אשמח אם זה מרגיז מישהו …
    זה לא שלא היה לו דבר או שניים לאמר אבל הבל הפה לא מאפשר להקשיב.
    אצל רופא מנתח אני מורדמת אז לא מפריע לי…אבל האמת שיהיה לי קשה לאבד את ההכרה מתחת לידי מנתח אם נודע לי בטעות שהוא לא אדם מוסרי, שלא יגנוב לי איזה כליה ..
    גם שירה מקבלת רב מימדיות כשמסתבר שהנ"ל היה סוטה..אבל היא עומדת בפני עצמה…
    אצל מורה רוחני אני דורשת שלא יהה פער , אם הוא קיים הוא יכול להיות כל מני דברים מגניבים ומפתחים בשביל אנשים מסוימים אבל מורה רוחני הוא לא , יש בילבול "קל" ולכן גם אינפלציה במורים רוחניים שמדמינים שהם ראו את האור – ולא שמו לב שזה היה הצ'קלאקה של הניידת ..או הפרוזקטור של החניה.
    הרוח הפועלת דרך מעשיהם של בני אדם , כך רוחם ניכרת
    אם יש פעולה לא מוסרית , תאבת בצע ומין הידע הופך קליפה -ציטוט אם תרצה..ולכן מי שמביא אותו הוא אולי נשא . לא תמיד ברור איזה כוחות פועלים דרכו ..מורה נו…אי אם טו אולד פור דיס אי גס..ובשבילי המילה הזו מקודשת…..
    חזרתי מסיבוב ברחבי סובב בקעת הנדיב ולא מצאתי מדחנים . חזרתי לחיק עמלמול שהיא לא רחמנית כמוני , אבל עדיין גילתה מידה של איפוק…
    איל מתוק אתה בוודאי בחורציק ואין עם זה כל בעיה , אנחנו בעד הבחורציקים ומה שהם מזמנים לנו , בעיקר להשתעשע להתפתות ולעשות אתנחות – לעיתים קומית…
    אני ממשיכה להציק כי אני שובחוזרת – רוצה נתח חיים אמיתי ….רוצה דיבור על מה שמכירים מבפנים ..וכל הזאבות והזאב שרוחשות שם בחוץ ומתאפקוות ..יאללה אקשן תעירו את האורקלים שלכם או שגם אני אפרוש בבדידות ואתנחם בפנטזיה על השמלה של נילי או אולי על נילי עצמה.

  17. זה מדהים אותי, כל פעם מחדש, איך הגברת עמלמול והגברת יעלה שולחות חיצים רעילים, היישר מן האגו ,במסווה של דיון פילוסופי, עאלק. יעלה- הכל אחד, הספר "שלך" לא יותר טוב מהספר "שלו", "יו קן דו בטר" המתנשא וישר אחריו ההצטנעות המזוייפת " אבל מי אני שאומר לך מה לעשות"? נו, בחייך, ממש אפשר להתקדם. מותר לו להיות בציטוטים ומותר לך להיות בחוויה וכולם ממש בסדר ואין נכון ולא נכון, יש רק מה שיש…. עמלמול- אולי תפתיעי אותנו ותכתבי משהו נחמד על מישהו ?לשם שינוי? אל תדאגי, זה לא יהרוס לך את הרפיוטיישן, רשמנו לפנינו שאת הילדה הרעה שאוהבת לזעזע, דרך אגב, יש ציפור שמסתובבת ולוחשת שהגעת למעגל אמנים עם ביקורת בוטה חוצבת להבות על יצירותיהם ומשום מה שכחת להביא איזו יצירה שלך למעגל, משום מה? זה זמן קשב….
    ואתה אייל, גבר גבר, אנחנו מבסוטיות ממך לגמרי ,ולא על מה שאתה כותב, בהכרח, אלא על זה שאתה כותב. והאש של עמלמול לא מחממת אותנו בכלל ובטח שלא מאירה, היא דווקא מעציבה קצת…

  18. עמלמול –
    כמה אש. איזה כיף!
    זה בדיוק, אבל בדיוק המסר שניסיתי להעביר בקטע שקראת (שהוא אגב חלק מהפרק הראשון בספר). כמו שאת מתארת לעצמך, העלילה רק התחילה. הכרת את הדמות. את הבחור הזה שמנסה לקנות ידע בכסף!!!! בדיוק!!!!!! קלטת בול!!!! הוא אלים, הוא לא מבין מה זאת אהבה, הוא ילדותי, אין לו שום יראת כבוד. בדיוק!!!! זה הבן אדם!!!
    לא שאלת את עצמך מה קרה לשאותו בחור בהמשך הסיפור? גם כשאת רואה סרט בקולנוע את שוברת את הכלים וקמה אחרי 3 דקות. לא טורחת לראות את ההמשך…? סבלנות עמלמול. יש פה סיפור. יש פה תהליך. זה לא הנזיר שמכר את הפרארי שלו. זה אדם פשוט. רגיל. ממוצע מינוס. הוא לא מגלה את האור כבר בעמוד הראשון של הספר. זה לוקח זמן.
    האורקל של ויקיפידיה והאורקל שלי (מהקטע שקראת) הם אותו אורקל. רק צריך קצת סבלנות, בהמשך הספר את מגלה את זה 🙂
    ובנוגע למשפט האחרון על אושו – כשאותו רופא יושב מולך, מעשן כמו קטר והמאפרה שלו עולה על גדותיה והוא אומר לך לשמור על הבריאות – את שומרת עליה או לא? כי את יודעת, יש המון רופאים כאלה. פרופסורים גדולים, מנתחי לב בכירים שבכל הזדמנות רצים החוצה ושואבים סגריה. שניה אח"כ נכנסים לחדר ועושים צינטור לחולה ומצילים לו את החיים. הרופא של סבא שלי היה כזה. גם הרופא שיניים שלי שכטיונר לא קטן. רופא בחסד עליון! כפי הנראה, גם את נפלת לבור של "מי היה אושו. אושו האדם". לא על זה דיברתי. נסי להפריד את הדברים. דיברתי על התאוריה של אושו ולא על מי הוא היה ואיך הוא חי.
    עמלמול יקרה, בסוף עוד נהיה החברים הכי טובים. המון אהבה ותודה על האש שלך. היא מחממת ומאירה אותי.

  19. שכה יהיה לי טוב ,כבר מזמן לא נתקלתי בכתיבה כל כך אניגמאטית. אני עוברת כאן שוב ושוב ,על הכותרת ,על ההתרחשות, על הסימבוליקה ולא מצליחה לחבר דבר לרצף שאני יכולה להגיד בסופו-..אהה…ולהניד בראשי בסוג של הבנה או הסכמה או התפעלות או… משהו. וגם לא ההפך. וואלה..אולי זה מהדברים האלה שאין להם ההפך.[אז מה באמת ההפך של שמיים..עוד תשובה אניגמאטית-"… תמצא תשובות מרתקות …"[או לא]…
    ויקיפדיה- אורקל,מקום בו אומר האל את דברו.
    ואני מוצאת כאן שיחה שמזכירה איזה דיון חצי סאחבקי עם המפקד שלך במילואים. סוג של זילזול וחוסר יראת כבוד יחד עם רצון [ילדותי?] לקבל תשובות מגורם חיצוני,-אולי בעל ידע או סמכות אבל לא בטוח אז בוא ונבדוק באמת את הכוח שלו.וכשהוא מהסס לרגע בתשובתו-אלימות מתונה מגיעה. בחזקת" חוסך שבטו שונא אורקלו." מין -אני אראה לו מה זה להיות הססן,וחסר ביטחון כזה..

    איפה האומץ? איפה הפחד? איפה האהבה? יש כאן סיפור על אדם שמנסה לקנות תשובות וידע בכסף. דבר שלא יוביל ,בשום מצב ובשום תנאי ל הארה כלשהי.יש כאן רצון לקבל תשובות מהמוכן מחד וצורך מידי לערער על סמכותו של המשיב ועל כל הסיטואציה.
    יש כאן דיאלוג שמתנהל בין דמות בגיל הנעורים[ מנטאלית ]ובין הורה .
    אז מה בעצם אתה עושה שם? ולמה.

    ואני לתומי חשבתי שאל האורקל באים ביראת כבוד אין סופית מתוך נכונות להקשיב גם אם לא בהכרח להבין את דברו.

    ואושו- אושו מזכיר לי את הרופא הזה שאומר לך לשמור על הבריאות והמאפרה שלו עולה על גדותיה בדלי סיגריות..

  20. אני לא יודעת אם ההפך או ניגוד, היא המילה הנכונה, אבל אין לי ספק שאהבה מדחיקה את הפחד למקום הרבה פחות חשוב מזה שהוא לקח לעצמו. גם אם לרגעים, או לתקופות, אהבה ממלאת אותנו פנימה ומחזירה לנו את הכח שכמעט שכחנו שיש לנו. אז האומץ הוא שלנו ולא צריך להתאמץ בשבילו..
    אייל, תודה.

  21. אני –
    תחושת הבגידה היא קשה. תחושה של החמצה, של פספוס. אדם ללא מצפון, ללא יושר פנימי, יתקשה להבין את התחושה הזו. נראה שמצפון לא חסר לך, ויושר פנימי יש לך בשפע. ומבלי ששמת לב, עשית עכשיו בדיוק את מה שהיית צריכה לעשות כדי לשחרר את התחושות האלה. פירסמת את השיר הזה, ביקשת מעצמך סליחה. פשוט ככה. בכזאת קלות. עכשיו, נותר רק לך רק לקבל את ההתנצלות. לסלוח לעצמך באמת.
    ואז… ואז הפחד כבר לא כזה מפחיד. הוא פשוט שם. כמו הצל של השמש, כמו האור של הירח. מלווה אותך תמיד. לפעמים מנסה לשים לך רגל, אבל את כבר יודעת מתי לדלג, מתי להתכופף, מתי פשוט להמשיך הלאה. הפחד הוא הצל של הנפש שלך. חלק ממך. תאהבי את עצמך ועל הדרך תאהבי גם אותו.
    תודה ששיתפת. שיר מקסים, כנה, אמיתי.

  22. הי תומר
    העלת שאלה מעניינת מאוד. באמת מה ההפך משמיים? אני משוכנע שאם תקדיש לזה קצת זמן, תגלה תשובות מרתקות.
    בנוגע ל"הגדרות הפילוסופיות שנותנות כח מדומה לאנשים חלשים נפשית" – בזכות אותם אנשים בדיוק יש לך היום מחשב בבית, טלוויזיה לראות בה את בובליל, טלפון לדבר איתו, בגדים יפים ללבוש, אוכל בסופר, קצף באמבטיה, שמן לעשות את הגב ובקבוק מעוצב לשים בו את השמן…
    יא בן אדם, בלי הפילוסופיה היית נשאר ברברי שחיי היום במערה ואוכל רגל של דב לארוחת ערב.
    ואגב, אף אחד לא רב כאן. חלילה. זהו טור של אהבה. מה שיערה כתבה לי זה מקסים ואני מודה לה מאוד.
    גם לך.

  23. שלום אייל… הפחד לעיתים יכול לשתק והכי מפחיד הפחד מהפחד כי אז נשארים תקועים, והנה משהו שכתבתי בעבר וכעת נזכרתי בהקשר לדבריך…

    בגדתי בך על כל המשתמע מכך

    ועל כך אני אכולת שנאה עצמית , עצב ורחמים

    דמעותיי הרבות לא מצליחות להטביע את צרותיי

    התרחקתי שניסית להתקרב, ברחתי ונפגעתי

    ניסיתי להשקיט את המחשבות שאכלו אותי

    מבפנים ובחוץ

    לא הקשבתי, הדחקתי, הכחשתי

    לא רציתי להודות שרע לי,

    שהרסתי כל פיסת אהבה שצמחה בקרבי

    מנסה בכל הכוח לנסות ליצור שינוי להכות על חטא

    להיטמע בהתגשמות החיים

    להתאמץ למען האומץ

    סליחה שבגדתי בך נפש יקרה שלי

    לא עשיתי מספיק למענך

    רוצה להעז ולהפסיק לפחד

    להיות אני.

    השיר לא מדבר על בגידה במישהו אלא בעצמך…

  24. כנראה שהגדרות פילוסופיות זה מה שטוב לנו,,רפי נפש שכמונו, אז במה נעסוק אם לא בזה?
    ניסיתי לעבור לתה צמחים וזה לא הניע את הדיון בכיוון שמאפשר מדורה וקנקן תה שאולי יחמם גם את הסובבים..בנתים אני אמורה לצאת ולחפש מדחן מדבר ולתת לו בעיטה.

  25. חברים חברים לא לריב…..
    מה קורה פה בטור הזה?!!? בן אדם אחד ממציא לי ניגודים חדשים אחר ניהיה לי פילוסוף.

    איך בדיוק פחד זה ההיפך מאהבה? אם אני לא גבוה אני נמוך, אם אני לא שמן אני רזה, אם אני לא צנוע אני חמדן, אם אני לא אוהב אז אני מפחד????? שטויות! אולי לא שונא – נכון… אבל גם לא פוחד. לאהבה אין ההיפך – לא לכל דבר יש ניגוד. מה ההפך משמיים? אדמה או החלל?

    בקיצור, גשו לענין תעשו מה שטוב לכם ולסובבים (חשוב לא פחות) ותפסיקו להתעסק בהגדרות פילוסופיות שנותנות כח מדומה לאנשים חלשים נפשית.

    יאאלה ביי

  26. יעלה
    נקסט טיים אי וויל דו בטר. איי פרומיס 🙂
    עם זאת, אל נא תקלי בכוח הציטוט. כפי הנראה עברת המון בחייך, ראית המון, שמעת המון… והנה פתאום בא לו בחורצ'יק קטן המצטט את אושו וחושב שגילה את אמריקה. אז סבבה יעלה, אני שמח מאוד שלא חידשתי לך כלום, אבל את יכולה להסתכל על זה גם קצת אחרת – עבורך הטור ההספציפי הזה עשוי לשמש כרענון קל, תזכורת, אולי סתם נקיון קטן במפדפים המאובקים של המוח… לפעמים זה מאוד כיף לקרוא את אותו ספר פעמיים, לצפות באוטו סרט 3 פעמים. כל פעם רואים משהו חדש. משהו שלא שמת לב אליו קודם. ואולי לא. יש כאלה שמספיקה להם פעם אחת בלבד.
    לוקח את ההערות שלך. לומד מהן. גדל מהן. מקווה מאוד שבגיל העמידה אזכור כמוך את הדברים, או שלפחות מישהו יזכיר לי…
    ובנוגע לאורקל שלך – תני לו בעיטה בעמוד וגמרנו. ככה זה עם מכונות 🙂

  27. מכיוון שאנחנו מכירים שנים אתה וודאי יודע שזה מאוד מתאים לי טו טיז א ליטל ביט…
    כמי שחיה שנים בין ציטוט לציטוט וניסתה להתחבר דרך זה לרוח הגדולה, ולמה שהתגלה לי בהמשך כאחת מדרכי הפוסטמודריניסטים – גיליתי שמשהו מתרחש דווקא בין הציטוטים ושם מצאתי את קולי האילם, הענוג הצרוד העילג והמקוטע.
    אחרי שאתגרת אותי עם סיפור גיל 12 שלך שהיה בו הכל , הבטחת דיון מרתק ומה שקיבלתי זו הרצאה של אושו , אין לי בעיה עם אושו או מורים נפלאים אחרים שרק רוחם מרחפת כאן , או עם הרצאות..אין לי ויכוחים עם המצוטט …. אחרי שעברת על פני כל דלתות הידע ואין ספק שיש לך הרבה מזה- תבלע את הידע ותביא אותו דרך מערכת העיכול שלך , דרך החוויה שלך . לאפשר דיון אמיץ ונוקב מתוך החוויות שלנו מתוך הלמידה שלנו .. כמו שהבטחת -התאכזבתי- האמת , אם היינו מכירים הייתי אומרת לך ככה ישר – יו קן דו בטר -אבל מי אני שאומר לך מה לעשות … ולדוברי האנגלית – זו אינה ביקורת ספרותית , לעיתים הציטוט פותח לעיתים הוא סוגר – בכך שאומר לעצמי,, מממ מעניין … ואעבור לדיון המקסים על השמלות של נילי שהן אמיצות ביותר.
    האורקל שלי בימים אילו שואל – קפה או קופי ואני 17 עידנים מנסה איך שהוא לחזור לתה צמחים…
    האורקל שלך נשמע לי כמו הג'יני זה ששואלים אותו – האורקל לעניות דעתי שם לפניך את שאלת חייך ודיר בלאק אור וויט – שלא תדע את התשובה …בקלילות אייל אני כבר בגיל העמידה ..

  28. די נו, יעלה, לא מתאים לך. מהמשפט הראשון שלך אני מבין שבגלל שאושו מת, אז גם ציטוטיו החכמים והדיון על הפחד מתו איתו???
    או שיש לי בעיות בהבנת הנקרא, או שלא הסברת את עצמך טוב, או שהסברת מצויין ואני לא מאמין שכתבת את זה.

    "פחד כאב וחברים אחרים" – רשמתי!

    שמח שהאורקל (שלי!!!) הצליח לסקרן אותך. מה האורקל שלך היה שואל אותך?

  29. גם אושו כבר מת והדיון על הפחד שהיה חי מת בזרועות הגרשיים המביאות ציטוטים, חכמים ככל שיהיו, הם כבר מתים . יש ספר אחד פחד כאב וחברים אחרים ..
    מה שאהבתי שם זה את גודלו של הפחד, אם הוא מפלצת משתקת או כמו קוף קט על הכתף – כזה שעוזר להשאר ער… האם נחליף ציטוטים או באומץ רב נצא למסע
    הפחד שלי כרגע הוא שמרוב מילים נשאר במקום והפחד יתעצם לו בחשכה .. מקנוניות בין לאומיות משבבים ששולטים בבני אדם מטרור בחוץ ובפנים מעוני קור ומחלה מלב סגור.
    הנטיה שלי היא להכנס ליער ולגלות שצללי העצים הם צללי עצים ולא מפלצות ואנסים.
    יש קסם בחשכה יש ניצוץ בתוך הפחד,של הטמרה יש לנוע לנוע ולהסכים לכאב ולהסכים לפחד להיות מאוד ער , בזכותו של הפחד שחבר לאומץ הלב להיות מאוד עניו ואז כל הפחד שבעולם ימוג לתוך נקודה קטנטנה ויתהפך לאהבה . והאורקל שלך – הוא לא שאל כלום ?

כתיבת תגובה

Close