השימושון

טיפים למיחזור

אפרת מאור (מי את, יקירתי?) שולחת לי מדי פעם אימיילים שקשורים בסביבה ובאקולוגיה. האחרון שבהם מוצלח במיוחד, מברנש עלום בשם ווילף. קבלו:

שלום,

לאחרונה שמתי לב כי כמות האשפה שהבית שלי מייצר מתאימה יותר למשפחה מהעשירון העליון עם שלושה ילדים ולא לזוג סטודנטים, וכך, יחד עם השביתה שעשתה אותי לאדם טרחן ומשועמם, החלטתי להכריז מלחמה על הזבל שלי, בעיקר סביב נושא המחזור.
מתוך הנחה שכולם רוצים לעשות את זה, אבל לאף אחד אין כח להתכתב עם תאגידי המחזור, נראה כי מאחר ועשיתי את זה לאורך השבועות האחרונים אין סיבה שאם
אגיש לכם את המסקנות לא תיישמו אותן גם (לפחות את אלו שנוח לכם ליישם):

בקבוקים ומיכלי משקה – כולם יודעים שאפשר לזרוק בקבוקי ליטר וחצי למיכלי הבקבוקים הפזורים ברחבי הארץ. מסתבר שאפשר לשים שם הרבה יותר:
בתחתית כל מיכל פלסטיק (וזה כולל גם שמפו, שקיות חלב, סבון נוזלי, סלסלת פירות וכיו"ב) אמורה להופיע ספרה בתוך משולש, המייצגת את החומר ממנו עשוי הכלי. כל עוד הספרה שונה מ-3 (המייצגת את החומר פי.וי.סי), ניתן לזרוק את הכלי למיכלי מחזור הבקבוקים. כך ניתן לזרוק גם מיכלי סבון, מרכך כביסה, ואקונומיקה שונים למשל. בקישור הבא תוכלו למצוא עוד קצת פירוט.

אגב, שתי נקודות מעניינות נוספות:
1. כבר אין צורך להפריד את הפקק מהבקבוק כשזורקים אותו למיכל – המכונות החדשות של אביב עושות זאת אוטומטית.
2. אם רוצים לחסוך מקום בבית, אפשר לשטח את הבקבוק – הדבר לא פוגע בתהליך המחזור (חשוב לציין – עדיף לשטח מאשר למעוך, שכן כחלק מהתהליך מסירים את
התוית מהבקבוק, וזה יותר קשה כשהבקבוק מעוך ולא מושטח).
המידע הוצלב עם תאגיד אביב, האחראי (יחד עם אל"ה) למיכלי האיסוף ברחבי הארץ.

קרטונים – למרות שמיכלי איסוף הקרטונים התמעטו בנוף העירוני לאחרונה, נראה כי משתלם להתאמץ גם בכיוון זה. על פי תאגיד אמניר, המפעיל העיקרי של נקודות איסוף הקרטונים בארץ, ניתן לזרוק למיכלים את כל סוגי הקרטון למעט קרטוני חלב ומיצים. זה כולל גם קרטוני קורנפלקס ואריזות מוצרי חשמל למשל.
בנוסף, זה עשוי להשפיע על בחירתכם האם לקנות מוצר באריזה שאיננה ניתנת למחזור או לקנותו ארוז בקרטון שכזה. אם אינכם יודעים איפה למצוא את מיכל הקרטונים הקרוב אליכם, נסו לחפש באינטרנט (התקשיתי להוציא מאמניר רשימה כזו).

נייר – בניגוד לדעה הרווחת כי יש רק סוגי נייר מסוימים שניתן להשליך למיכלים של אמניר, מסתבר כי ניתן להשליך כל סוג נייר לשם. זה כולל ניירות
כרומו, פרסומות, עיתונים, ניירות משרדיים וכיו"ב. המידע הוצלב עם תאגיד אמניר.

פסולת אלקטרונית – למרות שמדובר באחוז זעום מאד מהאשפה, חשוב לציין אותה, שכן פסולת אלקטרונית מכילה בדרך כלל מתכות כבדות שגורמות לכך שבהשלכה רגילה תחלחלנה לאדמה ולמי התהום. הפתרון – לזרוק את הפסולת האלקטרונית במוקדי האיסוף המיועדים לכך. בתל-אביב זה מאד נוח, כי יש מרכז איסוף בחסות העיריה. בשאר המקומות פחות. כאן ניתן למצוא את המקומות בכל עיר/רשות. לי אישית יצא לזרוק מסך ככה. כיף חיים.

טיפים נוספים בנושאי מחזור וצמצום אשפה:

1. עדיף סוללות נטענות. אם כבר סוללות מתכלות, יש כמעט בכל בי"ס לידם מקום מגורכם מתקן לאיסוף סוללות כאלה.
2. לבעלי החצר או הגג – ניתן להרכיב קומפוסטר שמצמצם משמעותית את כמות הפסולת האורגנית המושלכת. מידע נוסף כאן.

3. בסופרים – לא לקחת שקיות חדשות כל פעם. אפשר להביא שוב את אותן שקיות מהבית, או לחילופין להשיג תיק בד למצרכים.
4. לחשוב אריזות – בקניות, לקנות מוצרים חסכוניים (חסכוני גם בכסף וגם בפלסטיק) או לקנות מוצרים הארוזים בקרטון.

עד כאן להפעם. אולי בפעם הבאה (אם לא תיגמר השביתה) אני אכתוב על בניית טורבינת רוח לטעינת מכשיר סלולארי (אני בודק את זה בינתיים).

ווילף.

הראה עוד

24 thoughts on “טיפים למיחזור”

  1. קרטונים – באלונית מאחורי הבורגר ראנצ או איך שקוראים לו, בגן שמואל , במרכז פרדס חנה ליד אחד בדולר וגם ברחבת הכורכר של השוק הישן(ליד פרדסנטר), היה פעם מול מרכז החנויות הקטן ברחוב המושב כרכור . יש מי שממליץ לחפות את השבילים והמקומות בחצר שלא רוצים שיצמח שם , שוטחים את הקרטון ועליו מניחים גזם ועלים.הוא יתמזג די מהר עם האדמה ויעשיר אותה, זמן טוב בעונת הגשמים
    נייר- מול הכניסה לחניה הדרומית של תחנת הרכבת בנימינה.
    עיתונים – למי שיש תנור עצים – מגלגלים את העיתון לגליל , מרטיבים ומייבשים , אחר כך הוא מתנהג כמו בול עץ.

  2. לפי מה שזכור לי – מהבקבוקים ללא פיקדון – כ-10% נאספים למיחזור. מהבקבוקים עם פיקדון – כ-60% נאספים למיחזור. לכן נראה שלא ניתן לסמוך רק על הרצון הטוב של הציבור ולבטל את חוק הפיקדון.
    כיום מדובר על הרחבת חוק הפיקדון לבקבוקים של 1.5 ליטר. אם הדבר יתבצע, ברור שחברת אביב תיפגע, מכיוון שהיא מתבססת על איסוף וולנטרי של בקבוקים כאלה. לכן ברור שנציג החברה יעלה טענות נגד חוק הפיקדון.
    חברת אביב אינה ממחזרת את כל הבקבוקים שהיא אוספת. לדוגמא, אין לה מה לעשות עם הבקבוקים הכחולים של המים המינרליים והיא מיצאת אותם לסין.
    בכל מקרה, הפעילות של חברת אביב היא פעילות חשובה ומבורכת.

  3. "כל עוד הספרה שונה מ-3 (המייצגת את החומר פי.וי.סי), ניתן לזרוק את הכלי למיכלי מחזור הבקבוקים"
    זה לא נכון! דיברתי עכשיו עם תאגיד אביב. מכיוון שהם לא סומכים על הציבור לבדוק את המספר, ומכיוון שאין להם זמן שהעובדים במיון יחפשו מספר על כל דבר שמגיע אליהם, הם פשוט זורקים כל מה שלא בצורה של בקבוק.
    🙁
    לדבריהם, אין בארץ אף חברה אחרת שממחזרת פלסטיק, כך שמלעשה כל פלסטיק שאינו בקבוק – אחת דינו להיזרק.
    🙁 🙁 🙁
    (אם המשרד לאיות הסביבה יואיל בטובו לבטל את חוק הפיקדון, ישתלם להם לגדול ולמחזר גם דברים אחרים – ככה האיש אמר)
    אז אין מה לעשות עם כל הפלסטיקים שאני שומרת… מישהו רוצה אותם אולי?

  4. רשמים מאורוויל
    כולם משתמשים בנורות החדשות , מפרידים פסולת – אורגני נייר פלסטיק זכוכית..אחר..ויש בכל מקבץ בתים או בכל בית מרכז איסוף כשעיקר העול והאחריות על המשתמש , גזם לא מפנים אלא מרכזים וקוצצים לחיפויים וקומפוסט
    קונים דווקא באריזות קטנות ובמידה, כולל ירקות ופירות -את מה שמבשלים ליום יומיים הקרובים
    גם המקרר קטן.. הפלסטיק של האריזות , גם הוא מתכלה וכמובן יש תיקי בד ואין שקיות
    את כל המכשירים שנשארים בסטנד ביי – מכבים בלילה , חוץ מבמונסון – החשמל הזעיר שומר על המכשיר יבש
    שלא לדבר על בתים סולארים ,אנרגית רוח ..
    תכנון עתידי של בתים עם גגות ירוקים – דשא..
    תכנון שכונות לדור הצעיר והמזדקן שלכל 4 בתים המיועדים לבודדים וזוגות – יש מטבח משותף ואיזור שרות ומכבסה משותפת
    ועוד.. מעורר!!

  5. אני מזמינה אתכם להיכנס לאתר חדש שעלה רק בימים האחרונים- http://www.hamutradim.co.il
    מעין במה לכל המוטרדים בענייני איכות סביבה ובעיקר ההתחממות הגלובלית המאיימת על כולנו. זה מקום להתבטא בנושאים שמטרידים, לתרום טיפים, לשאול שאלות, וגם סרטונים חביבים לאללה בנושא איכות סביבה. http://www.hamutradim.co.il

  6. אני אישית לא מאמינה בתיקשור שלך, ואני חושבת שחשוב שלא כל אחד יסתגר במשבצת האישית שלו אלא ינסה לקחת יותר אחריות. כשאני מנסה להשפיע על האנשים שסביבי לעשות קצת יותר, מה שרובם אומרים לי זה משהו בסגנון של "במילא אף אחד לא עושה שום דבר, אז כבר לא משנה שגם אני אזהם/אלכלך/וכו'". ועם גישה כזאת לא נגיע רחוק. והכי חשוב, מילא אנחנו, תחשבי על העולם שמחכה לילדים שלנו.

  7. אני אישית לא מאמינה בכל הדיבור הזה ואין לי עניין להכנס לדיון האקולוגי הגלובאלי. אני לא רוצה לנסוע לטייל בין הררי זבל,זה הכל. וכן- אנחנו נמצאים בסוף עידן האקלים הנוח ובתחילת משהו חדש.ואני חוזרת לתיקשור -שאיך שאני מבינה אותו אומר תדאגו לשנות את שניתן לשינוי אצלכם בלי לדאוג לכל העולם.ולהזכירך -גם הדינוזאורים לא שרדו התחממות גלובאלית וכנראה שגם אנחנו לא.כך מתקדם לו העולם למטרתו העלומה .

  8. הבעיה היא שהנזק לסביבה מתקדם הרבה יותר מהר מאשר מתקדמים מעגלי ההתיחסות האקולוגית שלך. אנחנו כבר משלמים ביוקר על איכות הסביבה הירודה שלנו. אנחנו כבר סובלים מ"ההתחממות הגלובלית" מזיהום האוויר, מזיהום האדמה, מזיהום מקורות המים. ואם אנחנו גדלנו בסביבה נקייה יחסית, תחשבי על הילדים שלנו שכבר מגיל אפס נושמים אוויר מזוהם ואוכלים אוכל עם כל מיני הורמונים וחומרי ריסוס. צריך לפעול כבר היום ולא לחכות.

  9. נאמר לנו פעם ,בתיקשור, שמכיוון שאנחנו לא יכולים לאהוב את כולם,די לנו אם נאהב את האנשים סביבינו,והם יאהבו את אלה שסביבם וכך הלאה.וכך יווצרו מעגלים של אור אהבה שנוגעים זה בזה ואולי אפילו חופפים במידת מה.אז אותו הדבר אם הזבל.אם ניצור את מעזלי ההתיחסות האקולוגית שלנו ,איש איש בפינתו-יש סיכוי טוב שהמעגלים יגעו זה בזה ואולי אפילו יחפפו במידת מה.ומכיוון שמדורה אני אדליק כך או כך אני מעדיפה לעשות זאת עם הניירת של הבנק.
    והמועצה -אם רק תתרח לשלוח פקח לפינתההדריםנוה מיכאל ולקנוס את משליכי הפסולת בציבור שמשאירים שם הררי זבל אחת לשבוע-תתעשר .

  10. גם המועצה אחראית. אסור להסיר ממנה את האחריות. אם בחדרה יכולה העיריה לקחת ברצינות את הנושא אז גם אצלנו אפשר. אני עושה את המקסימום שאני יכולה לעשות מבחינת צמצום צריכה ומיחזור, ואולי גם את ועוד כמה משוגעים לדבר כמונו. הבעיה היא שבסיכומו של דבר אנחנו מיעוט ומה שאנחנו עושים הוא טיפה בים. הרוב המכריע של התושבים בישוב לא עושים כמונו מתוך חוסר מודעות, חוסר איכפתיות, חוסר יכולת וכו'. אם המועצה היתה מפזרת בישוב מתקנים למיחזור פלסטיק, זכוכית, מתכות, בגדים, מכשירי אלקטרוניקה ועוד (כפי שמקובל בישובים אחרים) זה היה מגביר את המודעות ואת האפשרות למחזר. חבל שהמועצה לא מבינה שקידום המיחזור ישתלם לה בסופו של דבר.
    ודרך אגב, לדעתי המדורות והקמינים אולי מצמצמים את כמות הפסולת אבל גורמים לזיהום אוויר.

  11. חיה-נכון שתודעת המיחזור של המועצה מוגבלת,וזה כ"אנדר סטייטמנט"מובהק אבל בואי לא נעביר את האחריות אליהם. יש להם מספיק מה לעשות.אם כל אחד בביתו ובסביבתו ידאג להקטנת נפח הפסולת,להפרדת פסולת אורגנית מפסולת לא אורגנית ויצמצם את צריכת המוצרים הארוזים בפלסטיקים וקלקרים כבר עשינו מעשה ואפילו המועצה תרויח מכל העניין.בחדרה רבים האנשים שגרים בבתים משותפים-קשה יותר להתארגן בבית משותף על קומפוסטר או על איזה מדורה מלבבת ששורפים בה את גלילי הנייר טואלט. אבל במחוזותינו-כל גינה והקומפוסטר שלה והמדורות והקמינים ידלקו בעוז עם כל הקרטונים של הקורנפלקס והמכתבים מהבנק. העניין הוא לא למחזר אלא לא ליצר פסולת.לחשוב על איך נמנעים מיצירת הררי הזבל ולא מה לעשות עם הפסולת.

  12. "מוריקים יקרים"… כל כך פשוט וקל. כל מה שנדרש מכול אחת ואחד מאיתנו זו רק מודעות.
    וחינוך- כמובן…
    חדרה, עירי, הרימה לאחרונה את דגל המיחזור לרמת התודעה, כול כל הרבה מעשים עוד נדרשים אבל עם המודעות ננצח! כל הכבוד על טיפים קלים ויישימים. תודה! דורית זיני

  13. בקיץ גרנו בבית ללא רשתות בגלל החתולים שאהבו אוד את המטבח שלנו הפסקנו לאכול בשר עוף ודגים. כמות האשפה ירדה מאוד. כשעברנו בית הפח היה שבור והחלטנו לוותר על הפח. הקומפוסט אוכל את כל האוכל הצמחוני ואת השאר – שקית זבל אחת בשבוע השכנים מוכנים לאמץ לפח שלהם. לפני כמה שנים לא הייתי מאמינה שזה אפשרי בכלל לייצר רק שקית אשפה אחת בשבוע. ואם כך אני בטוחה שאפשר עוד להוריד את הכמות.

  14. קניתי לי המון שקיות "בד" כאלה בחנות של ה"הכל בדולאר". הו עולות 2 ש"ח בלבד לשקית. פיזרתי באוטו כמה ,בתיק אחת או שתיים ועכשו כשאני צריכה שקית ניילון אני צריכה לבקש מהשכנה.וגם אצל הירקן כבר התרגלו שהכל אני שמה בקרטון ולא בשקיות.שוקלים הכל ביחד וזה אפילו יוצא יותר זול.כל כך פשוט.

כתיבת תגובה

Close