חינוךילדיםסביבה וקהילה

יש חינוך אחר

אז מה בעצם תפקיד החינוך?

מה בסך הכל ביקשתי כאמא לילדה שהתחילה שנה שעברה את דרכה בכיתה א'.
ששנות בית הספר לא תהיינה טראומתיות? שתאהב ללכת לבית הספר? שיהיה נעים חברתית? שתרכוש כלים בסיסיים למשל לקרוא ולכתוב? שתהיה מוגנת? שתשמר סקרנות בריאה? האם ביקשתי מספיק…

לילה, חזרתי בהיי מטורף מכנס IDEC 2010 הכנס הבינלאומי ה-18 לחינוך דמוקרטי שלמזלי נערך פה בתל-אביב אחרי שנים בהן הסתובב ברחבי העולם (הכנס הראשון ב93 נערך בחדרה) עם תחושה שחינוך הוא תהליך שחייב לצקת משמעות בחיינו, לא רק להימנע מליצור נזקים וזכותי וחובתי לרצות עבור ילדי הרבה יותר!

הייתי במפגש בו סיפר קאגקי אסאקורה על אוניברסיטת SHURE בטוקיו, שנוסדה כמקום של לימוד שאינו מחלק תארים אקדמיים, בה הסטודנטים מחליטים על הקורסים שילמדו באוניברסיטה, על גובה שכר הלימוד, ומגייסים את היועצים החיצוניים שילוו את תהליך הלימוד. מטרת הלימוד באוניברסיטה היא לענות על שתי שאלות מי אני? ומה הערכים שלי? קורסים כמו תאטרון, קולנוע או סוציולוגיה הם רק כלי במסע המאוד אישי הזה. התלמיד מסיים את לימודיו באוניברסיטת SHURE כשהוא מרגיש שהוא הגיע לתשובה מספקת לשאלות הללו.

הייתי גם בפרזנטציה של טל בן שחר מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, שסיפר על שתי שאלות שעיצבו את דרכו האקדמית: למה אני לא מאושר? ואיך אוכל להפוך למאושר? לפי טל תפקיד החינוך ליצור אנשים מאושרים, האושר נוצר תוך חיזוק החוסן הנפשי והקניית ייעוד ומטרה. יצאתי מעולם 70 בסמינר הקיבוצים עם תחושת וואו!!! לא בעולם אוטופי, לא בחו"ל כאן ועכשיו קורה משהו נורא משמעותי וזה נקרא חינוך.

נכנסתי הביתה והסתערתי על המחשב. חיפשתי את ההרצאה של פטריק דיקסון שבזמנו נראתה לי כמו הארץ המובטחת – פסגת השאיפות אך מחוץ לתחום. הוא עסק בשאלה: האם החינוך מכין את ילדינו לחיים? האם אנו מציידים אותם ביכולת להצליח במערכות יחסים ארוכות? האם אנו מציידים אותם בסוד האושר הפנימי? וסיים בהשקפתו על תפקיד החינוך:

אנחנו מחנכים למען עולם טוב יותר, לאדם, למשפחתו לקהילה ובסופו של דבר לאנושות כולה. אנו מחנכים מתוך האמונה שהאנשים אותם אנו מחנכים יעשו היסטוריה, שהם יניחו את הבסיס והערכים שיקיימו את האנושות מאות שנים וההחלטות שהם יקבלו יהיו מקור השראה לדורות.

כל מה שנותר לי זה לומר אמן!

[מאת לילי בוטמן]

תגיות
הראה עוד

11 thoughts on “יש חינוך אחר”

  1. מחפשת ידע ועזרה לגבי החינוך הבייתי דרך האינטרנט.
    אשמח לאינפורמציה מתאימה לילד נבון בן 10 ,שהיה תלמיד בביהס הדמוקרטי בחדרה.ועזב בתחילת שנת הלימודים הנוכחית לרגל טיול לחו"ל לזמן בילתי מוגבל.כרגע אנחנו מסיימים את כיתה ד בעזרת חוברות לימוד שרכשנו בארץ,וזהוא עוד קצת והם ניגמרות….מה עושים?????????????

  2. נשמע מעניין

    רציתי לספר בהזדמנות לספר על בית-חניכה (מחינוך לחניכה) שפתחתי עם עוד שני שותפים (שותף ושותפה) בעין-עירון.

    תחומי הלימוד הם האומנויות השונות, כולל אומנויות לחימה רכות על הידע הפנימי שלהן, השתלבות עם הטבע ושיטת הלימוד מחברת את שלל התחומים הנלמדים לכלל שלמות רב-גונית אחת.

  3. תודה , איזה כייף להיות חלק מהדברים הנכונים שהעולם מזמן לנו. ולגבי האיידק לא מאוחר ביום שבת יש מרחב פתוח, נבוא עם הילדים. ב 9:30 פרלמנט שיחליט איפה יתקיים האיידק בעוד שנתיים. ב10:30 מתחיל סבב ראשון של סדנאות מתוך שלושה סבבים. יש סדנאות למבוגרים וילדים עשרות סדנאות ואנשים מכל העולם משיהו מחדרה נותן סדנא על הארי פוטר שהוא נתן גם בפסטיבל הפנטזיה, אהוד מקרית אונו נותן סדנא על משחקי חצר ובוץ , אני הולכת לשמוע סדנא של בית ספר מהולנד שיש להם את השם המדהים Knowmads על איך יראו הknowmads בישראל , שהרי קיימות היא תמיד מקומית. בסמינר הקיבוצים ילדים חינם מבוגרים 75 ש"ח, יהיה יום מקסים בואו

כתיבת תגובה

Close