אקולוגיהבעלי מקצוע

לידיעת מדליקי התנורים

[רונית]

היורה שירד בעוצמה בשבוע שעבר השאיר אותי במצב תודעה של צרצר: שוב החורף מתקרב ולא עשיתי כלום כדי לשנות את מצב החימום בבית ממזגן + רדיאטורים לתנור עצים. מהיובש הטכני לאש אמיתית ומחממת בבית, שנותנת תחושת הימלטות מהתלות בחברת החשמל. שלא לדבר על החיסכון, הנועם המתפצפץ בסלון, האיסוף המשפחתי והזיכרון השבטי.

התנור של ורד ודוד לב

כמו כל שנה בסתיו, המחשבה על התקנת תנור עצים מציפה שאלות: איזה תנור כדאי? איזה תנור אפשר? האם יד שניה? האם דוד שעבר הסבה? האם יצוק? ומה ההבדל בין יצוק לסתם בנוי? והאם זה לא ווג'ראס להתקין קמין בבית שכור? ומה נעשה כשנעבור דירה?

בשנה שעברה התגשם לי החלום באופן חלקי: תנור בעבודה.
אילנה והנס העבירו ל"מקום בזמן" את הקמין האגדי, ששימש את הסטודיו של פלסטיק פלוס וניצל מהשריפה הגדולה. מצופה בנטיפי מלט, זועק לשיפוץ ולהתאמה, קראנו אליו את הדוקטור: בועז יכין. נפח אומן ומאסטר לתנורים, שליטש אותו וחידש אותו ויפייף אותו וסידר אותו, ככה בקטנה.

(בתמונה: הקמין של ורד ודוד לב, כרכור. מעניין מה יתבשל בו יום אחד לצהריים…) 

בועז יכין בונה תנורים כבר 25 שנים, מכל הסוגים. ביניהם מערכות קמין מורכבות – כולל כאלה שמחממות את המים בבית וזורקות אויר חם דרך תעלות חכמות. הוא עושה הסבה גם לתנורי נפט, ומתאים את העיצוב והתכנון למיקומו בבית ולגודל הבית. מניסיונו המצטבר, בועז נותן כאן טיפים לחימום הבית בתנור עצים לקראת החורף:

תנור איכותיי ומשוכלל

לבחירת תנורי איכותי יש להקפיד על מספר דברים:

– גודל הפתח של התנור צריך להיות גדול מספיק כדי שיאפשר הכנסת עצים גדולים ולא רק עצים קטנים, וזאת על מנת שהאש תבער לאורך זמן ללא צורך בטיפול בה בתדירות גבוהה. למשל ללילה.

– הסגירה של הדלת ופתחי האוויר חייבים להיות בעלי אפשרות לאיטום כמעט מוחלט.

– צריך לבדוק שיש אפשרויות לויסות נוח של כניסת האוויר לתא הבערה וזאת לשליטה ובקרה של גובה הלהבה  – מה שמביא לחיסכון משמעותי בעץ.

–  יש לבדוק שאגן האיסוף לאפר גדול מספיק כדי שיאפשר ניקוי פעם בחודש (לא צריך יותר).  לא מומלץ מגירת אפר, תמיד האפר מתפזר בבית. זה לא נוח ופוגע באיטום התנור. יעה ברזל ודלי פשוט יעשו את העבודה.

(בתמונה: "קמין עם נשמה של בנאדם, לא ייאמן, הסקיצה המצויירת כל כך דומה לתוצאה הסופית.  אני פשוט המום" – שרון, מוצא עלית)

ניצול החום ופיזורו בבית:

– כדי לקבל ניצול גבוה של חום התנור, עליו להיות בעל שטח פנים גדול ככל האפשר וזאת ע"י דרכים שונות – צינורות פנימיים, צלעות על דפנות התנור ועוד ע"פ העיצוב הרצוי. ככל ששטח הפנים גדול יותר כך פיזור החום טוב יותר ועל כן חסכוני יותר.

– במידה והתנור אינו תנור יצוק, עובי דפנות התנור צריך להיות לפחות 4 מילמטר. אין הבדל משמעותי בין תנור יצוק לתנור שאינו יצוק למעט שתנור יצוק מיוצר בתהליך תעשיתי.

–  חייב להיות מדף עשן. מדף העשן הינו פלטת ברזל אשר נמצאת בתוך התנור, בין פתח הארובה לתא הבערה. מדף העשן גורם לכך שלא יפלט עשן לתוך חלל הבית בזמן פתיחת דלת התנור, וכן יוצר עיכוב לחום שלא יפלט ישירות דרך הארובה.

– למי שיש תקרה מספיק גבוהה מומלץ מאוד לשים מאורר תקרה דו כיווני כדי להוריד את החום המתפזר בחלקו העליון של הבית בחורף (ולמשוך את החום בקיץ מאידך).

התנור מביתה של מעצבת הפנים תמי שלוש. זהו תנור נפש שעבר הסבה לתנור עצים. נעשה שימוש בדלת המקורית.

הארובה:

– גודל הארובה חייב להיות לא פחות מ16 ס"מ עדיף 2021 ס"מ.

– יש להקפיד להוציא את הארובה ישר ככול הניתן, במידה ואין ברירה יש לעלות בזוויות של 45 מעלות. כמו כן יש חשיבות לאיכות הארובה – תמיד עדיף צינור ברזל בעל דופן עבה.

– חשוב שיהיה משנק (צ'וק) לויסות יציאת העשן בארובה. וזאת כדי שתהיה אפשרות לפתוח את הארובה למקסימום בזמן ההדלקה ולאחר מכן לצמצם את השאיבה כדי שהחום שבורח דרכה יהיה קטן ככל האפשר.

–  יש לבודד את הארובה בחלק שיוצא מהבית וזאת על מנת למנוע התקררות של הארובה ויצירת עיבוי של האדים היוצאים בזמן שריפת עץ לח או רטוב. דבר הגורם לסתימת הארובה ולתפקוד לקוי של התנור.

(בתמונה: התנור מביתה של מעצבת הפנים תמי שלוש. בפרדס חנה.  זהו תנור נפט שעבר הסבה לתנור עצים, תוך שימוש  בדלת המקורית. המגירה היא חלק מקורי מהתנור הישן,  היתה במקור ונשארה כאלמנט עיצובי –  פתח דקורטיבי אליו ניתן להכניס דברים לחימום).

הערות כלליות:

– כדאי לתכנן את מערכת החימום הקמינית של הבית כבר בשלב התכנית האדריכלית. ככה אפשר לשתול תשתיות במחירים נמוכים.

– אפשר להסב תנור נפט לתנור עצים! תוך שימור האלמנטים העיצוביים (דלת, זכוכיות) – מה שמוזיל עלויות.

– חשוב שאת הארובה והתנור יתקין מתקין מקצועי בכדי למנוע שריפות ותאונות אחרות.

לפרטים נוספים, שאלות והתייעצויות – בועז יכין: 054-7458948 ואימייל: boazyakin@walla.com

 

תגיות
הראה עוד

1 thought on “לידיעת מדליקי התנורים”

כתיבת תגובה

Close