זוגיות ומשפחהנשיםסביבה וקהילהסדנאות, קורסים, חוגים

לקראת בת מצווה

[מאת: אילה בן אליעזר]

כל נערה יהודיה עוברת במהלך חייה, במסע ההתבגרות שלה, תחנת דרך חשובה ביותר הנקראת בת-מצווה.
בת המצווה היא לא רק יומולדת גדולה יותר והזדמנות לעשות חגיגה, אלא הזדמנות לעצירה והתבוננות בדרכה של הנערה, באופן החינוך שלה, בערכים ובמידות שהיא מצוידת בהם וכן באפשרות למלא את הסל הפנימי שלה בעצות טובות וברכות לקראת הפיכתה להיות אישה, אישה יהודייה.
המושג אישה יהודיה הוטען במהלך השנים במטען רב. ננסה להניח לכל אותם עניינים ולהתייחס אליו בפשטות: אישה המשתייכת לעם היהודי.

בכל התרבויות ישנו טקס התבגרות הנועד לתת למתבגר אומץ ובטחון וכן תחושת אחריות, אך אנו נתבונן בדרכה המיוחדת של המסורת שלנו לצייד את הנערה המתבגרת.
בעבר היה על הנער או הנערה להביא סימני התבגרות גופניים שמעידים על צמיחתו ומאפשרים לו להיות שותף בקהילת הבוגרים. בשל חוסר הצניעות שהתלווה לדבר קבעו חכמינו את הגיל הממוצע – הבנים בגיל 13 והבנות בגיל 12.
מכאן נבין שגיל מצווה הוא אות ההצטרפות למעגל הבוגר.

הכניסה לעולם הבוגר הינו תהליך לא קל עבור המתבגר ועבור סביבתו. העולם היהודי מכוון אותנו להזמין את הבוגר הצעיר בתקופה זו למצוא משמעות והשראה לגדילה שלו, לתת לו כיוון וכוח לדרך שעליו לעבור, להזמין אותו לעולם מלא וגדוש בטוב, לשושלת ארוכה, לערכים, לאנשים משמעותיים שסובבים אותו ורוצים בטובתו ולידע שיוכל להיעזר בו בעולם המבוגרים.

דרכו של הנער מכוונת כלפי הקהילה, ולכן בעולם היהודי מוטל עליו לעלות לתורה לפני הקהל, לשאת דרשה ולהניח תפילין.
אצל הנערה התהליך פנימי ואישי יותר. האישה ביהדות משולה לירח, ללבנה. הלבנה מאירה בלילה, מקום השקט והסוד. הירח משתנה לעיננו וכל יום נגלה אלינו בצורתו החדשה.

אין הכוונה שהנערה לא יכולה להתממש בחיי הקהילה (או שהנער לא צריך להכיר בכוחות הפנימיים שלו), אלא שמפתחות הכוח של הנערה הם פנימיותה. על כן, המצוות המיוחדות לה קשורות בערכים חשובים ומשמעותיים כגון: ראיית הטוב, נתינה, התחדשות ועוד, שתפקידם לחבר אותה למעיין הנביעה האישי שלה ומתוכה החוצה, למעגלים נוספים.

נתבונן בביטוי המוכר לנו: "בת מצווה" ודרכו נוכל להבין את הדברים.
אנו רגילים לחשוב על המילה 'מצווה' כאומרת רק ציווי. דיבור חיצוני שכופה עלינו משהו. אולם תורת הסוד היהודית העמיקה במושג 'מצווה' וגילתה בו פנים חדשים, פנימיים יותר:
1. צוותא – צוות, חיבור.
2. עצה טובה.
המצווה נועדה לחבר אותנו לחלקים הטובים והנעלים שבתוכנו, לתת כלים לחיבור עמוק יותר אל עצמנו וכפועל יוצא גם אל בורא העולם.
ובראייה של עצה טובה, המצוות נועדו לתת לנו עצות טובות כיצד לצעוד במסע החיים.

נסכם ונאמר שבת המצווה היא אירוע המאפשר לכל משפחה ולכל נערה ממקומם, מתפיסת חייהם, למצוא את הקשר למורשת עשירה ורבת שנים. בת המצווה מזמינה את הנערה להשתייך מתוך שמחה וחיבור למעגל הנשים היהודיות ולגלות את ייחודה בתוכו.

"לקראתה הבנות צאינה וראינה
כליל תפארת לראשה לוית חן
כי קולך ערב ומראך נאוה
אילת אהבים ויעלת חן"
(מתוך פיוט – ר' דוד חסין)

אילה בן אליעזר – בוגרת תואר ראשון בייעוץ חינוכי ותנ"ך. ניסיון רב בחינוך והוראה במוסדות חינוך עיוניים ובמוסדות חינוך לאומנויות ; ניסיון מגוון בעבודה עם נוער משכבות אוכלוסיה שונות במסגרות לא פורמליותה ; נגנית חליל צד.

מציעה מפגשי לימוד והכנה משפחתיים, אישיים וקבוצתיים, העוסקים באופן חוויתי ומהנה במהות בת המצווה.
לפרטים מלאים על התכנית >>

לקבלת פרטים נוספים צרו קשר ואשיב לכם בשמחה, במייל או בפלא- 050-4592040

תגיות
הראה עוד

7 thoughts on “לקראת בת מצווה”

  1. עברנו עם איילה תהליך של 4 מפגשים לקראת בת המצווה של בתנו. איילה קורנת, מלאת אור וטוב, עדינות וחיבור- גם לתכנים שהיא מביאה וגם לבני אדם.. התהליך שהיא מציעה, חיבר אותי ואת ביתי למשמעות הגיל הזה, במובן העמוק של המילה. ובנוסף, על הדרך ,זכתה ביתי להעצמה אישית ולחשיפה לתכנים שאני מאמינה שילכו איתה כל חייה. מומלץ בחום!

  2. א אילת חן ואהבים,
    הבשורה המרגשת שאת מביאה איתך,שכולה את,
    היא כליל תפארת לראש העבריה המתבגרת מגיל שתים עשרה ולעומק שנות התהוותינו.
    תודה עליך ועל המתנה שאת מזכה בה את בנות ישראל!
    אחותינו, את היי לאלפי רבבה.

    כ

  3. אילה
    אהובה
    כה ראויה את לשליחותך
    שק גדול של מידות וערכים ולב יש לך
    ומחלקת ממנו בנדיבות כוונה ואהבה רבה.
    פגשנו אותך קשובה כל כך מדוייקת כל כך.
    הולכת על קצות האצבעות ובבטיחון מדהים.
    וממפגשנו זה נוצרו אדוות, אדוות לחיים ולנפש.
    כה לחי

כתיבת תגובה

Close