השימושון

מבעד למילים עם יעל צבעוני

מבעד למילים

יעל צבעוני

מי אני?
למרות שאיני אוהבת הגדרות, קודם אגדיר עצמי בתור כותבת. מילדות אני כותבת סיפורים, שירים, יומנים, שרבוטים. עוד לא יצאתי לאור, למרות שלאמי יש הוצאת ספרים (כשיגיע הזמן, בקרוב…). שירים וסיפורים שכתבתי תוכלו למצוא באתר שלי.
סיימתי תואר ראשון בספרות עברית באוניברסיטת תל אביב ואני מסיימת עכשיו תואר שני בספרות בתכנית לכתיבה יוצרת באוניברסיטת חיפה. את "מבעד למילים" הקמתי לפני כשנתיים ומאז אני מנחה סדנאות כתיבה למבוגרים ולילדים, לקבוצות וליחידים. כיום אני מנחה סדנאות כתיבה במשרה מלאה באופן פרטי, בספריות, למעגלי נשים וחברות. כמו כן אני מנחה מעגלי קריאה ומלווה אנשים בכתיבת ספרים וסיפורי חיים.

סדנאות יסוד
סדנאות היסוד מיועדות לכותבים מתחילים או לכותבים מנוסים שרוצים לחוות את היסודות (מומלץ). אין צורך בשום ידע או ניסיון מוקדם בכתיבה, כל מה שצריך זה לרצות לכתוב.
הסדנה מתפתחת בהדרגה, ומתחילה בכתיבה אינטואיטיבית. הרעיון הוא קודם כל לאפשר לכתיבה לצאת החוצה ורק אחר כך לעבוד על ה'איך'. הכתיבה האינטואיטיבית היא כתיבה ללא שיפוטיות, ללא מטרה, זאת כתיבה לשם הכתיבה. חשוב לי לציין שלמרות שאני פותחת אתה את הסדנה, לא מדובר בכתיבה שמיועדת רק לכותבים מתחילים. כתיבה זו, הכתיבה לשם הכתיבה, היא היצירתיות לשמה, ובלי המקום הזה, לא מתאפשרת שום כתיבה שיש בה יצירתיות, שום כתיבה שאינה רק מכנית. באוניברסיטה אפשר ללמוד איך לכתוב מאמר, בבית ספר אולי לימדו אותנו לכתוב חיבור, אבל כתיבה יצירתית היא דבר שאין לו חוקיות.

אז למה בכל זאת ללמוד לכתוב, אולי אתם שואלים, אז מה יש לכם לעשות בסדנת כתיבה אם אין מה ללמוד. קודם כל, הסדנה באה לפתוח את ערוץ היצירתיות, שזהו תנאי קודם לכל סוג של אמנות. ולגבי הכתיבה הספרותית, ניתן בהחלט לרכוש כלים ספרותיים ובעיקר, לפתח מודעות בכתיבה, רגישות לשונית. איך עושים זאת? הרבה מאד דרך קריאה – הן של טקסטים ספרותיים שאחלק והן של טקסטים של המשתתפים בסדנה. לאט לאט לומדים להעמיק במילים הכתובות, לזהות בתוך המארג הלשוני הזה מה גורם למקום הזה ש'עושה לנו את זה', מה אנחנו אוהבים ולמה אנחנו אוהבים אותו. נלמד לספר את הסיפור ולא רק את הסיפור שלנו על הסיפור, את הפרשנות שלנו, ללמד לגעת תוך כדי התנסות חוויתית ב'חומר' הכתיבה שלנו, נלמד להיות נוכחים בתור כותבים וכך גם לגרום לקוראים שלנו להיות שם אתנו. נלמד שדווקא כשאנחנו שוכחים את הקוראים, הם יבואו אלינו. נלמד לפרק לגורמים את המונח הזה שנקרא כתיבה, את חיבור המילים הזה, לפרק ולהרכיב וליצור משהו שהוא תמיד חדש וחד פעמי.

חייבים להקריא? אולי חלקכם שואלים. אז לא, ממש לא. למרות שבכל פגישה יהיה לפחות תרגיל כתיבה אחד, רק מי שרוצה מקריא. עצם הכתיבה מעלה לפעמים נושאים רגישים ואינטימיים. מה שחשוב לי זה שאף אחד לא יתחיל לצנזר תוך כדי כתיבה, שתהיה לכם אינטימיות מוחלטת עם הטקסט, עם עצמכם. לפעמים כשאנחנו יודעים שנקריא, משהו בתהליך הכתיבה משתנה. אז אף פעם לא צריך להקריא ויחד עם זאת, עצם ההקראה, עצם השיתוף, היא חוויה מתגמלת ורוב האנשים די מהר לומדים לאהוב להקריא. הקבוצה עצמה מהווה בעיניי חלק מאד מהותי מחווית הסדנה. קבוצה היא מראות וכשאנחנו מקשיבים לטקסט של מישהו אחר אנחנו לומדים הרבה, אנחנו לומדים על עצמנו, אנחנו לומדים שאנחנו בעצם אותו הדבר ושאין סיבה להסתיר דבר.

במהלך הסדנה נלמד להעביר משוב – לשים לב מה אנחנו אוהבים או לא אוהבים בטקסט ששמענו, להבחין בדקויות של המילים. נתינת וקבלת משובים יכולה ללמד אותנו רבות על הטקסטים שאנחנו כותבים ועל עצמנו. פתאום אנחנו רואים מה אנחנו מעבירים החוצה, אילו השפעות יש לטקסט שלנו על אחרים, מה רצינו להעביר ולא הצלחנו, מה לא התכוונו להעביר ובכל זאת עבר וכן הלאה. המשובים מתפתחים יד ביד עם התפתחות הסדנה ובהתאם לדינמיקה בקבוצה.

הנושאים שנלמד:
כתיבה אינטואיבית, כתיבת מכתבים (לא למס הכנסה); כתיבה מנקודת תצפית ילדית; כתיבה עם מוזיקה, תמונות ובובות; תיאורים; דיאלוגים; גוף ראשון, שני ושלישי.
בין הפגישות יינתנו 'שיעורי בית' – תרגילי כתיבה נוספים.
נלמד להקשיב, נלמד להיפתח, נלמד לשתף, נלמד להיות נוכחים יותר – להתבונן החוצה ופנימה ולגלות שכל ה'חומר' של הכתיבה שלנו נמצא לנו תמיד מול העיניים, אם רק נסכים לראות, לחוש, להקשיב, להריח.
נלמד לראות שכל אחד כותב אחרת, נלמד לראות שאין מקום להשוואות, נלמד ללכת כל איש בדרכו ויחד עם זה ללמוד זה מזו.

לפירוט הסדנאות לילדים ולמבוגרים:

חוג פרוזה למתקדמים – העמקה
החוג מיועד למסיימי סדנאות היסוד ולבעלי ניסיון בכתיבה (על בסיס מקום פנוי). גם בחוג זה נכתוב בכל פגישה, שכן אני מאמינה שהמסגרת הקבוצתית, עצם ההגדרה של זמן הכתיבה, מאפשרים כתיבה אחרת, זמן אחר בשבוע.
נכתוב לפי הנחייה, עם כלים יצירתיים מגוונים; נקרא טקסטים של המשתתפים וטקסטים ספרותיים נוספים. ; נכתוב בין פגישה לפגישה.
בסדנה זאת נקדיש זמן רב יותר למשובים, כלומר להעמקה בטקסטים של המשתתפים, במטרה לקדם כל אחד באופן אישי לפי סגנון הכתיבה, לפי הקול הייחודי לו.
מפגש אחד יוקדש לעריכה לשונית. אמי, ד"ר ללשון, עורכת מקצועית ובעלת הוצאת 'צבעונים' תתארח ויחד אתה נעבור על הטקסטים שתכתבו מבחינה לשונית. זאת גם הזדמנות מצויינת לשמוע איך יוצא ספר אל אוויר העולם.

לפירוט הסדנאות לילדים ולמבוגרים:

סדנת כתיבה לילדים/נוער – לכתוב מתוך שמחה
כשהייתי בכיתה ד' היה לנו שיעור חיבור. בכל פעם המורה נתנה נושא ואני כתבתי; בכל פעם המורה הייתה אוספת את מחברות החיבור שלנו וכותבת הערות. הייתי כותבת שיר והיא הייתה כותבת לי שיר תגובה; הייתי כותבת סיפור והייתי מקבלת תגובה ארוכה כמעט כמו הסיפור שכתבתי. באותה תקופה כתבתי סיפור בהמשכים, סיפור שנמשך מספר שנים.
איני יודעת מה היה קורא אילולא המורה שרה שתמכה בי כל כך, אלמלא הפרגון שלה. אני מניחה שהייתי כותבת, כי כתיבה הייתה מאז ומתמיד הפינה שלי, אבל אני לא יודעת אם הייתי מאמינה בעצמי כך, מאמינה שאני באמת יכולה לכתוב, מאמינה שבאמת יש לי מה להגיד. הרבה מאתנו כמבוגרים חווים חסימות – אנחנו לא כותבים, לא מציירים, לא שרים, כי פעם מזמן מישהו אמר לנו שאנחנו לא מספיק, שהציור של ההיא יפה הרבה יותר, או שיש לנו קול של צפרדע. אפשר להיפתח בכל גיל, אבל אפשר גם לא להיחסם.
החשיבות של סדנת הכתיבה לילדים היא עצומה בעיניי. בגילאים המוקדמים הדימיון שופע, היצירתיות נשפכת מכל עבר וכל מה שצריך זה לעודד אותה, לעודד אותם, את הילדים, ללמד אותם שהיצירתיות שלהם לא קשורה באף אחד אחר, היא אינה יחסית, לעודד אותה לצאת החוצה עם השמחה ההיא, עם שמחת החיים שקיימת בילדים.
אז מה עושים בסדנת כתיבה לילדים? כותבים בכל מפגש ומקריאים. כותבים בהשראת סיפורים, שירים, צילומים, תמונות, בובות, מוזיקה. כותבים כל אחד לבד וכותבים יחד. כותבים כתיבה אינטואיטיבית-חופשית וכותבים כתיבה מובנית יותר, כתיבה בתוך מסגרת, שמאפשרת לתכנים אחרים לצוץ. לומדים לכתוב מכתבים, דיאלוגים, לומדים לתאר, להיות רגישים יותר למתרחש מולנו, לומדים להתבונן. כותבים גם תכנים אישיים, כל אחד לפי רצונותיו ויכולתיו. לומדים שכל מה שכותבים הוא טוב ויפה, לומדים לשמר את הדימיון, לומדים לכתוב מתוך שמחה והנאה. המסגרת הקבוצתית גם כן מאד חשובה שכן לכל ילד יש קהל קוראים שיכול לצחוק, להגיב. הילדים לומדים להיחשף, לומדים כמה יופי יש בשיתוף, לומדים לפתוח ולא להסתיר.
בנוסף, כל ילד עובד על סיפור בהמשכים משל עצמו בזמן הפגישה ומשתף ונועץ בשאר הקבוצה, שעוקבת בהנאה אחר הסיפור שלו. הסיפור שנכתב בפגישות אינו מתוכנן מראש וכך לומדים הילדים על החופש שבכתיבה, הם לומדים להפתיע את עצמם.
בסיום הסדנה, במקרה שהקבוצה רוצה בכך, מתקיים ערב הקראות להורים ולאורחים נוספים.
איך יודעים מי מתאים? הילד כבר יודע בעצמו, ואם הוא אומר שהוא רוצה, זה אומר הכול. ילד שבוחר בכך, יבוא מתוך שמחה.
ומבעד למילים
ומבעד למילים תגלו שהסדנה נותנת משהו שהוא הרבה יותר גדול מלדעת לכתוב סיפור, כי בעצם אי אפשר בעיניי להפריד בין חווית הכתיבה ובין יתר התחומים. אם אתם רוצים לדעת לכתוב, עליכם לדעת לחוות, כתיבה אמתית היא חוויה. אני מזמינה אתכם לבוא פתוחים ולחוות.

סדנת יוגה וכתיבה יצירתית
מזה זמן חיפשתי שיעור יוגה קרוב לבית. כחודש אחרי שעברנו לעמיקם, טיילתי ברחוב ופתאום נתקלו מבטיי באורלי. די מהר פתחנו בשיחה והתברר שיש לי מורה ליוגה ויותר מזה, מרכז מדהים ליוגה במרחק שני בתים. אמרתי לה כמה חסר לי המקום הזה של הגוף, של השקט, והיא אמרה לי כמה חסר לה המקום המילולי, הבהירות, האדמה. כעבור זמן החלטנו לפתוח את הסדנה המשותפת קודם כל בשבילנו. ומשם זה כבר התגלגל החוצה. אני לא נוהגת להמליץ בחום על סדנאות שאני מנחה, סך הכול אני לא אובייקטיבית. אבל כאן אני מרשה לעצמי לחרוג, גם כי איני מנחה את הסדנה לבד וגם כי בסדנה הזאת אני לא רק מנחה אלא גם משתתפת. יחד התחלנו לחכות לימי שישי. "אני כל כך צריכה את זה," אורלי הייתה אומרת לי והייתי מהנהנת.
מה זאת הסדנה הזאת? זוהי למעשה סדנת התפתחות המשלבת בין היוגה ובין הכתיבה. אין צורך בניסיון קודם לא ביוגה ולא בכתיבה, פשוט בואו פתוחים ותספגו את הקסם שנמצא בין השקט ובין הדממה. בואו לכתוב, להוציא, לשתף ואז לנוע, לגעת, לנשום. שלוש שעות של חופש. הסדנה מתקיימת בדום קסום בטבע בעמיקם.
לפרטים נוספים פנו לאורלי 077-7008973.

הנחייה אישית
ההנחייה האישית מיועדת לאלו מכם שכבר השתתפו בסדנאות ועובדים על יצירה ספציפית. במקרה זה, שבו אתם רוצים על טקסט מסויים ולא על משהו שנכתב במהלך הסדנה, בואו להנחייה האישית. נשב, נעבור על טקסטים שכתבתם, אתן לכם עצות, הכוונה והנחיות ליישום עד לפגישה הבאה.
ההנחייה האישית גם מיועדת למשתתפים הסדנאות שמרגישים צורך בחיזוק נוסף, בהכוונה יותר אישית.
אם עוד אין לכם ניסיון בכתיבה, אני ממליצה בחום לבוא לקבוצה, להתפתח יחד עם עוד אנשים יפים – שיאזינו לכם, שתלמדו מהם, כי אנרגיה של קבוצתית היא דבר מעצים בעיניי.
ההנחייה האישית מיועדת גם לביישנים שביניכם, שלא מרגישים נוח לבוא לקבוצה. במקרה זה אפשר להתחיל בהנחייה אישית ואחר כך להצטרף לקבוצה.

פעילויות 'מבעד למילים' – אוקטובר 2007

סדנת יסוד תל אביב בוקר
14 מפגשים שבועיים בני שעתיים בימי שני בשעות 11:00-13:00.
תאריכים: 15 באוקטובר 2007 עד 14 בינואר 2008.
העלות: 980 ש"ח לסדנה.

סדנת יסוד תל אביב ערב
14 מפגשים שבועיים בני שעתיים בימי ראשון בשעות 20:00-22:00.
תאריכים: 14 באוקטובר 2007 עד 13 בינואר 2008.
העלות: 980 ש"ח לסדנה.

סדנת יסוד בנימינה
14 מפגשים שבועיים בני שעתיים בימי שלישי בשעות 19:00-21:00.
תאריכים: 9 באוקטובר 2007 עד 8 בינואר 2008.
העלות: 980 ש"ח לסדנה.

סדנת יסוד תל מונד
15 מפגשים שבועיים בני שעתיים בימי רביעי בשעות 19:30-21:30.
תאריכים: 10 באוקטובר 2007 עד 16 בינואר 2008.
העלות: 1050 ש"ח לסדנה.

סדנת ילדים/נוער תל מונד
15 מפגשים שבועיים בני שעתיים בימי רביעי בשעות 19:30-21:30.
תאריכים: 10 באוקטובר 2007 עד 16 בינואר 2008.
העלות: 825 ש"ח לסדנה.

סדנת ילדים עמיקם
4 חודשים, מפגשים שבועיים בני שעתיים בימי שלישי בשעות 16:00-17:30.
תאריכים: 9 באוקטובר 2007 עד סוף ינואר 2008.
העלות: תעודכן בהמשך.

חוג מתקדמים תל אביב
ימי שני בשעות 19:00-21:00.
מפגש ראשון: 15 באוקטובר 2007.
העלות: 280 ש"ח לחודש.

חוג מתקדמים עמיקם/בנימינה
ימי רביעי בשעות 9:00-11:00.
מפגש ראשון: 10 באוקטובר 2007.
העלות: 280 ש"ח בחודש.

חוג מתקדמים תל מונד
15 מפגשים שבועיים בני שעתיים בימי רביעי בשעות 16:30-18:30
תאריכים: 10 באוקטובר 2007 עד 16 בינואר 2008.
העלות: 1050 ש"ח לסדנה.

סדנת יוגה וכתיבה יצירתית עמיקם
12 מפגשים שבועיים בני שלוש שעות בימי שישי בשעות 8:30-11:30.
תאריכים: 12 באוקטובר 2007 עד 28 בדצמבר 2007.
העלות: 1080 לסדנה.

הנחייה אישית
150 ש"ח לשעה (לא כולל נסיעות במקרה הצורך).
למשתתפי הסדנאות (בזמן הסדנה) – 120 ש"ח לשעה.

להרשמות, שאלות ותהיות התקשרו,

בברכה, יעל

יעל צבעוני, מושב עמיקם, טל': 052-8881188 | 077-6620630 | אימייל | אתר

הראה עוד

3 thoughts on “מבעד למילים עם יעל צבעוני”

כתיבת תגובה

Close