אינטרנטאקולוגיהיוזמות חופשיותסביבה וקהילהשיטוטים

מצביעים באופניים: מסה קריטית 18/11/11

[מאת אורי מוסנזון]

כבר שנתיים בערך שאני טוחן פה לאנשים שפרדס חנה צריכה להיות מושבת אופניים. היא כל כך מתאימה לזה, המושבה שלנו: שטוחה יחסית, חברותית, ירוקה, הגודל מתאים והאוכלוסיה מתאימה.

אז למה באמת כל כך מעט אנשים משתמשים פה באופניים באופן יומיומי? יש שתי סיבות עיקריות והן קשורות זו בזו: תשתית ותרבות.

התשתית – פשוט מסוכן לרכב פה על אופניים. מי שהתנסה בזה יודע שהוא תמיד יהיה אזרח סוג ב' על הכביש. המכוניות מתייחסות אליו כאל מטרד מעכב, לפעמים צופרים ולפעמים עוקפים בצורה מסוכנת. זאת לא הרגשה טובה להיות תלוי בבגרות ובאחריות של כל נהג מקרי שעובר. אם הייתה במושבה רשת שבילי אופניים, כל תחושת הרכיבה היתה משתנה והופכת לרגועה ומהנה יותר.

התרבות – חוץ מבתל אביב ובקיבוצים, עדיין אין בארץ תרבות של תחבורת אופניים. זה לא שישראל לא מתאימה לאופניים. אמנם, היא קצת חמה אבל אין הרבה ימי גשם ובבקרים, אחר הצהריים ובערבים, נעים מאוד לרכב. מהפכת האופניים החשמליים הופכים גם את מטרד החום וההזעה לפתירים. יעזור גם אם יהיו יותר מקלחות במקום העבודה. אבל העיקר – דרוש איזה סוויץ' בראש. איזו הבנה שהדרך בה אנו רגילים להתנייד כיום, מוקפים בקופסאות פח מעשנות, יקרות ומסוכנות, היא לא הדרך הכי הנעימהבטוחהזולהחברותית שאפשר להתנייד בה אלא סתם המצב המקובל אליו נסחפה החברה שלנו.

מדוע בעיית התשתית והתרבות כרוכים זו בזו? כי בלי תשתית ראויה אין סיבה שהתרבות תשתנה ובלי תרבות ולחץ של התושבים לא תבנה תשתית.

את המלכודת הזו ראיתי במו עיניי כשראש המעוצה שלנו אמר את הדברים הבאים: "השמיכה קצרה והתקציב מוגבל, אני צריך לחשוב אם להשקיע בבניית שבילי אופניים עבור קומץ אנשים שאוהבים לרכב על אופניים" (לא מילה במילה, אבל זה התוכן שאמר). יכל להיות שמנקודת המבט שלו הוא צודק אבל יש פה היפוך יוצרות: רק קומץ אנשים נוסע באופניים בגלל שאין שבילי אופניים.

ופה בדיוק אתם נכנסים לתמונה. האזרחים. צריך להראות למקבלי ההחלטות שיש מסה קריטית של אנשים שרוצים לנסוע באופניים. המון אנשים שהיו שמחים לראות את המושבה שלנו ירוקה באמת. ידידותית לסביבה באמת.

בשביל זה קיימת המסורת שנקראת "מסה קריטית". מסה קריטית היא מסורת עולמית של רכיבת אופניים קבוצתית שמטרה לקדם שבילי אופניים. ביום שישי ה- 18.11.11 בשעה 14:00 תתקיים מסה קריטית במושבה שלנו. נפגשים ברחבת המועצה (זוכרים? הבניין שהיה ליד מאהל המחאה) ויוצאים משם לרכיבה נינוחה ולא ספורטיבית. מנסים לצבוע את הארוע במשרוקיות, בלונים, פאות וכל מה שעשוי למשוך תשומת לב.

בואו, פשוט בואו. אפילו אם אין לכם אופניים, סתם בואו לתמוך. למדנו הקיץ איך עושים את זה..

עיצוב כרזה: טלי. להגדלה לחצו על התמונה, הדפיסו והפיצו!אה, אגב מחאת האוהלים. אחד הדברים הבאמת מרגשים שקרו לי הקיץ היו הלילות בהם ישנתי עם בנותיי במאהל המחאה בפרדס חנה. הלחץ בא קודם כל מהן, כי פשוט היה להן מאוד טבעי, חופשי וחברותי שם. אבל, בשבילי זו היתה התגלות של רוח אנושית טובה, אופטימית ובריאה. בין השאר פגשתי שם את טלי שהתנדבה להצטרף אלי לקידום תחבורת האופניים במושבה. היא לא כמוני, רק מדבר, היא גם עושה. וביעילות. אולי כבר הרגשתם את נחת ידה הטובה.

את התמונה הזאת אפשר להדפיס בלי להתבייש ולתלות בכל מקום גלוי במושבה. זה יוצא טוב במדפסת ביתית ומנסיון, הרבה בעלי עסקים שמחים לתרום ולאפשר לתלות את זה אצלם.

אפשר להתעדכן בדף מושבת האופניים בפייסבוק (או לפחות ללייק ולשתף)

אה.. ודבר אחרון: כל הכבוד למועצה על קטע שביל האופניים שבנתה ברחוב הדקלים ועל התוכניות המרשימות לחבר אותו לשביל האופניים הקיים בדרך הבנים.

—-
לאתר של אורי מוסנזון >

תגיות
הראה עוד

11 thoughts on “מצביעים באופניים: מסה קריטית 18/11/11”

  1. טוב, בכנות, אין לי משהו חדש להגיד.

    זו סתם מניפולציה זולה להקפיץ את הפוסט הזה למעלה, במעלה זרם התודעת הפוסטים השוקעים מטה מטה.

    להגנתי אומר רק שהמטרה טובה וחשובה. מחר תתקיים מסה קריטית מאוד קריטית. למה היא קריטית? כי מתרחשים תהליכי תכנון שלאה המקלדת מלפרט. תוכנית אב קורמת עור להיות תוכנית מתאר.. מקבלי ההחלטות צריכים להחליט כמה ברצינות הם לוקחים כל מני רעיונות בעניין שבילי אופניים שבנתיים רק כתובים על נייר.

    גם אם מקבלי ההחלטות הם בעד שבילי אופניים, יש להם עוד הרבה דברים אחרים על הראש. הם צריכים כמות של אנשים שמביעה רצון בשביל להצדיק הקצעת התקציבים לעניין. להצדיק אפילו כלפי עצמם, כאנשי מקצוע.

    טוב, אולי בכל זאת היה לי משהו חדש להגיד..

  2. שוב שלום לכם אנשים טובים,

    המסה שנדחתה בגלל הגשמים מתקיימת השבוע ביום שישי ה 2.12 בשעה *13:00* ברחבת המועצה. אנחנו משתדלים שיהיה כיף לכל מי שמגיע לתמוך, אפילו בלי אופניים. מקווים שיהיו הפעלות לילדים ודברים קוליים לצפות בהם. נקווה שנעמוד בציפיות מעצמינו.

    תגיעו (באמא שלכם..)

    אורי

    נ.ב: אתם יכולים גם להגיע עם אמא שלכם

  3. אורי ,הלוואי . אני לא מאפשרת לילדים לנסוע באופניים מחשש הנהגים הנ"ל . בעניין תשתית -תראה למשל את אשדוד העיר שמתוכננת באופן כלכך טוב וחברותי לתושביה (גנים ציבוריים מדרכות טיילת ולא חסמו שם את הים כמו בת"א ) ,מרושתת שבילי אופניים , חזון שנלקח בחשבון עוד בהקמתה אי שם בשנות ה..
    יש ממי ללמוד .

כתיבת תגובה

Close