גם וגםחינוךטורים אישייםיוזמות חופשיותכלליכתיבה פרטיתניו אייג'סביבה וקהילהסדנאות, קורסים, חוגיםצדק חברתי

נפגשים – קורס שנתי בתקשורת לא אלימה

נפגשים

במשך שנתיים היינו אויבים גמורים. ויכוח על הקצאת מקומות חניה, ימים ספורים אחרי שנכנסנו לדירה בבניין החדש, הפכה להיות המריבה הגדולה עם השכן שלנו. נאמרו מילים קשות, אותן מילים שנאמרות כשאנחנו מנסים לבטא את הצרכים שלנו שלא נענים, כאשר אנחנו לא יודעים להביע אותם.

שבועות קודמים של תרגול התהליך "תקשורת לא אלימה" (תקשורת מקרבת) בכלל לא עזרו לי להתמודד עם המצב הזה בצורה מועילה. הייתי עסוקה בשאלה אם התהליך הזה יכול בכלל עובד לעבוד גם ב"חיים האמתיים" ולא רק בסדנאות…

למזלי, מארשל רוזנברג שהה די הרבה בישראל בתקופה הזאת, תקופה שבה הוא העביר סדנאות לצוותים של המשטרה, ואני הייתי במחיצתו, מנסה לקלוט ממנו הכי הרבה שיכולתי, מה שהקל עלי להישאר מחוברת לאנרגיה של תשומת לב ומוכנות לתת אמון בתהליך.

יום אחד עליתי במדרגות וראיתי את השכן יורד מולי. כפי שקרה כבר הרבה פעמים בעבר, הוא קילל. וכפי שלא קרה אף פעם קודם לכן, אני באופן מפתיע עשיתי משהו חדש. עצרתי, הסתכלתי עליו ואמרתי:

"האם אני מבינה נכון שאתה לא מרוצה שאנחנו השכנים שלך, כי היית רוצה שנתנהג אתך בדרך אחרת?"

תשומת הלב שלי הייתה ממוקדת ברגשות ובצרכים שלו. פתאום, יכולתי לנסח את המשפט שהביע באמת ובתמים את הכוונה שלי להתמקד באנרגיה ובחוויה שלו.

גם הוא עצר, הסתובב אלי, התבונן בי בהפתעה ואמר: "כן! אני מאד לא מרוצה! השכנות אתכם היא איומה!"

ואז אמרתי: "אז אתה יודע מה, אולי הגיע הזמן ששנינו נשב ונדבר על זה סוף-סוף?"

הוא הסתכל עלי בחשדנות, מנסה לבדוק אם אני עושה עליו איזו מניפולציה…

אחרי רגע הוא אמר לי בטון מאתגר: "את יודעת מה? בסדר, בואי נדבר!"

אמרתי: "בסדר, בוא נדבר. אתה תחליט איפה ומתי, בסדר?"

והוא ענה מיד: "בבית שלי, הערב בשמונה, אחרי שאשכיב את הילדים לישון, את באה?!"

אמרתי: "כן!"

בשמונה בערב בדיוק דפקתי על דלתם. אשתו יצאה לריצה. הוא קיבל אותי עם קפה ועוגיות, התיישב והתחיל לשטוח בפני את תלונותיו ואת הביקורת שלו עלינו. בערך 30 דקות רק הקשבתי, מיקדתי את תשומת לבי ברגשותיו ובצרכיו, מבלי לומר מילה. ואז, כשהוא עצר לרגע, אמרתי לו:

"לפני שאני מגיבה על דבריך רציתי להגיד לך מה אני שומעת אותך אומר. זה בסדר מבחינתך?" הוא אמר שכן. שיקפתי חזרה את רגשות הזעם, התסכול, האכזבה, אי הנוחות ואי שביעות הרצון שלו, ואת הצרכים שלו ביחסים טובים עם שכניו, וברמה מסוימת של איכות חיים ורווחה בביתו החדש, בחברות עם אחרים ובתרומה לחיים.

הוא נראה לי מופתע, נרגש ומעודד מהשיקוף שלי. הוא המשיך ואמר: "הלוואי שידעת כמה אני נדיב עם החברים שלי! הלוואי שידעת איזה שכן טוב אני יכול להיות"

ואני אמרתי לו: "אז היית רוצה שאני אדע ואכיר בנדיבות שלך ובכך שאתה מוכן לתת מהלב שלך מעל ומעבר?"

שיחה זו הייתה כמו פלא לשנינו. הבנתי שהתהליך "תקשורת לא אלימה" יכול לעבוד בחיים האמתיים, ולא רק בסדנאות.

אשתו חזרה. היא ראתה אותי ולקחה צעד אחורה. היא נראתה לי מופתעת ומוטרדת מכך שישבתי בסלון שלה…

ואז הוא אמר לה: "בואי שבי אתנו", ופנה אלי ואמר: "את מוכנה לדבר עם אשתי כמו שדיברת איתי?"

וכל השאר היסטוריה…

– – – – – – – – –

איכות התוצאה של כל מפגש אנושי, טמונה באיכות התקשורת שמתקיימת בין השותפים לה, באיכותה של ההקשבה שלנו ובאיכותה של ההתבטאות שלנו. כאשר קיימת תקשורת איכותית – עולים האמפתיה, האמון ההדדי, האכפתיות, הרצון הטוב והפתרונות היצירתיים למצב. תקשורת לא אלימה היא שפה שמקלה עלינו להישאר מחוברים לעצמנו ולאחרים, באופן אמפאתי ובונה, גם כאשר הנסיבות מאתגרות במיוחד. היא מסייעת לנו להקשיב לעצמנו ולאחרים וכן לבטא את עצמנו, באופן מדויק ומלא, שיעורר את הרצון הטוב והיכולת ההדדית של כל המעורבים – לתת ולקבל מהלב

בין אם מדובר במפגש עם השכן מלמעלה, עם בן משפחה אהוב, או עם שכנינו הפלסטינאים, הבאים מתרבות שכל כך זרה לנו.

קרבה

בחודש אפריל יחל בעין עירון הקורס "מִקְרָב לְקִירְבָה", בהתאם לעקרונות "תקשורת לא אלימה" (תקשורת מקרבת) של מרשל רוזנברג. זהו קורס שנתי בן 144 שעות אקדמיות, עם אופציה לשנה נוספת לקבלת תעודה.

פרטים מלאים אודות הקורס – מתי ואיפה יתקיים, למי הוא מתאים, מה נלמד, איך נרשמים וכו', ניתן למצוא כאן.

תאריך תחילת הקורס: 22/4/13.

מוזמנים להקדים ולהרשם, שכן מספר המקומות מוגבל.

קצת אודות המנחה:

חגית ליפשיץ, מ.א. (בהצטיינות) בייעוץ חינוכי, מהאוני' העברית, ב.א. בחינוך ומדעי ההתנהגות, מאוני' בן גוריון. מומחית בשיטתו של ד"ר מרשל רוזנברג "תקשורת לא אלימה", ובעלת ניסיון של 20 שנה בהנחייתו. יועצת ארגונית, מאמנת אישית וקבוצתית, מנחת קבוצות דיאלוג. מגשרת מוסמכת לביהמ"ש, מכשירה מגשרים לביהמ"ש. עורכת ומגישה את תכנית הרדיו "על זאבים וג'ירפות – שלום זה לא רק פוליטיקה". בעלת ניסיון של 25 שנה בליווי אנשים בנקודות מפנה בחיים ובהפיכת מצבי קונפליקט להזדמנות. מתרגלת מדיטציה ופעילה לקידום השלום הפנימי והשלום בעולם.

לפרטים נוספים: 054-5205549, מייל , או בפייסבוק

האתר שלי: www.mifgash.org.il

תגיות
הראה עוד

1 thought on “נפגשים – קורס שנתי בתקשורת לא אלימה”

  1. מומלץ מאד… הייתי לפני כחודש במפגש של יהודים פלסטינאים בחסות "תקשורת לא אלימה". המפגש התקיים במדבר, ליד יריחו, ונמשך 9 ימים. היה מדהים, גם המפגש, וגם השיחות המעמיקות שאפשרה "הטכניקה"… כי מעבר לכלים הטכניים, זה בעיקר דיבור ושיתוף, ופתיחה של מה שעל הלב. ואם יש משהו שאני אוהב ב"שיטה" הזאת, זה שהיא לא לוקחת את עצמה ברצינות, אלא רק מהווה צינור עבורנו, עבור מי שאנחנו באמת. אנחנו יותר מהשיטה, יותר מכל שיטה.. כך האדם שמולך נשאר האדם שמולך, ופשוט מקבל מקום וזמן להתבטא, ויש הרבה אהבה במפגשים האלה. הרבה כנות ודיבור על מה באמת רוצים… מתן מקום וזמן.
    חגית היתה אחת מהמנחות שם במדבר, והיא מייצגת טוב מאד את רוח הדברים.. נעימה ועם רצון לתת באמת. אני שמח שהיא באה לפרדס חנה, בשבילנו וגם בשבילה…
    בהצלחה

כתיבת תגובה

Close