השימושון

סדר פסח במטבח

מאת: ורד לב

שמחה רבה, שמחה רבה,
אביב הגיע,
פסח בא!

הנה אוטוטו מגיע חג הפסח עם המצות והחופש, האביב, ליל הסדר (מי אמר לחץ?) ו'מי אוכל חמץ ומי לא?' (סוד: בשנה שעברה קניתי קמח מצה וקמח תפו"א כדי להכין לבעלי משהו לפסח. הם עדיין בארון שלי השנה. לא נגעתי בהם….).
החופש הוא הזדמנות מעולה לעשות עם הילדים סדר בכל מיני רמות. פינוי מקום בארונות, במדפים, במטבח ובהעדפות הטעם הוא משהו חשוב כל כך, כי בעזרת הפינוי נעשה מקום לדברים חדשים ומתאימים יותר לעכשיו להגיע.
אפשר להוציא את כל הבגדים מהארון ולסדר אותו מחדש, להחליט מה באמת נחוץ לנו ומה יכול לעבור הלאה.
אותו הדבר אפשר לעשות עם הצעצועים והמשחקים.
אני, מן הסתם, רוצה להתמקד יותר בסדר שאפשר לעשות במטבח.

הפסח "מכריח" אותנו לסדר את ארונות המטבח, את המדפים, את המקרר וזו הזדמנות גם לשתף את הילדים שלנו בכך.
הרי אנחנו יודעים שכל כמה זמן משתנים הטעמים שלנו, משתנות ההעדפות שלנו ואנחנו רוצים דברים חדשים, או שנמאס לנו מה שאנחנו כבר רגילים לאכול. אני מאמינה שזה נכון לרענן את מה שיש לנו במטבח בהזדמנות זו, ברמת המשפחה.

איך עושים את זה?
לקראת הפסח כשמסדרים את המטבח קובעים זמן מתאים לכל בני המשפחה ביחד, אפשר גם בנפרד אך זה עלול לקחת יותר זמן ולהיות פחות ממוקד. בזמן הזה מוציאים את כל מה שיש בארונות המטבח, אלה שמאחסנים בהם את הפסטות, הרטבים, האורז, התבלינים, הממתקים, דגני הבוקר, התרכיזים, המיצים, האגוזים, קופסאות השימורים ואת כל השאריות שאנחנו לא כ"כ משתמשים בהן. וגם במקרר. עוברים אחד אחד על כל המוצרים שיש לנו בבית (תתפלאו כמה יש!) ומבררים עם בני המשפחה:
• מי אוהב את זה ומי לא?
• האם אנחנו קונים את זה כי אנחנו באמת צריכים את המוצר הזה, או כי אנחנו רגילים אליו?
• מאיפה אנחנו מכירים את המוצר הזה? האם אנחנו קונים אותו רק כי ההורים שלנו קונים אותו וככה מכוח האנרציה הוא צץ במטבחנו? בדרך אתם יכולים להזכר באיזה מתכון ישן נושן מבית סבתא, או להרים טלפון לאמא ולברר איך מכינים את כך וכך.
• מה אנחנו אוהבים להכין ממנו/ איתו?
• האם כל בני הבית אוהבים אותו? אולי אפשר לקנות אותו רק מדיי פעם ולא באופן קבוע?
• האם יש מוצר דומה שהיינו שמחים להשתמש בו במקום המוצר הזה?
• זה גם הזמן להתחדש במתכונים, גם לדברים המוכרים. ללמוד איך להכין תבשילי ירקות חדשים, מתכוני פשטידות נוספים, דרכים מגוונות יותר להכנת בשר, קטניות ועוד.

מתארת לעצמי שיעלו עוד הרבה שאלות תוך כדי התהליך.
בטח תגלו גם כל מיני מוצרים שאתם כבר לא מעוניינים בהם. אפשר לתרום אותם, להתחבר לארגונים שמעבירים תרומות אוכל לנזקקים. כך תרוויחו פעמיים- תפנו משהו ש"תקוע" אצלכם וגם תתנו למישהו שבאמת צריך את זה, זה לא סתם יילך לפח.

אוקי, אז מה במקום?
סידרנו, ניקינו, שאלנו שאלות, למדנו, פינינו מקום. במה נמלא אותו?
אתם יודעים שיש מצות אורגניות? שיש מצות מקמח מלא? (בטח קמח, כי אחרת ממה מכינים מצות?) שקינואה נחשבת כשרה לפסח בחוגים מסויימים? ושאם אינכם אדוקים, תוכלו גם לאכול קטניות בפסח (שהרי הם כן נחשבים לכשר לפסח בחוגים מסויימים)? חשבתם להרחיב את סל האגוזים והזרעים שיש בביתכם?
ואחרי הפסח אפשר למצוא תחליפים מזינים לכל מה שיש בארונות ובמקרר. במקום פסטות רגילות יש פסטות מקמח מלא, מכוסמין, משיפון ואפילו מקינואה ומכוסמת. יש פתיתים, קוסקוס ובורגול מקמח מלא.
במקום האורז הלבן, אפשר מלא (עגול או בסמטי. אדום או שחור).
במקום קופסאות שימורים, אפשר להשתמש בחומרים הטריים.
במקום המיצים המרוכזים והממוצקים (גם הויטמינצ'יק) אפשר פשוט מים, שפע של צמחים לתה (אפשר לקנות שתילים ולשתול בגינה, בעציצים או באדניות וכך תהיה לכם אספקה קבועה), או מיצי פירות וירקות.
וכן הלאה.

ומה בליל הסדר?
ממליצה בחום על ארוחה עם שפע ירקות, עלים ירוקים ונבטים.
זה נכון שיש את מתכוני החג הקלאסיים, כל עדה ומאכליה. אך מי אמר שאי אפשר לגוון בתחום הירקות? מי אמר שאי אפשר לשים על שולחן החג מיני סלטים שונים ותבשילי ירקות למיניהם?
ארוחה המבוססת על ירקות למיניהם עם "נגיעות" ממאכלי החג (קניידעלעך, מעט מצות, קצת תפו"א- ביצה, מרק עם אטריות של פסח, דג, בשר) יביא אתכם לסוף הארוחה בתחושה קלילה הרבה יותר (שלא לומר מזינה יותר, אבל מי באמת מסתכל על דברים מזינים בחג כמו זה) ולטעמי זו מטרת החג כולו. שהרי אנחנו באבי, מנסים להתחבר לתחושת הקלילות המתחילה להגיע אחרי כובד החורף. עוסקים בנקיונות הפסח, בהתחדשות הבתים ואחרי כל זה נשב לשולחן ונאכל ארוחה כבדה? על שום מה? וביום שלמחרת עוד אחת? לא חבל?
אם ניצור אווירה קלילה בשולחן החג, בקרב המשפחה, עם מבחר מנות קלילות יותר לגוף נוכל להנות הרבה יותר ולהתחבר לחג ולתקופה בצורה הנכונה ביותר עבורנו.

ואיך אפשר בלי מתכון?
משהו שתוכלו לשים על שולחן החג, שלא יפגע בקדושת המסורת ובמתכונים המסורתיים ויכול לתרום לתחושה אוורירית יותר וקלילה במערכת העיכול אחרי ערב גדוש שכזה.

סלט ירוק משודרג
מה, עוד סלט חסה? תמיד יש לנו סלט חסה בשולחן הסדר…
טוב, אני לא מתכוונת לסלט החסה הרגיל, אלא למשהו עם יותר מגוון ונוכחות שילווה נפלא כל מנת בשר/עוף/דג או קניידעלעך עם תפו"א.

חומרים:
צרור פטרוזיליה
צרור כוסברה (למחבבים)
צרור רוקט
בצל ירוק בשפע
אפשר גם שום טרי
שפע נבטים: חילבה, ברוקולי, צנונית, עדשים, מש, אספסת וכל מה שאתם מכינים או מוצאים
כמה עלי חסה לאוהביה (לפי גודל הסלט הנדרש)
כמה עלי כרוב ירוק
עלי בייבי
שפע אגוזים לא קלויים כשרים לפסח: מלך, פקאנים, ברזיל, גרעיני דלעת ועוד
פרחי ברוקולי
ואפשר גם לצאת ללקט עשבי בר

ולרוטב: שמן זית, מלח, פלפל, חומץ בלסמי ומעט דבש (שלא בפסח אפשר להוסיף רוטב סויה וחרדל)

אופן ההכנה:
קוצצים את כל העלים, מערבבים עם הנבטים והאגוזים.
מערבבים את חומרי הרוטב ויוצקים מעל הסלט בסמוך להגשה. מערבבים היטב.
מניחים בקערת הגשה יפה ומערימים ערימה נאה בצלחת, כדי שיישאר קצת פחות מקום לכל השאר…

חג פסח שמח, קליל ומשחרר.

———————————————————————————————————–

ורד לב היא נטורופתית N.D., מדריכת הנקה ואם ל-2. עוסקת ביעוצים פרטניים בתחומי הנטורופתיה, תזונה והנקה. מקבלת מטופלים בקליניקה בכרכור ועורכת ביקורי בית לפי הצורך. מקיימת הרצאות וסדנאות בתחומי הנטורופתיה, תזונה, הנקה, ריפוי ובריאות (הכנה להנקה, תזונה לנשים בהריון, תזונת מניקות, המעבר למוצקים, תזונה בהתאם לעונות השנה, איך לאכול נכון, מפגשי בישול בריא ועוד). מנהלת פורומים בנושאים הבאים : "נטורופתיה למשפחה, הריון בראי הרפואה המשלימה וכותבת מאמרים רבים בנושאים אלו. ליצירת קשר: 052-8527755 ובאימייל.

< <לטור הקודם של ורד: ניקוי אביב

הראה עוד

10 thoughts on “סדר פסח במטבח”

כתיבת תגובה

Close