יוזמות חופשיותסדנאות, קורסים, חוגים

פילוסופיה הודית והתשוקה לחוכמה

במיתולוגיה ההודית מסופר על האל הגדול שיווה, האל של היוגה, שהיה שקוע במדיטציה. במהלך ביצוע המדיטציה התנתק שיווה מכל העולם, כולל מתשוקה לנשים, במטרה לחוות אך ורק את העצמי האמיתי שלו. אבל אל התשוקה, קאמה, ירה בו חץ אשר עורר בשיווה תשוקה עזה כלפי בת זוגו פארווטי. התשוקה גרמה לשיווה לצאת מהמדיטציה ולהתחבר לפארווטי. יש להבין כי פארווטי מזוהה במיתולוגיה ההודית עם העולם ועם החיים בעולם. במובן זה התשוקה גורמת לשיווה להתחבר לעולם ולחיים. גם החוכמה אליה שואף הפילוסוף נמצאת בחיים עצמם ולכן הפילוסופיה לא צריכה להישאר בספרים, אלא יש להשתמש בה כדי לחבר כל מאיתנו לחוכמה שבחיים.

איתי אהרהשמי איתי אהרה. אני מרצה לפילוסופיה הודית, כך אני מציג את עצמי. אבל מה זה אומר להיות מרצה לפילוסופיה הודית? אפשר לפרק שאלה זו לשניים: מה זה אומר להיות מרצה? ומהי פילוסופיה הודית?

להיות מרצה מבחינתי זה ליצור חוויה. אני לא מרצה מול אנשים, אני עובר תהליך עם אנשים. זו חוויה סוחפת ומרגשת שבה כל הנוכחים יוצאים למסע בעקבות ההרצאה: מסע של גילוי פילוסופי של העולם ושל עצמנו בעזרת הכרה של רעיונות מהפילוסופיה ההודית.

אני עוסק בטקסטים מהמסורת ההודית כבר יותר מעשור, למדתי סנסקריט ואני מנסה ככל יכולתי להבין את נקודת המבט הייחודית של הטקסטים של ההגות ההודית. לדעתי ככל שנכיר יותר לעומק את נקודות המבט השונות שנמצאות בטקסטים ההודיים העתיקים כך נוכל למצוא בהם כלים חדשים ומפתיעים לקחת לחיינו. בדרך זו הרצאות על הפילוסופיה ההודית מהוות תהליך של התרחקות והתקרבות. תחילה אנו מתרחקים מעצמנו כדי להתקרב לנקודת המבט האחרת של הפילוסופיה ההודית, בשלב השני ניתן לאמץ נקודת מבט חדשה ובעזרתה לחזור לעצמנו ולבחון את עצמנו מחדש.

אבל מהי פילוסופיה הודית שבעזרתה אני מבקש שנבחן את עצמנו מחדש?

קודם כל יש להבין כי פילוסופיה היא האהבה או התשוקה לחוכמה ובמובן זה פילוסופיה הודית הנה השתוקקות לחוכמה המבוססת על מחשבה שמקורה בהודו. זו כמובן הגדרה מאוד כללית לפילוסופיה הודית, אבל לדעתי יש יופי רב בהגדרה זו משום שהיא אינה מגבילה את הפילוסופיה למקום ולזמן מסוימים, אלא רואה אותה כתשוקה וכתנועה לקראת החוכמה, תהיה החוכמה אשר תהיה. התשוקה יכולה להיות מנוסחת במונחים של המסורת ההודית או במונחים של המסורת היוונית, אבל התשוקה אל החוכמה היא תמיד אותה תשוקה.

תשוקה זו היא מה שמניע אותי בעיסוק שלי בפילוסופיה.

אני סיימתי את התואר השני מתוך תשוקה, התמסרתי לכתיבת הדוקטורט שנבעה מתוכה ואני גם מרצה וחי מתוך תשוקה זו. כאשר עושים פילוסופיה מתוך תשוקה קשה לכלוא את הפילוסופיה בתוך ספרים. אני מאמין כי פילוסופיה אינה יכולה להיות מוגבלת אך ורק לעיסוק תיאורטי שהאדם עושה עם עצמו בחדרו, אלא היא צריכה להתנהל בעיקר מתוך שיחה בין אנשים. בהרצאות אני מבקש להביא את הידע שלי מהמחשבה ההודית ומהמחשבה האירופאית לתוך הדיאלוג עם הקהל. המטרה היא שבעזרת דיאלוג זה נצא ביחד למסע פילוסופי אל החוכמה.

ב-5/7/2011 תחל בסטודיו נירוונה הסדנה "לחשוב יוגה". 20:30 – 22:00. בארבעת המפגשים נכיר לעומק את המשמעויות הפילוסופית השונות שיש ליוגה ונשתמש במשמעויות אלו כדי לצאת למסע לתוך עצמנו. פרטים נוספים כאן, וניתן לפנות אלי במייל או לעינבל).

מקווה לראותכם ושביחד ניתן מקום לתשוקה שלנו לחוכמה.

—-

איתי אהרה: מרצה לפילוסופיה והגות הודית, דוקטורנט לפילוסופיה השוואתית באוניברסיטת בן גוריון ומלמד פילוסופיה הודית בקורסי מורי יוגה שונים. מנהל קבוצת פילוסופיה הודית בפייסבוק. בקרוב יצא לאור ספר סיפורים מהמיתולוגיה ההודית פרי עטו.  לאתר >

תגיות
הראה עוד

1 thought on “פילוסופיה הודית והתשוקה לחוכמה”

כתיבת תגובה

Close