אמנות ועיצובילדיםסדנאות, קורסים, חוגים

ציפי קליינר מחנכת דרך אמנות

גשם שוטף ושוצף, בהפוגה הראשונה אני יוצאת להיפגש עם ציפי ואריאל קליינר, אמא ובן.
"אל תבואי מרחוב הנשיא, כי ברחוב הגליל יש שלולית גדולה" היא מנחה אותי בטלפון בביטחון.
מבית בשכונת בקעה בירושלים לדירה בחלומות כרכור.. מעבר חד שהתבקש. אישה זה דבר מתחדש.

ציפי קליינר היא ציירת ופסלת; מורה ותיקה לאומנות; מנחה פרוייקטים קהילתיים; פיתחה את המסלול לנוער שוחר אומנות במוזיאון ישראל בירושלים. הבית שלה הוא ממלכה מרווחת, שבה כל תמונה, כל כלי, צופן קשר אישי וסיפור. קלאסיקות לצד ציורי נכדים, צבעוניות חיה, ספרי אמנות, ספות רכות, סדר חמים וביתי, תרבותי, ירושלמי.

בסטודיו יושבת ילדה ועובדת בחימר, למרות שהשיעור כבר הסתיים. זה יום כל-כך חורפי והיא גרה בבניין, ולציפי לא אכפת שהיא תישאר לעבוד כשאנחנו מפטפטים בסלון. מורה מנוסה עם גבולות ברורים וחוש לתלמידים מסורים.
כפות ידיים מקומחות בחימר עוד מהשיעור, היא לא ממהרת לשטוף.
שפופרת צבע שמן מתחממת בכלי מים על האש,
עמידה אסופה,
קול שיודע לספר,
סיפורים של פרוייקטים, מסעות, רעיונות וידע, של מורה שיודעת הרבה טריקים.

ידיים מקומחות בחימרכשילד אומר לי: איך עושים סוס?
אני שואלת: איזה סוס?
גדול? קטן? הוא עומד? יושב? (קמה ומוציאה ספר) –
או מלך – הוא כועס? שמן? שמח? אוהב?
או כשמתחילים עם רקע –
חורף? קיץ? בחוץ? בפנים?
ככה ילד מבהיר לעצמו מה הוא רוצה.
או כחול – יש המון גוונים. וגם שחור זה כלמיני שחורים,
ולָבן גם מגוּוָן..
ופתאום העולם הוא לא שחור/לבן אלא מיגוון ואז החשיבה נהיית פתוחה, מתבוננת.

אריאל קליינר (31) הוא מוזיקאי ואמן, חי בת"א ומלמד ביחד עם אמו. כשהיא יוצאת להסתובב בעולם הוא שומר על הרצף. אריאל מידי פעם מדייק את הקו, מאיר נקודה, ניגש לסטודיו להחליף מילה עם יעל השקועה בחימר, חוזר. הוא גדל במוזיאון ולמד בבצלאל והיום הוא אמן פעיל, סונג-רייטר ומוזיקאי. בהתבוננות ובהערות הקטנות שלו יש איכות מכיילת. לקול שלו יש צליל אישי, שמדבר אל ילד ישר אל היהלום שמתגלה בתהליך היצירה.

כל שיעור מתחיל בהדרכה. כל מיני דרכים להשתמש בכלי מסויים. אם זה קו, או צבע, או טכניקה. אחרי שעוברים בין הטכניקות קורה שבשיעור אחד כל ילד בוחר לעבוד בחומר שונה. אבל זה בהמשך, בהתחלה אנחנו מלמדים דרך נכונה לעבוד, איך עובדים עם מה. זה מה שיש ללמד, לא תכנים. וציפי מוסיפה: ברגע שהילד יודע איך לעבוד נכון עם הכלים והחומרים הוא חופשי. אנחנו מלמדים אותו איך ללמוד לבד ולהיות עצמאי בתהליך היצירה.

– מה קורה עם ילדים שמקפצים אל העבודה הבאה לפני שהם מיצו אחת? אני שואלת..
אריאל משתומם. "לא נתקלנו בדבר כזה"
– מה? (לא שמעו במוזיאון על ADHD?)
ציפי: מותר וטבעי להניח עבודה בצד, לעבור לעבודה אחרת ולחזור. גם אני עובדת סימולטנית על כמה עבודות. ככה תמיד יש יצירה בתהליך, והמעיין לא מתייבש. אבל זה חלק מתהליך כולל, של יצירה מתמשכת".
אריאל מפשפש בזכרונו, ומגלה: "אני לא זוכר מצב של מעבר מעבודה לעבודה לעבודה סתם. אצלנו מציירים, מפסלים, לא "עושים ציור" או "עושים פסל".

זה יפה.. ואולי עוד דרך להסתכל על הדיבר השני. ליצור לא כדי לצבור תוצרים, אלא ליצור כתהליך תודעתי ואפילו מוסרי.

– את מלמדת גם מבוגרים?
– לא (נחרץ!). כלומר אני מלמדת אנשי חינוך, אבל עיקר העבודה שלי היא עם ילדים. אני לא "מורה לייצור עבודות" אלא מחנכת דרך אמנות. זה הכלי שלי לחנך ילדים. אני מלמדת איך לעבוד ואיך להסתכל, את ההיגיון שבעשייה. ללמוד להתייחס ולהבין עבודות של אחרים, באופן יותר עמוק מאשר אוהב/לא אוהב. ללמוד כבוד לילד שלידך, כבוד לעצמך, מה זה קו חי, מה זה קו מת. לא "לעשות סתם" כי אנחנו לא סתם.
תבואו עם בגדים שאפשר ללכלך.

חוג לאומנות פלסטית לילדים – כרכור

חוג לציור ופיסול בקבוצה קטנה ואינטימית, בו תהליך הלמידה הוא משחק ויצירה במגוון חומרים וטכניקות.
קבוצה רב- גילאית לילדים בכיתות א'-ו', עם התאמה אישית לכל ילד ולשלב בו הוא נמצא.

בחוג יעשה שימוש בטכניקות שונות של ציור ופיסול באמצעות חומרים שונים:
חימר, תיל, גבס, אקרילי, צבעי מים, גירים ועוד..
הילדים ילמדו איך להסתכל על העולם ועל יצירות אומנות של תרבויות שונות.
ירכשו הרגלי עבודה, שיאפשרו להם התבטאות עצמית ועצמאית.
ילמדו להתמודד עם בעיות שצצות תוך כדי יצירה.

לפרטים נוספים: 052-5278140 | אימייל

תגיות
הראה עוד

4 thoughts on “ציפי קליינר מחנכת דרך אמנות”

כתיבת תגובה

Close