אוכלאקולוגיהיוזמות חופשיותמציאותצדק חברתישיטוטים

צרכנות נבונה פרו-אקטיבית

תסלחו לי, על שהמוזות שותקות. מרוב הצפת רשמים בכל המדיות לא נשאר לי דבר רענן לומר על עמוד עשן. בכל אופן. בלהט הבטחוני חשוב להמשיך לעמוד על המשמר החברתי. נורית כהן ואביים רון כרמל מגבעת עדה הרימו את הכפפה של החבר'ה מאבן יהודה והקימו באזורנו מערך סוקרים של רשתות השיווק. אישית, אני מעדיפה לערוך את קניותי בעסקים המקומיים, גם במחיר קניה מבוזרת. פחות ופחות נכנסת לסופרקמרקטים אבל לפעמים כן, ולכן זה רלוונטי גם לי. [רונית]

אתם מוזמנים לקרוא את מה שנורית ואביים כותבים, להצטרף לרשימת התפוצה ולהציע עצמכם גם כסוקרים מתנדבים על הדרך:

צרכנות נבונה מושבות הברון

לפני ששכחו הדי המחאה החברתית של שנה שעברה החליטה קבוצת פעילים מאבן יהודה לעשות מעשה – הם החליטו להילחם במחירי מוצרי הסופרים בדרך פרו – אקטיבית. איך? פשוט ע"י יצירת דו שיח בין צרכנים לרשתות המזון בדרך של תחרות ביניהן. דרך הפעולה פשוטה: סוקרים את מחיריהם של 25 מוצרים במספר סופרים באיזור, מפיצים לכמה שיותר בתי אב ושולחים העתקים גם למנהלי הסופרים.
כך נוצר תוך חודשים ספורים מצב בו הפער בין הסופר היקר ביותר לסופר הזול ביותר, שעמד על 43% (!!!), ירד לכ 12%. צאו חשבו על משפחה שנהגה לקנות בעיקר בסופר היקר כי הוא פתוח בשבת, הם חסכו אלפי שקלים בחודש!!.
פרטים נוספים על הקבוצה של אבן יהודה ניתן למצוא בקישור הבא.
. http://www.consumer-evenyehuda.com/14881493149114931514.html

קבוצת אבן יהודה יצרה קשר עם המועצה לצרכנות והם יזמו ביחד מפגש בתל אביב, אליו הגיענו, נורית ואביים ועוד נציגים מכל מיני מקומות בארץ שרוצים להקים קבוצות דומות, שם קיבלנו סקירה והדרכה ראשונית "איך עושים את זה".  אנשי אבן יהודה תמכו ועדיין תומכים בנו, מבחינת איך בונים קבוצה כזו, איך מתחילים לסקור ופתרון בעיות תוך כדי.  החלטנו שאם זה עובד שם, זה יעבוד גם באיזור שלנו. במהלך יולי ואוגוסט 2012 ביצענו 2 סקרי פיילוט שלא הופצו, בין מספר חנויות באיזור, ויחד עם מספר מתנדבים מישובי האיזור סקרנו 5-6 חנויות.

את רשימות המוצרים לסקר קיבלנו ועדיין מקבלים מהקבוצה באבן יהודה, זה נותן לנו גם נקודת השוואה מול איזורים אחרים. כמובן שאם אנחנו רוצים לשנות מוצר זה או אחר – אין בעיה.
הרעיון הוא, מעבר לשיתוף תושבי האיזור בתוצאות, גם ליצור דו שיח מול מנהלי החנויות, לדוגמא: רמי לוי סניף נתניה התחייב (לתקופה מסויימת) שכל מוצר שאינו זול ביותר אצלם בסקר יוזל באותו השבוע ב-25%. השבוע הצלחנו להגיע כמעט אל כל כתובות המייל של הסניפים ומקווים שבסופו של דבר כולם יקבלו את הסקרים מאיתנו.

כיום יש קרוב ל-100 אנשים הרשומים ברשימת התפוצה ויש עוד כמות דומה שמקבלת את הסקרים שלנו בעזרת מעגלי תפוצה פרטיים של אנשי האיזור. כדי שנהווה כוח צרכני משמעותי אנו רוצים להגדיל את הרשימה. נשמח גם לסקור עוד חנויות באיזור פרדס חנה וזכרון יעקב אבל לצורך זה אנו זקוקים למנדבים לסקור חנויות. הסקר נערך פעם בשבועיים ולוקח כחצי שעה, אין צורך לערוך קניות באותו המקום או באותו הביקור (זה אפילו קצת מבלבל). בנוסף אנחנו גם זקוקים למתנדבים שיעזרו לנו"מאחורי הקלעים": ריכוז הסקרים, רשימות תפוצה, אחראי על תקשורת מול החנויות. בהמשך אנחנו רוצים להתרחב לסקרי דלק על בסיס קבוע (אחת לחודש), סקרי קצביות, סקרי חנויות באינטרנט ולמעשה אנחנו פתוחים לבקשות הקהל בעניין הזה.

התהליך באבן יהודה היה שלאחר זמן קצר הצטרפו המון אנשים, נוצר מאזן כוח נכון של צרכנים שרשתות המכירה באיזור החלו להתחשב בו.

כדי לסקור סופרים בישוב מסוים עלינו לגייס מתנדבים מאותו ישוב. עד שיהיו כאלה, המתנדבים מגבעת עדה סוקרים את הסופרים בהם אנו קונים.
הנה כתובת המייל שלנו לפניות של מתנדבים, ולקבלת תוצאות סקרים: consumer.habaron@gmail.com

תודה,
נורית ואביים

לתוצאות (לא מפתיעות) הסקר האחרון,  שהתקיים ב- 14/11/12 >

למדיניות הקבוצה בנוגע למבצעים >

הראה עוד

9 thoughts on “צרכנות נבונה פרו-אקטיבית”

  1. מאז המחאות של הקיץ שום דבר לא השתנה, הרי הנה רק שלשום העלו את המע"מ והעלו מחירים בשבוע שלפני כן, הכול מתייקר הדרך היחידה שלדעתי ניתן לטפל בזה היא בעזרת קופראטיבים ממש רחבים, יש כמה כאלה בשילוב עם ארגון נכון וצרכנות נכונה שלנו, אין דרך אחרת להתחיל להתייחס לזה לדעתי. כל מלחמה נגד המדינה או נגד "העלאת המחירים" תוביל לשום דבר אחד ענק.

  2. התפרסם סקר השוואת המחירים של צרכנות נבונה מושבות הברון לתאריך 3/12/12.
    הנה הוא לפניכם >

    והנה מסר מהסוקרים:

    1. השבוע נכנסה סוקרת לחנות "הכי זול" בפרדס חנה, אולם התבקשה לצאת מהחנות מאחר שרק רשמה מחירים ולא רכשה מוצרים.
    זהו מקרה ראשון במהלך כ-400 ביקורי סקירה שערכו מתנדבי צרכנות נבונה בלמעלה מ-60 חנויות בארץ במשך 11 חודשים. מעולם לא נדרש סוקר שלנו לעזוב חנות.
    אם לחנות הזאת יש מה להסתיר מהצרכנים שלה, זה בהחלט מקור לדאגה ואנו ממליצים להתחשב ביחס הזה בעת החלטתכם הבאה היכן אתם מבצעים את קניותיכם.

    2 חנויות שלא נסקרו בעבר, ונכנסו לסקר האחרון הן פוליצר כרכור ושופרסל שלי בכרכור. לעומת המקרה הקודם, שם התקבלו הסוקרות שלנו בחביבות ומאור פנים.

    חשוב לנו להוסיף, מתוך מסמך המטרות של הקבוצה:

    היחסים עם ספקי המוצרים והשרותים
    אנו מאמינים כי הצרכן והספק זקוקים זה לזה ולכן היחסים ביניהם אינם יחסי יריבות. ברוח זו נקיים שיתוף פעולה עם הספקים ליצירת דיאלוג מתוך הבנה, כבוד הדדי ושקיפות. במקביל נפעל לפיתוח התחרות, ללא משוא פנים, תוך הקפדה מוחלטת על החוק וההגינות.

    2. בסקר הקודם דיווחנו על מחיר שגוי של שני מוצרים ב"דוכן גן שמואל".
    לחם שחור נרשם 14.90, המחיר הנכון 7.87, קפה נמס פח רגיל נרשם 29.90, המחיר הנכון 21.90.
    אנו מתנצלים על הטעות. תיקון הטעות לא הביא לשינוי במיקומה הגבוה של החנות כיקרה ביותר בסקר.

    אנחנו עדיין זקוקים לסוקרים נוספים. אם אתם מעוניינים, חיזרו אלינו במייל.

    בנוסף, נשמח אם תעבירו הלאה לחברים ומכרים מהאזור ותזמינו אותם להצטרף אל רשימת התפוצה שלנו בדוא"ל: consumer.habaron@gmail.com תוך ציון שם מלא.
    אם קיבלתם את המסמך הזה מחברים ואתם עדיין לא רשומים אצלנו – שילחו לנו דוא"ל לכתובת שלעיל.
    אם קיבלתם מייל זה בטעות או אם אתם מעוניינים שנסיר אתכם מרשימת התפוצה, שלחו מייל לכתובת הדוא"ל הנ"ל.

    מידע נוסף על פעילות "צרכנות נבונה" ניתן למצוא באתר הקבוצה באבן יהודה בכתובת: http://www.consumer-evenyehuda.com

    המשך יום נעים,
    צוות צרכנות נבונה מושבות הברון

  3. רותי את צודקת..
    על פי רוב מבחינה סטטיסטית
    רשתות ההבי דיסקאונט כמו רמי לוי שופרסל דיל וכו
    זולות יותר באופן מובהק ברוב המוצרים..
    הצרכן מקבל מחיר זול על חשבון נוחות וחווית קניה.

    ייתכן שבמוצר אקראי יהיו פערי מחירים שלא משקפים לטובת הפורמטים העירוניים.

  4. didn't you hear about "shelanoo" co-op? they are taking down the prices even more actively, by opening a cooperative supermarket. they'll start in Tel Aviv , and then open more branches everywhere in the country.
    it's the ultimate change – by giving the alternative. phisically
    check it out:
    http://www.shelanoo.co.il

    please check it out
    (sorry for the English, they have no hebrew font here)
    love, Sivan

כתיבת תגובה

שווה לראות גם

Close
Close