טורים אישיים

שבוע הספר: המלצות והצצות

[מאת: עפרה (במבי) שחר]

כשהייתי ילדה חיכיתי לו מאד. הרשו לי לבחור רק 3 ספרים והיה לי נורא קשה להשאיר את כל השאר שרציתי, ולקחת הביתה שקית שתיקרא תוך יומיים. אני אוהבת ספרים כי הם חברים טובים וחכמים ומהווים בריחה ראויה ומתנות מקסימות.

ספרים שאני אוהבת לחזור ולקרוא כל כמה שנים:

עריסת החתול/ קורט וונגוט- ולו רק בגלל השיר האלמותי: "נוסנוס נוסנוס קוקביקו, יבללי מיניניקו. בומבה זיויקו שמאין קומו סטסתה אורתין. נוסנוס נוסנוס קוקביקו, יבללי מיניניקו. את פרושו המופלא תוכלו למצוא בעמוד 80.

עוד אחד אהוב הוא ספר השירים של ביאליק ובמיוחד השיר "הבריכה" שמתחיל במילים:
"אני יודע יער, וביער
אני יודע בריכה צנועה אחת:
בעבי החורש, פרושה מן העולם,
בצילו של אלון רם, ברוך אור ולמוד סער,
לבדה תחלום לה חלום עולם הפוך
ותדגה לה בחשאי את דגי זהבה
ואין יודע מה בלבבה".
השיר הזה הוא כמו תיאור דמיון מודרך שאני עפה עליו. ראו הומלצתם.

את אריך קסטנר כולם מכירים. לקרוא את 35 במאי זה בשבילי תענוג צרוף כל פעם מחדש.
"איזה שומן! לחש הדוד . רבותי! קרא דני. הלא זהו דובשני השמן! ומאין אתה מכיר את נשיא ארץ העצלנים? הלא דובשני למד בבית-ספרנו!" הודיע הילד. הוא היה כזה עצלן, עד שנשאר כתה אחת עשרה פעמים, וכשהגיע לכתה ג', התחתן ועזב את העיר".

יאנוש קורצ'אק כותב בכזאת חמלה והומור והניואנסים שלו מדהימים:
סליחה, אפשר לגהץ חתול?
חתול? התפלאו הנערות במכבסה.
כן. חתול שהתפגר. עם זנב". (עמוד 19)

את אוטריד פרויסלר פחות מכירים וחבל. הספר שלו "השודד הוטצנפלוץ" מצחיק אימים. במיוחד מכל הספרים שלו אהוב עלי הספר "איש המים הקטן": יום אחד, כשחזר איש המים לביתו, אמרה לו אשת- איש המים: היום אתה צריך להיות בשקט בשקט, כי נולד לנו ילד קטן."

ינאי וספר שהוא מצא ליד הפח

הרמן הסה הוא סופר מפורסם, וגם משורר ומאייר. אני מאד אוהבת את השירים והאיורים שלו בספר "נדודים" שמתארים את חוויית הטייל הבודד המתפעם מהטבע אך מתגעגע לתחושת שייכות משפחתית:
" ונמשך לבן אל שחור וחם אל צונן
תמיד ימשכו, תמיד מחדש.
ולעד, מתוך התוהו ובוהו
תתבהר , מחדש, הקשת בענן" (נדודים, עמוד 69).

אני אוהבת את ציד הסנרק של לואיס קרול: "שמספר סיפור מסמר שפמות על ספינה שלעיתים שטה במהופך, והצוות המפתיע והמיוחד שעליה.
וממש ממש ממליצה על הספר: "מכתבים לליאורה" של עודד בורלא. האיש הוא ג'אגלר גאון בעיברית ופנטאזיונר ברמות על: "ברוך מלך העולם המוציא תולעות מן הארץ" אמר. אי אי אי כמה אני אוהב תולעים רכות ושמנמנות, טעימות ומבריאות.( עמוד 55).

הספר הקלאסי "דוקטור דוליטל" שכתב יו לופטינג מקדים את זמנו ומציע פיתרון לפערים חברתיים ומצוקות כלכליות, עליהם אנו מפגינים בימינו. הביקורת החברתית שלו נוקבת, אך לא פחות משעשעת: "חשבתי על בני האדם, אמרה פולינזיה. בני אדם מגעילים אותי. הם חושבים שהם כל כך נהדרים. העולם כבר קיים אלפי שנים, נכון או לא נכון? והדבר היחיד בשפה של בעלי החיים שבני האדם למדו ויכולים להבין הוא שכלב שמכשכש בזנב שלו רוצה להגיד בזה: אני שמח! מצחיק, לא?

ועברי מאד הוא "הגשם של סבא אהרון" / מאיר שלו. לדעתי- הספר הכי טוב שלו, עם איורים מדהימים של יוסי אבולעפיה. " נו חברים, שאל סבא אהרון, עכשיו אתם מאמינים לי שיש מערה בראש ההר?
לא! אמרו סבא יצחק וסבא נחום.
מילא, אמר סבא אהרון. העיקר שהגענו אליה, אז זה כבר לא משנה אם היא איננה או ישנה". (עמוד 12 בערך)

כדאי גם מאד: "ילדי היער"/ אלזה בסקאו, " שבע השנים" / איזבל ווייט, סיפורי עם של האחים גרים, הנס כריסטיאן אנדרסן,  איטאלו קלווינו ומיתולוגיות,
והאהוב מכולם- "הלב" של דה אמיצ'יס שבציטוט ממנו אני מסיימת:
"ובחרדת קודש תבטאנה שפתותך תמיד את השם "מורה", אשר אחרי השם "אבא" אין נעלה וחביב ממנו בכל השמות אשר ניתנו מפי אדם לאדם." (עמוד 77)

תהנו.

עפרה שחר היא גננת טבעית, ולאחרונה כותבת במושבה חופשית טור, שהולך ומתגבש.

הראה עוד

3 thoughts on “שבוע הספר: המלצות והצצות”

  1. המלך צב-צב בתרגום של לאה גולדברג. הרוח בערבי הנחל בתרגום האלמותי של י. רטוש. מלון ניו המפשייר גון אירווינג [וכל הספרים שלו בכלל]. קורט וונגוט באמת מלך.מה עושות האיילות -ל. גולדברג. וכמובן יוקה השחרחורת. [שאין לי מושג מי כתב אותו וזה גם לא משנה כי האיורים זה מה שחשוב].ועוד ועוד… [מות אבימלך ועלייתו השמיימה בזרועות אמו – פנחס שדה ולא להחמיץ כי הסרט ממש לא משקף כלום יחסים מסוכנים של לאקלו. פשוט גאונות]

כתיבת תגובה

Close