השימושון

למען שבילי אופניים במושבה

אורי מוסנזון מקדם את הנושא, ומוסר:

ביום שישי האחרון לחודש (ה – 27.3) מתוכננת רכיבה קבוצתית במושבה שמטרתה העלאת המודעות לאופניים. המושבה החופשית שלנו כל כך מתאימה לאופניים – היא שטוחה יחסית, איננה גדולה ועם המון אנשים נחמדים שלא פוגשים כאשר נוסעים במכונית.
אופניים הם כלי תחבורה עם יתרונות רבים – אינו מזהם, שקט, מועיל לכושר הגופני, לא תופס מקומות חניה ומאפשר להגיע קרוב מאוד ליעד. במושבה שלנו, כמו בכל מקום אחר בארץ, המודעות לפוטנציאל של האופניים אינה גדולה. אין כמעט שבילי אופניים, אין ראמפות למדרכות ואין גשרים.

כשמדברים עם בעלי השררה על הקצאת משאבים לנושא, מקבלים תשובות כמו "אין מספיק אנשים המעוניינים בכך". אבל הרי זהו מעגל קסמים – במצב הנוכחי מסוכן לנסוע על אופניים, לכן אנשים רבים נמנעים מכך. מכיוון שהם נמנעים, אין כביכל צורך לשפר את הבטיחות. בדיוק בשביל לשבור מעגל זה נועדה מסורת הרכיבה הקבוצתית הנקראת מסה קריטית. בערים רבות בעולם, כל יום שישי אחרון בחודש, מתקיימת רכיבה קבוצתית הפגנתית המכריזה – "יש מסה קריטית של אנשים המעוניינים לנסוע באופניים בצורה בטוחה".

הצטרפו אלינו: יום שישי ה – 27.3.09 בשעה 10:00 ברחבה מול המועצה (מול בית הכנסת הגדול). מומלץ להביא שלטים או כל גימיק אחר בנושא. הרכיבה תסתיים בשוק הקחתן ברחוב דרך הנדיב.

הראה עוד

42 thoughts on “למען שבילי אופניים במושבה”

  1. מקנאה ממש במי שהיה והשתתף ותמך. ומתנצלת על היעדרותי. לייומולדתי ביקשתי וקיבלתי אופניים שוות. לפני כשבוע יצאתי לבדוק מה השתנה מאז תנועות הדיווש האחרונות שביצעתי לפני עשרים שנים. על עשרים דקות של רכיבה קלילה שילמתי בטראומה גופנית בלתי צפויה. אוי לבושה. מקווה להתחזק עד המסה הקריטית הבאה. או זו שאחריה…

  2. כפי שכבר כתבתי לאורי במייל, אני חושב ש-25 הרוכבים (מסה קריטית עד למאוד) שהתייצבו היום לקיראה, התניעו היום גלגל חשבו במסגרת גלגלי השיניים של המהפיכה כמובין קורית ומתהווית.

    מושבת האופניים, הוא חזון (לאוו דווקא רק אקולוגי),ששווה לנוע למענו ולכיוונו, ולגלגל אותו קדימה.

    אם לאו דזה, אבי הטאואיזם אמר "שגם מסע בן אלף מייל מתחיל בצעד אחד", אז בפראפראזה על דבריו, אמור מעתה:" המסע אל מושבת האופנים התחיל היום עם הנעת הגלגל הראשון".

    ומי כמו אילנה "גלגלי הפלדה", האמונה על תהליכים הסטוריים- שנראית כמו נערה בת 16 המדוושת שוב עם צמרתה על כתפה (חיוך יפה למצלמה)- תוכל לספר לך ולנו על כך.

    "צאו לדרך" (גיא זוארץ, הישרדות , 2009)

  3. המסה הקריטית הראשונה היתה כיף גדול (לפחות בשבילי). סיימנו את המסה בואדי והתפתח דיון מעניין. הפרטים והתמונות בדף המוקדש לנושא האופניים במושבה. בכדי להגיע אליו: דף ראשי במושבה חופשית -> חפשו את הבאנר של אנשטיין על האופניים (בצד שמאל) -> ליחצו עליו

    (הייתי נותן לינק ישיר אבל אתם יודעים..)

  4. אילנה, יש לי רק אופניים לגיל חמש עם גלגלי עזר. הם שלך אם את רוצה, זאת יכולה להיות סוג של אמירה אבל לא פשוט מבחינת פידול.

    לגבי ספר החוקים, כבר הרבה זמן מתרוצץ לי רעיון בראש. הייתי רוצה לאסוף את האינפורמציה הרלוונטית לויקי שלי. כל הסיפור של השביל התקוע לרכבת, החוקים לגבי השבילים וכ'.

    אני עצמי יודע מעט מאוד. יהיה נהדר אם ידעונים יותר גדולים ממני (את, תמר קינן, .. יוסיפו מה שהם יודעים, אפילו אם זה רק לינקוק רלוונטי.

    הדף יהיה תחת הכותרת "מושבת האופניים" בויקי שלי. את הלינק הישיר אתן בתגובה הבאה מתוך ידיעה ברורה שהיא תצא לגלות על שרונית תשחרר אותה (או לחילופין תקנפג את הוורדפרס שלה בעזרתי)

  5. היום עשינו רכיבת תכנון. היה נחמד ונראה שיהיה אפילו יותר נחמד במסה עצמה. כמה שתבואו יותר, תהיה יותר מסה ויהיה יותר נחמד. אם תביאו גימיקים (שלטים, ילדים צבועים, שבשבות, צפצפות (עם קול נעים), חד אופן, גלידה, עפיפון, פיל, וכדומה) יהיה אפילו יותר.

  6. הטקסט המופיע מעלי פורסם היום בדף הראשי אך יכל להיות שהוא קצת נבלע בכל שאר הפעילויות שיש בימים הבאים. חוץ מזה תמר הראתה לי שמאינטרנט אקספלורר לא רואים את כל התגובות המופיעות לאחר הלינק שלי לאמסטרדם בפוסט הזה. אם זה כבר תוקן – יופי. אם לא – תלחצו על אותו לינק, זה ממש כיף לטייל באמסטרדם בצורה פנורמית. מדהים כמה אופניים יש שם.

  7. הי
    יופי של רעיון.
    אני נוסע כל יום על האופניים עם שני ילדים וישנם צמתים מאוד לא בטוחים.
    בכל מקרה, נשמע טיול בכיף.

    כבר העירו על כך – ממש כדאי להחליף את ההודעה הראשית באתר.
    די בטוח שיהיו אנשים שלא ידעו על שינוי התאריך מכיוון שהם לא נכנסים לקרוא את כל התגובות.

    ימים יפים
    דני

  8. איזה כיף לפגוש אותך פה, דרור. תבוא הרבה. אני הולך להשתמש בהמלצות שלך.
    רונית – שלחתי.
    אילנה, אילו ספרי חוקים? "תרכבו ותסבחו" – נראה לי שזאת תהיה הסיסמה במסה הקריטית של המימונה. גדול.
    רונית אמרה לי בצדק שזה לא מאבק ולא מלחמה. גם דרור בעצם אמר את זה. זאת חגיגה למען מטרה טובה.

    מישהו יכל לתת כאן פרטים על השביל התקוע לרכבת? (תמר?)

  9. הגיע הזמן! זה כבר מזמן בספרי החוקים ובלי מסה קריטית שום דבר לא קורה. גם לתל אביב לקח עשור! רכבנו שם לבד ועם ילד אחד ועם שניים ועם שלושה. מאז פרדס חנה אין לי אופניים. אשיג אחד ואבוא לרכב בפעם הבאה. בינתיים תרכבו ותסבחו , תנפנפו לנו לכל האמנים והאורחים, יופי של מלחמה.

  10. בקשר לאומנות ומסה קריטית – אין סיבה מיוחדת להפריד בין הדברים. מאסה קריטית היא לאו דווקא הפגנה אלא יש לה מימד של חגיגה. לדוגמה אפשר לרכב עם תחפושות , אפשר לאבזר את האופניים בצורה מיוחדת (חפשו ברשת DIY, אופניים, קישוט ועוד ותמצאו כמה רעיונות). כנפיים שלא מלאכים) על אופניים – למה לא? יש ביו טיוב סרט של חנן כהן שמראה איך עושים שבשבת ואפשר די בקלות גם להכין דגלונים.

    המון בהצלחה. דרור

  11. צוי, אם אפשר, להכניס תיקון לפוסט המקורי עם הפרטים החדשים והנכונים.
    לגבי העירונשוק – דיברתי עם חבר, ניר, מעין עירון והוא שמח מאוד שדחינו בשבוע את האירוע עצמו בדיוק מהסיבה הזאת.

  12. רמי, כמו שהבנתי, משרד התחבורה נתן חצי מליון שקל המיועדים במיוחד לשביל אופניים לתחנת הרכבת. הכסף יושב כרגע במועצה ולא מנוצל (אינני מבין בדיוק למה, שמעתי כמה גרסאות). כמו כן הבנתי שהכסף עלול להלקח.

    רות, לגבי העירונשוק. אני מתלבט אם אנחנו רוצים לנסוע באופניים לעין עירון. האם הנסיעה מתאימה לילדים על אופניים?

  13. ישבנו היום תמר קינן, דיויד פראן (שהוא בעצם בעל הרעיון למסה קריטית בפרדס חנה) ואני וניסינו לסגור על שעה ותאריך. אחרי כל מני התלבטיות, החלטנו לדחות את המסה הקריטית בשבוע ולקיים אותה בשלישי לאפריל בשעה 13:30 ברחבה מול המועצה . בשבוע הבא ב – 27.3 בשעה 10:00 נקיים רכיבת תיכנון של כל מי שמעוניין לקחת חלק. בשעה 12:00 של אותו יום נתכנס בשוק קח תן שמאגנת תמר בביתה (פוסט נפרד יתפרסם עליו בהמשך) ונכין שלטים למסה הקריטית. יהיה כיף לראות כמה שיותר אנשים. להתראות.

  14. שלום, רעיון מצוין, אנחנו עברנו לפ"ח לפני כשנה, אני מאוד אוהב אפניים וגם ילדינו קטנטנים.
    אני כל יום נוסע באפניים לרכבת והביתה אבל הדרך הזאת כל כך מסוכנת כי אין מדרכות ואיפה שיש אז אין ירידה ממדרכה בקיצור באמת אין מודעות לזה וחבל. לאחרונה אני חושב לעבור לקטנוע כי פשות על אופניים זה מאוד מפחיד.

  15. לא. סתם תטיילו לכם ותעשו שמיייייח במושבה עם משרוקיות וחלילים ובלונים וסרטים צבעוניים. אבל האורחים שיגיעו מכל קצוות הארץ לראות את האמנים הנהדרים שיש כאן, יראו אתכם ,יבינו שיש כאן משהו שהוא הרבה יותר מארוע אמנים גרידא וישאו את הבשורה הלאה ..אל האין סוף ומעבר לו .

  16. יוזמה חשובה. חבל שנקבעה לשעה שבה הילדים לומדים. הרי גם הם יהיו בנהנים אם וכאשר המושבה תהפוך למקום בטיחותי עבור אופניים. הם בעלי אינטרס ונוכחות. אולי אפשר עדיין לשנות את השעה לשעת צהרים? אפשר גם לחילופין לדחות לשבוע לאחר מכן, אז הילדים כבר בחופשת פסח.

כתיבת תגובה

Close