2012 זה עכשיואוכלאמנות ועיצובבילוייםיוזמות חופשיותשיטוטים

שוובל בבנימינה / מחוות של אהבה

שוובל בבנימינה / מחוות של אהבה
ארבעה ימים של מפגש בלתי אמצעי עם הצייר שוובל ויצירותיו.
20-23/4/2011 רביעי עד שבת, חוה"מ פסח
"החלל העליון" בפלוגי נפתח בכל יום מ- 10:00 – 18:00

דמות ורודה וגבר באפור עם פרחיםהצייר שוובל מתארח בפלוגי בנימינה עם יצירותיו מהסדרה החדשה "מקום בטוח", יצירות נוספות מהסדרה "שוובל מול צ'אפלין" ויצירות מתקופות שונות. זוהי תערוכה ומפגש יוצא דופן המאפשר לחוות מקרוב את אחד מגדולי הציירים הפועלים בארץ. ביצירותיו מודגשות האיכויות הרגשיות והדמיוניות ביחד עם מיומנות מקצועית, צבעוניות סוערת, קווים בעלי עוצמה ויופי אין סופי.

האירוע הוא מחווה אותה עושה רוני שוובל ביתו של הצייר, שעברה לאחרונה להתגורר באזור, ביחד עם יעלה אורן זלאיט – אמנית ואוצרת. המיקום – "פלוגי", ממוקם במבנה ארכיטקטוני מיוחד במינו, מוקף בגן וחורשה, בקומת הקרקע פועלת המסעדה, "מטבח משפחתי"- גורמה, וב"חלל העליון", יוצגו העבודות הגדולות.

איוון שוובל, נולד ב-1932 בווסט וירג'יניה, ארה"ב, החל לצייר בעת שרותו בצבא ארה"ב ביפן, את השכלתו רכש אצל אמן הזן "קימורה קיואן" בקיוטו ובהמשך, בחוג לתולדות האמנות ב N.Y.U . בשנת 1962, השתקע בעין כרם – ירושלים. מאז ועד היום הוא יוצר, כשהוא עטוף בגבעות עין כרם ושומר על ייחודיות, קסם וחושניות ביצירותיו.

בין יצירותיו, מוכרים הציורים של רחובות ירושלים, תל אביב בניו יורק. שוובל מביא ביצירותיו כוכבי קולנוע, כמו גם דמויות מן התנ"ך ומן המסורת היהודית, כגון המלך דוד, איוב והמטרוניתא המתכתבות עם דמותו עצמו ועם הארכיטקטורה בת זמננו. יצירותיו מוצגות במיטב הגלריות והמוזיאונים בארץ וברחבי העולם ונמצאות באוספים החשובים ביותר. תערוכות יחיד שלו הוצגו עד היום בין היתר, במוזיאון ת"א, מוזיאון ישראל, מוזיאון תפן, מוזיאון באר שבע, מוזיאון רמת-גן ומוזיאון יד לבנים, כמו כן מוצבות עבודותיו בקניון מלחה- ירושלים, היכל התרבות תל- אביב- קיר בגן יעקב. עבודותיו מצויות באוסף ראשי ממשלת ישראל. לאתר שוובל >>

על התערוכה:
ביקור בסטודיו, מרחבו הפרטי של הצייר, אליו הוא מזמין במשורה, הוא חוויה השמורה לחברים, אוצרים, ואולי לתלמידים.
בסטודיו הגדול של שוובל, חללים של בית אבן מקומר, מונחים הציורים על הרצפה, תלויים על הקירות לפי צרכי העבודה, הציורים "הגמורים" מונחים במדפים מיוחדים והמבקר בר המזל יכול לדפדף, להוציא, לגעת, לראות את אחורי הציור, להריח את ריחות השמן והטרפנטין. החוויה והמפגש עם הציורים עוטפת, רנדומאלית ,עשירה אינה מותירה נימה לא של קיר ולא של נשימה.

בתערוכה בפלוגי רצינו לאפשר משהו מהחוויה הזו של ביקור בסטודיו, במרחב נגיש, ציבורי ומכבד, המאפיין גם את אופיו ותשוקתו של שוובל לחיים, לבני אדם, לאוכל טוב, למפגש, למרחב חי ותוסס. בחרנו לאפשר מגע, תקשורת אינטימית, עם היצירות והצייר. הקוסם.

שוובל אומר: "העמודים האחרונים ביומן שלי מפצירים בי לעשות בדיוק את מה שאני עושה כעת: לצאת לטבע. ואולי חלפו הימים בהם יכול היה אדם להיגאל בחיקו? הארץ הזאת אינה שלי, גם ארצות הברית כבר לא. האם יוכל הטבע להציל אותי? האין זה מקומם של אבותיי האמיתיים? לעתים קרובות אני תכליתי מדי כאן. עלי לפנות אל האבות הקדמונים החבויים. ומה עם מוזה, המוזה שלי? אני עובד טוב יום אחד ורע במשנהו. המקום הבטוח נמצא בתוכי, אבל כשאני מצייר הוא עלול להיעלם פתאום. עלי למצוא עוגן. אולי כך: כיסיתי בפראות קנבס בצבעים שונים והמשכתי לשפשף ולנגב אותו בתוקף עם מטלית. האור בקע ממנו, ואז דמות, גבר מוצנע הפונה אל דמות אישה, מלאך, אולי מוזה."

ויעלה מוסיפה: "אני מבקשת להשתחרר מהדיבור על הצופה כמציצן או כבעל העין הגברית המנכסת את האובייקט ולהציע להביט בציור ככלי טרנספורמטיבי לשחרור, ככלי ללמידה, להשתנות, כל מה שהעין קולטת חודר פנימה כמו שיקוי, כמו נקטר אלים, זמין לאחד האדם כמו ליודעי החן".

לקריאה נוספת:

"שוובל ואני" – יעלה אורן זלאיט על המפגש שלה עם שוובל בגיל 14, ועד היום, כאוצרת שותפה של התערוכה.

"מפני מה נס איוון שוובל?" – מאמר מאת גדעון עפרת.

התערוכה "מחוות של אהבה" תתקיים ב"פלוגי"- רחוב הגיבורים 16 בנימינה על כביש 652 לכיוון זיכרון יעקב. במרחק של דקות מפארק אלונה, שמורת הטבע אלוני יצחק, רמת הנדיב, קיסריה וזיכרון יעקוב. לאתר פלוגי >

הראה עוד

7 thoughts on “שוובל בבנימינה / מחוות של אהבה”

  1. כן, אני אלופהת החליקות באותיות המקלדת אבל התאפקתי עד שלא התאפקתי לתקן – האיוון הזה …. , ולמה אני מתעקשת סתם- מעל הראש שלי, תלוי ציור, הדהים אותי שקבלתי ציור משוובל במתנה – את הציור שחלמתי עליו כנראה בגיל 14, וכשתליתי אותו "בסלון" הסתכלתי על צילום קטן וישן וממוסגר שמלווה אותי שנים שתלוי ליד אותו מסמר שפיניתי לציור ובצילום דמות עזת פנים נסיך בספיה (חומיש כזה) – ובאותיות קטנות כתוב שמו – איוון!! לא מדהים? אגב הציור של שוובל כה אקטואלי , שתי נשים הולכות במים אחת ערומה, אחת מופשלת שמלה והמים נמצאים להם (בצבעי השמן התכולים) מתוחמים משני צידם ברישום של רחוב.

כתיבת תגובה

Close