אינטרנטחינוךטכנולוגיהילדים

שיעורי בית לחופש

חופש פסח הזה נעים.
אנחנו בעיקר בבית, עם גיחות קטנות וקרובות. הכי רחוק למדרחוב של זכרון אתמול, שהיה צפוף וכיף. אני מבסוטה. הגב שלי, שנתפס קשות ביום חמישי שעבר, לאט לאט מתיישר. הגינה היא טיולים בטבע והבית (הנקי, עדיין נקי) הוא צימר נחמד ומוכר.
לפעמים עוברת בי מחשבה: "אוי יכולנו להיות בקמפינג בטבע /יותר בים / במוזיאון" וזה מרגיש כמו כאבי פנטום.

הילד ישן עד מאוחר. עיני הבמבי שלו היפות והחכמות מרפרפות מתוך חלום, שקט בחדר, אור וצל מרצדים דרך חלון דרכו נכנס אויר קריר של בוקר אביבי. ושום דבר לא מעיר אותו, אפילו לא המפוח הקולני והלמות השיפוצים ברח' הנשיא. וכשהוא מתעורר הוא מצייר, משחק, תופר, חוקר, מתפזר, חופר, סופר, מתבגר..
הוא חוסך לipad3, "שאפשר להכתיב לו והוא כותב".

ומה עם שיעורי בית?
שוב פעם קיבל לעשות עבודה על חיה.
שם, תפוצה, מזון, רביה, אזורי מחיה.
בפעם שעברה הוא עשה על הפינגווין הזוטר. מצאתי את עצמי מתמצתת מויקיפדיה עד זרא, בעוד הוא גוזר ומדביק תמונות ומשנן עובדות. השנה התרעמתי:

יש כל כך הרבה דברים אחרים שאפשר לחקור.
שנוגעים לחיים של הילדים,
ולמפגש בין הקהילה והילדים,
אפשר להשתמש בעבודות החופש האלה כדי להתקרב לעולמם, למשל:
לבקש מהם לכתוב על בית החינוך מהחלומות (מה שיכול לתרום לתהליך יצירת המרחב המשותף, אגב תהליכי הבינוי שאנחנו נכנסים אליהם),
או על הרחוב שהם גרים בו ומי מהשכנים הם אוהבים ולמה,
או לתאר תהליך למידה,
או משהו שהם גילו לאחרונה ומאוד מעניין אותם,

יש כל כך הרבה רעיונות..
רק לא שוב חקר סביבת מחיה של חיה.

ק' אמר שזה דווקא פנטסטי, אותם שיעורי בית שוב ושוב. וגם הוסיף סיפור מלימודיו הוא, שהופיע בו טקסט שהוא התבקש לקרוא שנה אחרי שנה ברציפות, ורק בשנה השלישית זה פתאום blow his mind.

אחר כך שככתי ונכנסתי לבדוק מיילים. באחד מהם, הניוזלטר המצויין של "בידיים", התפרסם פוסט, שהיתה בו מצגת בכלי מעניין שנקרא prezi.com.  תודה! פתחתי חשבון וניגשתי לעבודה.

prezi זה כלי ליצירת מצגות יצירתיות, שונות כל כך מהפאואר פוינט המשמים והלינארי. בפרזי אפשר ליצור נתיבי תנועה מעניינים בין פיסות המידע, להיכנס בזום אין לרגל של נמלה ולצאת משם למבט מלמעלה על הקן כולו ולהכניס בדרך גם סוגריים בוידאו [נגיד, על צרצר]. התנועתיות מאפשרת חופש להתבוננות  ומרחב ליצירת סיפור. התמיכה בעברית לא משהו אבל יש פתרונות.  הנה דוגמה למצגת מעניינת..

ינאי נדלק וישב יומיים על מצגת בנושא…. חיות 🙂
בינתיים מאוד מבולגן ואסוציאטיבי.
בקרוב נלמד לתסרט את זה.

 

הראה עוד

9 thoughts on “שיעורי בית לחופש”

  1. אוי ויי זמיר ..אז את אומרת שבעצם הוא הכין את העבודה ?..
    אני פתחתי את הקישור המצורף קיבלתי חום וכשקראתי את המייל שלך שמחתי בו מאוד .
    "תגיש את העבודה מכיתה ב או ג "..הצעתי לילדי המתמרד (בצדק רב)
    כתמיד אני לא מחליטה בשבילו על שעורי הבית והוא בחר לא להגיש את העבודה (אולי עכשיו אחשוף אותו לתוכנה הנ"ל והוא יחליט להגיש ?)אע"פ שהפואנטה של העבודה היתה אימון בכתב יד..
    אפשר לפשוט לכתוב מאה פעמים "אשתמש פחות בקופי פייסט ולא אפתח את ויקיפדיה "
    זה גם אימון בכתיבה..

  2. תודה על הפוסט. עשית לנו חשק גם. גם אני נחשפתי למצגת כזו והתקשיתי להתגבר על הריר.
    היום ישבנו אב ובתו וחקרנו קצת את האתר שלהם. השווינו לפאור פוינט- יש פלוסים ומינוסים. למשל לא מצאנו דרך ללווי מוסיקלי של המצגת כולה. ויש כמובן גם את העניין עם העברית שראיתי שיש לזה פתרונות די מעצבנים. אבל הזום אין זום אאוט הוא מדהים וההסתכלות על מצגת לא כספר עם דפים אלא כדף אחד שבו משוטטים הוא מקסים.

  3. בהערכה גדולה על היכולת שלך,רונית ,לעצור ליד מה שכל-כך חשוב..אני נשארתי עם השורות האלה-
    "יש כל כך הרבה דברים אחרים שאפשר לחקור.
    שנוגעים לחיים של הילדים,
    ולמפגש בין הקהילה והילדים,
    אפשר להשתמש בעבודות החופש האלה כדי להתקרב לעולמם, למשל:
    לבקש מהם לכתוב על בית החינוך מהחלומות (מה שיכול לתרום לתהליך יצירת המרחב המשותף, אגב תהליכי הבינוי שאנחנו נכנסים אליהם),
    או על הרחוב שהם גרים בו ומי מהשכנים הם אוהבים ולמה,
    או לתאר תהליך למידה,
    או משהו שהם גילו לאחרונה ומאוד מעניין אותם…."

  4. את, הדוגמא החיה לכך שכל הזמן לומדים. הסקרנות הבלתי פוסקת שלך הופכת אותך ל"תלמידה חכמה" במרכאות ולא במרכאות. like mother like son.

    רציתי להשתמש במשפט הקלישאתי "התפוח לא נפל רחוק מהעץ" אבל הוא לא היה לי מספיק מדוייק. נראה לי שברוח פסח סבא מתקיים בכם הפסוק: "אילן בר אילן".

    בברכת חג שמייח

    האדמו"ר המתנייע (הומאז' לעוזי וייל והשער האחורי שלו אי שם בשנות ה-90)

כתיבת תגובה

Close