השימושון

21 # תמונות מהטלפון

.

לוגו

גלגל התנופה

גבעת הקיבוצים / נועם לסטר
חברים שלי סחבו אותי לגבעת הקיבוצים, מקום שמעולם לא שמעתי עליו ושסיפורו נשמע מופרך כסיפורה של המערה הסודית של חסמב"ה, למי שעוד זוכר – אלא שהוא אמיתי לחלוטין. ליד תחנת הרכבת של רחובות, לא רחוק ממכון ויצמן, בקצה פארק תעשיות המדע על שם יצחק רבין נמצאת גבעה קטנה שבה קפא כביכול הזמן מאז קום המדינה. הכביש שעוזב את פארק המדע נעשה לפתע צר באופן חשוד, שער ברזל מקדם את פניך וכשעברת את בקתת השומר ואתה מוקף איקליפטוסים, מעט אוהלים ובתים צנועים – כבר נזרקת במכונת הזמן שישים שנה לאחור, אל הזמן המיתולוגי שאותו מלוות מילים כגון 'פלמ"ח' ו'הגנה' ו'הכשרה' ו'מאבק'.
על הגבעה בין צריפים ישנים מתנופפת כביסה על חבלים, כמו בקיבוץ של שנות הארבעים (את הדימוי הזה הפנמנו כולנו כאילו חווינו אותו בעצמנו). אבל המכבסה וגם המאפייה שלידה אינן אלא הסוואה לעיקר שמתחת לאדמה.
הביטו בצילום המסקרן הזה. הביטו בגלגל התנופה הנפלא, במנוע החשמלי הקטן שמאחוריו וברצועה הנמשכת ממנו. הביטו בארגזים שעל הרצפה ובמכונה הירוקה שבצד שמאל, שבתחתיתה מסתתרת רצועת פליז מחוררת. אתם מביטים ב'מכון איילון', המפעל הסודי של התעשייה הצבאית מלפני קום המדינה. כאן מתחת לאדמה ייצרו בשנים 1946—1948 יותר משני מיליון כדורים עבור הסטן האגדי של הפלמ"ח. הקיבוץ שעל פני השטח, שתפקד כ'הכשרה' לחברי קיבוצים, הסתיר מעיני הבריטים את המפעל ההרואי. כאילו לא הספיק להם לקיבוצניקים מה שחוללו ליד הכנרת בשנות העשרים, גם שנות הארבעים היו השנים שלהם – בזכות דברים רבים וגם בזכות 'מכון איילון' שבגבעת הקיבוצים.

< < לטור הקודם
לטור הבא >>

הראה עוד

כתיבת תגובה

Close